Gå til innhold

Fibromyalgi-den nye folkesyka

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskrifta sier så er dette blitt den nye folkesyka, "alle" har den. 

Vi lever i en tid der alt skal ha ei diagnose, vondt i ryggen; fibro, vondt i nakken; fibro, dårlig mage; fibro og slik fortsetter det. 

Anonymkode: b4b46...07f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var kreft som var den nye folkesyka

Anonymkode: 5fbb5...3d0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette blir det nok en konstruktiv debatt av, med en så velformulert og kunnskapsrik start. :rolleyes:

Anonymkode: dc7cc...55a

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen ende på folkesykene faktisk, det blir bare flere og flere av dem, og det er ikke innbilning.

Anonymkode: c14c2...123

Skrevet

Diabetes er folkesykdommen.

• Liker 1
Gjest Ingenting2
Skrevet

Fedme er nye folkesyken. Tett etterfulgt av ME. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever i en tid der alt skal ha ei diagnose, vondt i ryggen; fibro, vondt i nakken; fibro, dårlig mage; fibro og slik fortsetter det. 

Spørsmålet er mer hvem som er diagnostisert av sepsialist med fibromyalgi og hvem som er selvdiagnostisert med dette som med så mye annet. Sistnevnte gruppe er nok større enn førstnevnte. 

Anonymkode: 7c1bf...a6a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er mer hvem som er diagnostisert av sepsialist med fibromyalgi og hvem som er selvdiagnostisert med dette som med så mye annet. Sistnevnte gruppe er nok større enn førstnevnte. 

Anonymkode: 7c1bf...a6a

De fleste er vel selvdiagnostiserte og bruker det som en unnskyldning for de aller meste. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgi er ut. Få får den diagnosen nå. ME er den nye folkesyken! Før fibromyalgi var det whiplash, lenge før det var det hysteri. Same Shit, different name..

Anonymkode: 3568d...6a1

• Liker 6
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ganske mye til for å få diagnosen, og det skal ganske mye mer til enn vondt i ryggen eller i magen. 

Jeg unner ingen å få denne sykdommen. Å liggge rett ut uten å klare å gjøre noe flere dager på rad, verking i alle ledd i kroppen, både store og små, det kjennes ut som at huden brenner om noen tar på den, smerter som flytter seg rundt i kroppen så man aldri helt vet hvor man har vondt. Også har man plager som kommer av sykdommen som full forstoppelse den ene uka, sprutdiare den andre, migrene, manglende matlyst, ekstremt følsom for lyd og lys, kraftige magesmerter. Og for å ikke snakke om perioder med dyp depresjon fordi man er syk, fordi man aldri får oppleve det friske mennesker har muligheten til å oppleve, fordi man faller utenfor arbeidslivet og følelsen av selvstendighet, faller utenfor det sosiale på fritiden fordi man aldri orker...og ikke minst, deprimert fordi man blir "mobbet" og hetset på nettet fordi vi med FM er jo bare late liksom

• Liker 22
Skrevet (endret)

Uansett hvilken diagnose som nå enn skulle være "inn" å ha, så baserer samfunnet her i Norge seg på diagnoser. For å få hjelp av helsevesenet "må" man ha en diagnose, og da kan man endelig få behandling (den gang man når frem i køen). Har man ikke en diagnose skyves problemet under bordet og blir gjerne snakket vekk i form av at det er en eller annen slags uspesifisert lidelse/diagnose som man ikke kan gjøre særlig med, annet enn å selv akseptere det og prøve å gå videre i livet med kun seg selv til hjelp. Dette handler både om manglende kunnskap, interesse og ressurser. 

Selvfølgelig så finnes det folk som er feildiagnostisert. Som aldri skulle hatt en diagnose. Som kanskje har "vondt i viljen" og ikke godtar at de faktisk ikke har en diagnose. De finnes de også. Men først og fremst er det jo helsevesenet (lege) som stiller diagnosen, så pasienten/personen selv har ikke satt den. Igjen...det finnes jo også de som selv gir seg en diagnose uten å ha gått til legen. Så unntak finnes uansett. 

Endret av Luckiness
  • Liker 5
Skrevet

Jeg er av den oppfatning at de som går rundt og forteller om sykdomnen sin til Gud og værmann gjerne er de som er selvdiagnotiserte/oppmerksomhetssyke, mens de som "skjuler" det og ikke er like åpen er de som faktisk er diagnotisert av en spesialt. 

Jeg slet med depresjon for 2 år siden. Jeg snakka aldri om det blant andre mennesker, ikke engang mine foreldre, mens det var "venner" jeg hadde som ikke engang hadde vært hos legen som snakka om depresjonen og angsten  "sin" hele tiden. 

• Liker 5
Skrevet
32 minutter siden, Luckiness skrev:

Uansett hvilken diagnose som nå enn skulle være "inn" å ha, så baserer samfunnet her i Norge seg på diagnoser. For å få hjelp av helsevesenet "må" man ha en diagnose, og da kan man endelig få behandling (den gang man når frem i køen). Har man ikke en diagnose skyves problemet under bordet og blir gjerne snakket vekk i form av at det er en eller annen slags uspesifisert lidelse/diagnose som man ikke kan gjøre særlig med, annet enn å selv akseptere det og prøve å gå videre i livet med kun seg selv til hjelp. Dette handler både om manglende kunnskap, interesse og ressurser.

Åh det du skriver om her!!! Min fr fikk prolaps for noen år tilbake, og da fikk han operasjon og all hjelp med én eneste gang. Nå år senere har han smerter forskjellige steder, men legen sier at de ikke finner noe galt selv etter MR/CT, så han får rundt med sterke smerter hver eneste dag uten å få noe sørlig hjelp til å finne ut hvorfor han har det så vondt. Han må bare godta det og bruke sterke smertestillende som har skapt avhengighet hos han. Kjempe trist.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter med fibromyalgi.
Diagnosen er satt av en revmatolog, og bekreftet av  tre andre revmatologer.

Alt du nevner kan ha en sammenheng med fibromyalgi, siden denne sykdommen er en smertesykdom som påvirker muskler, ledd, indre organer, og allmenntilstand.

Og nei, det er ikke så mange som har fibromyalgi. Prevalensen er ca 3 %.

Anonymkode: 4f344...ff7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Spiteful skrev:

Jeg er av den oppfatning at de som går rundt og forteller om sykdomnen sin til Gud og værmann gjerne er de som er selvdiagnotiserte/oppmerksomhetssyke, mens de som "skjuler" det og ikke er like åpen er de som faktisk er diagnotisert av en spesialt. 

Jeg slet med depresjon for 2 år siden. Jeg snakka aldri om det blant andre mennesker, ikke engang mine foreldre, mens det var "venner" jeg hadde som ikke engang hadde vært hos legen som snakka om depresjonen og angsten  "sin" hele tiden. 

Nå er det vel litt forskjell på fysisk og psykisk sykdom og. Jeg har en fysisk sykdom, som er anerkjent da, ikke ME eller fibro. Og dette er jeg åpen om, for det er årsaken til at jeg ikke jobber. Forteller det ikke til alle, men alle mine nære vet det. Så har jeg en psykisk diagnose, jeg har hatt i over 20 år. Min beste venninne fikk vite det for 1 år siden, den eneste som vet det.

Anonymkode: bce71...f88

Gjest Axl Rose
Skrevet

Vondt i nakke, rygg og skuldre er blitt så vanlig at det finnes vel snart flere folk (hvis det ikke alt finnes flere) som har vondt ett eller flere av stedene enn folk som ikke har vondt.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste er vel selvdiagnostiserte og bruker det som en unnskyldning for de aller meste. 

Men herregud da. Så ekstremt nedlatende. Hva vet du egentlig om dette?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fibromyalgi er ut. Få får den diagnosen nå. ME er den nye folkesyken! Før fibromyalgi var det whiplash, lenge før det var det hysteri. Same Shit, different name..

Anonymkode: 3568d...6a1

Oi, snakk om å være dømmende. Jeg fikk diagnosen fibromyalgi av spesialist allerede som 14 åring. Det er 22 år siden nå. Om så mye smerter, søvnproblemer, hodepine, teflonhue, koordineringsproblemer osv kunne vært løst av "det er bare tull" så hadde det vært mange lykkelige mennesker der ute . Det føles ut som en utopi å våkne opp en dag uten smerter. Jeg er forøvrig i full jobb og har tilsynelatende normalt liv, men hadde du vært i mine sko så hadde du nok endret mening. 

Anonymkode: e51cc...fdc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel litt forskjell på fysisk og psykisk sykdom og. Jeg har en fysisk sykdom, som er anerkjent da, ikke ME eller fibro. Og dette er jeg åpen om, for det er årsaken til at jeg ikke jobber. Forteller det ikke til alle, men alle mine nære vet det. Så har jeg en psykisk diagnose, jeg har hatt i over 20 år. Min beste venninne fikk vite det for 1 år siden, den eneste som vet det.

Anonymkode: bce71...f88

Fibromyalgi er ikke en psykisk sykdom. Nytt navn har det fått å. Kronisk Muskelsmertesyndrom. Dette har skjedd fordi fibromyalgi pga uvitenhet, er blitt ett negativt ladet begrep. Man antar at det er betennelse i sentralnervesystemet bla som er en av årsakene. Betennelsen kan måles i spinalvæsken. Sensorisk stimuli som vanligvis ikke er smertegivende, som for eksempel lett berøring av hud, oppleves som smertefullt pga grunnlidelsen. Så nei, i den medisinske verdenen er fibromyalgi veldig anerkjent akkurat som andre fysiske sykdommer. 

Anonymkode: e51cc...fdc

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, Spiteful skrev:

Åh det du skriver om her!!! Min fr fikk prolaps for noen år tilbake, og da fikk han operasjon og all hjelp med én eneste gang. Nå år senere har han smerter forskjellige steder, men legen sier at de ikke finner noe galt selv etter MR/CT, så han får rundt med sterke smerter hver eneste dag uten å få noe sørlig hjelp til å finne ut hvorfor han har det så vondt. Han må bare godta det og bruke sterke smertestillende som har skapt avhengighet hos han. Kjempe trist.

Har dere prøvd å sjekke i utlandet? Norge er mange ganger begrenset på hva de kan hjelpe med, eller finne ut av.

Trist å å lese at han sliter sånn med smerter og avhengighet av smertestillende. Grusomt. Håper virkelig en dag at de klarer å stille en diagnose så han får den hjelpen han trenger. Smerter er virkelig ingen spøk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...