Gjest TomineB Skrevet 19. mai 2017 #1 Del Skrevet 19. mai 2017 Lurer på om noen vet om huseier kan kreve private og felles visninger, takstmann og fotograf/stylist når han skal selge boligen jeg bor i. Jeg forstår at han har disse rettighetene i oppsigelsestiden, men han har IKKE sagt meg opp. Tror han ønsker selge boligen FØR han sier meg opp, slik at han er sikra inntekt frem til salget. Jeg tenker uannsett å kjøpe meg noe selv, så jeg blir nok å si opp selv når dette er i orden. Jeg har tre mnd oppsigelse. Har et godt forhold til huseier så jeg har latt han ha to private visninger samt megler og takstmann her, alt dette UTEN at jeg er sagt opp. Vet at huseier kan kreve tilgang ved tilsyn av bolig, men private visninger og fellesvisninger er vel ikke tilsyn? Og alt dette skjer altså uten oppsigelse på bordet. Det krever litt av meg oghele tiden skal holde det ryddig og striglet her. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Del Skrevet 20. mai 2017 Han kan selvsagt kreve å få vist frem hele boligen han selger. Anonymkode: 1f1b8...0e6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Del Skrevet 20. mai 2017 Dine rettigheter fonner du i kontrakten din med huseier og i Husleieloven på Lovdatat. Generelt, nekter eller vanskeliggjør du forberedelser til salg kan huseier kreve erstatning tilsvarende sitt tap av deg. Anonymkode: a6e1c...205 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslefrikk Skrevet 20. mai 2017 #4 Del Skrevet 20. mai 2017 I sånne situasjoner, og spesielt siden du sier at dere har et godt forhold, så ville jeg vel bidratt så godt jeg kunne. Men man kommer jo langt med å prate sammen. Det går jo an å si at man ønsker et par dagers varsel eller noe. Hvis det ikke ender med at du kjøper deg noe eget innen han selger og du derfor kanskje må leie et annet sted en stund til, så vil det være veldig positivt å kunne bruke tidligere utleier som referanse. Og da er det jo greit at han føler at du stiller opp i denne salgsprosessen, istedet for å stå steilt på dine evt rettigheter og regler. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 20. mai 2017 #5 Del Skrevet 20. mai 2017 Ville bare si at det kan jo hende at neste huseier ønsker å ha deg videre boende som leietaker, så det at du ikke har blitt sagt opp ennå, trenger absolutt ikke være en negativ ting for deg, eller positivt kun til fordel for nåværende eier! Forstår dog at det kan oppleves som stressende for deg, mht følelsen av å måtte ha det striglet til en hver tid! Her er god kommunikasjon viktig, ta en prat med huseier! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Del Skrevet 20. mai 2017 I utgangspunktet har ikke huseier lov å si deg opp for å selge, så han følger i grunnen bare loven selv om du tydeligvis syns det er ille. Og ja han har rett til visninger o.l. for å få solgt. Anonymkode: e9754...d18 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomineB Skrevet 20. mai 2017 #7 Del Skrevet 20. mai 2017 (endret) Jeg er enig i alt dere sier og har ikke tenkt å motarbeide huseier. Poenget mitt var at jeg IKKE er oppsagt enda, dermed må vel vanlige regler for en leietaker gjelde? Og jeg ønsker ikke "følge med" huset da jeg selv skal kjøpe hus etterhvert. Dette er heller ikke en leilighet i et privathus eller leilighet generelt. Da kan jeg skjønne at leietaker kan bli med videre. Dette er en villa, derfor lite trolig at evt kjøper skal leie ut videre. Endret 20. mai 2017 av TomineB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 20. mai 2017 #8 Del Skrevet 20. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet har ikke huseier lov å si deg opp for å selge, så han følger i grunnen bare loven selv om du tydeligvis syns det er ille. Og ja han har rett til visninger o.l. for å få solgt. Anonymkode: e9754...d18 Er du sikker på det? Vi solgte et hus for noen år siden, vi sa opp leietaker som leide hybelen i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #9 Del Skrevet 20. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet har ikke huseier lov å si deg opp for å selge, så han følger i grunnen bare loven selv om du tydeligvis syns det er ille. Og ja han har rett til visninger o.l. for å få solgt. Anonymkode: e9754...d18 Joda, det regnes som saklig grunn å ville selge leilighet uten leietaker. Anonymkode: b1d57...9aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2017 #10 Del Skrevet 20. mai 2017 Du plikter etter husleieloven å gi tilgang - dette gjelder også for visning. Hvis dette er så ubehagelig foreslår jeg at du flytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 20. mai 2017 #11 Del Skrevet 20. mai 2017 Ja, du plikter å gi tilgang til en viss grad. Men du plikter ikke å ha det striglet og klart for visning til enhver tid. Du skal ha varsel i god tid, og holder det ikke for selger at leiligheten er rydding, men tydelig bebodd, får denne ta en sjau før hver visning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Del Skrevet 20. mai 2017 Det kan godt hende at han ikke har tenkt å si deg opp før huset er solgt. Vi solgte hus og sa opp leieboer etter at huset ble solgt. Leieboer visste riktignok om at huset skulle selges lenge før det skjedde, men vi ønsket ikke å kaste ut vedkommende før salget var endelig. Overtakelse skjedde derfor ikke før etter leietakers oppsigelsesfrist. Anonymkode: e034c...cfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #13 Del Skrevet 20. mai 2017 5 timer siden, bettsa skrev: Er du sikker på det? Vi solgte et hus for noen år siden, vi sa opp leietaker som leide hybelen i huset. Dette er jo den rene gjettekonkuransen. Ikke vet vi hvilken type bolig dette er, er det brl. Selveier, eller en enebolig? Hvilken husleiekontrakt har ts? Alle disse forholdene er av betydning for hav gammel og ny huseier kan foreta seg. Anonymkode: a6e1c...205 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomineB Skrevet 20. mai 2017 #14 Del Skrevet 20. mai 2017 2 timer siden, Blondie65 skrev: Du plikter etter husleieloven å gi tilgang - dette gjelder også for visning. Hvis dette er så ubehagelig foreslår jeg at du flytter. Har jeg skrevet at det var ubehagelig?? Jeg spør fordi jeg ikke er oppsagt av huseier, og jeg har heller ikke sagt opp selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomineB Skrevet 20. mai 2017 #15 Del Skrevet 20. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo den rene gjettekonkuransen. Ikke vet vi hvilken type bolig dette er, er det brl. Selveier, eller en enebolig? Hvilken husleiekontrakt har ts? Alle disse forholdene er av betydning for hav gammel og ny huseier kan foreta seg. Anonymkode: a6e1c...205 Dette er en enebolig. Har vanlig husleiekontrakt med 3 mnd. oppsigelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #16 Del Skrevet 20. mai 2017 Jeg ser ikke hvorfor du gjør deg så vanskelig. Han har sitt på det rene. Så lenge det er normalt ryddet trenger du jo ikke gjøre noe utover det. Re opp sengen hvis du ikke gjør det til vanlig. Eller liker du å leve i rot? Anonymkode: 95a35...bf6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomineB Skrevet 20. mai 2017 #17 Del Skrevet 20. mai 2017 Jeg er ikke vanskelig, har heller ikke tenkt å være vanskelig. Jeg lever ikke i rot og har heller ikke tenkt å leve i rot. At han har sitt på det rene er greit det, var svar jeg var ute etter da jeg ikke visste alt dette selv. Prøv å svare mindre småfrekt til andre, bare et tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkehjerte Skrevet 21. mai 2017 #18 Del Skrevet 21. mai 2017 9 timer siden, TomineB skrev: Jeg er ikke vanskelig, har heller ikke tenkt å være vanskelig. Jeg lever ikke i rot og har heller ikke tenkt å leve i rot. At han har sitt på det rene er greit det, var svar jeg var ute etter da jeg ikke visste alt dette selv. Prøv å svare mindre småfrekt til andre, bare et tips! Dette! Her legger du som TS frem en situasjon med spørsmål rundt det. At noen tolker deg til å både være vanskelig og at du liker å leve i rot, er svært utrolig! Ingen grunn til å svare frekt fordi man lurer på noe. Om man eks tror en ting, og spør om bekreftelse, og det skulle vise seg å være feil, er det heller ingen grunn til å være frekk og spydig, tenker jeg, men lagt merke til at det skjer jevnlig i tråder her på forum. Vitner om dårlig egenskap og dårlig evne til saklig diskusjon. At du mulig ønsker det striglet til visninger, kan jeg evt forstå svært godt! Jeg er svært ryddig av meg, aldri rot rundt, men det er jo livstegn fra meg i mitt hjem! Og det være seg helt normale livstegn som en kaffekopp eller noe klær, kanskje sminke en dag som ikke jeg rakk å rydde ordentlig på plass før jobb osv, som sagt helt normalt, men likevel er det noe av det som jeg ikke hadde ønsket å vise frem til verken en annen huseier eller potensielle kjøpere. Det går på ens personlige følelse på hva man føler seg komfortabel med! Alle har sine tanker om hvem man er og hvordan man ønsker å fremstå, og våger å påstå at de fleste gjør sitt beste for å få et bosted til å se best mulig ut før salg! De ligger i blodet til de fleste, og selv om TS ikke skal selge selv, er det nok integrert hos h*n mht ønske om å vise sitt frem på en måte h*n er tilfeds med! Tenker at man gjør seg da ikke vanskelig for det, og forstår det kan oppleves som stressende å ha over seg at visninger kan foregå når som helst. Det hadde i alle fall ikke hjulpet meg noe, om folk hadde syns det var ok å se at jeg bodde der mht enkelte livstegn, dersom jeg selv ikke var komfortabel med det! Har ingenting å si om andre ikke hadde brydd seg om sånn og slik, det viktige her er hva man føler selv! Man er ikke vanskelig bare fordi man har en annen oppfatning og har visse krav til seg selv! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomineB Skrevet 21. mai 2017 #19 Del Skrevet 21. mai 2017 46 minutter siden, Lykkehjerte skrev: Dette! Her legger du som TS frem en situasjon med spørsmål rundt det. At noen tolker deg til å både være vanskelig og at du liker å leve i rot, er svært utrolig! Ingen grunn til å svare frekt fordi man lurer på noe. Om man eks tror en ting, og spør om bekreftelse, og det skulle vise seg å være feil, er det heller ingen grunn til å være frekk og spydig, tenker jeg, men lagt merke til at det skjer jevnlig i tråder her på forum. Vitner om dårlig egenskap og dårlig evne til saklig diskusjon. At du mulig ønsker det striglet til visninger, kan jeg evt forstå svært godt! Jeg er svært ryddig av meg, aldri rot rundt, men det er jo livstegn fra meg i mitt hjem! Og det være seg helt normale livstegn som en kaffekopp eller noe klær, kanskje sminke en dag som ikke jeg rakk å rydde ordentlig på plass før jobb osv, som sagt helt normalt, men likevel er det noe av det som jeg ikke hadde ønsket å vise frem til verken en annen huseier eller potensielle kjøpere. Det går på ens personlige følelse på hva man føler seg komfortabel med! Alle har sine tanker om hvem man er og hvordan man ønsker å fremstå, og våger å påstå at de fleste gjør sitt beste for å få et bosted til å se best mulig ut før salg! De ligger i blodet til de fleste, og selv om TS ikke skal selge selv, er det nok integrert hos h*n mht ønske om å vise sitt frem på en måte h*n er tilfeds med! Tenker at man gjør seg da ikke vanskelig for det, og forstår det kan oppleves som stressende å ha over seg at visninger kan foregå når som helst. Det hadde i alle fall ikke hjulpet meg noe, om folk hadde syns det var ok å se at jeg bodde der mht enkelte livstegn, dersom jeg selv ikke var komfortabel med det! Har ingenting å si om andre ikke hadde brydd seg om sånn og slik, det viktige her er hva man føler selv! Man er ikke vanskelig bare fordi man har en annen oppfatning og har visse krav til seg selv! Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mai 2017 #20 Del Skrevet 21. mai 2017 15 timer siden, TomineB skrev: Har jeg skrevet at det var ubehagelig?? Jeg spør fordi jeg ikke er oppsagt av huseier, og jeg har heller ikke sagt opp selv. Du leser litt vel mye inn i det jeg skriver. Å holde en leilighet visningsklar synes JEG er ubehagelig. Jeg oppfattet deg slik også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå