vivale Skrevet 19. mai 2017 #1 Skrevet 19. mai 2017 Hei Merker at alt er utrolig nytt for meg å da tenker jeg at jeg er sikkert ikke den eneste som føler det slikt!. Hva trenger man egentlig til en baby å tiden fremover? Trenger man seng med en gang? Sprinkelseng beskytter, vippestol etc... Setter stoor pris på svar fra litt mer erfarne mammaer!
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Det du absolutt bør ha i hus før fødsel er: Et sted å sove. (Seng/krybbe, dyne, 2-3 laken, et par sengesett.) Vogn. (Trenger ikke egen vogndyne, vi brukte den minste dyna i både senga og krybba, ungen sov uansett kun ett sted av gangen.) Bilstol. (I alle fall hvis du har bil, om du sitter på mye med andre/planlegger å ta taxi innimellom kan det også være greit å ha sin egen. Det kan være et himla styr å få tak i taxi med riktig sete.) Klær, selvfølgelig. Body, strømpebukser, bukser, sokker. Jeg vil si 3 helskift str 50, 6 str 56 og 6 str 62. 10 gulpekluter. Skulle baby vise seg å ikke gulpe særlig, kan de alltids brukes til noe likevel. Og er baby storgulper så kan du kjøpe flere. Et par pk bleier i de to minste str. Etter egen erfaring ville jeg også hatt ei tåteflaske og et par pk ferdig utblandet mme i bakhånd. Forferdelig dumt å få bruk for på lørdag kveld kl 23 og ikke ha tilgjengelig før på mandag igjen. Kanskje en smokk - selv om det ikke anbefales brukt før amming er etablert. Det finnes en del gratis prøvepakker til baby å få bestilt. Jeg husker ikke alle, men vi fikk i alle fall fra Libero. Tror det var fra et apotek også. Der får du prøver på ulike bleiemerker, diverse stelleprodukter som olje og zink, smokker etc. Disse vil jeg anbefale å bestille. Anonymkode: eb83b...718 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Hvis dere har bil: bilstol og evt isofix. Baksetespeil og solbeskyttelse til vinduene. Hvis barnet bruker babystolen på vinteren og dere ikke har mulighet til å varme opp bilen før bruk og evt må gå litt til bilen, anbefaler jeg vinterpose til stolen. Om sommeren ble min baby veldig svett og klam i stolen, så vi kjøpte noe som heter Aeromoov på barnashus. Denne hjalp veldig. Dere vil trenge vogn, og til denne trenger dere: laken (kan kjøpes i de minste str på KID), myggnetting og regntrekk. Ekstra lurt tilbehør er: koppholder og ekstra solskjerming om sommeren. Nå vet ikke jeg når på året dere får barn, men får dere vinterbarn kan det f. eks være lurt med lammeskinn til å ha i bunn av bagen. Om sommeren trenger dere ikke noe ekstra. Min erfaring er at når barnet bytter til sportsdelen er det gull verdt med vinterpose til vogna, men bagen er veldig lun, så der er det mer enn nok med lammeskinn, dyne og god påkledning. Og en stellebag til dere skal ut av huset må dere ha. Hvis dere har bestemt dere for å samsove før fødselen må dere ikke ha en seng, men det er lurt å ha. Sprinkelseng fra IKEA er mer enn bra nok. Til denne trenger dere: madrass, laken, dyne i den minste størrelsen og sengetøy. Dere trenger ikke sprinkelsengbeskytter, dette øker bare faren for krybbedød. Og vi har heller aldri hatt behov for tisselaken, og hørt fra andre at det er veldig klamt for barnet å ligge på. Tøy: ca 5 omslagsbodyer og sparkebukser/strømpebukser i de minste størrelsene. Sokker er noe herk når de er små, de sitter ikke på beina. Gensere bare sklir opp og hetter er bare i veien. Noen nattpysjer er kjekt. Lue tilpasset årstid til utebruk og en heldress tilpasset årstid til utebruk. Noen siklesmekker, badehåndklær (kan bruke deres egne evt), vaskekluter og gulpekluter. Hygiene: bleier i størrelse 1 og 2, inotyol til sår rumpe, tørre engagskluter som kan vætes ved bleieskift og en mild såpe/olje til badevannet. Febermåler man kan bruke i endetarmen. Andre lure ting er: neglesaks og nesesuger. Vi hadde også kjøpt inn paracet, dette skal ikke brukes uten samråd med lege, men kjekt å ha i tilfelle. Purelan og ammeinnlegg til deg. Ellers er det lurt med: badebalje, stellebord og stellematte, evt bruke vaskemaskinen med stellematte oppå, babycall - tenk på forhånd ang kamera eller ikke. Vi valgte å kjøpe uten kamera, men etter 3 mnd endte vi opp med samsoving og måtte kjøpe ny med kamera, slik at vi kunne følge med når han ble eldre, så han ikke krabbet ut av senga når vi var oppe. Vi hadde babynest til bruk på dagtid, og en egen vugge i stua - der må man se a sitt eget behov. Tripp trapp stol med New born sete var kjekt. Vi har aldri hatt behov for vippestol, og de skal jo helst ikke sitte i det. Bæresjal/sele kan jo være kjekt. Noen smokker. Vi hadde kjøpt inn nan, noen flasker og pumpe i tilfelle jeg ikke fikk til ammingen, bare for trygghet, men ble aldri brukt noe av det. Babygym med masse farger må dere ha. Dette ble veldig langt, og mulig det er noe annet vesentlig jeg har glemt, men kom ikke på noe for øyeblikket Man trenger mye, men samtidig trenger det ikke å bli veldig dyrt om man tenker litt fornuftig i fht innkjøp, og det er mye ekstra fancy utstyr man ikke trenger, men er kjekt å ha. Prøv også å tenk litt på deres behov og årstid. Mye kan jo kjøpes etter barnet er født. Masse lykke til! <3 Anonymkode: cc38b...868 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Min liste: vogn/bæretøy (eventuelt med pose hvis det er på vinteren), bilstol hvis dere har bil, det nødvendigste av klær tilpasset årstiden, bleier. Seng, eventuelt, hvis du vil at babyen skal sove i egen seng fra starten av. Det er det jeg synes du absolutt MÅ ha til en nyfødt. Vi har aldri brukt verken elektrisk brystpumpe, koppholder, hengevugge, fancy stellebag eller stellebord, og ting som smokker, stelleprodukter og tripptrappstol/vippestol kan kjøpes hvis/når behovet melder seg. Generelt sett synes jeg det er ufattelig masse dill som blir presentert som "nødvendig" for å få barn. Veldig mye av det klarer man seg utmerket uten, eller kan supplere med underveis. Hold igjen på utstyrsshoppingen, er mitt råd Anonymkode: 37e41...2d8 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Dette hadde jeg klart da nr en og to kom: Klær. 5 av hvert skift Bilstol med solskjerm Vogn Gulpekluter Bleier og kluter Stelleplass Dress til å ha på i vogn, bilstol etc. Tynn dress for det var sommer Lue Det holdt mer enn nok. De sover sammen med meg til de er over året uansett og svært mye kan kjøpes ved behov. Anonymkode: 0235e...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min liste: vogn/bæretøy (eventuelt med pose hvis det er på vinteren), bilstol hvis dere har bil, det nødvendigste av klær tilpasset årstiden, bleier. Seng, eventuelt, hvis du vil at babyen skal sove i egen seng fra starten av. Det er det jeg synes du absolutt MÅ ha til en nyfødt. Vi har aldri brukt verken elektrisk brystpumpe, koppholder, hengevugge, fancy stellebag eller stellebord, og ting som smokker, stelleprodukter og tripptrappstol/vippestol kan kjøpes hvis/når behovet melder seg. Generelt sett synes jeg det er ufattelig masse dill som blir presentert som "nødvendig" for å få barn. Veldig mye av det klarer man seg utmerket uten, eller kan supplere med underveis. Hold igjen på utstyrsshoppingen, er mitt råd Anonymkode: 37e41...2d8 Er så enig med deg Nye mødre vil selvfølgelig det beste for barnet, og lures til å kjøpe en sinnsyk mengde med helt unødvendige ting. I store deler av verden vokser ungene opp uten å ha noe av dette "ekstra-utstyret" som mange innbiller seg at de må ha. Anonymkode: 54b31...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 Neglesaks kan du godt kjøpe inn. Det tar ikke sååå lang tid før de bittesmå neglene må klippes. Har også hatt god nytte av sinksalve og tørre servietter som kan fuktes med vann til bleieskiftene. Et eller annet mykt og behagelig babyen kan ligge på, på gulvet Anonymkode: e8ff4...d04 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du absolutt bør ha i hus før fødsel er: Et sted å sove. (Seng/krybbe, dyne, 2-3 laken, et par sengesett.) Vogn. (Trenger ikke egen vogndyne, vi brukte den minste dyna i både senga og krybba, ungen sov uansett kun ett sted av gangen.) Bilstol. (I alle fall hvis du har bil, om du sitter på mye med andre/planlegger å ta taxi innimellom kan det også være greit å ha sin egen. Det kan være et himla styr å få tak i taxi med riktig sete.) Klær, selvfølgelig. Body, strømpebukser, bukser, sokker. Jeg vil si 3 helskift str 50, 6 str 56 og 6 str 62. 10 gulpekluter. Skulle baby vise seg å ikke gulpe særlig, kan de alltids brukes til noe likevel. Og er baby storgulper så kan du kjøpe flere. Et par pk bleier i de to minste str. Etter egen erfaring ville jeg også hatt ei tåteflaske og et par pk ferdig utblandet mme i bakhånd. Forferdelig dumt å få bruk for på lørdag kveld kl 23 og ikke ha tilgjengelig før på mandag igjen. Kanskje en smokk - selv om det ikke anbefales brukt før amming er etablert. Det finnes en del gratis prøvepakker til baby å få bestilt. Jeg husker ikke alle, men vi fikk i alle fall fra Libero. Tror det var fra et apotek også. Der får du prøver på ulike bleiemerker, diverse stelleprodukter som olje og zink, smokker etc. Disse vil jeg anbefale å bestille. Anonymkode: eb83b...718 Et veldig bra svar! Man trenger faktisk ikke så veldig mye på forhånd. Anonymkode: 70264...d3c 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 Vi hadde behov for • stellebord med badebalje • ca. 10 body'er, strømpebukser og noen klesskift • en haug med gulpekluter • vogn (brukte samme dyne som i vugga) • vugge (som vi flyttet mellom soverom og stue) • bæretøy det er alt vi hadde behov for hadde selvsagt kjøpt mye mer som ammepute, bedsidecrib, hengevugge og annet unødvendig pø, men det var bare bortkastede penger for vår del Anonymkode: b2eae...699 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Er så enig med deg Nye mødre vil selvfølgelig det beste for barnet, og lures til å kjøpe en sinnsyk mengde med helt unødvendige ting. I store deler av verden vokser ungene opp uten å ha noe av dette "ekstra-utstyret" som mange innbiller seg at de må ha. Anonymkode: 54b31...8c2 Det er en grunn til at man finner alt man trenger på Finn.no som så og si er ubrukt Ikke kjøpt alt på de online listene. Du ender bare opp med masse ræl du aldri får brukt.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 Kom på noe som ikke er nødvendig, men... Tripp trapp med nyfødt-sete var skikkelig gull verdt! For oss iallfall fikk oss det da han var 2 måneder og da kunne vi endelig spise middag sammen igjen, for den lille storkoste seg med å sitte "der oppe" sammen med oss! Dette trenger du absolutt ikke, men ikke takk nei om noen ønsker å gi deg dette Anonymkode: e8ff4...d04 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 Til vår hadde vi: - vogn (med regntrekk og myggnetting) - vognpose (ble ikke brukt i starten, da han kom midt i den verste tropesommeren) - bilstol - stellebord med stellematte - et lite utvalg vaskekluter og gulpekluter - babyolje og salve (fikk ikke bruk for dette før han var to mnd, men kjekt å ha i tilfelle) - babynest (gull verdt!) - babybay seng (sånn som festes til foreldresenga, også gull verdt) - noen klesskift i str 50 og 62 - teppe - cosy-fix ammepute (genial!) Hadde også kjøpt inn masse som ikke ble brukt med en gang som vippestol, babygym, sprinkelseng, tåteflaske, smokk osv. Kjøpte to forskjellige bæresjal, men de ble ikke brukt i det hele tatt. Er ellers enig i at tripp-trapp stol med nyfødtsete er genialt, men man må jo ikke ha det med en gang heller. Råder dere til å kjøpe brukt, vi kjøpte omtrent alt brukt og sparte veldig mye Anonymkode: 03d36...165 1
Gjest Hummel34 Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Votter - slike for at babyen ikke skal klore seg opp.
Rake Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 Bilstol vugge med tilbehør. Dyne osv. Vil anbefale saueskinn som underlag. vogn med tilbehør. Myggnett, vårpose eller dyne. Lurt med saueskinn i bunnen, det varmer når det er kaldt, og avkjøler når det er varmt. stellematte med tilbehør. Bleier, vaskekluter. Gulpekluter. Lurt å kjøpe sånne engangs-tisselaken på apoteket :-) Klær. Bodyer og strømpebukser er mest praktisk. Blir mange skift i begynnelsen! Tynn dress i ull er lurt for turer utendørs når det er kaldt. Tynn lue i ull. Jeg synes det var praktisk med skjerf/smekke i ull til bruk ute i vogn. Dyna/vognposen er ikke helt opp til halsen på baby, så godt at det er varmt der til baby vil anbefale et par amme-bh'er. Vent times å kjøpe flere til du ser hvor store puppene blir. Ammeinnlegg i ull, de har noen billige og gode på sparkjøp jeg har villet vente med: babynest (ble så å si aldri brukt her. Baby skulle bare ligge på meg 😅 bæresele/sjal. Sjalet var alt for varmt å bruke da det var sommer synes jeg. Bærrselen fra ergobaby (adapt) har jeg brukt mye, men ikke før baby ble noen måneder :-) 1
Rake Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 Og badebalje! Kjekt med en god olje, f. eks Jojoba. Den kan også brukes til å smøre på stumpen. Og sånne tørre engangskluter til å vaske stumpen med. Har ikke villet bruke slike engangsservietter på nyfødt. Greit når baby blir eldre eller når man er ute på farten 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 Ferdigblandet mme selv om du tenker å fullamme, for min del så fikk jeg ikke igang melkeproduksjon før etter 5 døgn begge gangene så da var det greit å kunne gi baby litt mme fra kopp ( lite medisinbeger) et par ganger i døgnet ( 5-10 Ml) sånn at ungen blir mett og får sove og avlaste brystene litt- i mitt tilfelle blødende vorter m gule stafylokokker😩 Anonymkode: 28eef...4cb 1
Vera Vinge Skrevet 22. mai 2017 #17 Skrevet 22. mai 2017 (endret) Jeg ville ikke kjøpt masse utstyr før dere ser hva dere trenger, og se gjerne på finn. Der fins det mye lite brukt utstyr. Det er veldig individuelt hva man ender opp med å bruke, avhengig av hva man selv liker og hvordan barnet er. Til førstemann kjøpte vi vogn, vinterpose (januarbarn), elastisk bæresjal, vippestol, soveskinn og så hadde vi min gamle sprinkelseng. I tillegg noen gulpekluter, myke kluter til vasking, badjebalje, badeolje, noen pysjer og bodyer og hjemmestrikkede klær og tepper. Av dette så brukte vi nesten ikke vippestolen i det hele tatt, fordi babyen ikke likte den. Bæresjalet ble brukt masse. Etter hvert gikk vi over til bæresele (Manduca). Av klesstørrelser tror jeg ikke vi brukte str 50 i det hele tatt, men 56 ble brukt noen uker (babyen var helt gjennomsnittlig i størrelse). Pysjer med fast sokk ble brukt lite, fordi babyen bare viklet seg inn i pysjen i starten, og etter hvert vokste beina fort ut av disse draktene, mens resten av drakten kunne ha passet. Mens andre elsker disse pysjene, fordi babyen sparker av seg løse sokker. Så det er jo noe med å se hvordan man syns ting funker før man kjøper et svært lager av det. Da nr. to kom, byttet vi ut vippestolen med et newborn-sete til Tripp trapp-stol, noe vi brukte mye, når resten av familien skulle spise middag i starten og til mating av babyen etter hvert. Det syns jeg funket utrolig mye bedre enn en vippestol. Og så kjøpte vi en kurv med håndtak, som kunne henges i en krok i taket. Dette mtp. muligheten for gynging, sånn at babyen lettere kunne sove inne (med eldste måtte vi enten ut og trille eller bære i sjal), men i praksis trengte vi ikke gyngefunksjonen på ham. Men kurven var kjekk å ha, så jeg kunne ha babyen enkelt med meg rundt i huset på dagtid, når han sov eller slappet av. Av klær brukte vi verken str 50 eller 56 (stor baby), så det hadde vært bortkastet med mye av de størrelsene der. Og så gikk jeg til innkjøp av flere nye omslagsbodyer, fordi han var så bredskuldret at det føles litt brutalt å tre på ham klærne som passet i lengden, men ble trange å få over skuldrene på bredden. Men det kunne jeg jo ikke vite før fødsel. Til mor, anbefaler jeg veldig Purelan-salve, da de fleste blir litt såre i starten og noen også etter hvert. Og ammeinnlegg. Jeg brukte de av papir innerst og ull utenpå, siden jeg holdt på å få brystbetennelse flere ganger (også om sommeren, faktisk). Og så syns jeg en badebalje og medisinsk grønnsåpe var fantastisk å ha klar like etter fødsel. Ja, det og en badering. Og så kjøpte jeg en billig 2-pakning med enkle ammebher, så det var klart, men uten å ha svidd av mange penger på noe jeg ikke helt kunne vite størrelsen på før etter at melkeproduksjonen hadde stabilisert seg. Det er mye man får anbefalt som jeg aldri hadde hatt noe bruk for. Som bleiebøtte, ammepute (brukte bare sofaputer med klut over), negleklipper (de tynne neglene rev jeg bare forsiktig av), flasker og sikkert en del annet. Endret 22. mai 2017 av Vera Vinge 1
FantasDick Skrevet 22. mai 2017 #18 Skrevet 22. mai 2017 Vi brukte; - Stellepute, badebalje og bleiebøtte. - Vogn med lammeskinn, vogndyne, helseteppe, myggnetting, regntrekk, stelleveske. - Vugge med madrass, et par laken og beskyttelse. - Bæretøy. Elastisk i begynnelsen. - Omslagsbodyer, bukser med og uten fot, nattdrakter i 50 og 56. - Gulpekluter, vaskekluter, tørre stellekluter, olje (kokos), bleier. - Bilstol og bilstolpose (høstbaby). - Mange ammebher, ullinnlegg og bambusinnlegg. Alt annet var heeelt unødvendig for oss, og vi kunne nok klart oss med enda mindre også. Har termin om noen uker og lista vår denne gang er ganske lik. Har det meste liggende etter storesøster, men har kjøpt noen skift klær og nytt bæretøy. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #19 Skrevet 22. mai 2017 Du har fått mange gode svar allerede, så jeg skal ikke føye til så mye, men ville ha sørget for å ha litt klær tilgjengelig. Dere får sikkert en god del gaver, men kanskje ikke i de minste str, og det blir en del skift de første ukene. Vi har hatt to gulpebabyer, og de kunne fint bruke tre bodyer på en dag. I tillegg kom det ofte både tiss og bæsj på pysjen i løpet av natta, så det hendte ofte at vi måtte skifte den også. Alle våre tre har brukt str.50 da de var nyfødte, men sistemann gikk veldig raskt over til 56 siden han var ganske stor allerede ved fødselen. Jeg synes det var greit å ha saltvannsdråper tilgjengelig, for det har vi hatt behov for ganske tidlig. Anonymkode: cc987...223 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå