Gå til innhold

Flagging ved dødsfall - kjempedrama, hva er riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Samboeren min sin kjære bestefar døde på 17. mai. Dødsfallet var ikke uventet, men selvfølgelig veldig trist, og særlig for min samboer som hadde et nært forhold til denne bestefaren. Vi har flaggstang i hagen, og han ville markere dødsfallet ved å heise flagget på halv stang, noe han gjorde. Dette ble det et kjempedrama i familien av. Ikke fordi han flagget på halv stang, men fordi han flagget på halv stang på en flaggdag.

Andre familiemedlemmer reagerte omtrent som om han har sveket landet, gjort narr av flagget og nasjonaldagen, og de mener at han har skjemt ut hele familien for bygda vi bor i. Han har fått sinte telefoner fra andre familiemedlemmer, og han har i retur blitt sint på dem. Jeg tror nok at disse følelsene er forsterket av sorgen, men det er absolutt ikke sånn det burde ha vært i dagene etter at et familiemedlem/slektning er død.

Jeg har prøvd å finne ut om det faktisk er feil eller ulovlig å flagge på halv stang på flaggdager, men jeg finner ikke ut av det. Er det virkelig så ille som familien skal ha det til?

Anonymkode: 101e2...b8e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra flaggregler.no:

Ved dødsfall er det vanlig å flagge på halv stang. Dette kan skje samme dag som dødsfallet, eller påfølgende dager. Man kan flagge på halv stang flere dager på rad, men flagget må følge vanlige flaggtider

Flagget skal alltid heises til toppen først ved flagging på halv stang. Deretter skal det fires ned til 1/3 av stangen synes over flagget.

Et lurt råd for å avgjøre lengden her, er å telle antall drag man bruker på å få flagget til topps, for deretter å dele dette tallet på 3.

Når flagget skal fires, skal flagget også innom toppen før det fires ned. Etter at begravelse eller kremasjon er avholdt skal flagget heises helt til topps for å hedre den avdøde.

Ut fra dette tenker jeg at man kan flagge på halv stang ved dødsfall, selv på flaggdager. Det står ingen steder at det ikke er greit. Heller ikke i flaggforskriften.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

På en privat flaggstang kan man flagge akkurat når og hvordan man vil.  Reglene om flaggdager og tidspunkter gjelder kun offentlige flaggstenger (men tidspunktene er anbefalt å følge for alle andre også). Har man dødsfall i familien kan man derfor flagge på halv stang akkurat så mye man orker og vil, også om det er offentlig flaggdag aldri så mye. 

Anonymkode: 19ac5...a92

• Liker 10
Skrevet

Ærlig talt, her bør familien ta seg en bolle! Som det blir sagt over, det står ingenting i flaggreglene om at dette ikke er lov. Det går uansett ann å bruke hodet. Flaggpolitiet kommer ikke å arresterer dere uansett. Dette er bare fryktelig respektløst ovenfor både dere og den avdøde.... 

Kondolerer så mye med tapet ♥️

• Liker 11
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Samboeren min sin kjære bestefar døde på 17. mai. Dødsfallet var ikke uventet, men selvfølgelig veldig trist, og særlig for min samboer som hadde et nært forhold til denne bestefaren. Vi har flaggstang i hagen, og han ville markere dødsfallet ved å heise flagget på halv stang, noe han gjorde. Dette ble det et kjempedrama i familien av. Ikke fordi han flagget på halv stang, men fordi han flagget på halv stang på en flaggdag.

Andre familiemedlemmer reagerte omtrent som om han har sveket landet, gjort narr av flagget og nasjonaldagen, og de mener at han har skjemt ut hele familien for bygda vi bor i. Han har fått sinte telefoner fra andre familiemedlemmer, og han har i retur blitt sint på dem. Jeg tror nok at disse følelsene er forsterket av sorgen, men det er absolutt ikke sånn det burde ha vært i dagene etter at et familiemedlem/slektning er død.

Jeg har prøvd å finne ut om det faktisk er feil eller ulovlig å flagge på halv stang på flaggdager, men jeg finner ikke ut av det. Er det virkelig så ille som familien skal ha det til?

I alle dager? Synes ikke resten av familien det er flott at han respekterer den avdøde med flagg på halv stang? Eller har de ikke fått med seg at det har vært et dødsfall?

Dersom man virkelig går inn for å gjøre narr av flagget og nasjonaldagen, så heiser man vel flagget opp ned eller noe? Ikke på halv stang? 

Synes ikke samboeren din har gjort noe galt her (og bare for å presisere, jeg synes heller ikke noe om å heise flagget opp ned, men noen amerikanske naboer heiste det amerikanske flagget opp ned når Trump ble president, og da fikk hele nabolaget med seg hva de mente om den saken, for å si det sånn). 

Kondolerer :hjerte: 

Endret av Marimba
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Flagg på halv stang er vanlig praksis (og kanskje uskreven regel?) på begravelsesdagen. Når kirken er ferdig og avdøde er kommet i jorden så heises flagget til topps. 

Personlig synes jeg det er helt unødvendig å fire flagget på halv stang på en offentlig flaggdag. I loven står det at flagget skal heises, https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733 hvilket betyr at heist flagg ikke skal fires delvis ned på offentlig flaggdag. Noe de neppe tenkte på at noen ville finne på å gjøre på en offentligflaffdag den gang da loven ble skrevet for mer enn 100 år siden. I ettertid har de endret/lagt til og fjernet kongelige fødselsdager i loven. 

Anonymkode: 2343e...d1a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis er folk så voksne og siviliserte at de setter personlige forhold over fasade og tradisjoner. Nei, vent litt...

Anonymkode: acbd5...173

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre enn meg som fikk litt lyst å kjefte på familien? Altså de som ringte og maste?

Anonymkode: 3a830...9ca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og kondolanser.

De som har reagert på den måten jeg beskriver er godt voksne mennesker som er ganske rigide, og jeg har også tidligere oppfattet dem som at de er ganske opptatte av fasade/hva det snakkes om på bygda. Vanligvis så bryr ikke samboeren min seg om hva de sier hvis de har en mening om hva man bør/ikke bør gjøre fordi "det ikke tar seg ut", men de tilbakemeldingene han har fått nå reagerer han veldig på. Han mener de må passe sine egne saker, og han gir blaffen i om det er "lov" eller ikke å flagge halv stang på 17. mai, fordi dette hadde han behov for å gjøre. Jeg er helt enig med ham, og hadde håpet på å kunne finne ut av hva flaggreglene sier om dette, slik at han kan ha noe "å slå i bordet med".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du HAR fått svar på hva reglene er: på private flaggstenger kan man flagge akkurat slik man vil. Det er offentlige stenger som må holde seg til flagglov og -forskrift. Han er derfor helt innafor, selv om det ikke akkurat er et vanlig syn at det er flagg på halv stang 17.mai. Det er ingen «lov», verken offisielt eller uskrevent som nekter ham å flagge på halv stang på en offentlig flaggdag. Han vanærer ikke verken flagget eller fedrelandet om han viser sorg når bestefaren dør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du HAR fått svar på hva reglene er: på private flaggstenger kan man flagge akkurat slik man vil. Det er offentlige stenger som må holde seg til flagglov og -forskrift. Han er derfor helt innafor, selv om det ikke akkurat er et vanlig syn at det er flagg på halv stang 17.mai. Det er ingen «lov», verken offisielt eller uskrevent som nekter ham å flagge på halv stang på en offentlig flaggdag. Han vanærer ikke verken flagget eller fedrelandet om han viser sorg når bestefaren dør. 

Ja, beklager, jeg mente ikke at jeg ikke har fått svar i denne tråden, men jeg håpet på å få svar og det var derfor jeg opprettet tråden.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å flagge på halv stang på en offentlig høytidsdag, så lenge det er dødsdagen eller bisettelsesdagen. Husk at på bisettelsesdagen skal flagget heises til topps etter at bisettelsen er over.

Privatpersoner bør for øvrig tilstrebe å følge flaggloven og flaggforskriften. Men husk at flaggtidene skal overholdes.

Anonymkode: e0ab1...694

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ingenting om å flagge på halv stang 17.mai. En flaggdag pga kongelig bursdag må du gjøre hva du vil for min del, men ikke på grunnlovsdagen. 

Anonymkode: b85c7...b24

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ingenting om å flagge på halv stang 17.mai. En flaggdag pga kongelig bursdag må du gjøre hva du vil for min del, men ikke på grunnlovsdagen. 

Det må det være lov å mene, men hadde du ringt og kjeftet på en som hadde gjort det og som hadde mister en kjær bestefar samme dag?

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Marimba skrev:

Det må det være lov å mene, men hadde du ringt og kjeftet på en som hadde gjort det og som hadde mister en kjær bestefar samme dag?

Jeg er enig med den du siterer, men kan ikke i min villeste fantasi se for meg et scenario der familien hadde begynt å krangle over noe slikt. Man hadde kanskje ristet litt på hodet når man så det, men så glemt det like fort. Og jeg bor også på bygda.

• Liker 1
Skrevet

Når det er dødsfall i familien flaggar ein på halv stang den dagen dødsfallet skjer. Det er heilt vanleg. At det tilfeldigvis var på ein flaggdag, kan jo ingen noko for.

Det virkar som enkelte her trur at flagget er heist på halv stang i staden for heil fordi det er flaggdag, og hadde det ikkje vore flaggdag hadde ein ikkje heist flagg i det heile. Men det er jo feil. Ein flaggar på halv stang uansett dag, når det er eit dødsfall og ein har flaggstang. Dødsfall tek dessverre ikkje hensyn til offisielle flaggdagar.

Kondolerer til samboaren din.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For en kjip familie! Støtte til deg og dine!

Anonymkode: 60ffc...de2

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke? 

For de som flagger er nok dødsfallet en større hendelse enn enn enda en grunnlovsdag. 

Eller burde det være forbudt å dø og sørge på flaggdager? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...