Gå til innhold

Enda en p-pille tråd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har gått på Yasmin p-piller en stund nå, selv om jeg ikke skulle gått på de så lenge. Jeg reagerer veldig mye på de ved at jeg blir kjempe kvalm og kaster opp av de. Tidligere da jeg begynte på p-piller så gikk jeg på Loette, men sluttet på disse da de ikke var sterke nok til å hoppe over mensen. Er i grunn kun disse to merkene jeg har prøvd.

Jeg gikk til legen for å få nytt merke, men fastlegen er jo helt.... ubrukelig. Hun kunne ingenting om hva hun skulle gi meg og ga meg henvisning til gynokolog som jeg fikk time hos I OKTOBER. HALLO. Jeg trenger p-piller nå?! 

Så i et lite håp så tenkte jeg å forhøre meg her om hvilke erfaringer dere har med andre merker som kunne erstattet Yasmin? Jeg trenger noen som er sterke nok til å kunne hoppe over mensen pga sinnsykt pms. Blir sykt deprimert og sliter med selvmordstanker i uken før menstruasjon, så jeg må kunne hoppe over. 

Har tenkt på spiral, men jeg er ikke så begeistret for tanken om at noen skal drive å rote nedi der. P-stav har jeg også tenkt på, men jeg føler at da har jeg null kontroll og har helt noia for å kunne bli gravid. Med p-piller så vet jeg hvert fall om jeg har tatt den eller ikke og kan ta en pillefri uke for å sjekke om jeg får mensen heh.

Vet det er veldig forskjellig fra person til person, men jeg aner ikke noe om noen andre merker enn Yasmin eller Loette, og da kan jeg snakke med fastlegen om hvilket merke som kan være aktuelt å prøve. 

Anonymkode: a4dc3...6dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kaster opp av p-pillene så er sjangser stor for at du kaster opp pillen og ikke lenger er sikker. Da er det bedre med p-stav :P 

Anonymkode: 8a9d6...b80

• Liker 4
Skrevet

P-stav er mye sikrere enn piller da den minimaliserer risiko for brukerfeil. Den blødningen du får på piller er heller ikke mensen og absolutt ingen indikasjon på graviditet. Du har mye mer kontroll med stav enn piller - og graviditetstest bør du ta en gang i blant uansett siden blødning ikke er noen indikasjon. 

Jeg skjønner virkelig ikke at folk ikke kan mer naturfag enn "om det kommer blod ut av vagina er jeg 100% sikkert ikke gravid" bahhh

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kaster opp av p-pillene så er sjangser stor for at du kaster opp pillen og ikke lenger er sikker. Da er det bedre med p-stav :P 

Anonymkode: 8a9d6...b80

Kaster ikke opp med en gang :) Tar p-pillen kl 21.00, men kaster opp om morgenen når jeg står opp , så tror ikke at jeg kaster opp pillen da. Har seriøst angst for å bli gravid og klarer ikke å stole på p-stav.

10 minutter siden, boblevann skrev:

P-stav er mye sikrere enn piller da den minimaliserer risiko for brukerfeil. Den blødningen du får på piller er heller ikke mensen og absolutt ingen indikasjon på graviditet. Du har mye mer kontroll med stav enn piller - og graviditetstest bør du ta en gang i blant uansett siden blødning ikke er noen indikasjon. 

Jeg skjønner virkelig ikke at folk ikke kan mer naturfag enn "om det kommer blod ut av vagina er jeg 100% sikkert ikke gravid" bahhh

Blir det ikke litt dumt å tvile på mine naturfagkunnskaper på grunnlag av det jeg skrev i hovedinnlegget? Jeg tenkte ikke over at jeg måtte brette ut om alt. Jeg vet at man ikke er 100% sikker, tro meg! Stoler ikke en gang på mensen, når jeg får mensen. Så tro meg, i know this shit. 

P-stav er sikkert mer sikkert, men jeg hadde ikke klart å slappe av og har ikke råd til å kjøpe en million graviditetstester. Da vil jeg heller gå på p-piller som jeg skrev i HI. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

P-stav og spiral er de tryggeste, sammen med sterilisering. Nettopp det at du ikke har kontroll er tryggheten - du kan ikke ha fordøyelsesproblemer eller oppkast som ødelegger for pillen, eller ta den til litt forskjellige tider, eller glemme å ta den. http://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/p-stav/

Anonymkode: ce2ed...07c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

P-stav og spiral er de tryggeste, sammen med sterilisering. Nettopp det at du ikke har kontroll er tryggheten - du kan ikke ha fordøyelsesproblemer eller oppkast som ødelegger for pillen, eller ta den til litt forskjellige tider, eller glemme å ta den. http://www.sexogsamfunn.no/prevensjon/p-stav/

Anonymkode: ce2ed...07c

Jeg er redd for å bli en av de kvinnene på TV som plutselig i 8. måned finner ut at de er gravide, og det er det jeg føler med p-stav og spiral. Hadde jeg kunne sterilisert meg så hadde jeg gjort det, uten å tenke over det to ganger en gang. Men er for ung og har ingen barn (og jeg har lest at det er vanskelig å få det godkjent hvis ikke). Går jeg på p-piller så føler jeg at det er mer innenfor min kontroll og også min feil hvis det går galt. Og det er i mitt hode lettere å oppdage. Det er nok bare i mitt hode, såpass forstår jeg - men om jeg føler meg mer trygg og føler at jeg har mer kontroll på p-piller så skjønner jeg ikke hvorfor dere som kommenterer skal snakke fram p-stav når jeg både i HI og til de to som har kommentert at for meg er det litt uaktuelt. 

Jeg har generelt et stort behov for kontroll, jeg klarer ikke å gi fra meg kontrollen til en p-stav hehe.

TS.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaster ikke opp med en gang :) Tar p-pillen kl 21.00, men kaster opp om morgenen når jeg står opp , så tror ikke at jeg kaster opp pillen da. Har seriøst angst for å bli gravid og klarer ikke å stole på p-stav.

Blir det ikke litt dumt å tvile på mine naturfagkunnskaper på grunnlag av det jeg skrev i hovedinnlegget? Jeg tenkte ikke over at jeg måtte brette ut om alt. Jeg vet at man ikke er 100% sikker, tro meg! Stoler ikke en gang på mensen, når jeg får mensen. Så tro meg, i know this shit. 

P-stav er sikkert mer sikkert, men jeg hadde ikke klart å slappe av og har ikke råd til å kjøpe en million graviditetstester. Da vil jeg heller gå på p-piller som jeg skrev i HI. 

TS.

Du skrev i hi at med piller kan du ta pillefri uke og sjekke om du får mensen. Den "mensen" du får her er ingen indikasjon for graviditet og du kan like gjerne være gravid selv om du får den. Derfor bør du teste uansett hvilke prevensjon du går på. Ville mye heller stolt på stav enn piller siden det skjer brukerfeil med piller til stadighet mens staven settes inn av lege og ferdig med det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 19. mai 2017 den 17.29, boblevann skrev:

Du skrev i hi at med piller kan du ta pillefri uke og sjekke om du får mensen. Den "mensen" du får her er ingen indikasjon for graviditet og du kan like gjerne være gravid selv om du får den. Derfor bør du teste uansett hvilke prevensjon du går på. Ville mye heller stolt på stav enn piller siden det skjer brukerfeil med piller til stadighet mens staven settes inn av lege og ferdig med det.

Jeg tenkte ikke over hvordan jeg ordla meg fordi for å være helt ærlig så trodde jeg at jeg skulle få svar om forskjellige p-pille merker, og ikke skulle bli forsøkt overbevist om hvorfor jeg burde ta p-stav når jeg i hovedinnlegget spesifikt sa at jeg ikke ønsker p-stav. Om du absolutt skal henge deg opp i det, så forstår jeg FORTSATT at blødninger ikke trenger å være mensen, men er lettere å skrive pillefri uke enn å forklare akkurat hva jeg gjør, for igjen så tenkte jeg ikke at det var det noen skulle henge seg opp i - men my bad, glemte jo at dette tross alt er kvinneguiden :) Men for den pillefri "uka" varierer ganske så mye, oftest fra 1 til 3 måneder. Lettere å skrive pillefri uke. Som sagt, har jeg noia for å bli gravid så tror du ikke jeg kan dette her? Selvfølgelig tester jeg meg, men igjen så føler jeg at jeg har bedre kontroll på pillen enn med en p-stav, for med en p-stav ville jeg når jeg ikke føler at jeg har kontroll måttet kjøpe ganske mange flere graviditetstester enn nå. Get it? 

Du ville heller stolt på stav enn piller, så fint for deg. Men var ikke det jeg spurte om.

Skrevet

Jeg tenkte ikke over hvordan jeg ordla meg fordi for å være helt ærlig så trodde jeg at jeg skulle få svar om forskjellige p-pille merker, og ikke skulle bli forsøkt overbevist om hvorfor jeg burde ta p-stav når jeg i hovedinnlegget spesifikt sa at jeg ikke ønsker p-stav. Om du absolutt skal henge deg opp i det, så forstår jeg FORTSATT at blødninger ikke trenger å være mensen, men er lettere å skrive pillefri uke enn å forklare akkurat hva jeg gjør, for igjen så tenkte jeg ikke at det var det noen skulle henge seg opp i - men my bad, glemte jo at dette tross alt er kvinneguiden :) Men for den pillefri "uka" varierer ganske så mye, oftest fra 1 til 3 måneder. Lettere å skrive pillefri uke. Som sagt, har jeg noia for å bli gravid så tror du ikke jeg kan dette her? Selvfølgelig tester jeg meg, men igjen så føler jeg at jeg har bedre kontroll på pillen enn med en p-stav, for med en p-stav ville jeg når jeg ikke føler at jeg har kontroll måttet kjøpe ganske mange flere graviditetstester enn nå. Get it? 

Du ville heller stolt på stav enn piller, så fint for deg. Men var ikke det jeg spurte om.

Nei, dont get it. Skjønner ikke at du bevisst velger et preparat som er så usikkert som ppiller er om du har noia for å bli gravid. Spiral er også mye tryggere. Vi kan da for svarte ikke ane hvilke ppiller du tåler og ikke? Du tåler ikke yasmin og vil ikke ha loette, hvor mange valg vil du ha? Yasmin er en p-pille med samme virkestoff som mercilon, yasminelle osv - mens loette er i samme gate som microgynon, synfase osv. Sjangsen er veldig stor for at du reagerer likt på de ulike typene p-pille, og minipille vil du ikke ha. Da står vi igjen med plaster, stav, sprøyte eller spiral som du heller ikke vil ha. Da vet jeg ikke, da bør du bare vente på times hos gyn. 

• Liker 1
Skrevet

Tar du pillefri "uke" i opptil tre måneder av gangen? (tre måneder mellom hvert brett) For da utsetter du deg jo for unødvendig ekstrem risiko for blodpropp, siden risikoen for blodpropp er høyest ved oppstart av p-pillebruk. Og ja, kroppen anser det som oppstart selv om du har knasket de samme p-pillene i årevis, hvis du har mer enn tre uke rmellom to brett.
Normal mens og eggløsning kan også ta så mye som to år etter avsluttet pillebruk, før de kommer tilbake til normalt.

Uansett hvor mange pillefrie uker du tar, hvor ofte du tar dem, så lenge det er en uke mellom to brett, vil aldri gi ekte mens. Det er kun en bortfallsblødning som ikke kan svare på om du er gravid eller ikke. Du kan få helt normal bortfallsblødning selv om du er gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Microgynon er neste i rekken etter loette. Jeg hadde også blødninger på loette, men de stoppet på microgynon. Det er 21 tabletter, og du trenger ikke å ha mensen i det hele tatt (i følge min gynekolog). Du tar brett etter brett. Dersom du får en liten blødning stopper du å ta piller i tre dager, for så å begynne på igjen der du stoppet. 

Du burde lese hva som skjer med kroppen på p-piller (noe altfor mange ikke gjør). Det går ikke an å anbefale en p-pille fordi den "funker for meg". Les om hormonprevensjon og p-pillemerker. 

Bestill legetime hos en annen lege og si at det haster pga. bivirkning på medisin. 

Anonymkode: 7fd2c...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du gått på Yasmin? Jeg var også kvalm i starten, ikke så ille at jeg spydde, men det gikk seg til etter noen måneder.

Les deg opp på hvilke virkestoffer de ulike p-pillene inneholder på felleskatalogen og så velger du en med et virkestoff du ikke har testet. Du kan også se på mengden, siden Loette ikke var sterk nok trenger du vel da en større mengde enn det Loette inneholder.

Anonymkode: 4c7fe...cfd

AnonymBruker
Skrevet

:klo: Det er så mye rart her for tiden.

TS ber om råd i forhold til p-piller. Alt dette andre er bare tull og ræl som dere ikke har noe med og pirker i fordi det er artig å gjøre seg vrien og vrang på andres bekostning. Det er ingen grunn til å legge fra seg folkeskikken hjemme bare fordi en er "anonym" på nett, altså.

TS. du har to valg:

1. bestille en ny time hos legen og insistere på å få hjelp nå, om enn midlertidig. Du risikerer at legen nekter pga medisinske grunner som du ikke kan overprøve.

2. Bestille time hos privatpraktiserende. Det får du på en ukes ventetid, og du kan sikkert snakke med kontorpersonalet om hvorvidt du bør rett til gynekolog der eller om en allmennlege holder. Private klinikker har egne avdelinger for kvinnehelse, så de har bedre peil enn legen din, i alle fall.

Det trenger nemlig ikke være hormonene du blir dårlig av - i like mange tilfeller er det ekstrastoffer en reagerer på i legemidler. I forhold til angst for å bli gravid - kanskje du burde ha vurdert sammen med legen din om dette er noe du bør bearbeide?

Anonymkode: 36f74...8c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...