Gå til innhold

Diagnose for adhd medisin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha diagnose for å få prøve "adhd medisin"? Er det null sjanse for å få prøve det når man sliter med konsentrasjonsproblemer, arbeidsminneproblemer osv?

Anonymkode: 7b37d...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha diagnose. 
Om du sliter mye med dette ville jeg snakket med legen om henvisning til utredning. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvordan utredning foregår? Må man gjennom nevropsykologiske tester, eller er det bare spørreskjema?

Skrevet

Tror det er litt forskjellig man må gjennom. Samtaler, spørreskjema, og sikkert nevropsykologiske tester også. 
Venter fortsatt på å komme inn, så har ikke noe klart svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en del av selve ADHD-utredningen, så det er sånn sett mulig å prøve uten å enda ha fått diagnosen. Men det er strengt og du må i så fall gjennom en ordentlig utredning. Det er psykiater/lege i forbindelse med utredningen som kan gi deg resept på det før du eventuelt får diagnose og så kan fastlegen din søke om å kunne skrive det ut til deg.

Det er mulig det er litt forskjellig fra sted til sted, men det er mer enn bare et spørreskjema, det er ulike tester også. Det er i alle fall meningen at det skal være sånn, og helt opplysninger fra f.eks foreldre (dersom det er mulig) om oppvekst og hvordan du var som barn.

Anonymkode: 52e8a...220

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Jeg har ganske tunge konsentrasjonsproblemer, så noen ganger tenkte jeg det kunne vært fint å se om det hjalp med den type medisiner. Om det bare hadde hjulpet litt hadde det økt livskvaliteten min betraktelig. Men jeg vet ikke om jeg egentlig fyller standard adhd kriterier. Takk for svar

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Jeg har ganske tunge konsentrasjonsproblemer, så noen ganger tenkte jeg det kunne vært fint å se om det hjalp med den type medisiner. Om det bare hadde hjulpet litt hadde det økt livskvaliteten min betraktelig. Men jeg vet ikke om jeg egentlig fyller standard adhd kriterier. Takk for svar

Les deg opp om ADHD og se om du kjenner deg igjen beskrivelsene. Du kan prøve å ta en sånn ASRS-test for å se hvor høyt du scorer. Om du enten kjenner deg igjen i ADHD eller ikke, ville jeg uansett prøvd å finne ut hva som kan være årsaken til konsentrasjonsproblemene dine. Jeg synes du skal snakke med legen din, konsentrasjonsproblemer kan være så ødeleggende at det uansett er lurt å se om det ligger en årsak bak. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha diagnose for å få prøve "adhd medisin"? Er det null sjanse for å få prøve det når man sliter med konsentrasjonsproblemer, arbeidsminneproblemer osv?

Man behandler ikke sykdommer av så alvorlig karakter med medisiner i blinde. Så ja, det er helt påkrevd med utredning for å få medisin. Adhd medisiner brukes og til å ruse seg på, så de er der streng kontroll på. 

Anonymkode: 56e48...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...