Gå til innhold

Flåttmiddel til hund og katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid pleid å gi flåttmiddel til hunden og katten fra våren og til et godt stykke ut på høsten. Har da kjøpt dråper til å dryppe i nakken, fra dyrebutikk. Lievel får de jo flått. Er ikke mer enn et par uker siden jeg behandlet dem, og allerede har jeg tatt flere flått på katten, og en på hunden. Er ikke flåttmidlene fra dyrebutikken gode nok? Jeg har kjøpt på forskjellige steder, sikkert ulike merker, men har ikke helt lagt merke til om det er noen som fungerer bedre enn andre, bare at jeg i perioder opplever en del flått til tross for behandling.  Jeg var innom apoteket i dag og spurte hva de hadde, og de anbefalte de flåttmiddel på resept fra veterinær framfor middelet de selger fritt. Noen som har erfaring med at de reseptbelagte fungerer bedre?

Anonymkode: 2f023...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare brukt reseptbelagt flottmiddel på vår katt og det har fungert fint. Det jeg brukte i fjor varte i 4 uker, mens nå skulle visst en dose vare i 12 uker. Så får vi se om det stemmer. I fjor fant jeg flere døde flotter på puta til katten så ganske tydelig at det funker. Vår katt går omtrent bare i nabolaget så det kan jo hende det varierer etter hvor mye flott det er i området. 

Anonymkode: ddf84...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk reseptbelagt flåttmiddel, det er det eneste som funker.  I alle fall om du bor i et flåttområde og er mye på tur i skogen. 

 

Anonymkode: a8b19...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsette å kjøpe sånne homeopatiske urtedråper fra dyrebutikken, eller få noe som faktisk dreper flått på resept. 
Bravecto dråper for katt fungerer bra, de varer i 3 måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stiigen skrev:

Du kan fortsette å kjøpe sånne homeopatiske urtedråper fra dyrebutikken, eller få noe som faktisk dreper flått på resept. 
Bravecto dråper for katt fungerer bra, de varer i 3 måneder. 

3 måneder! Hvorfor har jeg aldri hørt om denne? Jeg har brukt Frontline og det funker greit - de to-tre første ukene.. Det er jo helt latterlig i forhold. Fikk du det på vanlig apotek eller var det noe veterinæren måtte bestille?

Anonymkode: d183c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stiigen skrev:

Du kan fortsette å kjøpe sånne homeopatiske urtedråper fra dyrebutikken, eller få noe som faktisk dreper flått på resept. 
Bravecto dråper for katt fungerer bra, de varer i 3 måneder. 

Så det fungerer faktisk? Og det er ikke på noen måte skadelig for dyret? Er sikker på at katten min prøve å få en flottfarm 

Anonymkode: 44987...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 måneder! Hvorfor har jeg aldri hørt om denne? Jeg har brukt Frontline og det funker greit - de to-tre første ukene.. Det er jo helt latterlig i forhold. Fikk du det på vanlig apotek eller var det noe veterinæren måtte bestille?

Anonymkode: d183c...ec2

Du har aldri hørt om den fordi den kom på markedet for en måned siden. Den må du ha resept fra veterinær for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Tidligere, i fjor stakk vi bare innom veterinæren for å kjøpe flåttmiddel. Stemmer det at de nå ikke har lov å selge det men at en må til apotek for å få det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige kan du få kjøpt reseptfritt på apotek samme type flåttmiddel som er reseptpliktig i Norge.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må passe på er å kjøpe hos en dyrlege fordi det regnes som medesin og derfor skal egentlig ikke dyrebutikker selge sånne ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker reseptbelagt flåttmiddel som vi får fra veterinæren på våre to katter, fungerer helt supert :) jeg har også prøvd de fra dyrebutikken men det var jo bare tull og vas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bravecto til mine to buhunder, og er veldig fornøyd. En tablett varer i tre måneder. Fås på resept. Jeg kjøper aldri slike midler hos en dyrebutikk. Det er jo i realiteten en gift, og jeg gir aldri hundene mine noen form for "medisin" som ikke er godkjent av veterinær.

" Lopper og flått må feste seg til verten og komme i kontakt med vertens kroppsvæsker for å eksponeres for virkestoffet. Begynnende effekt er innen 8 timer etter at lopper (C. felis) har festet seg og innen 12 timer etter at flått (I. ricinus) har festet seg."

Endret av Skywalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker bravecto tabletter til bikkja, dråper funker dårlig for bader de, eller det regner veldig så hr de ingen effekt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 9.15, Stiigen skrev:

Du kan fortsette å kjøpe sånne homeopatiske urtedråper fra dyrebutikken, eller få noe som faktisk dreper flått på resept. 
Bravecto dråper for katt fungerer bra, de varer i 3 måneder. 

Jepp. Bravecto har vært et vidundermiddel på mine katter ihvertfall. Null flått! Utrolig deilig både for meg og kattene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kira87
På 20.5.2017 den 0.06, Stiigen skrev:

Du har aldri hørt om den fordi den kom på markedet for en måned siden. Den må du ha resept fra veterinær for å få.

Vi fikk den i fjor, så da er du feilinformert. (Den var dog ikke like tilgjengelig på apotekene pga. leveranseproblemer) Men enig i at den funker veldig bra! På både flått og fuglelopper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline funker fint på min. Det kommer en og annen flått i løpet av sommeren, men jeg har sett katter i området uten flåttmiddel, og dem kan komme innom med mange flått hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåttmidlene man drypper i nakken er ikke anbefalt pga giftstoffer, og jeg har samme erfaring - de virker ikke. Var på sørlandet og plukket 17 flått av den ene og 11 fra den andre som hadde fått dråper...

Vi har hatt god erfaring med flåtthalsbånd og nå bruker vi bravecto-tabletter. Det gjør de mindre attraktive for flåtten, og om de får så dør den og faller av innen 12 timer mener jeg det er. Har brukt denne tabletten i 3 år og den ene hunden har hatt en flått (fant den død på gulvet) og det er det. Veldig fornøyd! Med halsbånd fikk de 1-2 stk per sesong hver ca.

Anonymkode: c281b...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...