AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #21 Skrevet 19. mai 2017 Kan ikke mannen din jobbe litt redusert en periode? Anonymkode: bef48...e3c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #22 Skrevet 19. mai 2017 Ærlig talt. Tror du ingen familier har felles ferier sammen med barna? Velkommen til liv med barn! Anonymkode: d6d02...54c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #23 Skrevet 19. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere har 9 uker til sammen. 4 uker SFO, 1 uke i romjulen, og 2,5-3 påskeuken = 6 uker. Max. Altså har dere fremdeles 3 uker igjen til høst- og vinterferie, om sfo er stengt da også. Anonymkode: 43674...86d På min arbeidsplass kan man ikke bare velge feriene selv, så synes det er mer enn nok utfordringer. De fleste vil jo ha fri når det er skoleferie pga barna..pluss alle helligdager og planleggingsdager så synes jeg det er en utfordring. Anonymkode: 84074...075 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #24 Skrevet 19. mai 2017 Vi har også lite ferie sammen. Hver sommer har vi én uke (med helg i begge ender) der vi reiser på ferie hele familien. Pga at det er så lite tid, koser vi oss ekstra den uken, og drar til fine steder. Resten av ferien deler vi oss - jobben min har høysesong om sommeren, spesielt i juli. Da tar mannen min med seg barna til sine foreldre i to uker, hver sommer. Når han er der, og jeg er hjemme alene, kan jeg jobbe lange dager, og opparbeide meg avspasering, slik at jeg kan ta ut litt mer ferie etter hvert. Så drar jeg med barna på hytta til min familie, og da får mannen min jobbe hvis han trenger det. Vi bor i by, og SFO er åpen hele sommeren (de slår sammen SFO fra flere skoler midt i fellesferien), og i andre ferier, heldigvis. Pga at vi jobber mye om sommeren, tar vi alltid en uke i syden i høstferien. Da føles det lettere å ha så lite sommerferie, når vi kan glede oss til en tur om høsten. Det er mange måter å løse dette på. Anonymkode: d197c...12d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #25 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I en del små kommuner med stram økonomi, er SFO stengt mye mer enn tre uker om sommeren. Anonymkode: 88fde...1a2 Hos oss er den lokale SFO-en stengt i alle ferien foruten sommeren. Ungene har mulighet til å benytte sfo på en annen skole, men det føles ikke greit å sende en 1.klassing til en ny, stor skole med bare ukjente barn og voksne. Anonymkode: 51e96...876
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #26 Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her.... I mitt hode vil 4 uker stengt SFO i juli, romjul og 3 dager i påskeuka gi flere fridager hos skolebarnet enn våre ferieuke til sammen. Mannen min har 4 uker pr år og jeg har 5 uker. Er det stengt i høst og vinterferien også blir kabalen enda mer utfordrende...... Anonymkode: af9d1...151 +planleggingsdager.. vi er der selv + barnehage og skole klarer ikke å samkjøre planleggingsdagene så kabalen går bare ikke opp.. Anonymkode: fde4c...382
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #27 Skrevet 19. mai 2017 En av dere tar første uken i juli, så to uker sammen, så den andre siste uka. SFO har garantert åpent i høstferien og vinterferien. Hos oss også i påsken og romjula. Så da har mannen din en uke til overs til jul/påske/vinterferie, og du to. Er det noe forskjell på dette og å ha barnehagebarn da? Hos oss har barnehagen mye mer stengt enn skolen, for de har ikke tilbud om påske og jul, samt stengt hele juli og rare planleggingsdager (der er skolen flinke, og SFO/AKS har som regel åpent). I Oslo er det tilbud om sommerskole også, når barnet er ferdig med første klasse, men det er ikke i juli. Anonymkode: 90c30...a4f
Måbarefåsiat... Skrevet 19. mai 2017 #28 Skrevet 19. mai 2017 Den første barnehagen vår var stengt i alle skoleferier. Det betydde at ungen hadde 9-10 ferieuker i året. Det hendte vi fikk til en langhelg sammen. Og takk for snille besteforeldre. Man får bare tenke at det er en overgang. For oss ble det verre da han sluttet på SFO - for å være hjemme alene hele dager og uker var ikke så bra det heller.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #29 Skrevet 19. mai 2017 Det går jo også an å slå seg sammen med et eller flere andre barn i klassen hvor foreldrene bytter på hvem som er hjemme med barna. Altså uke 1 er barna hos faren til Per, uke 2 er de hos moren til Anne, uke 3 er de hjemme hos dere osv. Anonymkode: 40084...83e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #30 Skrevet 19. mai 2017 8 timer siden, Arkana skrev: Det må være veldig vanskelig for foreldrene. Her vi bor er det to store barneskoler, hver med over 600 elever, ikke langt fra hverandre. Selv med så mange barneskoleelever er det veldig få som bruker SFO i påske- og juleferien, men de holder ikke stengt likevel. I stedet slår de sammen SFO på de to skolene i disse feriene så i påsken er man på den ene skolen (med ansatte fra begge slik at det er noen kjente voksne) og i julen er man på den andre. Da er tilbudet tilgjengelig for de foreldrene som trenger det samtidig som å slå dem sammen er mer økonomisk for kommunen. Det kan du si. Men i kommuner med små barnekull, vil foreldrebetalingen i skoleferiene bli enormt høy for å få tilbudet til å gå i null. I kommunen jeg vokste opp, med 15-25 barn per årskull, følger SFO skoleruta, men holder åpent i vinter- og høstferie dersom det er minimum 4 barn påmeldt per dag. Anonymkode: 88fde...1a2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #31 Skrevet 19. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: På min arbeidsplass kan man ikke bare velge feriene selv, så synes det er mer enn nok utfordringer. De fleste vil jo ha fri når det er skoleferie pga barna..pluss alle helligdager og planleggingsdager så synes jeg det er en utfordring. Anonymkode: 84074...075 Man får gjøre som man gjorde før det fantes tilbud om SFO: Man samkjørte med andre foreldre slik at man hadde flere enn eget barn i enkelte perioder og vice versa, eller man betalte for dagmamma. Det gjelder jo uansett i en kort periode, da de fleste barn fint kan være en del alene hjemme fra de er rundt 9 år. Anonymkode: 88fde...1a2
Arkana Skrevet 19. mai 2017 #32 Skrevet 19. mai 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan du si. Men i kommuner med små barnekull, vil foreldrebetalingen i skoleferiene bli enormt høy for å få tilbudet til å gå i null. Anonymkode: 88fde...1a2 Jeg skjønner det, økonomien er viktig, det er jo forståelig. Det er ikke alle barn som har besteforeldre og annen familie i nærheten, som ikke jobber og er i fysisk stand til å stille opp som barnepassere i de feriene SFO er stengt, eller som har foreldre som tjener så godt at de kan ta seg ubetalt fri eller har en så fleksibel jobb at de kan avspasere eller jobbe hjemmefra. Vi trenger jo mennesker i de små kommunene også, og ikke bare eldre og enslige, men også barnefamilier. Og hvis barnepasstilbudet er så dårlig at man som forelder trenger dobbelt så lang ferie for å dekke opp den tiden barnehage og SFO er stengt så sier det seg selv at de kommunene i liten grad er realistiske bosteder for familier med barn i 1-10 års alder. Det er i grunnen ganske trist.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå