Gå til innhold

Feriekabal med skolebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere dette?  Mannen har uker ferie pr år, jeg har 5 uker pr år. Har skolestarter i august, og full SFO plass. Vi har begge full jobb ,ikke flexitid og lite mulighet for ekstra avspasering.  

Gruer meg til å lage feriekabal og er redd vi ikke vil få noe felles ferie. Sfo er stengt jul og påske og 4 uker i juli...

Anonymkode: af9d1...151

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den slår jeg glatt! Jeg har 5uker ferie, men min mann er 100% student og må jobbe hele ferien. I vår kommune er det 0 SFO på sommeren! Når skolen slutter i juni slutter også SFO og det er ikke noe SFO før midten av august. Slå den du! 🙈 

Lenge leve besteforeldre og snill arbeidsgiver!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da tar dere 4 uker i juli da, evt tre uker hver hvor to av de er felles. Sfo ut juni og fra 1. August til skolestart.

Anonymkode: 55569...770

AnonymBruker
Skrevet

Om dere har 5 uker hver (det står ikke hva mannen din har), og det bare er 4 uker sfo er stengt, så kan dere jo helt fint ta enten alle 4 ukene ferie sammen, eller ta en overlapp med at den ene tar fri uke 1, 2 og 3, og den andre uke 2, 3 og 4. Da har dere 2 uker sammen, og fremdeles masse ferie til overs til jul, påske, høst- og vinterferie. 

Anonymkode: 43674...86d

AnonymBruker
Skrevet

Ts her....

I mitt hode vil 4 uker stengt SFO i juli, romjul og 3 dager i påskeuka gi flere fridager hos skolebarnet enn våre ferieuke til sammen.  Mannen min har 4 uker pr år og jeg har 5 uker. Er det stengt i høst og vinterferien også blir kabalen enda mer utfordrende......

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her....

I mitt hode vil 4 uker stengt SFO i juli, romjul og 3 dager i påskeuka gi flere fridager hos skolebarnet enn våre ferieuke til sammen.  Mannen min har 4 uker pr år og jeg har 5 uker. Er det stengt i høst og vinterferien også blir kabalen enda mer utfordrende......

Dere har 9 uker til sammen. 4 uker SFO, 1 uke i romjulen, og 2,5-3 påskeuken = 6 uker. Max. Altså har dere fremdeles 3 uker igjen til høst- og vinterferie, om sfo er stengt da også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig uvanlig at SFO er stengt i høst- og vinterferien, og de fleste steder er det også åpent i romjula, de påskedagene som ikke er helligdager osv. Dere kan jo fordele det så dere får 2 uker sammen og 2 uker hver for dere, det går helt fint.

Anonymkode: 72f16...c1e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere har 9 uker til sammen. 4 uker SFO, 1 uke i romjulen, og 2,5-3 påskeuken = 6 uker. Max. Altså har dere fremdeles 3 uker igjen til høst- og vinterferie, om sfo er stengt da også. 

Dette

Anonymkode: 88fde...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Leser dette og er så utrolig glad for at jeg er lærer..

Anonymkode: 895fc...625

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser dette og er så utrolig glad for at jeg er lærer..

Anonymkode: 895fc...625

Leser HI og er så utrolig glad for at jeg er administrativt ansatt med i kommunen med fleksitid. Totalt 9 uker fri pr år (5 uker ferie og 4 uker avspasering jeg kan opparbeide meg når det passer meg), og alle ukene kan jeg ta ut akkuraynår jeg vil. Altså uavhengig av skoleferiene ;) 

Anonymkode: af51e...055

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her...

Skjønner vi har 9 uker ferie totalt, men er jo hyggelig å ha ferie sammen som familie,og ikke alltid stykkevis og delt. Takk for tips. Vi får finne ut av det etter sommeren. Første skolefri er jo høstferien i okt😆

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om SFOer som er stengt i høst- og vinterferiene. Det høres rart ut. Alle jeg vet om er åpne i de aller fleste ferier og er kun stengt i juli og på helligdager. Mange jeg kjenner tar tre uker hver i sommerferien slik at de dekker en uke alene med barna hver og så to uker overlapping slik at de får familieferie. Kanskje ikke ideelt, men det fungerer.

Endret av Arkana
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo sfo i høstferien

Anonymkode: ce87e...d9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...

Skjønner vi har 9 uker ferie totalt, men er jo hyggelig å ha ferie sammen som familie,og ikke alltid stykkevis og delt. Takk for tips. Vi får finne ut av det etter sommeren. Første skolefri er jo høstferien i okt😆

Høst- og vinterferie er ikke noe problem. Det dere derimot kan kome til å oppdage er planleggingsdager.

Anonymkode: df3c0...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her...

Hva med å begynne med å sjekke om sfo-en deres faktisk har stengt i disse feriene, da...? Er ikke det enklere enn å begynne å stresse og herje uten å ha sjekket fakta?

Jeg bor i en kommune med 4000 innbyggere, selv her er sfo åpen i høst- og vinterferien. Det koster vel 1000 kr uken for å ha ungene i sfo i feriene, men de er åpne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har aldri hørt om SFOer som er stengt i høst- og vinterferiene. Det høres rart ut. Alle jeg vet om er åpne i de aller fleste ferier og er kun stengt i juli og på helligdager. Mange jeg kjenner tar tre uker hver i sommerferien slik at de dekker en uke alene med barna hver og så to uker overlapping slik at de får familieferie. Kanskje ikke ideelt, men det fungerer.

I en del små kommuner med stram økonomi, er SFO stengt mye mer enn tre uker om sommeren. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en del små kommuner med stram økonomi, er SFO stengt mye mer enn tre uker om sommeren. 

Det må være veldig vanskelig for foreldrene. 

Her vi bor er det to store barneskoler, hver med over 600 elever, ikke langt fra hverandre. Selv med så mange barneskoleelever er det veldig få som bruker SFO i påske- og juleferien, men de holder ikke stengt likevel. I stedet slår de sammen SFO på de to skolene i disse feriene så i påsken er man på den ene skolen (med ansatte fra begge slik at det er noen kjente voksne) og i julen er man på den andre. Da er tilbudet tilgjengelig for de foreldrene som trenger det samtidig som å slå dem sammen er mer økonomisk for kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet

Får flytte mer sivilisert da :) Ingen grunn til å klage når man velger å bo avsidesliggende.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får flytte mer sivilisert da :) Ingen grunn til å klage når man velger å bo avsidesliggende.

Vi trenger også folk i distriktene. Alle kan ikke bo i de store byene.

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å sjekke skoleruta for 2017/18 i kommunen deres, der vil du få full oversikt over når sfo er stengt, både feriene og planleggingsdager. Så kan dere fordele ferie utover slik at kabalen går opp. Ligger vanligvis på kommunens nettside under skole. Så slipper du bruke energi på å lure. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...