Pølsa83 Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Hei! Vi er en familie med to barn og to voksne som skal gjøre om en enebolig til tomannsbolig- og bo i den ene delen. Tegneprosessen starter nå- og vi må lage en "ønskeliste"- hva ønsker og trenger vi i boligen vår? Lurer derfor på om noen vil dere noen tips eller lure løsninger med oss- vet ikke helt hva jeg lurer på engang, men om noen feks har vært i en lignende prosess og vil dele erfaringer? Feks ang planløsning, type rom osv..på forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Eget vaskerom og egen loft/kjellerstue som barna har førsterett på. Anonymkode: 54f91...86e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #3 Skrevet 19. mai 2017 Greit om du sier hvor mye plass dere har til rådighet Ting jeg hadde ønsket meg: 1. Innendørs bod. 2. Eget vaskerom 3. Foreldresoverom ikke vegg i vegg med rom til ungene 4. Et disponibelt rom som kan brukes av ungene når de har besøk, og ellers som gjesterom eller whatnot 5. 2 bad 6. IKKE åpent kjøkken. Mulighet for å gå inn på kjøkkenet også fra et annet rom enn stuen (så man kan gå ubemerket inn dit når det er besøk man ikke vil være en del av). Anonymkode: 71687...707 3
Pølsa83 Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit om du sier hvor mye plass dere har til rådighet Ting jeg hadde ønsket meg: 1. Innendørs bod. 2. Eget vaskerom 3. Foreldresoverom ikke vegg i vegg med rom til ungene 4. Et disponibelt rom som kan brukes av ungene når de har besøk, og ellers som gjesterom eller whatnot 5. 2 bad 6. IKKE åpent kjøkken. Mulighet for å gå inn på kjøkkenet også fra et annet rom enn stuen (så man kan gå ubemerket inn dit når det er besøk man ikke vil være en del av). Anonymkode: 71687...707 Takk for interessante innspill! Veldig nyttig. Ca 200 kvm. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #5 Skrevet 19. mai 2017 4 minutter siden, Pølsa83 skrev: Takk for interessante innspill! Veldig nyttig. Ca 200 kvm. Med 200 kvm har man mye å leke seg med Vi er 2 voksne og 2 barn på 190 kvm, og det er supert. Vi har både 2 fulle bad, vaskerom, stort gjesterom, eget soverom til begge ungene, stor kjellerstue hvor ene halvdelen er treningsstudio og andre delen er tv-krok når ungene har venner på besøk, og et par gode boder, i tillegg til stor stue med plass til godt spisebord og to sittegrupper. En par andre ting jeg kom på: 1. Direkte inngang fra stue til kjøkken (i tillegg til en annen inngang til kjøkkenet). Da kan man fortsatt småprate med gjestene i stuen mens man holder på på kjøkkenet 2. Ikke dør direkte fra stue til soverom 3. Do litt vekke fra stuen, så gjester og en selv slipper å bekymre seg for å lage pinlige do-lyder så hele besøket hører det Anonymkode: 71687...707
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #6 Skrevet 19. mai 2017 Eget bad til foreldrene med direkte inngang fra soverommet. To stuer. Anonymkode: cf202...690 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #7 Skrevet 19. mai 2017 Én ting som ungene mine elsker er en hems jeg laget. Vi manglet en bod til støvsuger, verktøy og slikt. Den trengte ikke full takhøyde. Så vi bygde det inn i et rom med dør til gangen slik at barna fikk en hems med ca 60cm høyde å klatre opp på. De digger det, vennene deres elsker det, og storejenta vår får av og til den privatsfæren hun trenger der...fordi hun ikke blir funnet av lillebror. Anonymkode: a93ee...d3c
Pølsa83 Skrevet 19. mai 2017 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2017 Tusen takk- virkelig nyttig! Kom gjerne med mer!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #9 Skrevet 19. mai 2017 Skal dere ha flere etasjer? Vi har i kjelleren lagd kjellerstue. Syns det er veldig smart da vi kan være der med våre venner etter at de har lagd seg uten å tenke på bråk. Har hjemmekino der så bråker en del, men barna er to etasjer høyere opp så ikke noe problem. Ville også hatt vaskerom enten ved gangen eller i samme etasje som soverommene. Stor nok plass på kjøkkenet til å ha ett vanlig bord med stoler så man kan spise der til hverdags. Mange boder, får man nok av det? Jeg liker også å ha alle soverommene i samme etasje. Trygghet i forhold til barna også, at alle er på samme plan. Og stua helst under så det blir litt skille. Hadde heller ikke ønsket å gå opp en etasje når man kommer inn inngangsdøra for åk omme til kjøkken eller stue ogsånt. Anonymkode: ec9a6...457
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #10 Skrevet 19. mai 2017 Glemte kanskje det viktigste! Flere bad. Hvert fall en do i den etasjen man oppholder seg mest i. Anonymkode: ec9a6...457 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #11 Skrevet 19. mai 2017 Og rør til skittentøy som fører rett fra et eller fler baderom og rett i vaskerommet. Skjønner nesten ikke hvordan vi har klart oss uten tidligere. Anonymkode: e2e8a...907 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 Vi er også en barnefamilie og følgende står på vår ønskeliste når vi jakter på hus: - Eget vaskerom - Tar gjerne mindre soverom i bytte mot et ekstra oppholdsrom (f.eks. en loftstue der barna kan ha gjester) - Minst ett av soverommene må ligge i samme etasje/i nærheten av vårt soverom - Hvis det ikke er et ekstra soverom ønsker vi plass på vårt soverom til kontorpult - Separat stue og kjøkken, kan gå for en halvåpen løsning - Viktig at stua har plass til et langbord ved behov - Flere toaletter - Hvis det er kjeller i huset: gjerne en egen inngang der, altså utenom hovedinngangen. Vi har det nå, og jeg elsker at barna kan ha alt av støvler og uteklær i ved kjellerinngangen slik at det kan stå fremme og lett tilgjengelig samtidig som hovedinngangen skjermes for rot. - Utvendig bod for sykler ol. Anonymkode: 6e09f...975 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå