Gå til innhold

Komma foran "som".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enkelte ganger usikker på om det skal være komma eller ikke før "som".

 

For eksempel i slike setninger: Han besøkte henne sammen med moren, som trengte hjelp på grunn av datteren, som var syk.

Og: Blomstrene ble vannet av tre jenter, som takket for oppvartingen. 

 

Hvilken kommaregel følger komma foran "som"? 

Anonymkode: 5932b...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på restriktive og ikke-restriktive relativsetninger. En restriktiv relativsetning er nødvendig for å peke ut korrelatet, mens en ikke-restriktiv ikke er nødvendig, den gir bare mer informasjon. Det skal være komma etter alle relativsetninger, men de restriktive skal også ha komma foran.

Han kysset jentene som hadde rødt hår. (Han kysset dem av jentene som hadde rødt hår.)

Han kysset jentene, som hadde rødt hår. (Han kysset jentene, og jentene hadde rødt hår.)

 

Anonymkode: 26490...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk at jeg måtte rote det til, for jeg mente naturligvis at det skal være komma foran de ikke-restriktive.

Jeg beklager!

Anonymkode: 26490...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere eksempelsetningene dine:

"Han besøkte henne sammen med moren som trengte hjelp på grunn av datteren som var syk." Siden jeg fjernet kommaene her, betyr denne setningen nå strengt tatt: "Han besøkte henne sammen med den av mødrene som trengte hjelp på grunn av den av døtrene som var syk", med andre ord at det finnes flere mødre og flere døtre.

Anonymkode: 26490...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...