Gå til innhold

Bytte fra briller til linser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker idag briller, men ønsker å bytte til linser.

Kan jeg bare bestille meg linser? Hvilken type er best? (døgn, måned osv.)

Her er styrken på mine briller

H: -1,00/-0,25*120

V: -1,00/-0,25*90

PD: 63

 

Når jeg skal se på linser på nett, så står det basekurve, diameter og sfære. Hva er hva?

Anonymkode: c7d50...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å bruke optiker og få en skikkelig kontroll av øynene dine. Jeg bruker dagslinser og er til kontroll hvert halvår. Han sjekker om øynene er friske og fine og jeg føler meg så trygg på at om det skulle være noe, vil jeg få vite det tidlig.

Selvsagt er det bare å bestille linser på nett - styrken skal være noe lavere - hos meg er det i hvert fall slik - men øyehelsen din er ikke ivaretatt.

Når jeg skal se på linser på nett, så står det basekurve, diameter og sfære. Hva er hva?
Aner ikke - det har jeg optiker for så jeg trenger ikke vite sånt.

Endret av Måbarefåsiat...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg bruker idag briller, men ønsker å bytte til linser.

Kan jeg bare bestille meg linser? Hvilken type er best? (døgn, måned osv.)

Her er styrken på mine briller

H: -1,00/-0,25*120

V: -1,00/-0,25*90

PD: 63

 

Når jeg skal se på linser på nett, så står det basekurve, diameter og sfære. Hva er hva?

Anonymkode: c7d50...789

Størrelsen på øyet ditt vel! Kun optiker kan fortelle deg dette. Brillestyrke betyr ingenting ift linser. 

Anonymkode: f417a...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri brukt linser før må du til optiker først. 

Når jeg skal prøve ut nye linser får jeg alltid et par gratis:) 

Anonymkode: 030f8...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må virkelig gå til optiker først, vær så snill. Kjenner til så mange unge som "ødelegger" øynene ved feil bruk og feil linser fordi de ikke gidder å oppsøke en optiker først. 

Den styrken du bruker på brillene er ikke nødvendigvis den samme som du bruker på linser. Har du aldri brukt linser før så må du også lære deg å bruke dem, hvordan du skal behandle dem osv, få hjelp til hva slags type linser du burde bruke (vanlige linser, månedslinser, dagslinser etc) og ikke minst få riktige mål på dine øyne mtp kurve osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg bruker idag briller, men ønsker å bytte til linser.
Kan jeg bare bestille meg linser? Hvilken type er best? (døgn, måned osv.)

Her er styrken på mine briller

H: -1,00/-0,25*120

V: -1,00/-0,25*90

PD: 63

Når jeg skal se på linser på nett, så står det basekurve, diameter og sfære. Hva er hva?

Anonymkode: c7d50...789

Nei, du kan ikke bare bestille deg linser.

For det første;
Brillestyrken og linsestyrken er ikke den samme. Briller og linser kan ha vidt forskjellige styrker basert på hvor dårlig du ser, hvorvidt du har hornhinnetilpasning i brillene og om du kan bruke toriske linser for astigmatisme. Ikke alle astigmatismeverdier finnes i linseform, mens alle briller kan slipes til riktig hornhinnetilpasning. Jeg har forskjellig styrke på øynene, og forskjellig styrke på linser og briller, totalt har jeg fire forskjellige styrker å forholde meg til.
Basiskurve er den kurven linsen har og skal tilpasses ditt øye av optiker. Jeg kan feks ikke bruke 8,6 i basiskurve fordi linsene glir av hornhinnene.

For det andre;
Du har bare ett par øyne. Det er de du har hele livet. Du må ha opplæring i å ta på og ta av linsene, samt opplæring i hvordan bruke linsene trygt uten å ende opp med hornhinner som løsner pga bakterievekst bak linsene. Utifra hvilken type linser du kan bruke (daglinser, ukeslinser, månedslinser, døgnlinser), er det forskjellige ting du må lære og huske på.
Gå til optiker og be om en kontroll med linsetilpasning. Når du har fått linser som passer, kan du begynne å kjøpe linser på nett om du vil, men du bør likevel gå til linsekontroll en gang i året for å sjekke øyehelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...