Gå til innhold

Kan jeg som mann kalles feminist?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 37 år gammel og har med årene lært meg bedre å kjenne i forhold til mine verdier og hva jeg tenker er rett og galt. Med dette er det flere ting jeg begynner å se på som feil i samfunnet. Blant annet ser jeg hvor utsatt kvinner er i forhold til markedsføring og hvordan kvinner får dårligere selvfølelse, grunnet objektifisering, forskjellsbehandling etc. 

Menn opplever og litt av presset i forhold til kropp og utseende. Dette har jeg kjent på selv, men jeg tenker dette er mye mye verre for kvinner. Jeg tror jeg har bygget litt av forståelsen min på dette..

Jeg har begynt å lure på om jeg som mann kan har verdier som kan defineres som feminisme? Hva tror dere?

Anonymkode: 7140a...80b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. 

En feminist ønsker jo bare at vi alle skal ha samme rettighetene og muligheter uavhengig av kjønn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke basert på betraktningene du kommer med i innlegget.

Anonymkode: ef715...01a

Skrevet

Ja, det kan du. Jeg vet om menn som sier de er feminist. Jeg vet også om menn (og kvinner) som sier "Jeg er enig med det du sier, men jeg vil ikke bruke ordet feminist om meg selv", og det er også greit. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. De fleste menn jeg kjenner er feminister, selv om de ikke er medlem av Ottar av den grunn.

Anonymkode: f6230...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja en mann kan ha meninger men selvom du deler mening med feministene i noen saker ville jeg ikke kalt meg feminist. 

De gar laget endel ris for egen ræv oppigjennom årene. Idag er det sett ned på å være hjemmeværende og hjemmeværende koner får ofte stempel som syke. Altså at de må ha en kronisk sykdom siden de ikke jobber. Dette er unaturlig,  og kan i stor grad skyldes feminisme.  Dette var bare ett av mange eksempler. 

Anonymkode: e8219...ce2

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Menn kan også være feminister dersom de har som målsetning at kvinner skal ha øke sine rettigheter og sosial stilling i forhold til menn. Merk at feminisme ikke betyr nødvendigvis det samme som likestilling mellom kjønnene. Innenfor feminismen finner man ulike retninger i hytt og pine, så her kan kvinnesaks - menn og kvinner virkelig boltre seg. 

Dersom du er en skikkelig hankjønn av en  person med gode verdier og et inkluderende og positivt menneskesyn, trenger du ikke kalle deg feminist.  Da kan du stolt kalle deg en MANN :) 

Gjest Ari Loys
Skrevet
6 timer siden, Elliespelli skrev:

En feminist ønsker jo bare at vi alle skal ha samme rettighetene og muligheter uavhengig av kjønn.

Det stemmer, på samme måte som at en "white supremacist" bare ønsker at alle raser skal ha samme rettigheter.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Elliespelli skrev:

Ja, absolutt. 

Nei.

Absolutt alle former for diskriminering i lover og regler er innført av feminister.

Anonymkode: 1bf6e...039

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Absolutt alle former for diskriminering i lover og regler er innført av feminister.

Anonymkode: 1bf6e...039

Dokumentasjon?

Anonymkode: 58d21...8d7

Skrevet

Selvfølgelig. Alle, uavhengig av kjønn, kan ta feil :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 37 år gammel og har med årene lært meg bedre å kjenne i forhold til mine verdier og hva jeg tenker er rett og galt. Med dette er det flere ting jeg begynner å se på som feil i samfunnet. Blant annet ser jeg hvor utsatt kvinner er i forhold til markedsføring og hvordan kvinner får dårligere selvfølelse, grunnet objektifisering, forskjellsbehandling etc. 

Menn opplever og litt av presset i forhold til kropp og utseende. Dette har jeg kjent på selv, men jeg tenker dette er mye mye verre for kvinner. Jeg tror jeg har bygget litt av forståelsen min på dette..

Jeg har begynt å lure på om jeg som mann kan har verdier som kan defineres som feminisme? Hva tror dere?

Selvsagt kan du som mann ha verdier som defineres som feminisme. Alt du trenger å gjøre er å kjempe mot det selv og å sloss for flere rettigheter til kvinner på bekostning av menn.

Jeg kropspresset er ikke værre for kvinner enn for menn, det er bare at de velger å ta seg så nær av det. Vi menn har det samme presset, men vi driter veldig mye mer i det og bryr oss ikke så fælt om hvordan samfunnet mener vi bør og ikke bør se ut. Selvsagt kommer jeg til å få kjeft for å si dette, men kvinner har ingen anelse om presset som ligger på menn da dette alltid er et "ikke-tema" siden "menn har det så mye bedre enn kvinner" på alt mulig får man høre.

19 timer siden, Elliespelli skrev:

Ja, absolutt. 

Ja, på samme måte som at Black Lives Matter er en fredelig gruppe som kun er ute etter å bede de sosioekonomiske forholdene for svarte ved hjelp av fredelige demonstrasjoner.

Anonymkode: 42d74...a7e

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Coolaid skrev:

Menn kan også være feminister dersom de har som målsetning at kvinner skal ha øke sine rettigheter og sosial stilling i forhold til menn. Merk at feminisme ikke betyr nødvendigvis det samme som likestilling mellom kjønnene. Innenfor feminismen finner man ulike retninger i hytt og pine, så her kan kvinnesaks - menn og kvinner virkelig boltre seg. 

Dersom du er en skikkelig hankjønn av en  person med gode verdier og et inkluderende og positivt menneskesyn, trenger du ikke kalle deg feminist.  Da kan du stolt kalle deg en MANN :) 

Da velger jeg det siste :-).

Jeg liker ordet likeverd godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er merkelappene så viktig?

En merkelapp hefter jo en del ved seg. Nå er mange feminister ivrige med å dra frem ordbokdefinisjonen hver gang noen ikke vil kalle seg feminist ("det handler bare om like rettigheter!"), men sannheten er jo at feminisme i disse dager handler om veldig mye annet enn det Simone de Beauvoir kjempet for i sin tid. 

Dersom man er imot kvotering, imot kjønnspoeng, ikke synes kvinnelige toppledere er en viktig prioritering og generelt er motstander av veldig mange av "kvinnesakene" som frontes i media, så er det da ikke rart at man ikke vil bruke betegnelsen feminist om seg selv.

På samme måte er det mange mennesker som vil opprettholde velferdsstaten og er tilhenger av et samfunn der de svakerestilte også har muligheter, uten at de vil kalle seg "sosialist" av den grunn - fordi det er del av ideologi som også drar med seg mye annet man kanskje ikke støtter. 

Anonymkode: 40f4b...7b6

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt feministiske saker - det er ikke greit at mange kvinner føler vi må bruke så mye tid på utseendet for å være akseptable, at mange sliter med spiserforstyrrelser, hater underlivene sine etc. Så er det selvsagt ikke greit at stadig flere menn sliter med lignende ting heller.

Anonymkode: 52d26...be5

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan du som mann ha verdier som defineres som feminisme. Alt du trenger å gjøre er å kjempe mot det selv og å sloss for flere rettigheter til kvinner på bekostning av menn.

Jeg kropspresset er ikke værre for kvinner enn for menn, det er bare at de velger å ta seg så nær av det. Vi menn har det samme presset, men vi driter veldig mye mer i det og bryr oss ikke så fælt om hvordan samfunnet mener vi bør og ikke bør se ut. Selvsagt kommer jeg til å få kjeft for å si dette, men kvinner har ingen anelse om presset som ligger på menn da dette alltid er et "ikke-tema" siden "menn har det så mye bedre enn kvinner" på alt mulig får man høre.

Jeg og tenkte slik før. Men så innså jeg at vi menn vet faktisk ingenting om hvordan det er å være kvinne. 

Det at vi "driter i det" betyr at vi faktisk kan gjøre det. Vi veies ikke like hardt etter utseendet som det kvinner gjør. Ei dame som driter i utseende kan fort vekk bli sett ned på, men hos en mann kan det fort vekk være mandig å gi f*en.

Mens jeg skriver her nevnes spiseforstyrrelser. En person jeg kjenner snakker om at det er spor etter at kvinner blir veid etter utseendet flere tusen år tilbake og at det selv nevnes i bibelen. (Normalt sett pleier jeg å søke opp referanser. Har dessverre ikke tid til dette nå).

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, på samme måte som at Black Lives Matter er en fredelig gruppe som kun er ute etter å bede de sosioekonomiske forholdene for svarte ved hjelp av fredelige demonstrasjoner.

Trådens mest fornuftige innlegg så langt.  Burde egentlig ende hele diskusjonen.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt feministiske saker - det er ikke greit at mange kvinner føler vi må bruke så mye tid på utseendet for å være akseptable, at mange sliter med spiserforstyrrelser, hater underlivene sine etc. Så er det selvsagt ikke greit at stadig flere menn sliter med lignende ting heller.

Anonymkode: 52d26...be5

Huskelappen til missekonkurranse?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og tenkte slik før. Men så innså jeg at vi menn vet faktisk ingenting om hvordan det er å være kvinne. 

Det at vi "driter i det" betyr at vi faktisk kan gjøre det. Vi veies ikke like hardt etter utseendet som det kvinner gjør. Ei dame som driter i utseende kan fort vekk bli sett ned på, men hos en mann kan det fort vekk være mandig å gi f*en.

Mens jeg skriver her nevnes spiseforstyrrelser. En person jeg kjenner snakker om at det er spor etter at kvinner blir veid etter utseendet flere tusen år tilbake og at det selv nevnes i bibelen. (Normalt sett pleier jeg å søke opp referanser. Har dessverre ikke tid til dette nå).

Menn er jo mer visuelle enn kvinner i valg av partner, og det har de alltid vært. Med kvinners kortere fertilitetsvindu har det alltid vært fokus på de unge og veldreide. Det er ikke noe nytt, og kommer sannsynligvis ikke til å endre seg stort. Pene jenter selger både til kvinner og menn. Sosiale medier er jo kroneksemplet på dette - pene instagramdamer har like mange kvinnelige følgere som mannlige. Det er t.o.m. forsøkt å selge kvinneblader med halvnakne menn på forsiden, i et forsøk på å "jevne det ut". Det selger ikke. Kvinner vil ikke kjøpe blader med bilder av kjekke menn, de vil ha blader som viser dem hvordan de kan bli sitt peneste jeg. 

Dette er problemet med feminisme for meg - det tas ikke i betraktning i hvor stor grad kvinner bidrar til dette selv, både ved å sette fokus på andre kvinners utseende, samt undertrykke andre kvinners seksualitet.

Anonymkode: 40f4b...7b6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...