Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er jo ikke tvang når det er fritt sykehusvalg? Hvis studenter ikke var et tema for deg og du kunne velge mellom et sykehus som hadde opplæringsansvar for helsepersonell og et som var totalt fritt for studenter uten mas eller situasjoner der du ble overrumplet- hva er problemet?

Det er ikke alle som bor i rimelig nærhet til flere fødesteder;-)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Biloba skrev:

Som boblevann sier, så har sykepleier ansvar for å ha en viss grunnkompetanse på fødsler, selv om hun aldri skal jobbe ved fødeavdeling. Det samme har en lege, selv om han skal bli røntgenlege eller patolog.

En fødsel er ikke underholdning, men den sjansen de har til å tilegne seg kompetanse som de kan bli avkrevd som eneste helsepersonell når en fødsel starter langt unna sykehus. 

Sykepleiere og sykepleierstudenter er også veldig vant til nærkontakt med folks underliv, for ting som kateteriseringer, stell mm. 

Min fødsel ble litt komplisert, og det kom 2 leger og 3-4 ekstra jordmødre. Ingen underholdt seg på min bekostning eller så ned på meg fordi det gikk an å se underlivet mitt. Alle var der fordi barnet mitt ikke tålte slutten av fødselen godt og fordi det var risiko for at barnet skulle ta skade av oksygenmangel. Det er det som står i hodet på dem, ikke at jeg ikke er rosabloggerfresh, mangler bukser og har store smerter.

Det ydmyket meg ikke at de var der, tvert imot var jeg takknemlig for at alle ressursene var på plass da barnet mitt var i risiko.

Nei en vanlig sykepleier har ikke lært noen grunnkomperanse på fødsler. Og hva faen lærer de av en dag i praksis? 1 dag?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Er da ikke bare universitetssykehus som har studenter

Slutt å siter meg og fortsett diskusjonen med meg om du ikke leser innleggene mine.

Skrevet
17 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er jo ikke tvang når det er fritt sykehusvalg? Hvis studenter ikke var et tema for deg og du kunne velge mellom et sykehus som hadde opplæringsansvar for helsepersonell og et som var totalt fritt for studenter uten mas eller situasjoner der du ble overrumplet- hva er problemet?

Hva om man bor slik til at det er timesvis til neste sykehus? 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Alternativet er at dine fremtidige barn får fødselshjelp som har regrediert flere århundrer tilbake i tid. Det er jordmormangel allerede. Tang som fødselshjelp (legejobb) ved fare for liv og helse er en kunst som faktisk nesten er helt dødd ut. Men sånn må det nesten bare være :) Det finnes som sagt ikke noe alternativ.

En mulighet er et klart skille på universitetssykehus og lokalsykehus der kun pasienter som ønsker å være del av opplæring og kompetanseheving får behandling på universitetssykehus. Det er jo fritt sykehusvalg. Så blir det heller aldri noe press og pes om studenter for de er ikke der på lokalsykehusene. Det blir dårligere kompetanse blandt noe helsepersonell, men de må jo være tilgjengelig for å lære bort og overføre kunnskapen sin også. 

1. Fritt sykehusvalg gjelder ikke akuttsituasjoner, som aktiv fødsel. Fødeplass forutsetter at ditt foretrukne sykehus faktisk har kapasitet.

2. Det er en dårlig ide for overlevelsen til mor og barn å henvise fødende med seteleie, hjertefeil, syke fostre osv til lokalsykehus hvis fødekvinnen har angst for studenter, og la inngangsbilletten til universitetssykehusene være at man ikke er sjenert.

• Liker 6
Skrevet

Nemlig, gode grunner til å holde kompetansen oppe å ikke regrediere til atten-pil-og-bue. 

Ja jeg er for at det skal foregå verdig og på pasientenes premisser, men for de som bare motsetter seg fordi legestudenten er arrogante så føles det faktisk som at å være med på et spleiselag der jeg har laget deler og betalt store deler, mens halvparten av gjestene forsvinner uten å ha bidratt med så mye som et takk for maten engang.

Takk for meg og lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halve oslo er velkommen til å se inni magen min hvis de ønsker,  så lenge de holder seg jævla langt unna underlivet mitt! 

Men jeg har et spørsmål til deg som jordmor. Hvordan er det å ha et yrke hcor du ser kvinner med så utrolig mye smerter, redsel og du ser folk blir skadet for livet?? Blir dere vant til å observere andres smerter?

Anonymkode: 858a7...d21

Herregud for et spm.! Stiller du det samme til leger, kirurger, tannleger og sosionomer? Tror du folk velger disse yrkene fordi de liker å se folk har det vondt?

Anonymkode: 78f73...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud for et spm.! Stiller du det samme til leger, kirurger, tannleger og sosionomer? Tror du folk velger disse yrkene fordi de liker å se folk har det vondt?

Det er vel knapt en yrkesgruppe som ser så mye smerte og ydmykhet som jordmødrene da. Siden fødsel er den verste smerten et menneske kan gå igjennom uten å dø. Jeg bare lurte på hvordan det er å jobbe med det. Det er da et realt spørsmål 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde jordmor student under deler av fødselen min. Hun var omsorgsfull og tok vare på meg. Kan ikke si det samme om de to andre jordmødrene..... på slutten til ting litt av og det var mange inne på fødestua. Ble tilslutt forløst med tang. Alt gikk bra med barnet ( jeg fikk skader) og jeg tenker det var helt greit at studenter var tilstede. De må jo lære? 

Den eneste som kom inn på Basel for å se etter meg var studenten. 

Litt merkelig å leve i et land med gratis helsehjelp for gravide, men vi vil ikke yte?

Er i ettertid blitt alvorlig syk i forhold til en litt spesiell sykdom. Fått mye hjelp. Blitt spurt om jeg kan være med på undervisning, i en doktor avhandling  og i et forskningsprosjekt. Har selvfølgelig sagt ja. Skulle bare mangld

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Trude.lutt skrev:

Jeg hadde jordmor student under deler av fødselen min. Hun var omsorgsfull og tok vare på meg. Kan ikke si det samme om de to andre jordmødrene..... på slutten til ting litt av og det var mange inne på fødestua. Ble tilslutt forløst med tang. Alt gikk bra med barnet ( jeg fikk skader) og jeg tenker det var helt greit at studenter var tilstede. De må jo lære? 

Litt merkelig å leve i et land med gratis helsehjelp for gravide, men vi vil ikke yte?

Er i ettertid blitt alvorlig syk i forhold til en litt spesiell sykdom. Fått mye hjelp. Blitt spurt om jeg kan være med på undervisning, i en doktor avhandling  og i et forskningsprosjekt. Har selvfølgelig sagt ja. Skulle bare mangld

Jeg yter gjerne jeg, så lenge jeg blir behandlet med respekt, og spurt på en skikkelig måte. Synes det er så nedlatende med slike kommentarer som dine her. Selv om du liker å vise underlivet ditt til ekstra personer, så kan du ikke forvente at andre ser likt på det. Noen har angst for tannleger, noen liker ikke gynekologiske undersøkelser, noen har angst for smerte, andre igjen hater å vise seg naken. Alle har rett til privatliv og å bestemme over egen kropp (apropos og OT, det skal selvfølgelig være frivillig å kle seg naken i fellesdusj på skolen også). 

Studenter og helsepersonell får heller jobbe med hvordan de møter pasientene. Ser man på flere av svarene her (inkludert egne erfaringer) så er det virkelig ikke rart mange sier nei. Mange blir jo behandlet med null respekt, det er helt uakseptabelt! 

Anonymkode: 11524...d96

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Nei en vanlig sykepleier har ikke lært noen grunnkomperanse på fødsler. Og hva faen lærer de av en dag i praksis? 1 dag?

Jo det har en vanlig sykepleier :) De har masse teori om føde og barsel - de skal innom alle komplikasjoner som kan oppstå og de skal kunne ha ansvar for en normal fødsel. Kompliserte fødsler blir overlatt til jordmorutdanningen - men en vanlig sykepleier har grunnkompetanse om fødsler ja. En fødsel - både normal og komplisert - var emner som var svært relevante for både anatomi/fysiologi og sykdomslæreeksamen. Det er heller ikke snakk om en dag i praksis for min skole, men 9 uker på føden. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

. Siden fødsel er den verste smerten et menneske kan gå igjennom uten å dø.

Dette er en myte. Jeg har selv sett folk ha mye sterkere smerter enn fødsel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spm til dere som ikke vil ha studenter ved fødsel. Hva med vanlig sykehus innleggelse? Hvordan tenker dere sykepleiere lærer stell og vask? Bruk av kateter osv ...... hadde dere nektet dette? De fleste sykepleiere er kvinner. Hva med mannlige pasienter, kan de nekte kvinnelige studenter å stelle dem? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Nemlig, gode grunner til å holde kompetansen oppe å ikke regrediere til atten-pil-og-bue. 

Ja jeg er for at det skal foregå verdig og på pasientenes premisser, men for de som bare motsetter seg fordi legestudenten er arrogante så føles det faktisk som at å være med på et spleiselag der jeg har laget deler og betalt store deler, mens halvparten av gjestene forsvinner uten å ha bidratt med så mye som et takk for maten engang.

Takk for meg og lykke til!

Husk at for det om man sier nei til å ha en legestudent med under en fødsel ikke betyr at man ikke har sagt ja til å la legestudenter få lov til å være med på mye annet. Det ene utelukker ikke det andre.
Jeg har feks flere ganger latt studenter få være med, selv om jeg ikke vil det for jeg har komplekser for kroppen min, men jeg vet at de kanskje kan lære noe og gi bedre oppfølging til noen som kommer etter meg eller kanskje de interesserer seg for hva jeg sliter med og vil da kunne hjelpe noen å bli frisk. Sier jeg nei til studenter under min fremtidige fødsel så har jeg fortsatt bidratt ganske mye ellers :)

Anonymkode: a60c3...c6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spm til dere som ikke vil ha studenter ved fødsel. Hva med vanlig sykehus innleggelse? Hvordan tenker dere sykepleiere lærer stell og vask? Bruk av kateter osv ...... hadde dere nektet dette? De fleste sykepleiere er kvinner. Hva med mannlige pasienter, kan de nekte kvinnelige studenter å stelle dem? 

Man har ikke med seg veileder for opplæring i vanlig stell og vask. Man forklarer på forhånd under opplæring (sykepleiere øver på hverandre) og så gjør man det alene med pasienten. Pasienten skal ikke blottlegges, og vanlig stell og vask kan alle, siden det gjør man på seg selv. 

Kateterisering hadde jeg aldri tillatt student ved, men det er fordi jeg som femåring ble holdt fast av fem voksne som tvangskateteriserte meg (og de hadde ikke tid til å gi bedøvelse), så jeg har store traumer når det kommer til sånt. 

Anonymkode: 11524...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Det er allerede en realitet, når jordmorstudenter må jobbe på egeninnsats og forlenge praksisen sin utover det som et lagt opp for å nå krav. Ikke alle som har praksis på universitetssykehus heller. Små fødeavdelinger med 400fødsler i året for eksempel. Sårbart hvis mange sier nei.

Ikke lett for legestudenten heller, mye egeninnsats der også. 

Utfordringen for jordmorstudenter på mindre sykehus er jo ikke at folk sier nei, men at det er få fødsler. Derfor må man nærmest bo på sykehuset for å dekke kravet om nok forløsninger for å få godkjent praksis. 

Anonymkode: da7a2...831

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Trude.lutt skrev:

Vi vil ikke yte?  Jeg betaler da enorme mengder skatt hvert år! Jeg betsler lønna til disse folka! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har kvinnelige sykepleiere som vasker menn, med fødende som ikke ønsker å ha studenter inn på fødestua?

Anonymkode: 2f518...1e0

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker ikke at fremmede skal være i nærheten av underlivet mitt, så enkelt er det. Det har jeg store problemer med!

Derimot kan gjerne 40 studenter ta blodprøver av mef hvis de har lyst eller bandasjere armen min, men ikke nnoe med underliv!

Foresten hadde en mannlig sykepleier vært om mulig enda mer uaktuelt.  Det kommer ikke på tale.

Jeg går ikke til mannlige gynokologer heller.

Endret av Ruccula
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel knapt en yrkesgruppe som ser så mye smerte og ydmykhet som jordmødrene da. Siden fødsel er den verste smerten et menneske kan gå igjennom uten å dø. Jeg bare lurte på hvordan det er å jobbe med det. Det er da et realt spørsmål 

Fødsel er ikke den verste smerten et menneske kan gå gjennom uten å dø. Det finnes dessuten smertelindring, smerten er ikke kronisk og smerten resulterer i noe bra. 

Anonymkode: 3aa59...883

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...