Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Omg. Ikke greit at du måtte vebte syns jeg. Kunne ikke studenten bare vørt med på neste pasient

Hun måtte jo ikke vente lengre fordi hu sa nei, hun ble flyttet tilbake til sin opprinnelige plass. Goden med og takke ja til student ble jo og komme til før. Ser ikke helt hva som er så galt med det.

Anonymkode: 3a425...945

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Ruccula skrev:

Ja vi er alle enig om at det er viktig! Og som du ser fra denne tråden så synes mer enn 50% av de som svarer her at det er greit med jordmorstudent. 

De som ikke vil bør få lov til å si nei! Og det bør ikke tas som en selvfølge at folk synes det er greit!

1. Har ikke lest hele tråden.

2. Jeg bare påpekte viktigheten av at studenter må få være med på fødsler, GU, ta blodprøve, sette sprøyte, hva det enn måtte være.

3. Har ikke sagt noe om at man som pasient ikke kan si nei til studenter.

Anonymkode: 46b37...726

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Omg. Ikke greit at du måtte vebte syns jeg. Kunne ikke studenten bare vørt med på neste pasient

Ja, og derfor mener jeg det ikke er så frivillig som de skal ha det til. De som er desperate eller redde blir jo tvunget til å være undervisningspasienter bare for å bli undersøkt fortest mulig.

Anonymkode: 5b6b1...0da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun måtte jo ikke vente lengre fordi hu sa nei, hun ble flyttet tilbake til sin opprinnelige plass. Goden med og takke ja til student ble jo og komme til før. Ser ikke helt hva som er så galt med det.

Anonymkode: 3a425...945

Jeg tror det var en unnskyldning de kom med. På den første konsultasjonen ble det avtalt at jeg skulle få kontrolltime i februar og timen med student var i februar. Jeg måtte vente til slutten av mars når jeg sa nei.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var en unnskyldning de kom med. På den første konsultasjonen ble det avtalt at jeg skulle få kontrolltime i februar og timen med student var i februar. Jeg måtte vente til slutten av mars når jeg sa nei.

Ja, det er helt forkastelig!  

Men jeg  hadde heller ventet resten av livet enn å hatt med student ;)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praksisperioder for studentene blir satt opp langt i forveien. Det settes opp egne timer for studenter og veiledere. For at de skal få mengden pasienter der kreves i gitt praksis er det jo en fordel at de pasientene som takker ja får disse timene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

Ja, det er helt forkastelig!  

Men jeg  hadde heller ventet resten av livet enn å hatt med student ;)

Samme her.

• Liker 1
Skrevet

Det ironiske er at den studenten kan være student på timen dere avlyser, men ferdigutdannet og deres behandler på den andre timen dere får utdelt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2017 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Dette er rett og slett etter overtramp mot kvinner som ikke ønsker å ha med studenter. Mitt underliv er ikke deres treningsarena! Forstår dere ikke hvor sårbare og ydmyke vi føler oss! Bør ikke fødenes kvinner sine behov stp først????

Dette er enda en grunn til at jeg ønsker ks. Det er tydelig at kvinners behov ikke blir tatt på alovor!

Anonymkode: 858a7...d21

Jeg er selv jordmor, ferdig for 4-7 år siden. Som student i praksis, satte jeg umåtelig stor pris på alle fødslene jeg fikk delta på. Og jeg respekterte naturligvis fullt ut at mange kvinner i fødsel ikke ønsket flere hender på kroppen sin og ikke ville gå gjennom fler innvendige undersøkelser enn nødvendig. Bare det å faktisk få være til stede under hele fødselsforløpet var svært lærerikt. Var da mest mulig "usynlig", og observerte med mindre kvinnene selv ba meg innta en noe mer aktiv rolle.

Min erfaring er at mange kvinner med fødselsangst finner det svært betryggende med jordmorstudent til stede, da det betyr at det hele tiden er helsepersonell til stede på fødestuen, som kan berolige (husk at disse studentene er utdannet sykepleiere og har jobbet innen pleie en stund før de begynner på videreutdanning), svare på spørsmål, og ja, kjenne på og lytte på magen, hjelpe med å finne gode stillinger å sitte/ligge i, telle rier, følge kvinnen med epidural på toalettet (ventet naturligvis utenfor baderomsdøren, så klart), anerkjenne at en fødsel er overveldende, smertefull og kan være fryktelig skremmende. 

For øvrig sjekket jeg åpning kun et par ganger før jeg langt ut i den to-årige videreutdanningen fikk være den aktive jordmoren under fødsel. Jeg var veldig forsiktig første gang jeg sjekket åpning, da jeg naturligvis var fullt klar over at dette kan være veldig ubehagelig for kvinnen i fødsel.

Husk at du kan risikere å få både sykepleier-, jordmor- og legestudent, samt lege i spesialisering inne på operasjonsstuen under KS.

Anonymkode: 69977...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Det ironiske er at den studenten kan være student på timen dere avlyser, men ferdigutdannet og deres behandler på den andre timen dere får utdelt.

Veldig imponerende at studenten både blir ferdigutdannet og overlege på gynekologisk avdeling i løpet av seks uker.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Dette er jo kun et argument for de som takker nei til studenter pga manglende erfaring. For de som velger det vekk fordi de synes det er ubehagelig med mange mennesker til stede i en privat situasjon er det uvesentlig om studenten er i første eller siste uke av utdannelsen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Dette er jo kun et argument for de som takker nei til studenter pga manglende erfaring. For de som velger det vekk fordi de synes det er ubehagelig med mange mennesker til stede i en privat situasjon er det uvesentlig om studenten er i første eller siste uke av utdannelsen.

Akkurat :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Sugemerke skrev:

Jeg hadde med jordmorstudent og kunne ikke nekte. Tro meg, jeg forsøkte sikkert tusen ganger, men det var ren tvang. Hun var et helvette og forholde seg til.

Du burde i etterkant ha sendt inn en formell klage på ansvarlig jordmor. For dette er ikke greit.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig imponerende at studenten både blir ferdigutdannet og overlege på gynekologisk avdeling i løpet av seks uker.

Studenten kan være lis-lege helt i slutten av spesialiseringen, bare uker unna å ha egne pasienter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv jordmor, ferdig for 4-7 år siden. Som student i praksis, satte jeg umåtelig stor pris på alle fødslene jeg fikk delta på. Og jeg respekterte naturligvis fullt ut at mange kvinner i fødsel ikke ønsket flere hender på kroppen sin og ikke ville gå gjennom fler innvendige undersøkelser enn nødvendig. Bare det å faktisk få være til stede under hele fødselsforløpet var svært lærerikt. Var da mest mulig "usynlig", og observerte med mindre kvinnene selv ba meg innta en noe mer aktiv rolle.

Min erfaring er at mange kvinner med fødselsangst finner det svært betryggende med jordmorstudent til stede, da det betyr at det hele tiden er helsepersonell til stede på fødestuen, som kan berolige (husk at disse studentene er utdannet sykepleiere og har jobbet innen pleie en stund før de begynner på videreutdanning), svare på spørsmål, og ja, kjenne på og lytte på magen, hjelpe med å finne gode stillinger å sitte/ligge i, telle rier, følge kvinnen med epidural på toalettet (ventet naturligvis utenfor baderomsdøren, så klart), anerkjenne at en fødsel er overveldende, smertefull og kan være fryktelig skremmende. 

For øvrig sjekket jeg åpning kun et par ganger før jeg langt ut i den to-årige videreutdanningen fikk være den aktive jordmoren under fødsel. Jeg var veldig forsiktig første gang jeg sjekket åpning, da jeg naturligvis var fullt klar over at dette kan være veldig ubehagelig for kvinnen i fødsel.

Husk at du kan risikere å få både sykepleier-, jordmor- og legestudent, samt lege i spesialisering inne på operasjonsstuen under KS.

Halve oslo er velkommen til å se inni magen min hvis de ønsker,  så lenge de holder seg jævla langt unna underlivet mitt! 

Men jeg har et spørsmål til deg som jordmor. Hvordan er det å ha et yrke hcor du ser kvinner med så utrolig mye smerter, redsel og du ser folk blir skadet for livet?? Blir dere vant til å observere andres smerter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studenten kan være lis-lege helt i slutten av spesialiseringen, bare uker unna å ha egne pasienter.

Jeg går uansett ikke til nyutdannede gynokologer, så det hadde ikke skjedd. Jeg har avlyst gyn time på sykehuset fordi legen var for ung. Hun jeg har er 60, er nok neppe nyutdannet ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er greit det men en medisinstudent på 6. året er neppe uker unna å være ferdigutdannet gynekolog. Den spesialiseringen tar liksom en stund.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Men da burde den praksisen være forbeholdt de som kan tenke seg jordmorutdanning. Slik det er på universitetet her skal alle spl studentene på 3 året ha en dag der.

Dersom sykepleierstudenter ikke får observere fødsel når de er i praksis, blir det få jordmødre. For de færreste sykepleiere søker seg til en videreutdanning de kun har teoretisk kunnskap om. Merk at det kun er snakk om observasjon, ikke aktiv deltakelse. 

Alternativet er at det settes inn enveisspeil i alle fødestuer, slik at fødsler kan observeres utenfra. Men da har ikke den fødende noen kontroll over hvem som "overværer" fødselen. Og det er vel ikke ønskelig...

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev ikke lege, men behandler. Kunne vært en jordmor også. Men ja, som nevnt over kan det være en lege i spesialisering. Det er ikke nødvendigvis overleger man får på poliklinikkene, så langt ifra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje litt farget av å ha en mor som er lege. 30 år etter utdanningen husker hun fortsatt alle de "første" pasientene hun fikk prøve på som student. Første armbrudd med gipsing, første gang hun fikk lytte osv. Jeg vil ikke være hun pasienten som huskes resten av livet fordi det var det første underlivet de fikk grave i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...