AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #161 Skrevet 19. mai 2017 Aner ikke om det var med student under fødslene mine jeg. Det var så intenst da de pågikk at jeg husket ikke jordmor etterpå heller. Seksukerskontroll på sykehuset etterpå var det med student. Jeg mener jeg ble spurt først da. Anonymkode: 30a8b...c7c
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #162 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Hvorfor er det ingen som responderer på forskjellen på jordmorstudent og sykepleierstudent? Jeg syns ikke sykepleiere skulle fått lov å ha observasjonspraksis på føden Jeg synes ikke sykepleierstudenter på føden er relevant for utdanningen. Men om de fødeparet samtykker og sykepleiestudenten ønsker å ta videreutdanning stiller det seg annerledes. Det er lang og kostbar utdanning så greit å kunne få et innblikk i yrket. Synes likevel det burde vært forbeholdt 3.årsstudenter.
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #163 Skrevet 19. mai 2017 3 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Jeg synes ikke sykepleierstudenter på føden er relevant for utdanningen. Men om de fødeparet samtykker og sykepleiestudenten ønsker å ta videreutdanning stiller det seg annerledes. Det er lang og kostbar utdanning så greit å kunne få et innblikk i yrket. Synes likevel det burde vært forbeholdt 3.årsstudenter. Men da burde den praksisen være forbeholdt de som kan tenke seg jordmorutdanning. Slik det er på universitetet her skal alle spl studentene på 3 året ha en dag der.
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #164 Skrevet 19. mai 2017 Forbeholdt de som skulle ta videreutdanning som jordmor ja, ikke de som har tenkt å gå geriatri, anestesi eller annet. 1
Arkana Skrevet 19. mai 2017 #165 Skrevet 19. mai 2017 Jeg har også skrevet under på samtykke på Riksen, men ble likevel spurt ved hver situasjon der student ønsket å være til stede og den ene gangen jeg sa nei var det ingen som dro fram papiret jeg skrev under på og hevdet at jeg hadde sagt ja til alt. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #166 Skrevet 19. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen av delene. Det var referert til at mange som nekter studenter også krever erfarne sykepleiere/leger/jordmødre. Og da lurte jeg på hvordan man får erfarent helsepersonell i utgangspunktet. Anonymkode: 8e881...699 1 time siden, Miss.Whitefox skrev: Av en eller annen merkelig grunn kommer innleggene mine inn anonymt. Men hva mener du da med dette? Dere forventer dyktige jordmødre med masse erfaring, men med en gang deg er snakk om at disse da må få klinisk erfaring i noe som er et håndtverk- så er det overgrep og krenkelse av menneskerettighetene? Hvem her i tråden har sagt at det er overgrep at de må ha klinisk erfaring? Det er ingen som har sagt det, så hvorfor påstår du det da? Man har sagt at hvis man tvinges til å ha med studenter er det overgrep. Det er to vidt forskjellige ting, men du lager en setning som ikke stemmer for å få frem ditt poeng. Sånt ødelegger diskusjonen, da man tror etter å ha lest ditt innlegg at det faktisk er mennesker som mener studenter/praksis i sin helhet er overgrep. Anonymkode: 11524...d96 3
Arkana Skrevet 19. mai 2017 #167 Skrevet 19. mai 2017 Dette blir fort en skyttergravskrig hvor de på den ene siden mener at alle må si ja til alt av studenter for de må jo lære, koste hva det koste vil av mangel på kontroll over egen kropp og helse, mens de på den andre siden fastholder sin rett til å si nei selv om det kan gå ut over helsepersonells utdannelse. Saken er jo at begge sider har rett. Alle har rett til å si nei til at studenter skal observere eller delta, og den retten har man uavhengig av om ønsket kommer av f.eks. tidligere overgrep, dårlig erfaring eller at man bare ikke vil. Vi kan ikke under noen omstendighet komme dit hvor studentdeltagelse er påtvunget. Samtidig er det selvsagt viktig at studenter får den praksisen de trenger for å bli erfarne. Og det innebærer nødvendigvis at ikke alle pasienter kan si nei til alt, det tror jeg alle forstår. Jeg tror enkelte her glemmer at måten å få pasienter til å si ja på ikke er å bruke lureri, tvang eller dårlig samvittighet. Utsetter du en pasient for dette så oppnår du kanskje, hvis du er heldig, at pasienten aksepterer at denne ene studenten får være til stede akkurat da, men du kan være sikker på at den pasienten, pga din oppførsel og mangel på respekt, aldri kommer til å si ja igjen. Da har man tapt. Hvis du derimot nettopp viser respekt og heller informerer saklig om fordelene ved og viktigheten av at de får delta, og at dette også kan være en fordel for pasienten (de har gjerne bedre tid til deg) og gjør det klar at dette er frivillig og at de kan ombestemme seg når som helst er det større sannsynlighet for at pasienten får et positivt inntrykk av studenters deltagelse og også sier ja i framtiden. Det er vinn-vinn for alle parter. 14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #169 Skrevet 19. mai 2017 På 5/18/2017 den 17.06, AnonymBruker skrev: Hva er det med medisinstudenter? Lærer de ikke at pasienten har lov til å si nei? Jeg har altså opplevd det på gynekologisk poliklinikk hvor studentene bare så hånlig på meg og ble i rommet selv om jeg ba dem gå ut. Gynekologen måtte be dem gå og DA gikk de. Anonymkode: 5b6b1...0da Så at noen lurte på hva som står i brevene de sender ut. Det jeg beskrev på innlegget over hendte altså på gynekologisk poliklinikk. Jeg fikk innkallingsbrev 4 måneder senere for oppfølgingstime og da fikk jeg først dette brevet: "Du har tilbud om konsultasjon ved gynekologisk poliklinikk hos undertegnede, som i tillegg til å være overlege også har ansvar for å undervise studenter. Dersom du tar imot tilbudet vil konsultasjonen forløpe på følgende måte: 1. Du får en samtale med meg og studenten hvor du orienterer om problemet. 2. Jeg og studenten undersøker deg i fellesskap (med prøvetaking). 3. Sammen legger vi plan for videre behandling og kontroll. Konsultasjonen vil vare i ca. 45 minutter. Du vil møte en medisinerstudent i tillegg til meg. Enkelte kvier seg for å være undervisningspasient. Spørreundersøkelser blant tidligere pasienter i en slik situasjon viste at 96% var fornøyd med undersøkelsen. Pasientene forsto at studentene om kort tid skal fungere som lege og at det er helt nødvendig og ønskelig med slik opplæring. Vi håper derfor du er villig til denne form for konsultasjon. Dersom du ikke ønsker slik konsultasjon og heller vil være alene med legen vil det bli respektert. Du vil i stedet settes tilbake på venteliste for konsultasjonstime. Vennlig hilsen..." Jeg ble provosert av brevet etter det som skjedde på første konsultasjon, fordi jeg sa fra om at jeg aldri ville ha medisinstudenter tilstede og de lovde å skrive det i journalen min. Men hvis jeg hadde fått det før første konsultasjon hadde det vært helt ok. Anonymkode: 5b6b1...0da 6
Ruccula Skrevet 19. mai 2017 #170 Skrevet 19. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at noen lurte på hva som står i brevene de sender ut. Det jeg beskrev på innlegget over hendte altså på gynekologisk poliklinikk. Jeg fikk innkallingsbrev 4 måneder senere for oppfølgingstime og da fikk jeg først dette brevet: "Du har tilbud om konsultasjon ved gynekologisk poliklinikk hos undertegnede, som i tillegg til å være overlege også har ansvar for å undervise studenter. Dersom du tar imot tilbudet vil konsultasjonen forløpe på følgende måte: 1. Du får en samtale med meg og studenten hvor du orienterer om problemet. 2. Jeg og studenten undersøker deg i fellesskap (med prøvetaking). 3. Sammen legger vi plan for videre behandling og kontroll. Konsultasjonen vil vare i ca. 45 minutter. Du vil møte en medisinerstudent i tillegg til meg. Enkelte kvier seg for å være undervisningspasient. Spørreundersøkelser blant tidligere pasienter i en slik situasjon viste at 96% var fornøyd med undersøkelsen. Pasientene forsto at studentene om kort tid skal fungere som lege og at det er helt nødvendig og ønskelig med slik opplæring. Vi håper derfor du er villig til denne form for konsultasjon. Dersom du ikke ønsker slik konsultasjon og heller vil være alene med legen vil det bli respektert. Du vil i stedet settes tilbake på venteliste for konsultasjonstime. Vennlig hilsen..." Jeg ble provosert av brevet etter det som skjedde på første konsultasjon, fordi jeg sa fra om at jeg aldri ville ha medisinstudenter tilstede og de lovde å skrive det i journalen min. Men hvis jeg hadde fått det før første konsultasjon hadde det vært helt ok. Anonymkode: 5b6b1...0da Jeg hadde sendt brevet i retur, hvor jeg hadde skrevet med store røde bokstaver HELL NO! Jeg synes dette brevet presser folk på en ugrei måte, jeg hadde sendt inn klage 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #171 Skrevet 19. mai 2017 4 minutter siden, Ruccula skrev: Jeg hadde sendt brevet i retur, hvor jeg hadde skrevet med store røde bokstaver HELL NO! Jeg synes dette brevet presser folk på en ugrei måte, jeg hadde sendt inn klage Jeg ringte og klagde jeg. Er ikke konfliktsky Måtte vente seks uker ekstra på konsultasjon fordi jeg sa nei. Anonymkode: 5b6b1...0da 5
Ruccula Skrevet 19. mai 2017 #172 Skrevet 19. mai 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte og klagde jeg. Er ikke konfliktsky Måtte vente seks uker ekstra på konsultasjon fordi jeg sa nei. Anonymkode: 5b6b1...0da Deilig! Hadde fler vært som deg!!! Btw har de lov å flytte deg bakover i køen kun fordi du takket nei?? Jeg lurer på om jeg hadde klagd for det også Endret 19. mai 2017 av Ruccula 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #173 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, Ruccula skrev: Deilig! Hadde fler vært som deg!!! Btw har de lov å flytte deg bakover i køen kun fordi du takket nei?? Jeg lurer på om jeg hadde klagd for det også Nei, det har de ikke lov til, så de påsto at de hadde flyttet meg fremover i køen før studenttimen og flyttet meg tilbake igjen når jeg sa nei. Det var det de sa når jeg klagde Anonymkode: 5b6b1...0da 4
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #174 Skrevet 19. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ringte og klagde jeg. Er ikke konfliktsky Måtte vente seks uker ekstra på konsultasjon fordi jeg sa nei. Anonymkode: 5b6b1...0da Hæ? Wtf? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #175 Skrevet 19. mai 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Hæ? Wtf? Yes. Se svar over. Anonymkode: 5b6b1...0da
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #176 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Yes. Se svar over. Anonymkode: 5b6b1...0da Argumenterte de for hvorfor du måtte vente i 6 uker? Herregud hva om det var celleprøven? Hva om du hadde gått med kreft i underlivet uten å vite om det og så måtte du vente i 6 uker? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #177 Skrevet 19. mai 2017 Jeg har sagt ja til studenter på fødselsamtale før fødsel, under igangsetting, under fødsel og etter Jeg velger og se på dem som helsepersonell, tenker at alle må lære. Min fødsel var den første fødselen legestudenten var med på og han kommer nok til og huske den. Jeg så at han var både litt sjokkert og rørt etterpå (hadde en litt stygg forløsning) og han kom inn igjen etter en stund for og prate litt om den. Synest også de tar seg bedre tid og er mer nøyen når de har med seg studenter så alt i alt synest jeg det er vinn vinn for både meg og studenten. Anonymkode: 3a425...945 2
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #178 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sagt ja til studenter på fødselsamtale før fødsel, under igangsetting, under fødsel og etter Jeg velger og se på dem som helsepersonell, tenker at alle må lære. Min fødsel var den første fødselen legestudenten var med på og han kommer nok til og huske den. Jeg så at han var både litt sjokkert og rørt etterpå (hadde en litt stygg forløsning) og han kom inn igjen etter en stund for og prate litt om den. Synest også de tar seg bedre tid og er mer nøyen når de har med seg studenter så alt i alt synest jeg det er vinn vinn for både meg og studenten. Anonymkode: 3a425...945 Tenker det går greit for de fleste om de blir spurt pent 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #179 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Argumenterte de for hvorfor du måtte vente i 6 uker? Herregud hva om det var celleprøven? Hva om du hadde gått med kreft i underlivet uten å vite om det og så måtte du vente i 6 uker? Ja, de sa at jeg hadde blitt flyttet fremover i køen før studenttimen og ble flyttet tilbake til den opprinnelige plassen i køen når jeg sa nei. Det var prøve fra selve livmoren. Anonymkode: 5b6b1...0da 1
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #180 Skrevet 19. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, de sa at jeg hadde blitt flyttet fremover i køen før studenttimen og ble flyttet tilbake til den opprinnelige plassen i køen når jeg sa nei. Det var prøve fra selve livmoren. Anonymkode: 5b6b1...0da Omg. Ikke greit at du måtte vebte syns jeg. Kunne ikke studenten bare vørt med på neste pasient 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå