Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Da får du lese innleggene mine en gang til, og la vær å lese bare det du vil lese. Og jeg mener da ikke at det er pasientenes feil, de har da full eierett over egen kropp. Men det betyr heller ikke at det ikke vil få konsekvenser når de ikke får nok læresituasjoner. 

Den siste setbingen er jo noe som vil gi pasienter dårlig samvittighet. Man kan ikke si det til pasienten

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Silfen skrev:

Når de selv er ansvarlig for manglende læresituasjoner så er det kun dere selv som kan endre det. Ferdig arbeid. 

Hvordan er studentene selv ansvarlig for manglende læresituasjoner? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Hvordan er studentene selv ansvarlig for manglende læresituasjoner? 

Har du ikke lest tråden?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Har da aldri sagt at man skal tvinges til noe som helst, les hva jeg skriver.

Og ingen sutresti. Jeg prøver bare å nyansere ulike aspekter ved "det er nok pasienter å ta av" for det er faktisk feil. Og holdninger som at "da får de bare ta seg en ekstravakt", for det er ikke nødvendigvis "bare" en ekstravakt. Det betyr ikke at folk skal ha dårlig samvittighet eller tøye egen komfort eller ønsker for å glede en student. Førsteprioritet er jo selvfølgelig at kvinnen skal få en verdig og god opplevelse. Jeg har aldri hevdet noe annet.

Du skrev setningen jeg har uthevet under her:

16 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg synes synd på helsepersonell som har pasienter med den holdningen der. Godtar å være en del av et system? Du snakker om en yrkesgruppe som har NULL medbestemmelse i driften og som blir utnyttet i ren rovdrift grunnet innsparinger og nedskjæringer. Vær glad noen gidder å "ta en for laget" du. 

Dere forventer dyktige jordmødre med masse erfaring, men med en gang deg er snakk om at disse da må få klinisk erfaring i noe som er et håndtverk- så er det overgrep og krenkelse av menneskerettighetene? Da slår jeg et slag for at helsepersonell i fremtiden får all sin utdanning i teori og øvelse på fantom, så skal vi se hvor fornøyde dere blir av helsehjelpen som ytes etter det. 

Det er INGEN i denne tråden som har sagt det er et overgrep å ha med en student. Dette er noe du har kokkelert selv i hodet ditt. Det folk sier er at det er et overgrep hvis det skjer ufrivillig. Og ja, det er det. Tvinges man så er det et overgrep. Det svarte jeg, og da svarer du det øverste her. 

Så enten liker du å overdrive hva dine motdebatanter skriver med vilje for å gjøre diskusjonen usaklig, eller så mener du at man bør tvinges. Hvilke av de er det? 

Anonymkode: 11524...d96

• Liker 7
Skrevet (endret)
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Hva er det jeg prøver å rettferdiggjøre? Jeg er jo helt enig med deg hvis du leser hva jeg skriver. Det er enkelte holdinger jeg leser som jeg synes er spesielle og reagerer på, det handler jo ikke om å utnytte eller krenke pasienter. Man skulle jo nesten tro at helsepersonell og jordmødre er gjeng sadister og overgripere. 

På meg virker det ikke som om alle har tenkt over konsekvensene av hva dårlig/liten klinisk erfaring har å si, det er ingen her i tråden som anerkjenner det. Om man samtykker eller ei - så håper jeg bare man har gjort seg opp en mening om det ved å se fordeler og ulemper utover sin egen sfære. Som f.eks. de som sier nei fordi en yrkesgruppe er arrogant og ingenting annet. De skal selvfølgelig også få si nei, men da håper jeg også de innser at helsehjelpen de (og alle andre) blir dårligere på sikt. 

Og sånn på tampen, den hersketeknikken du bedriver er utrolig lavmål og unødvendig. 

Vi er enige i at klinisk erfaring er livsnødvendig.

Jeg mener utfordringen må tas tak i i den motsatte enden, hos de profesjonelle. 

Man må anerkjenne at helsepersonellet er til for pasienten i den konkrete behandlingssituasjonen og ikke omvendt, også når man vil ha praksisopplæring. 

Profesjonene må ta inn over seg at arrogante studenter eller invaderende introduksjon av studenter, gjør at pasienter blir krenket og at tillit til profesjonen og samarbeidsvilje om klinisk undervisning går ned. Profesjonene må ikke godta at enkeltindivider ødelegger for flertallet.

Det er mye lettere for meg som pasient i en sårbar situasjon å slippe til en student, hvis studenten og veilederen opptrer med ydmykhet og respekt, og anerkjenner min autonomi, enn om de opererer etter at pasienter må ikke gis et valg, for det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Endret av Biloba
  • Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, Maleficenta skrev:

Den siste setbingen er jo noe som vil gi pasienter dårlig samvittighet. Man kan ikke si det til pasienten

Nei, såklart. Men jeg har fått samtykkeskjema med informasjon der jeg skulle gi skriftlig samtykke til studenter da jeg var på gyn. ved Rikshospitalet. Der stod det informasjon om hensikten bak. For meg er det iallfall logisk ar hvis ingen samtykker så faller mye av formålet med utdanningen i grus. Finner ikke brevet på nett, men siterer fra OUS sine sider:

"Oslo universitetssykehus har et særskilt ansvar for å bidra til både bredde- og spisskompetanse i utdanning av medarbeidere til helsesektoren. Sykehuset bidrar i stort volum til å utdanne helsepersonell på alle utdanningsnivåer og har en ambisjon om å tilby studenter og ansatte gode læringsmiljøer, både faglig og sosialt." 

Skrevet
1 minutt siden, Miss.Whitefox skrev:

Nei, såklart. Men jeg har fått samtykkeskjema med informasjon der jeg skulle gi skriftlig samtykke til studenter da jeg var på gyn. ved Rikshospitalet. Der stod det informasjon om hensikten bak. For meg er det iallfall logisk ar hvis ingen samtykker så faller mye av formålet med utdanningen i grus. Finner ikke brevet på nett, men siterer fra OUS sine sider:

"Oslo universitetssykehus har et særskilt ansvar for å bidra til både bredde- og spisskompetanse i utdanning av medarbeidere til helsesektoren. Sykehuset bidrar i stort volum til å utdanne helsepersonell på alle utdanningsnivåer og har en ambisjon om å tilby studenter og ansatte gode læringsmiljøer, både faglig og sosialt." 

Da er det jo ok om du må skrive under samtykke. Da blir du jo vist respekt ved at de ikke tar inn studenter uten skriftlig samtykke. Og at de informerer pasienten grundig, slik at de vet hva de takker ja eller nei til

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Da er det jo ok om du må skrive under samtykke. Da blir du jo vist respekt ved at de ikke tar inn studenter uten skriftlig samtykke. Og at de informerer pasienten grundig, slik at de vet hva de takker ja eller nei til

Poenget mitt var ifht kommentaren din om at "det siste der kan man ikke si til pasientene". For det er jo motpolen til den informasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ingen er uenig i at jordmorstudenter (og andre studenter innen helsevesenet) trenger praksis, men en fødsel er for en del kvinner det tøffeste de går gjennom fysisk (og kanskje psykisk).

Det kan være store smerter involvert, man er på mange måter blottlagt og det kan være redsel og engstelse. Derfor bør det være stor respekt for at kvinnen blir spurt på forhånd og på en slik måte at det kommer klart frem at man kan takke nei til studenter. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med student i alle mulige andre konsultasjoner i helsevesenet, men hva gjelder underlivet mitt og fødsel er jeg ikke komfortabel med det rett og slett. Spesielt ikke fødsel.

Mange er helt åpen for det og har ingen problemer med det, de fleste tillater at student er med, men jeg synea alle fødekvinner skal få føle at de får et reelt valg. 

Anonymkode: 09910...614

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Biloba skrev:

Vi er enige i at klinisk erfaring er livsnødvendig.

Jeg mener utfordringen må tas tak i i den motsatte enden, hos de profesjonelle. 

Man må anerkjenne at helsepersonellet er til for pasienten i den konkrete behandlingssituasjonen og ikke omvendt, også når man vil ha praksisopplæring. 

Profesjonene må ta inn over seg at arrogante studenter eller invaderende introduksjon av studenter, gjør at pasienter blir krenket og at tillit til profesjonen og samarbeidsvilje om klinisk undervisning går ned. Profesjonene må ikke godta at enkeltindivider ødelegger for flertallet.

Det er mye lettere for meg som pasient i en sårbar situasjon å slippe til en student, hvis studenten og veilederen opptrer med ydmykhet og respekt, og anerkjenner min autonomi, enn om de opererer etter at pasienter må ikke gis et valg, for det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.

Tror du er inne på det viktigste i hele denne debatten i det siste avsnittet du skriver her

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ingen er uenig i at jordmorstudenter (og andre studenter innen helsevesenet) trenger praksis, men en fødsel er for en del kvinner det tøffeste de går gjennom fysisk (og kanskje psykisk).

Det kan være store smerter involvert, man er på mange måter blottlagt og det kan være redsel og engstelse. Derfor bør det være stor respekt for at kvinnen blir spurt på forhånd og på en slik måte at det kommer klart frem at man kan takke nei til studenter. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med student i alle mulige andre konsultasjoner i helsevesenet, men hva gjelder underlivet mitt og fødsel er jeg ikke komfortabel med det rett og slett. Spesielt ikke fødsel.

Mange er helt åpen for det og har ingen problemer med det, de fleste tillater at student er med, men jeg synea alle fødekvinner skal få føle at de får et reelt valg. 

Ja. Man er jo mer tilbøyelig til å tskke ja når man blir spurt ordentlig og føler at man blir respektert og ivaretatt som menneske. Man er ikke et forsøksdyr. Noe jeg hadde følt meg som dersom de bare tok med studenter uten å spørre.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Poenget mitt var ifht kommentaren din om at "det siste der kan man ikke si til pasientene". For det er jo motpolen til den informasjonen. 

Det burde ikke stå at takker du nei så ødelegger du for framtidrn

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det burde ikke stå at takker du nei så ødelegger du for framtidrn

Det har jeg ikke sagt det skal heller.

Anonymkode: 8e881...699

AnonymBruker
Skrevet

Studenter er helt ok! Hadde det da jeg fødte førstemann

Anonymkode: 14c14...3c1

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev setningen jeg har uthevet under her:

Det er INGEN i denne tråden som har sagt det er et overgrep å ha med en student. Dette er noe du har kokkelert selv i hodet ditt. Det folk sier er at det er et overgrep hvis det skjer ufrivillig. Og ja, det er det. Tvinges man så er det et overgrep. Det svarte jeg, og da svarer du det øverste her. 

Så enten liker du å overdrive hva dine motdebatanter skriver med vilje for å gjøre diskusjonen usaklig, eller så mener du at man bør tvinges. Hvilke av de er det? 

Anonymkode: 11524...d96

Ingen av delene. Det var referert til at mange som nekter studenter også krever erfarne sykepleiere/leger/jordmødre. Og da lurte jeg på hvordan man får erfarent helsepersonell i utgangspunktet. 

• Liker 2
Skrevet

Av en eller annen merkelig grunn kommer innleggene mine inn anonymt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av delene. Det var referert til at mange som nekter studenter også krever erfarne sykepleiere/leger/jordmødre. Og da lurte jeg på hvordan man får erfarent helsepersonell i utgangspunktet. 

Som du ser fra denne tråden så synes jo 50% det er hyggelig med et ekstra par øyne eller 3 opp i underlivetunder fødsel. Med andre ord, det er nok av villige underliv å trene på! 

Anonymkode: 858a7...d21

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du ser fra denne tråden så synes jo 50% det er hyggelig med et ekstra par øyne eller 3 opp i underlivetunder fødsel. Med andre ord, det er nok av villige underliv å trene på! 

Anonymkode: 858a7...d21

Nei, det er faktisk ikke det. Men det er ikke noe man får gjort noe med, annet enn at det utdannes færre jordmødre. 

Skrevet
2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Nei, det er faktisk ikke det. Men det er ikke noe man får gjort noe med, annet enn at det utdannes færre jordmødre. 

Hvorfor er det ingen som responderer på forskjellen på jordmorstudent og sykepleierstudent? Jeg syns ikke sykepleiere skulle fått lov å ha observasjonspraksis på føden

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg tillot studenter på alt, ser på det som et viktig bidrag til opplæring. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...