AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #122 Skrevet 19. mai 2017 5 minutter siden, Biloba skrev: Jordmor AB 481, historien din forandrer seg stadig i løpet av diskusjonen. Herregud som dere vil krangle og diskutere! Når jeg startet min praksis på fødeavdelingen sa de at dette var et læringsykehus, altså universitetssykehus. På omvisning fikk kvinnene beskjed om at jordmorstudenter var helt vanlig når man skulle føde her. Ønsket man ikke dette måtte man si fra selv når man kom inn. Min veileder gikk som oftest inn først og sa: Idag har jeg med meg en jordmorstudent som ønsker å passe på deg idag, håper det går fint. Det var altså ikke et direkte spm, men det ga rom for å si nei. Under min siste praksis, rett før jeg var nyutdannet, fikk jeg egne pasienter. Da gikk jeg selv inn og presenterte meg. Opplevde aldri misnøye fra fødekvinnene, de virket faktisk FORNØYD. Synes dere blåser dette opp til dimensjoner. Hadde vi ikke presentert oss eller tatt inn 7 sykepleiestudenter uten å spørre så har jeg skjønt det. Men dette var ikke tilfelle. Jeg er sykepleier og har flere års erfaring. Synes ikke det var noe galt med dette opplegget og har aldri hørt om klager fra fødende kvinner om jordmorstudenter. Nå orker jeg ikke å sitte å forsvare dette lengre, dere finner jo noe feil å klage på uansett. Jeg har blitt en god jordmor og behandler de jeg møter med respekt og verdighet, takket være god praksis hvor jeg fikk være sammen med fødende kvinner. Anonymkode: 129a2...481 5
Ruccula Skrevet 19. mai 2017 #123 Skrevet 19. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde jordmorstudent under fødselen. Husker ikke om jeg ble spurt først. Hun var så flink, følte meg virkelig trygg på henne, og hun kunne det hun gjorde/sa. Kom inn like før vaktskiftet, og ble nesten litt lei meg for at hun skulle dra. Fikk en annen student den natten, men jeg så hvor usikker hun var, og da ble jeg usikker selv også. Heldigvis kom hun første tilbake om dagen, og jeg ble så glad. Først da jeg skulle presse kom veilederen hennes inn, sammen med barnepleier(?) og barnelege. Studenten veiledet meg gjennom pressingen og jeg var i trygge hender hele veien. Håper jeg får henne som jordmor til mitt neste barn også. Det er viktig at studenter får være med å lære. Dette skjer ikke i teorien, men hva hvis alle sa nei til jordmorstudentene, man kan ikke ha jordmødre som aldri har vært med på fødsel. Anonymkode: 46b37...726 Ja vi er alle enig om at det er viktig! Og som du ser fra denne tråden så synes mer enn 50% av de som svarer her at det er greit med jordmorstudent. De som ikke vil bør få lov til å si nei! Og det bør ikke tas som en selvfølge at folk synes det er greit! 4
Maleficenta Skrevet 19. mai 2017 #124 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud som dere vil krangle og diskutere! Når jeg startet min praksis på fødeavdelingen sa de at dette var et læringsykehus, altså universitetssykehus. På omvisning fikk kvinnene beskjed om at jordmorstudenter var helt vanlig når man skulle føde her. Ønsket man ikke dette måtte man si fra selv når man kom inn. Min veileder gikk som oftest inn først og sa: Idag har jeg med meg en jordmorstudent som ønsker å passe på deg idag, håper det går fint. Det var altså ikke et direkte spm, men det ga rom for å si nei. Under min siste praksis, rett før jeg var nyutdannet, fikk jeg egne pasienter. Da gikk jeg selv inn og presenterte meg. Opplevde aldri misnøye fra fødekvinnene, de virket faktisk FORNØYD. Synes dere blåser dette opp til dimensjoner. Hadde vi ikke presentert oss eller tatt inn 7 sykepleiestudenter uten å spørre så har jeg skjønt det. Men dette var ikke tilfelle. Jeg er sykepleier og har flere års erfaring. Synes ikke det var noe galt med dette opplegget og har aldri hørt om klager fra fødende kvinner om jordmorstudenter. Nå orker jeg ikke å sitte å forsvare dette lengre, dere finner jo noe feil å klage på uansett. Jeg har blitt en god jordmor og behandler de jeg møter med respekt og verdighet, takket være god praksis hvor jeg fikk være sammen med fødende kvinner. Anonymkode: 129a2...481 Det er en ting med jordmorstudenter. De har allerede lært wn del i teorien og gjerne øvd på dukker o.l. i forkant. Noe ganske annet er sykepleierstudenter som har en dags observasjonspraksis. Da er de der KUN for å se på. Da firstår jeg godt at noen ikke vil ha studenten der, da man blir på utstilling fordi studenten bare skal se på, fordi fødsler er spennende å se på. Har hørt sykepleiere fortelle at de ble plassert i en stol så de hadde innsikt rett i skrevet på den fødende og der skulle de bare sitte å se på. Ikke hjelpe til. En jordmorstudent derimot skal delta og hjelpe. Det blir noe annet. 1
Biloba Skrevet 19. mai 2017 #125 Skrevet 19. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Opplevde aldri misnøye fra fødekvinnene, de virket faktisk FORNØYD. Anonymkode: 129a2...481 Jeg har ikke uttrykt misnøye over jordmorstudenten "min" eller de to jordmødrene som på hver sin måte brøt min tillit og gjør at jeg har et negativt forhold til fødselen og må bearbeide det hvis jeg noengang skal føde igjen. Hun jeg kjenner som følte seg nedverdiget av at gynekologen tillot tilskuere mens hun gjennomgikk en gynekologisk undersøkelse uten å spørre henne, har ikke sagt til behandleren at hun etter det valgte å ikke få barn for å slippe å måtte bli nedverdiget igjen. Brukere i tråden her som ikke har blitt respektert har ikke gått til sak. Du skriver at fødekvinnene systematisk ikke gis et valg. Når du får motbør, modifiserer du og beskriver hvordan de kan påvirke situasjonen. For noen kvinner vil det være nok til at de kan ivareta sine interesser, mens noen er mer krenkbare. Det er dem jeg engasjerer meg for. 7
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #126 Skrevet 19. mai 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er jo mer enn velkommen til å ligge å skræve med publikum ta gjerne inn 10-12 studenter du som får lov til å pelle deg i unserlivet når du er på ditt mest sårbare. Det er jo helt frivillig. Mens for mange andre er det totalt utenkelig å ligge å flashe underlivet for enda fler. For å være helt ærlig så hadde jeg heller ville blitt skutt i hodet enn å ligge sånn på utstilling. Jeg kan ikke tenke meg noe verre i hele verden! Anonymkode: 858a7...d21 Nå leser du bare det du vil føler jeg. Og studenter har jeg hatt flust av, for min del ser jeg på det som samfunnsnyttig. Men som jeg har sagt før, jeg skjønner det ikke er for alle og respekterer de som sier nei. Har aldri ment eller sagt noe annet.
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #127 Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, Silfen skrev: Lurer på om ms whitefox er en av de som underkjenner traumer forårsaket av helsepersonell siden hun mener at det er helt greit å skulle fortsette med situasjoner der man har blitt traumatiser, med alle minner og følelser dette bringer med seg? Det gjør jeg ikke. Har full respekt for det. Men jeg tror også at det ville vært mye mer traumatisering av å bli blitt behandlet av uerfarne. På meg virker det ikke som om det blir anerkjent det de gjør som bidrar med læresitauasjoner og hvor stor glede pasienter i fremtiden har av det.
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #128 Skrevet 19. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et overgrep hvis det skjer ufrivillig ja. Du kan da ikke mene at man skal tvinge folk til å ligge nakne foran andre??? Kjære vene, vi er på den sutrestien ja. Unnskyld meg, men det er haugevis av studenter som ikke kan ha sommerferie med barna sine, fordi de må jobbe. Ungene hadde sikkert en far. Anonymkode: 11524...d96 Har da aldri sagt at man skal tvinges til noe som helst, les hva jeg skriver. Og ingen sutresti. Jeg prøver bare å nyansere ulike aspekter ved "det er nok pasienter å ta av" for det er faktisk feil. Og holdninger som at "da får de bare ta seg en ekstravakt", for det er ikke nødvendigvis "bare" en ekstravakt. Det betyr ikke at folk skal ha dårlig samvittighet eller tøye egen komfort eller ønsker for å glede en student. Førsteprioritet er jo selvfølgelig at kvinnen skal få en verdig og god opplevelse. Jeg har aldri hevdet noe annet.
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #129 Skrevet 19. mai 2017 (endret) 6 timer siden, Biloba skrev: Hva slags medbestemmelse du har i bedriften du velger å jobbe i, angår ikke fødekvinnens rettigheter. Den fornærmede tonen og stråmannsargumentasjonen kan du også spare til noen som ikke gjennomskuer den. "Sykepleieren ivaretar den enkelte pasients verdighet og integritet, herunder retten til helhetlig sykepleie, retten til å være medbestemmende og retten til å ikke bli krenket." Sitatet burde være kjent stoff for deg, det er fra sykepleiernes egne etiske retningslinjer. Sykepleieren (og med det jordmorstudenten og jordmoren) har ikke bare et ansvar for integriteten til den som snakker opp for seg selv og er klar over sine rettigheter. Sykepleieren har selvstendig ansvar for at ikke de svake pasientene blir utnyttet og krenket. Etiske retningslinjer skiller ikke mellom pasienter med rettigheter og pasienter man kan ha nytte av i en undervisningssituasjon eller andre gode formål. Og selv om du prøver å rettferdiggjøre deg selv og kolleger gjennom å fremstille meg som ignorant motstander klinisk undervisning, så det ikke alle som kjøper den. Ingen er imot klinisk undervisning, men alle mennesker eier sin kropp og sitt privatliv, og fortsetter å eie den om vi blir syke eller gravide. Å krenke pasientens integritet og privatliv er ikke bare en prinsippsak. Har pasienten opplevd seg nedverdiget og fratatt kontroll i møte med helsevesenet kan det påvirke enkelte pasientens legesøkning senere og føre til at pasienten søker behandling for sent for alvorlig sykdom. Alle skjønner at studenter trenger praksis. Jeg har hatt flere. Noen veiledere har gjort det på en respektfull måte, og noen har gjort det som om jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt. Jeg ble ikke spurt i fødsel mens jeg var på stadiet med 10 cm åpning. Til sammenligning, da jeg skulle ha gynekologisk operasjon i narkose, hadde overlegen nok respekt for meg og sin egen yrkesetikk til å si at det var planlagt at en student skulle være med, og spurte om det var greit for meg. Det er slike helsepersonell jeg vil møte når jeg trenger hjelp. Hva er det jeg prøver å rettferdiggjøre? Jeg er jo helt enig med deg hvis du leser hva jeg skriver. Det er enkelte holdinger jeg leser som jeg synes er spesielle og reagerer på, det handler jo ikke om å utnytte eller krenke pasienter. Man skulle jo nesten tro at helsepersonell og jordmødre er gjeng sadister og overgripere. På meg virker det ikke som om alle har tenkt over konsekvensene av hva dårlig/liten klinisk erfaring har å si, det er ingen her i tråden som anerkjenner det. Om man samtykker eller ei - så håper jeg bare man har gjort seg opp en mening om det ved å se fordeler og ulemper utover sin egen sfære. Som f.eks. de som sier nei fordi en yrkesgruppe er arrogant og ingenting annet. De skal selvfølgelig også få si nei, men da håper jeg også de innser at helsehjelpen de (og alle andre) blir dårligere på sikt. Og sånn på tampen, den hersketeknikken du bedriver er utrolig lavmål og unødvendig. Endret 19. mai 2017 av Miss.Whitefox 1
Biloba Skrevet 19. mai 2017 #130 Skrevet 19. mai 2017 18 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Har da aldri sagt at man skal tvinges til noe som helst, les hva jeg skriver. Og ingen sutresti. Jeg prøver bare å nyansere ulike aspekter ved "det er nok pasienter å ta av" for det er faktisk feil. Og holdninger som at "da får de bare ta seg en ekstravakt", for det er ikke nødvendigvis "bare" en ekstravakt. Det betyr ikke at folk skal ha dårlig samvittighet eller tøye egen komfort eller ønsker for å glede en student. Førsteprioritet er jo selvfølgelig at kvinnen skal få en verdig og god opplevelse. Jeg har aldri hevdet noe annet. 25 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Unødig og usaklig kommentar, nok til at jeg ikke lenger tar deg seriøst. Og hvilken yrkesgruppe jeg har vet du ingenting om. Setter pris på om du holder deg saklig. Nei, det vet jeg ikke, men dine tordentaler med heltefremstilling av jordmorstudenter og jordmødre og deres arbeidsvilkår fører til visse tolkninger. Tar selvfølgelig høyde for at det er en tolkning. Selv ble jeg blant annet rektalundersøkt av jordmorstudenten med flere foran 10 personer inkludert min mann etter at barnet var født, så at det er førsteprioritet for fødselshjelperne at kvinnen skal få en verdig og god opplevelse av fødsel er jeg ikke udelt enig i. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #131 Skrevet 19. mai 2017 På 18.5.2017 den 16.29, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov. Selv har jeg en fast regel, hvis legen/jordmoren/gynekoligen spør meg alene om det er greit at student er med sier jeg alltid ja. Hvis de bruker feig måte ved å la studenten spørre selv, spørre foran studenten, eller ikke spør, men kun informerer sier jeg nei. Å ha med student skal være frivillig, og jeg vil bli spurt uten at studenten er til stede slik at jeg faktisk kan svare ærlig. Nei, kanskje fødekvinnene ikke hadde mot eller samvittighet nok til å si fra? Det sliter jeg med, har derfor en fast regel som nevnt over her. Da jeg var yngre følte jeg meg utsatt for overgrep flere ganger siden jeg ikke turte å si fra som 15, 16 og 18-åring at jeg ikke ville ha student da jeg skulle til gynekolog. Da stod studenten der foran meg, og jeg var redd de skulle bli sure om jeg sa nei. Noe jeg forøvrig opplevde i voksen alder også. En student presenterte seg som "i praksis" hos gynekologen, jeg trodde derfor han var lege, men i praksis for å bli gynekolog. Sa ja, siden jeg hadde en komplisert tilstand, selv om jeg synes legen kunne spurt meg på tomannshånd. Inne hos gynekologen kommer det frem at studenten er bare en medisinstudent! Jeg ombestemte meg, og sa fra at nei, jeg ville ikke ha student. Da forsøker gynekologen og studenten å overtale meg, jeg er fast bestemt, og endte med en gynekolog som var sur og ubehagelig resten av timen. Dro aldri dit igjen (offentlig sykehus). Anonymkode: 11524...d96 Men herregud, hva er forskjellen for deg??? Anonymkode: 3adc2...19f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #132 Skrevet 19. mai 2017 1 time siden, Biloba skrev: Jeg har ikke uttrykt misnøye over jordmorstudenten "min" eller de to jordmødrene som på hver sin måte brøt min tillit og gjør at jeg har et negativt forhold til fødselen og må bearbeide det hvis jeg noengang skal føde igjen. Hun jeg kjenner som følte seg nedverdiget av at gynekologen tillot tilskuere mens hun gjennomgikk en gynekologisk undersøkelse uten å spørre henne, har ikke sagt til behandleren at hun etter det valgte å ikke få barn for å slippe å måtte bli nedverdiget igjen. Brukere i tråden her som ikke har blitt respektert har ikke gått til sak. Du skriver at fødekvinnene systematisk ikke gis et valg. Når du får motbør, modifiserer du og beskriver hvordan de kan påvirke situasjonen. For noen kvinner vil det være nok til at de kan ivareta sine interesser, mens noen er mer krenkbare. Det er dem jeg engasjerer meg for. Herregud! Hva skjedde? Beklager hvis du har har skrevet om det tidligere i tråden, Jeg har lest hele men tråden er blitt så lang nå at jeg ikke finner det. Anonymkode: 5b6b1...0da
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #133 Skrevet 19. mai 2017 11 minutter siden, Biloba skrev: Selv ble jeg blant annet rektalundersøkt av jordmorstudenten med flere foran 10 personer inkludert min mann etter at barnet var født, så at det er førsteprioritet for fødselshjelperne at kvinnen skal få en verdig og god opplevelse av fødsel er jeg ikke udelt enig i. Synd å høre du har hatt en uverdig og dårlig opplevelse. Men når du sier bestrider at fødselshjelpernes førsteprioritet er å gi en verdig og god opplevelse så oppfatter jeg det som at du mener de lager uverdig situasjoner med vilje i ens ærend å sabotere din opplevelse og krenke deg. Har du sendt inn klage så de blir oppmerksomme på at de har opptrådt dårlig?
Biloba Skrevet 19. mai 2017 #134 Skrevet 19. mai 2017 9 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Synd å høre du har hatt en uverdig og dårlig opplevelse. Men når du sier bestrider at fødselshjelpernes førsteprioritet er å gi en verdig og god opplevelse så oppfatter jeg det som at du mener de lager uverdig situasjoner med vilje i ens ærend å sabotere din opplevelse og krenke deg. Har du sendt inn klage så de blir oppmerksomme på at de har opptrådt dårlig? Nei, selvfølgelig er de ikke ute etter å krenke meg. For meg personlig er det heller ikke noen krise at det skjedde, jeg er ganske herdet på området med klippekort hos gynekologer i flertall. De gjør det bare for å spare tid. Men man skal ikke ha mye sosial angst for å føle på at det kunne vært gjort mer hensynsfullt og diskret, om altså pasientens verdighet var førsteprioritet. 2
Silfen Skrevet 19. mai 2017 #135 Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, Ruccula skrev: Da burde du ha sendt en formell klage og krevd økonomisk kompensasjon. Det var en som ble tvunget til å ha med student under fødsel, hun vant i domstolen for menneskerettigheter og fikk erstatning. https://sykepleien.no/2015/03/brudd-pa-menneskerettighet De har faktisk ikke lov til å tvinge deg! Her damer må dere faktisk anmelde! Det er ofte man bør og ofte man ikke orker. Jeg var ung, uvitende og ikke minst var jeg helt ødelagt av behandlingen og hadde ikke hatt sjans i havet til å stå på barrikaden i ettertid. Da handlet det mer om å overleve selv enn å ta andre. 3
Biloba Skrevet 19. mai 2017 #136 Skrevet 19. mai 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud! Hva skjedde? Beklager hvis du har har skrevet om det tidligere i tråden, Jeg har lest hele men tråden er blitt så lang nå at jeg ikke finner det. Anonymkode: 5b6b1...0da Jeg har ikke skrevet mer om den saken enn akkurat det, fordi det omhandler en annen persons privatliv. Jeg synes bare det var viktig å få fram at overtramp kan få større konsekvenser for en pasient enn ubehag der og da. 2
Silfen Skrevet 19. mai 2017 #137 Skrevet 19. mai 2017 1 time siden, Miss.Whitefox skrev: Det gjør jeg ikke. Har full respekt for det. Men jeg tror også at det ville vært mye mer traumatisering av å bli blitt behandlet av uerfarne. På meg virker det ikke som om det blir anerkjent det de gjør som bidrar med læresitauasjoner og hvor stor glede pasienter i fremtiden har av det. Det er jo ikke hva du sa i ditt forrige innlegg. Dessuten burde vel legestudenter og deres veiledere gå i seg selv og sette mer fokus på empati og korrekt behandling av pasienter i henhold til pasientrettighetsloven enn å påstå fullstendig feilaktig at det er pasientenes feil at legene er dårlige. Ærlig talt altså. 3
Miss.Wildfox Skrevet 19. mai 2017 #138 Skrevet 19. mai 2017 (endret) 6 minutter siden, Silfen skrev: Det er jo ikke hva du sa i ditt forrige innlegg. Dessuten burde vel legestudenter og deres veiledere gå i seg selv og sette mer fokus på empati og korrekt behandling av pasienter i henhold til pasientrettighetsloven enn å påstå fullstendig feilaktig at det er pasientenes feil at legene er dårlige. Ærlig talt altså. Da får du lese innleggene mine en gang til, og la vær å lese bare det du vil lese. Og jeg mener da ikke at det er pasientenes feil, de har da full eierett over egen kropp. Men det betyr heller ikke at det ikke vil få konsekvenser når de ikke får nok læresituasjoner. Endret 19. mai 2017 av Miss.Whitefox 1
Ruccula Skrevet 19. mai 2017 #139 Skrevet 19. mai 2017 19 minutter siden, Silfen skrev: Det er ofte man bør og ofte man ikke orker. Jeg var ung, uvitende og ikke minst var jeg helt ødelagt av behandlingen og hadde ikke hatt sjans i havet til å stå på barrikaden i ettertid. Da handlet det mer om å overleve selv enn å ta andre. Det forstår jeg utrolig godt. Samtidig er det synd at sånne sadister får fortsette som de gjør uten å få sin straff
Silfen Skrevet 19. mai 2017 #140 Skrevet 19. mai 2017 12 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Da får du lese innleggene mine en gang til, og la vær å lese bare det du vil lese. Og jeg mener da ikke at det er pasientenes feil, de har da full eierett over egen kropp. Men det betyr heller ikke at det ikke vil få konsekvenser når de ikke får nok læresituasjoner. Når de selv er ansvarlig for manglende læresituasjoner så er det kun dere selv som kan endre det. Ferdig arbeid. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå