Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så plaget med munnsår at jeg snart flytter til fjells!! Flaut, stygt, og ikke minst vondt. Siste året har jeg nesten hatt munnsår hele tiden. På leppene og rundt munnen. Får minst et par stykk utbrudd i mnd, gjerne flere sår om gangen. Har prøvd alt som finnes på markedet av reseptfrie midler. Ingenting virker. 

Nå er jeg så rådvill og deprimert at jeg orker ikke mer. Forstår det sånn at leger heller ikke kan hjelpe meg med dette. Noen som har vært hos lege og fått hjelp med lignende problemer? Går ut over samlivet med kjæresten også. Har nesten ikke sex og kysser nesten aldri pga de fordømte munnsårene. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om det kan være herpes? 

Anonymkode: 43bbb...0cf

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er herpes kan du få medisiner. Synes du skal sjekke det ut.

AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som herpes. Har du egentlig vært hos legen? 

Anonymkode: 069e8...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tannkrem bruker du? Noen tannkrem kan gi lettere munnsår.

Anonymkode: 257b3...fc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vis jeg brygger på en forkjølelse eller er litt sliten psykisk så popper det opp herpes-munnsår. 

Prøv å styrke immunforsvaret. Det finnes tabletter så man kan gå til legen. De vil dempe utbruddene om ikke annet.

Anonymkode: 79363...a82

AnonymBruker
Skrevet

Munnsår er da herpes? 

Anonymkode: ee508...419

• Liker 2
Skrevet

TS her. Dette er nok herpes ja. Ingen tvil. Har ikke vært hos lege med dette i voksen alder. Men husker jeg hadde en periode som barn med alvorlige munnsår. Ble avvist med beskjed om å smøre med sårkrem dengang. De kunne ikke gjøre noe med det. Da var det såpass alvorlig at jeg ikke kunne spise. Leppene var dekket i store hovne sår både oppe og nede. Nå er det jo mindre sår heldigvis, men siden de kommer så ofte er det alvorlig nok for meg likevel. Prøve legen på nytt kanskje. Takker :)

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tabletter mot herpesmunnsår.Jeg blir skikkelig dårlig når jeg får munnsår.Får feber og influensasymptomer.Spør legen om du kan få resept på tabletter som heter Valtrex.Hvis du tar dem med en gang det begynner å prikke i leppa, varer munnsåret  bare halvparten av tiden.

Anonymkode: 00bf8...590

Skrevet

Hvis du har lavt jernlagerstatus i kroppen har man også en forsinket sårtilheligsevne så kan være greit å få en vurdering av lege hvis du er så alvorlig rammet som du beskriver. 

Dette kan løses! Lykke til 😊

Skrevet
4 timer siden, spegel skrev:

TS her. Dette er nok herpes ja. Ingen tvil. Har ikke vært hos lege med dette i voksen alder. Men husker jeg hadde en periode som barn med alvorlige munnsår. Ble avvist med beskjed om å smøre med sårkrem dengang. De kunne ikke gjøre noe med det. Da var det såpass alvorlig at jeg ikke kunne spise. Leppene var dekket i store hovne sår både oppe og nede. Nå er det jo mindre sår heldigvis, men siden de kommer så ofte er det alvorlig nok for meg likevel. Prøve legen på nytt kanskje. Takker :)

Kanskje du smører for sent? Jeg bruker Zovirax med en gang jeg kjenner at jeg er bittelitt øm, og det stopper det hver eneste gang. Er jeg to timer for sent, så er det kjørt. Jeg får det sjelden, og har alltid en salve i lommeboka. For hvis jeg er et sted og kjenner at det begynner rekker jeg ikke hjem før det er for sent å smøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får munnsår når jeg sover dårlig, eller er spesielt stresset eller angstfylt. Kanskje du må roe ned? Ellers hjelper det å spise næringsrikt og booste immunforsvaret, da holder i alle fall jeg meg mer sårfri. Etter en lang periode med å spise mindre sukker og mer næringsrik mat, og trene, så gikk det veldig lang tid uten at jeg fikk noe sår. Å tenke på kroppen som en helhet har hjulpet meg i alle fall, og ikke bare smøre på krem på det aktuelle punktet, men ta vare på hele kroppen. 

Ellers bruker jeg en sånn herpeskrem som jeg tar på når jeg er alene, og noen ganger bruker jeg sånn compeed munnsårplaster når jeg er med folk. Sist gang jeg fikk (etter at jeg har begynt å trene og spise mer næringsrikt) så gikk det bort etter halvannen dag! (Vanligvis varer de en uke.) 

Kanskje det å ta noen blodprøver kunne vært en idé, sjekke at du ikke har noen mangler i kroppen? Dette går overens med det jeg sier om å spise næringsrikt og booste immunforsvaret. 

Anonymkode: dd074...50f

AnonymBruker
Skrevet

Kosttilskudd med lysin. Kjærsten hadde det sånn som deg, men de er helt borte når han tar lysin. 

Anonymkode: 1fe23...f7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...