AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #1 Skrevet 17. mai 2017 Går det ann å få problemer med hjertet på grunn av høyt stressnivå i kroppen? I det siste har jeg følt meg så rar som at det er noe som ikke stemmer helt i kroppen. Jeg har også hatt vondt i brystet noe som ikke har gått vekk ved massasje, under ribbeinet på en måte. Mye prikking i huden, svimmelhet og generelt plutselig veldig sliten og tungpustet. Er det noe vits i å gå til lege med dette? Anonymkode: ff57d...b71
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #2 Skrevet 17. mai 2017 Ja du kan få hjerteproblemer på grunn st stress Anonymkode: c46f8...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #3 Skrevet 17. mai 2017 Nei, man kan ikke få hjerteproblemer av stress. Men man kan får hjerteproblemer av usunn livsstil som for mange er en bivirkning av stress. Stressa folk slurver med kosthold og trening osv. Når en har fått seg fullt av åreforkalkninger av usunn livsstil begynner stress å bli farlig av samme grunn som at plutselig trening kan være farlig da fordi hjertet jobber fort og presser masse blod ut i de forkalkete årene på en gang og da kan det bli propp.. Med mindre du er overvektig, usunn og ikke helt ung er det du kjenner på antagelig bare angst. Anonymkode: 1e788...ffb
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #4 Skrevet 17. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man kan ikke få hjerteproblemer av stress. Men man kan får hjerteproblemer av usunn livsstil som for mange er en bivirkning av stress. Stressa folk slurver med kosthold og trening osv. Når en har fått seg fullt av åreforkalkninger av usunn livsstil begynner stress å bli farlig av samme grunn som at plutselig trening kan være farlig da fordi hjertet jobber fort og presser masse blod ut i de forkalkete årene på en gang og da kan det bli propp.. Med mindre du er overvektig, usunn og ikke helt ung er det du kjenner på antagelig bare angst. Anonymkode: 1e788...ffb Er du helt sikker på at det du sier er sant? Anonymkode: ff57d...b71 2
GulSitron Skrevet 17. mai 2017 #5 Skrevet 17. mai 2017 Min bestemor fikk infarkt av mye stress over tid. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #6 Skrevet 17. mai 2017 29 minutter siden, GulSitron skrev: Min bestemor fikk infarkt av mye stress over tid. Nå fikk jeg googlet "stress induced heart attack" og fant blant annet dette: http://www.health.harvard.edu/blog/stress-cardiomyopathy-a-different-kind-of-heart-attack-201509038239 Ganske forstyrrende lesing! Tror jeg må hute meg til legen! Anonymkode: ff57d...b71
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #7 Skrevet 17. mai 2017 Man kan få hjerteproblemer av stress. Broken heart disease er et eksempel, der ekstremt stress over kort tid forstyrrer hjertet. Ellers er det vel mer langvarig stress over tid som gir problemer. De symptomene du nevner kan være plager som følge av stress uavhengig av hjertesykdom. Så det er trolig ikke noe farlig. Men ta en tur til legen. Og tenk - hva gjør deg stresset, er det ting du kan gjøre noe med? Anonymkode: fda3e...956 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2017 #8 Skrevet 17. mai 2017 Nei dessverre ikke noe jeg kan gjøre noe mer med om jeg ikke flytter i kloster og kutter ut all elektronikk. Anonymkode: ff57d...b71
Gjest Vilunich Skrevet 17. mai 2017 #9 Skrevet 17. mai 2017 Ja - det kan du få. Jeg trener, spiser sunt, drikker ikke og røyker ikke - MEN fikk bilyd på hjertet pga stress (var noe refluks i en arterie ) - startet på pilates og stresset ned - ble bedre på under en mnd
Aharp Skrevet 17. mai 2017 #10 Skrevet 17. mai 2017 Her er min historie, starter for ca. 10 år siden. Hadde en svært stressfull jobb. Det begynte med at jeg følte meg veldig sliten. Oppdaget dette en helg på hytta, greide nesten ikke å gjøre noe uten at jeg måtte sette meg ned å hvile med jevne mellomrom. Uka etterpå gikk jeg til legen. Han konstaterte at blodtrykket var for høyt og satte meg på blodtrykkssenkende medisin. Røyking og kosthold er viktig sa han videre, problemet er at jeg hverken røyker eller er overvektig. Så han kunne ikke bedre meg om å legge om på noe av dette. Medisinen hjalp og jeg fikk energien tilbake. Så for noen år siden ble jeg lei hele jobbstresset. Sa opp jobben, tok et friår og reiste ut i verden. Og vet dere hva. Det var stresset som hadde forårsaket mine problemer med blodtrykket, så nå har legen tatt fra meg medisinen og sier jeg ikke har behov for den lengre. Så moralen er: DET ER IKKE VERDT Å RISIKERE LIVET ELLER HELSA FOR JOBBEN. Nå føler jeg meg bare som en idiot som sto på og stresset slik i jobben. Har ingenting igjen for det, annet enn at det kunne gått alvorlig ut over helsa mi. 2
Manimal Skrevet 17. mai 2017 #11 Skrevet 17. mai 2017 (endret) JA, det kan du. Blodtrykk er ofte en indikator på hvor stresset du er. Jeg ville sjekket blodtrykket jevnlig og prøvd å få det ned. Trening og yoga er perfekt for å få ned blodtrykket og redusere stresset. Man du må generelt stresse ned. Det er sunt å ha et høyt aktivitetsnivå på jobb osv, så lenge man er rolig og synes det er gøy. Mindfulness yoga og jevnlig trening vil hjelpe kroppen regulere slik at du ikke får slike veldige "stress-topper". PS: Med de andre symptomene du nevner ville jeg tatt en time hos legen. Ikke at det sannsynligvis er noe farlig, men verdt å sjekke ut. Det kan være angst-symptomer eller nevrologiske ting. Angst kan ofte gi tungpust (føler man ikke får pustet skikkelig inn) og smerter i brystregionen. Ofte tror man da at det kan ha noe med hjertet og gjøre - man blir redd og angsten tiltar. Prikkingen kan også være angstrelatert, det kan til og med være symptomer på hyperventilering. Men det kan også være nevrologisk. Det kan også være nerver i klem e.l Symptomene du har trenger ikke være relatert til hverandre heller..men generell tungpusthet er ikke et så veldig godt tegn og primært det jeg ville sjekket ut. Men som sagt - man KAN føle seg tungpustet pga angst uten at man egentlig er det. Endret 17. mai 2017 av Manimal
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå