Gå til innhold

Billige indeksfond?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her blir DNB sitert med at 38% av deres solgte investeringsfond er indeksfond...men - de er langt fra billige likevel.

https://www.nrk.no/norge/mener-bankene-selger-for-dyre-fond-til-kundene-1.13510745

En årlig kostnad på 0.3% er fortsatt dyrt. Vanguard f.eks. tar 0.12%:

https://investor.vanguard.com/mutual-funds/index-funds

Tror dere at dette kommer til å bli billigere snart?

Anonymkode: 71d31...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at du må hensynta transaksjonskostnadene. Kjøp av amerikanske fond, som Vanguard, utløser ofte kjøps- og salgskostnader. Videre er de vanskelig tilgjengelige. 

Ettersom det tilbys et stadig økende antall indeksfond samt økt kostnadsfokus blant kundene, skal man ikke utelukke at forvaltningskostnaden reduseres de kommende årene. Om dette faktisk skjer, er imidlertid umulig å svare på.

Nordnets Superfond er for øvrig gratis. Også enkelte ETFer kan være et godt alternativ.

Anonymkode: e6688...e35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke mye i hvert fall. Vanguard forvalter ca 34 000 milliarder kr (stordriftsfordeler) og er eid av fondene de forvalter. Forvaltningsavgiften skal bare dekke faktiske kostnader. Det er mao ingen ekstern eier som tar ut profitt. 

KLP er litt billigere enn DNB.

Anonymkode: f4e0b...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøke Superfondet til Nordnet. Hvilke ETFer er det du tenker på, AB?

Vanguard har ingen ekstrakostnader på disse indeksfondene. Men de er markedsledende på pris. På en måte finansverdenens Rema.

Anonymkode: 71d31...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/16/2017 den 23.42, AnonymBruker skrev:

Skal undersøke Superfondet til Nordnet. Hvilke ETFer er det du tenker på, AB?

Vanguard har ingen ekstrakostnader på disse indeksfondene. Men de er markedsledende på pris. På en måte finansverdenens Rema.

Anonymkode: 71d31...b11

Ikke finansverdenens Rema. Men finansverdenens Coop. Ok, kanskje Rema på pris, hvis vi for denne diskusjonens skyld aksepterer at Rema er billigst. Men organisatorisk er de like Coop.

0,3% er i Norge ganske bra. Det er stor forskjell på å betale 1,5% for et skapindeksfond og 0,3% for et ekte indeksfond. 0,3% gjør at mesteparten av gevinsten går til deg. Men det er sant at over lange tidsperioder så vil forskjellen på 0,1 og 0,3% utgjøre litt. 100 000 kr med 6,0% avkastning i året i 30 år vokser til 574 000. Med 6,2% vokser beløpet til 608 000.

For de aller, aller fleste sparere i Norge er indeksfondene fra KLP, DNB og Storebrand gode nok.

De som er ekstra ivrige, kan skvise ut litt ekstra ved å eie amerikanske aksjer via amerikanske ETFer fra Vanguard, Schwab eller iShares (eller andre lavkostnads tilbydere). Aksjer fra resten av verden mener jeg man kan eie via norske indeksfond.

Anonymkode: 449f5...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er sagt, så har priser på indeksfond falt i Norge også de siste fem årene. De vil nok fortsette et par knepp nedover i løpet av de neste ti årene hvis midler til forvaltning fortsetter å øke.

Anonymkode: 449f5...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da rubelen imploderte for 2 (3?) år siden ville jeg kjøpe meg opp på russiske aksjer, helst indeksfond, men det gikk ikke på noen enkel måte. Endte opp med å holde en god del rubel, til noe sånt som 30% avkastning p.a., men det er knotete og koster litt det også. Heller ikke p2p lending er lov i Norge. Synes ofte det er vanskelig å investere rimelig og greit i Norge.

Anonymkode: 71d31...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.3% er ganske mye når renta er så lav at du heller ikke kan forvente allverdens avkastning på et aksjefond..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2017 den 22.25, Herr Heftig skrev:

Superfondet til Nordnet er kostnadsfritt.

Jepp, men du kan dessverre bare velge mellom norsk, svensk eller dansk index.. det gir dermed en veldig smal investeringsprofil 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 16.5.2017 den 22.25, Herr Heftig skrev:

Superfondet til Nordnet er kostnadsfritt.

Er det er greit alternativ til DNB Norge Indeks? Det fondet du nevner ser også ut til å ha gjort det bedre enn DNB Norge Indeks de siste årene. Ville du valgt Superfondet Norge hos Nordnet i stedet for DNB Norge Indeks?

Anonymkode: 8b532...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det er greit alternativ til DNB Norge Indeks? Det fondet du nevner ser også ut til å ha gjort det bedre enn DNB Norge Indeks de siste årene. Ville du valgt Superfondet Norge hos Nordnet i stedet for DNB Norge Indeks?

Anonymkode: 8b532...e0c

Lurer på: Er det dumt å velge begge to samtidig ...? F.eks sette 25000 i superfond Norge og tilsvarende i DnB Norge indeks ? 

Anonymkode: 7165c...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spre investeringer er jo prinsipielt lurt. Men sjekk om ikke de har mye den samme porteføljen; da har ikke du spredd risikoen.

Anonymkode: 71d31...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Lurer på: Er det dumt å velge begge to samtidig ...? F.eks sette 25000 i superfond Norge og tilsvarende i DnB Norge indeks ? 

Anonymkode: 7165c...0df

Det er unødvendig bry siden avkastningen vil være nesten akkurat den samme. Ta det billigste.

Anonymkode: 12a59...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to fondene følger ikke den samme indeksen, så du kan ikke bare se på pris. Nordnets "Superfondet Norge" følger OBX-indeksen mens "DNB Norge Indeks" følger OSEBX-indeksen (hovedindeksen).  Nordnets superfond har relativt få selskaper (jeg antar det er for å holde kostnadene nede), så da blir du mer utsatt for svingninger i de selskapene. Superfondet inneholder 25 selskaper (22,8% av fondet er Equinor) mens DNBs fond inneholder 71 selskaper (18,69% i Equinor).

Jeg vet ikke hvilket fond som faktisk er best, men det vil nok være litt forskjell på avkastningen.

On 5/18/2017 at 9:16 PM, prt90 said:

Jepp, men du kan dessverre bare velge mellom norsk, svensk eller dansk index.. det gir dermed en veldig smal investeringsprofil 

De har også et Superfond for Finland, så om du bruker alle 4 har du i praksis investert i 169 av de største selskapene i Norden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ibid skrev:

De to fondene følger ikke den samme indeksen, så du kan ikke bare se på pris. Nordnets "Superfondet Norge" følger OBX-indeksen mens "DNB Norge Indeks" følger OSEBX-indeksen (hovedindeksen).  Nordnets superfond har relativt få selskaper (jeg antar det er for å holde kostnadene nede), så da blir du mer utsatt for svingninger i de selskapene. Superfondet inneholder 25 selskaper (22,8% av fondet er Equinor) mens DNBs fond inneholder 71 selskaper (18,69% i Equinor).

Jeg vet ikke hvilket fond som faktisk er best, men det vil nok være litt forskjell på avkastningen.

De har også et Superfond for Finland, så om du bruker alle 4 har du i praksis investert i 169 av de største selskapene i Norden. 

Takk for utfyllende og godt svar og gode tips :) KLP AksjeNorge Indeks II og DNB Norge Indeks følger samme indeks, og  kan kanskje sammenlignes? Førstnevnte har rimeligere "årsavgift" enn sistnevnte.

Anonymkode: 8b532...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De ser ganske like ut ja, bortsett fra avgiftene. Jeg ser at KLP-fondet har "Maks kjøpsavgift 0,05%", men når jeg prøver å kjøpe det på Nordnet står det at kjøpsavgiften er 0. Sjekk  om du faktisk må betale kjøpsavgift når du kjøper det, men ellers ser KLP-fondet bedre ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ibid skrev:

De ser ganske like ut ja, bortsett fra avgiftene. Jeg ser at KLP-fondet har "Maks kjøpsavgift 0,05%", men når jeg prøver å kjøpe det på Nordnet står det at kjøpsavgiften er 0. Sjekk  om du faktisk må betale kjøpsavgift når du kjøper det, men ellers ser KLP-fondet bedre ut.

Tusen takk for hjelpen! :) Når jeg prøver å kjøpe andeler i KLP AksjeNorge Indeks II gjennom DNB, så står dette  på Nøkkelinformasjon: "Kostnader som belastes ved kjøp og salg. Tegningsgebyr 0,05% Innløsningsgebyr 0,05%, og "Det er gratis å kjøpe og selge dette fondet for beløp inntil 1 mill. kr. Maksimumsgebyrene gjelder kun for beløp over 1 mill. kr. For beløp inntil 1 mill. kr. er det årlige forvaltningshonoraret den eneste kostnaden som belastes." " Årlig forvaltningshonorar 0,20%".

 

Anonymkode: 8b532...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er så spennende , men litt bekymra også siden forrige krakk var i 2008 og vi er nå tidsmessig på overtid i forhold til nytt krakk. Blir kjempetrist om alle sparepengene forsvinner 😰

Anonymkode: 7165c...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er så spennende , men litt bekymra også siden forrige krakk var i 2008 og vi er nå tidsmessig på overtid i forhold til nytt krakk. Blir kjempetrist om alle sparepengene forsvinner 😰

Anonymkode: 7165c...0df

Hei. Det er ikke lurt å plassere alle sparepengene sine i aksjefond eller aksjer. Jeg velger å spare en god del penger på høyrentekonto i tillegg til i aksjefond innenfor ASK (aksjesparekonto). Sparing i aksjefond passer best om man har en lang sparehorisont (10 år eller mer, helst 15-20 år minimum), ettersom kursene svinger både opp og ned. Det sies også at man ikke skal investere mer enn man har råd til å tape, i aksjefond eller aksjer.

Anonymkode: 8b532...e0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...