Gå til innhold

Inn- og utgangsmusikk i kirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tenkt på hvilke inn- og utgangsmelodier dere skal ha i kirken?

På en amerikansk CD med bryllupsmusikk som jeg har, så er det en veldig fin melodi av Bach som heter Jesu, joy of man's desiring (Cantata no. 147). Men jeg vet ikke om det er vanlig å bruke denne som inngangsmelodi??

Ellers liker jeg godt Canon in D av Pachelbel, Trumpet Voluntary og Trumpet Tune av Clarke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjære og meg har alltid drømt om de mest tradisjonelle når det kommer til inn- og utmarsjen i kirken.

Derfor har vi valgt Wagners lohengrin som inngangsmarsj og Mendelssohn's brudemarsj som utgangsmarsj.

Skrevet
Min kjære og meg har alltid drømt om de mest tradisjonelle når det kommer til inn- og utmarsjen i kirken.  

Derfor har vi valgt Wagners lohengrin som inngangsmarsj og Mendelssohn's brudemarsj som utgangsmarsj.

Begge de er også veldig fine! :-)

Vi vil nok ha noen ganske kjente melodier, er nok blitt påvirket av TV og filmer... :wink:

(Jesu, joy of man's desiring hørte jeg i filmen Mona Lisa Smile...)

Skrevet

Vi hadde Mendelssohn inn og Elgars' "Pomp and circumstance" ut. Brudgommen valgte musikken, og utgangsmarsjen hans lille humoristiske overraskelse til alle som synes han er en fotball-frik...

:hoho:

Jeg synes ellers at Nordraaks Purpose er veldig vakker, og at brudemarsjene fra Øre og Seljord er veldig flotte.

Orkdalsmenighetene har forøvrig små lydklipp av diverse musikk for vielser: http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm

Hvis man har mobiltelefon med midi-filer, kan man faktisk laste dem over som ringetoner og bli skikkelig bridamaniac :wink:

Skrevet

Vi hadde Mendehlsson inn og Purpose av Nordraak ut

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

Vi hadde Mendelssohn inn og Trumpet Voluntary ut (uten trompet...) ble veldig fint og spesielt for det er kun flygel i kirken.

Skrevet

Vi hadde Nordraaks "Purpose" inn, og Widors" Toccata" ut (samme som Märtha og Ari, samt det danske kronprinsparet.... :tunge1: )

Skrevet

Vi hadde Brudeslått fra Øre til inngang og "Bruremarsj" av Jan Magne Førde til utgang. Fungerte kjempefint!

Gjest Brud2005
Skrevet

Helt enig. Slik har jeg også sett for meg inngangs- og utgangsmarsjen av kirken. :)

Skrevet
.. "Bruremarsj" av Jan Magne Førde til utgang ..

Å, den er så fin!

Gjest GamlemorTex
Skrevet

Vi hadde Trumpet Voluntary på vei inn og en marsj min bestefar har laget på vei ut. Og jeg legger lattermildt til at da jeg var på vei opp kirkegulvet var min eneste tanke: Hvorfor i all verden har jeg giddet å bruke så lang tid på å velge musikk, jeg hører jo ikke en dritt allikevel...... :ler:

Skrevet

Hvis alt går etter planen skal vi gå inn til Rohan temaet fra Ringenes Herre. Er flottest med hardingfele, men ble overrasket over hvor fint det var på piano. Må høre hvordan det evt er med orgel.

Har alltid ønsket meg Air av Bach pga symbolikken, men det viker nok for Rohan temaet.

Aldri vært aktuelt for meg/oss med de tradisjonelle, altfor oppbrukt spør du meg og etter min mening også lite fine og kjedelige...

Utgangsmusikk er enda ikke bestemt.

Skrevet

Her var det mye spennende! Som noen av dere vet, skriver jeg masteroppgave om brudepars valg av musikk. Jeg skal forsøke å finne ut om valget av inngang og utgangsmarsj og brudevals er et resultat av tradisjon eller nyskaping. Mendelsohns brudemarsj er for eksempel et typisk eksempel på tradisjon, mens Rohan-temaet, som ble nevnt her, så definitivt er nyskaping.

Jeg takker til de av dere som har meldt dere villige til å gi meg informasjon til oppgaven så langt, og håper at det er flere som er interessert. Her virket det nemlig som om det var mye spennende å hente!

Send meg en e-post på [email protected], hvis det høres spennende ut.

Beste hilsen,

Helene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...