Gå til innhold

Sykemelding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om en får sykemelding? Bare leverer jeg den på arbeidsplassen? Får jeg mye spørsmål om hvorfor jeg er syk?

Vil helst ikke utdype til arbeidsgiver da hun er svært dårlig på overholde taushetsplikt, og det er en kombinasjon av psykiske og kroniske lidelser som gjør at jeg er sykemeldt. 

Anonymkode: b28d1...189

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må levere den så raskt som mulig til sjefen. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite årsak. 

Anonymkode: 71b6b...4e2

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om en får sykemelding? Bare leverer jeg den på arbeidsplassen? Får jeg mye spørsmål om hvorfor jeg er syk?

Vil helst ikke utdype til arbeidsgiver da hun er svært dårlig på overholde taushetsplikt, og det er en kombinasjon av psykiske og kroniske lidelser som gjør at jeg er sykemeldt. 

Anonymkode: b28d1...189

Du leverer den (eller sender den) til arbeidsplassen. Din personalansvarlige vil så ta kontakt med deg for en samtale om hvor mye du kan være på jobb under sykemelding, og hvor mye tilrettelegging du behøver for å være tilstede. Og så kommer dere til en enighet om alt fra 100% tilstede med redusert fart og rolige oppgaver ned til (i ekstreme tilfeller) 100% hjemme uten oppmøte.

Anonymkode: 81b39...3df

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du leverer den (eller sender den) til arbeidsplassen. Din personalansvarlige vil så ta kontakt med deg for en samtale om hvor mye du kan være på jobb under sykemelding, og hvor mye tilrettelegging du behøver for å være tilstede. Og så kommer dere til en enighet om alt fra 100% tilstede med redusert fart og rolige oppgaver ned til (i ekstreme tilfeller) 100% hjemme uten oppmøte.

Anonymkode: 81b39...3df

Nei. Det er legen som bestemmer det. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Skadeskutt skrev:

Nei. Det er legen som bestemmer det. 

Det er faktisk ikke legen som bestemmer det i alle tilfeller, da skal det være en meget spesiell grunn (type kreft f.eks.). Man er faktisk pliktig til å ta i mot tilbud om tilrettelegging på arbeidsplassen. Dette skal så prøves ut og deretter diskuteres med arbeidstaker og arbeidsgiver om det fungerer greit eller om det må flere tilpasninger til. 

Skrevet
2 timer siden, Luckiness skrev:

Det er faktisk ikke legen som bestemmer det i alle tilfeller, da skal det være en meget spesiell grunn (type kreft f.eks.). Man er faktisk pliktig til å ta i mot tilbud om tilrettelegging på arbeidsplassen. Dette skal så prøves ut og deretter diskuteres med arbeidstaker og arbeidsgiver om det fungerer greit eller om det må flere tilpasninger til. 

Jeg har aldri blitt kontaktet av noen personalavdeling i forbindelse med å bli sykemeldt. Legen har tatt en vurdering også har jeg og arbeidsgiver i forbindelse med delvis sykemelding snakket om hvordan tilrettelegge slik at jeg skulle klare å holde meg i jobb i den stillingsorosenten jeg var i utifra sykemelding fra legen. Hvis legen bestemmer at en person må være 100% sykemeldt en periode så overprøver jo ikke arbeidsgiver dette. Det har i alle fall aldri jeg opplevd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...