Gå til innhold

PAVLOVA for svarteste faen....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TORO pavlova er guds gave til kvinner som ikke kan lage marengs! Den blir helt perfekt. For langpanne? bruk 2 poser TORO pavlova mix, anbefales :)

Anonymkode: d23f1...169

• Liker 1
Skrevet

Vi begynte tidlig med Pavvola i vår familie men det var fordi mamma har en venninne fra New Zealand der kaken kommer fra. Tror vi begynte med den rundt 1991 eller deromkring. Og ja, alltid med maisenna og eddik så den blir seig i midten. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Antoinette skrev:

Vi begynte tidlig med Pavvola i vår familie men det var fordi mamma har en venninne fra New Zealand der kaken kommer fra. Tror vi begynte med den rundt 1991 eller deromkring. Og ja, alltid med maisenna og eddik så den blir seig i midten. 

Er det tidlig? Jeg har både laget og fått servert pavlova siden 80tallet.

Anonymkode: ec604...c67

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det tidlig? Jeg har både laget og fått servert pavlova siden 80tallet.

Men herregud dette er vel ingen konkurranse. Hørte aldri snakk om Pavola i Norge før etter 2000 og tv-serien med Nigella på NRK.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Emmelise skrev:

Tror ikke jeg helt forstår fascinasjonen med kombinasjonen av Pavlova og 17 mai som ser ut til å florere blant bloggerne akkurat nå.

Hva har en australsk/new zealandsk kake døpt etter en russisk ballerina med grunnlovsdagen i Norge å gjøre helt ærlig?

Fordi den smaker godt...?

Anonymkode: d4812...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4 minutter siden, Antoinette skrev:

Men herregud dette er vel ingen konkurranse. Hørte aldri snakk om Pavola i Norge før etter 2000 og tv-serien med Nigella på NRK.

Du trenger ikke bli sur. :roll: Stusser bare over at du kjente behov for å presisere at 91 var tidlig. Desserten har tross alt eksistert siden før krigen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jammen godt å få det inn med t-skje hvordan denne kaken skal lages! Pavlova blir min nødkake denne 17. mai da jeg mislyktes med en annen (og mer kreativ) kake, så da regner jeg med at morgendagen blir reddet da både eddik og maizenna er i hus :) 

Anonymkode: e4446...529

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri smakt det før og aldri hørt om det i forbindelse med 17. Mai før i år når det plutselig er overalt :P er det en 17. Mai tradisjon? Hvor lenge har det vært en greie? :klo:

Anonymkode: 97c0a...348

Samme her, har aldri smakt det, og visste ikke før i år at det var en 17.mai-greie. I år har jeg fått det med meg, men det må jo ha vært det noen år. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desserten har tross alt eksistert siden før krigen.

Ja, i et land på andre siden av jorden i en tid uten sosiale medier. 

I NORGE var tidlig 90 tall tidlig for pavlova i likhet med en haug andre ting som er vanlige i dag. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Emmelise skrev:

Hva har en australsk/new zealandsk kake døpt etter en russisk ballerina med grunnlovsdagen i Norge å gjøre helt ærlig?

Kulturell berikelse.

• Liker 1
Skrevet

En digresjon:
I min håndskreven kokebok jeg har arvet fra mormor står det oppskrift på en kake hun har kalt "Sommerdrøm". Dette er ei kake jeg husker hun bakte da jeg var liten (jeg har passert 45, så altså på 70-80-tallet),  og jeg har selv bakt den mange ganger og fortsatt å kalle den "Sommerdrøm".
For noen år siden, da jeg hadde bakt denne til en bursdag, fikk jeg kommentar på at jeg alltid bakte så god pavlova..... Jeg som ikke ante at det var det jeg bakte en gang!
Men, joda, den er både med maisenna og eddik....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier bare å gni litt sitron i bunnen av bollen, så bruker jeg bare eggehvite og sukker. Forstår ikke hva som er vanskelig?! Du steker den vel for lenge da, hvis den blir helt tørr... 

Anonymkode: 7e278...fb1

Skrevet
På 15.5.2017 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Synes pavlova blir best uten maisenna og eddik! Og den blir ALLTID perfekt!!!!!! 

Anonymkode: f015c...dc7

Hurra!!! Da er jeg ikke alene! Alltid laget uten jeg også, og den blir alltid perfekt. Utenom den ene gangen jeg glemte kaka i ovnen da, da ble den tørr... men altså, hvorfor MÅ det være maizena og eddik i, når man får den like god uten. Mamma har begynt å ha det i, og jeg merker ærlig talt ikke forskjellen :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Millelina skrev:

Hurra!!! Da er jeg ikke alene! Alltid laget uten jeg også, og den blir alltid perfekt. Utenom den ene gangen jeg glemte kaka i ovnen da, da ble den tørr... men altså, hvorfor MÅ det være maizena og eddik i, når man får den like god uten. Mamma har begynt å ha det i, og jeg merker ærlig talt ikke forskjellen :fnise:

Det utgjør ikke store forskjellen smaksmessig, men både maizenna og eddik er med på å endre strukturen, slik at konsistensen ikke blir den samme som i en "ordinær" marengsbunn.

Anonymkode: e8b95...a2b

Skrevet

Jeg liker når marengsen er helt stekt og sprø, synd det er rart når den er halvstekt slik den ofte er.

Annonse
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært sånn hver eneste 17 mai her i flere år. Vet dere hva dere kan gjøre med den jævla kaka deres? Stapp den i ræva. Takk for meg.

Anonymkode: 18d76...7a4

:laugh::fnise::nori:

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det utgjør ikke store forskjellen smaksmessig, men både maizenna og eddik er med på å endre strukturen, slik at konsistensen ikke blir den samme som i en "ordinær" marengsbunn.

Anonymkode: e8b95...a2b

Den kan jeg være med på :) men når det sies veldig bastant at man ikke får kaken seig og god inni uten, lurer jeg jo litt.. har alltid spist seig og deilig kake, uten den ene eller andre tingen :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jammen godt å få det inn med t-skje hvordan denne kaken skal lages! Pavlova blir min nødkake denne 17. mai da jeg mislyktes med en annen (og mer kreativ) kake, så da regner jeg med at morgendagen blir reddet da både eddik og maizenna er i hus :) 

Anonymkode: e4446...529

Det heter teskje. 

Anonymkode: e3e51...fe0

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter teskje. 

Anonymkode: e3e51...fe0

Trodde dette var en tråd om pavlova, ikke rettskrivning?

Skrevet

Aldri smakt Pavlova. Høres ut som russisk brennevin :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...