AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Hvordan kan man vite at man har MS? Noen her som har det? Anonymkode: f9e0a...2ef
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 du kan google diagnostisere ms, da får du se hvilke tester de utfører. men legen vil jo selvsagt ta de typiske blodprøver for å sjekke om det er noe mer ufarlig først. du kan også google tidlige tegn på ms eller symptom på ms Anonymkode: 80a87...450
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Du kan vite at du har MS hvis nevrologen tar en MR av hode og nakke med kontrastvæske, spør deg ut om symptomene dine, og tar en spinalpunksjon. Hvis MR-bildene viser mørke flekker på hjernen, du har symptomer som passer og du har bånd i spinalvæsken, ja så har du mest sannsynlig MS. Det har ikke noe hensikt å Google symptomer. Svært mye kan passe til den sykdommen. Anonymkode: af782...14a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Selvsagt har det hensikt å google symptomer Anonymkode: 80a87...450
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 Jeg har MS. Ble sendt til nevrolog for utredning, det var ingenting i symptomene mine som pekte spesielt mot MS. Jeg tok MR av hjerne og ryggmarg (først uten kontrastvæske, deretter med fordi de fant hvitsubstanslesjoner på den første). Deretter tok jeg en VEP-test for å sjekke om det hadde påvirket synsnerven (det er ofte det første som blir rammet når man får MS), og en spinalpunksjon. Diagnosen ble satt hovedsaklig på grunn av resultatene fra disse testene, da jeg ikke hadde hatt attakk eller lignende symptomer. MS er en sykdom som rammer veldig ulikt fra person til person. Det blir forsket mye på det, og det finnes i dag veldig gode medisiner man får. Det er fullt mulig å leve et bra liv med MS, men man må jo regne med at det setter noen begrensninger. Jeg lever ok, men er ikke i stand til å jobbe. Så lenge jeg får hvilt meg og ikke har for mye å gjøre, klarer jeg å fungere normalt. Jeg har vært veldig bevisst på hva som stjeler energi fra meg, og unngår de tingene så godt jeg kan, i tillegg må jeg planlegge dersom det er noe jeg skal som tar mye energi sånn at jeg får hvilt både før og etter. Anonymkode: 7418d...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 Altså jeg lurer generelt om den sykdommen. Hvorfor folk får det osv. Anonymkode: f9e0a...2ef
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså jeg lurer generelt om den sykdommen. Hvorfor folk får det osv. Anonymkode: f9e0a...2ef Det er ikke helt sikkert hvorfor mennesker får MS. Sykdommen kan være genetisk, men den kan også oppstå av miljøfaktorer. For eksempel gir enkelte infeksjoner i kroppen en mye høyere risiko for å utvikle MS. Anonymkode: 7418d...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #9 Skrevet 15. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan man vite at man har MS? Noen her som har det? Anonymkode: f9e0a...2ef Mitt forløp var slik; Nummenhet i armer og hender, dårlig balanse og tidvis gir kneet etter slik at jeg faller, elektriske strålinger fra nakke til tær når jeg bøyer nakken, utmattelse. Alt dette nevnte jeg til legen, som sendte meg videre til en MR-undersøkelse. Funn på bildene (flere lesjoner - arrvev på hjerne og ryggrad) ga større grunn til å mistenke MS. Da ble jeg sendt til spinalprøve som hadde positive utslag. En ny runde med MR, denne gang med og uten kontrastvæske for å ha et helt klart bilde av situasjonen. Diagnosen ble bekreftet, og medisineringen ble startet. Jeg tar en tablett til dagen, men denne medisinen kan være tøff for leveren så jeg må ta blodprøver hver 14 dag i 6 måneder, da skal jeg ha ny MR for å se om medisinene har effekt. Har de det så fortsetter jeg og har de ikke effekt bytter jeg medisin. MS er ulik for alle, det finnes ingen liste over symptomer - De symptomene jeg har er helt annerledes enn symptomene til en veninne. Hvordan og hvorfor folk får MS er egentlig ukjent, men det forskes stadig på det og hele tiden er det nye funn som KAN forklare noe. Det verste er å vite at dette skal jeg leve med resten av livet mitt. Jeg dør ikke av MS, jeg dør med MS og det er en sabla fattig trøst. Anonymkode: f1336...be4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå