AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Skrevet 14. mai 2017 Dersom vi ikke får barnehageplass må mannen min kanskje ha ulønnet permisjon en stund. Skal han fortsatt betale vanlig barnebidrag? Noen som vet? For dem som måtte lure: Mest sannsynligvis passer det dårlig at jeg tar ulønnet permisjon, men vi ser selvsagt på det også som et alternativ. Anonymkode: 2cc5f...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Skrevet 14. mai 2017 Ja, hans arbeidsevne er ikke redusert selv om han tar ulønnet permisjon. Det er arbeidsevnen, ikke inntekten hans som avgjør det. Anonymkode: ed21b...d52 9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Skrevet 14. mai 2017 Ok, takk for svar😊 Trodde bare jeg hadde lest noe om gyldig mangelfull inntekt pga ansvar for barn under 3år. TS Anonymkode: 2cc5f...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Skrevet 14. mai 2017 Blir helt tullete hvis han skulle bli fritatt for barnebidrag fordi han skulle være hjemme å passe sitt nye barn. Forpliktelsen han har for det andre barnet er da like sterk om ikke mer. Er så mange rare tråder her inne zo. går mot all logikk. Fra damer som vil ha bryllup på NAV sin bekostning til disse type tråder.. Anonymkode: 69c0b...ed0 12
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #5 Skrevet 14. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir helt tullete hvis han skulle bli fritatt for barnebidrag fordi han skulle være hjemme å passe sitt nye barn. Forpliktelsen han har for det andre barnet er da like sterk om ikke mer. Er så mange rare tråder her inne zo. går mot all logikk. Fra damer som vil ha bryllup på NAV sin bekostning til disse type tråder.. Anonymkode: 69c0b...ed0 Mente ikke at far skulle betale 0 i bidrag, lurte på om det ble litt redusert. På lik linje med at mor får mer i bidrag hvis hun får flere barn og velger foreldrepenger med 80% dekningsgrad for å få permisjonen til å vare frem til barnehagestart. Hvis jeg har forstått det rett. TS Anonymkode: 2cc5f...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Skrevet 14. mai 2017 Sansyn 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom vi ikke får barnehageplass må mannen min kanskje ha ulønnet permisjon en stund. Skal han fortsatt betale vanlig barnebidrag? Noen som vet? For dem som måtte lure: Mest sannsynligvis passer det dårlig at jeg tar ulønnet permisjon, men vi ser selvsagt på det også som et alternativ. Anonymkode: 2cc5f...2d3 Sansynligvis ikke. Forsøk bidragsveilederen https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag--90659 La inn fiktiv informasjon, og kom til 0 kr i bidrag, da ikke ikke har bidragsevne. Her kan det selvfølgelig være andre forhold som spiller inn som gjør at han likevel skal betale noe. Anonymkode: e026e...78d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #7 Skrevet 14. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sansyn Sansynligvis ikke. Forsøk bidragsveilederen https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag--90659 La inn fiktiv informasjon, og kom til 0 kr i bidrag, da ikke ikke har bidragsevne. Her kan det selvfølgelig være andre forhold som spiller inn som gjør at han likevel skal betale noe. Anonymkode: e026e...78d Tull. Husk at den kalkulator kun er veiledende, ikke faktisk. Han går frivillig ned i lønn, og da skal ikke bidraget endres. Les forskriftene. Der står det at det er arbeidsevnen hans som er avgjørende, ikke den faktiske inntekten. Dersom det skulle vært som du sier, så kan jo hvem som helst manipulere sin inntekt slik at de får mer/mindre i bidrag (alt etter hvilken side man er på). Det som er med på å justere bidraget som ts sin samboer betaler, er at han nå har ett barn til å forsørge. Dette bør tas med i hans beregning dersom det ikke allerede er gjort. Anonymkode: ed21b...d52 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Skrevet 14. mai 2017 Siden dere kan velge å bruke dagmamma elns, vil han ikke ha krav på å få redusert bidraget, nei. Anonymkode: f5318...0a9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #9 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sansyn Sansynligvis ikke. Forsøk bidragsveilederen https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag--90659 La inn fiktiv informasjon, og kom til 0 kr i bidrag, da ikke ikke har bidragsevne. Her kan det selvfølgelig være andre forhold som spiller inn som gjør at han likevel skal betale noe. Anonymkode: e026e...78d Kalkulatoren kan ikke brukes her. Det er inntektsevnen som skal legges til grunn og det vurderes skjønnsmessig. Det slutter aldri å forundre meg at folk bruker tid på å komme med "gode råd" om situasjoner de absolutt ikke vet noen verdens ting omg eller ikke evner å vurdere.... Anonymkode: 86c78...311 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Skrevet 14. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden dere kan velge å bruke dagmamma elns, vil han ikke ha krav på å få redusert bidraget, nei. Anonymkode: f5318...0a9 Det tenkte jeg ikke på, får håpe kontantstøtta vedvarer og at det er dagmamma å oppdrive, vet bare dagmamma er vanskelig å få tak i. Anonymkode: 2cc5f...2d3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #11 Skrevet 14. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kalkulatoren kan ikke brukes her. Det er inntektsevnen som skal legges til grunn og det vurderes skjønnsmessig. Det slutter aldri å forundre meg at folk bruker tid på å komme med "gode råd" om situasjoner de absolutt ikke vet noen verdens ting omg eller ikke evner å vurdere.... Anonymkode: 86c78...311 Hva menes med dette da? Hentet fra regjeringen.no https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/vanlige-sporsmal-om-barnebidrag/id87813/ Hvis en av foreldrene velger å arbeide under 80 % av full stilling, kan bidraget fastsettes etter skjønn på bakgrunn av inntektsevne. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) for å ha omsorg for eller samvær med egne barn, skal bidraget fastsettes med utgangspunkt i den faktiske inntekten. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) uten å ha en rimelig grunn for å arbeide deltid, vil han eller hun få fastsatt bidrag med utgangspunkt i inntektsevnen, og ikke i den faktiske inntekten. Eksempler på rimelige grunner kan være utdanning, helsesituasjon og familieforhold. Anonymkode: e026e...78d 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Skrevet 14. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tenkte jeg ikke på, får håpe kontantstøtta vedvarer og at det er dagmamma å oppdrive, vet bare dagmamma er vanskelig å få tak i. Anonymkode: 2cc5f...2d3 Vær dagmamma selv. Om det er deres første barn så vær gjerne dagmamma for et barn til (f eks fra barsttelgruppa). Vips 20 000 i inntekt i mnd (dagmamma bør vel koste 10 000 i mnd pga 7500 kr i kontantstøtte + de 2500 kr man sparer på å ikke ha bhg plass). Anonymkode: 7fa8f...42e
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Skrevet 14. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær dagmamma selv. Om det er deres første barn så vær gjerne dagmamma for et barn til (f eks fra barsttelgruppa). Vips 20 000 i inntekt i mnd (dagmamma bør vel koste 10 000 i mnd pga 7500 kr i kontantstøtte + de 2500 kr man sparer på å ikke ha bhg plass). Anonymkode: 7fa8f...42e Takk for tipset, men tviler på at mannen min vil være dagmamma for flere. Ikke aktuelt for meg pga jobbsituasjon, blir veldig sannsynligvis mannen som må ta ulønna perm. TS Anonymkode: 2cc5f...2d3
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2017 #14 Skrevet 14. mai 2017 Vet at bidragsmottakere har fått økt bidrag når de har gått ned i stilling (frivillig), så ville forsøkt å få bidraget senket om din mann (bidragsyter) må gå ned i stilling,
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Skrevet 14. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær dagmamma selv. Om det er deres første barn så vær gjerne dagmamma for et barn til (f eks fra barsttelgruppa). Vips 20 000 i inntekt i mnd (dagmamma bør vel koste 10 000 i mnd pga 7500 kr i kontantstøtte + de 2500 kr man sparer på å ikke ha bhg plass). Anonymkode: 7fa8f...42e 10000 pr mnd for 1 barn? Jeg betaler rett over 10k for 2 barn. Anonymkode: 58d7a...2ae
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Skrevet 14. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med dette da? Hentet fra regjeringen.no https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/vanlige-sporsmal-om-barnebidrag/id87813/ Hvis en av foreldrene velger å arbeide under 80 % av full stilling, kan bidraget fastsettes etter skjønn på bakgrunn av inntektsevne. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) for å ha omsorg for eller samvær med egne barn, skal bidraget fastsettes med utgangspunkt i den faktiske inntekten. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) uten å ha en rimelig grunn for å arbeide deltid, vil han eller hun få fastsatt bidrag med utgangspunkt i inntektsevnen, og ikke i den faktiske inntekten. Eksempler på rimelige grunner kan være utdanning, helsesituasjon og familieforhold. Anonymkode: e026e...78d Fortsatt ikke relevant. Anonymkode: 86c78...311
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #17 Skrevet 14. mai 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med dette da? Hentet fra regjeringen.no https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/vanlige-sporsmal-om-barnebidrag/id87813/ Hvis en av foreldrene velger å arbeide under 80 % av full stilling, kan bidraget fastsettes etter skjønn på bakgrunn av inntektsevne. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) for å ha omsorg for eller samvær med egne barn, skal bidraget fastsettes med utgangspunkt i den faktiske inntekten. Hvis forelderen arbeider deltid (mindre enn 80 %) uten å ha en rimelig grunn for å arbeide deltid, vil han eller hun få fastsatt bidrag med utgangspunkt i inntektsevnen, og ikke i den faktiske inntekten. Eksempler på rimelige grunner kan være utdanning, helsesituasjon og familieforhold. Anonymkode: e026e...78d Takk for linken, var noe sånn jeg hadde hørt. TS Anonymkode: 2cc5f...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Skrevet 14. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fortsatt ikke relevant. Anonymkode: 86c78...311 Hvorfor er ikke dette relevant? Det må du nesten utdype. Anonymkode: e026e...78d 2
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2017 #19 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt ikke relevant. Anonymkode: 86c78...311 Siden jeg syns det er særs relevant ser jeg gjerne at du utdyper svaret ditt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #20 Skrevet 14. mai 2017 16 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Vet at bidragsmottakere har fått økt bidrag når de har gått ned i stilling (frivillig), så ville forsøkt å få bidraget senket om din mann (bidragsyter) må gå ned i stilling, Takk for svar😊 Synes på en måte hele barnebidragopplegget er urimelig for mor og far, de har ikke full kontroll over økonomien sin, for plutselig endres bidraget basert på livssituasjonen til den andre. Anonymkode: 2cc5f...2d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå