Gå til innhold

5-åring med elveblest lignende utslett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

5 åringen har den siste uka fått et elveblest lignende utslett.

Det startet på onsdag med et lite et på låret, som ble borte i løpet av  minutter, så jeg tenkte ikke noe over det.

På fredag kom hun hjem fra barnehagen med elveblest utslettet over hele kroppen. Hun var ikke slik da jeg hentet henne, men innen vi kom hjem fra barnehagen la søstera hennes merke til utslettet i ansiktet. Jeg sjekket kroppen og rumpa, låra og armene var helt dekka av utslettet. Jeg ringte barnehagen, men ble ikke klokere. Spurte 5-åringen hva hun hadde gjort i barnehagen, men hun husket ikke alt. Innen jeg var klar til å ta kontakt med legevakta var alt utslettet så og si borte.

Idag fikk hun utslettet igjen. Denne gangen i mindre mengder i ansiktet. Var der i 5 min og ble borte, også dukket det opp igjen et annet sted, også ble det borte igjen. Dro likevel til legevakta, men fikk bare beskjed om at hvis hun fikk pustevansker el. så skulle vi komme tilbake. Fikk også beskjed om å gi henne allergitablett og ta henne med til legen på mandag. 

Lurer på hva dette kan være? Hun sier det ikke klør hele tiden, men noen få ganger. Ser ut som elveblest, men jeg vet ikke helt sikkert om det er det. Noen som har erfaring? Blir jo bekymret når dette kommer tilbake tilsynslatende uavhengig av hva barnet gjør. Var verst da hun kom hjem fra barnehagen, hun ble jo så redd at hun gråt fordi det ikke så ut, men ellers har det vært svært lite. Har prøvd å finne ut hva som utløser dette, men klarer ikke finne det ut...

Anonymkode: 23980...8ad

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan være varmeutslett. Jeg har sånn i alle fall. Får det enten om jeg er varm eller litt stresset eller nervøs eller oppstemt. Kan også komme ganske plutselig uten at jeg føler meg særlig varm eller stresset. Får det over hele kroppen, spesielt på brystet, og så forsvinner de like fort som de kommer. 

Anonymkode: a3399...56a

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være varmeutslett. Jeg har sånn i alle fall. Får det enten om jeg er varm eller litt stresset eller nervøs eller oppstemt. Kan også komme ganske plutselig uten at jeg føler meg særlig varm eller stresset. Får det over hele kroppen, spesielt på brystet, og så forsvinner de like fort som de kommer. 

Jeg tviler på at akkurat dette har med varme å gjøre, men takk for svar!

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at akkurat dette har med varme å gjøre, men takk for svar!

Hvis du leser innlegget litt mer nøye trenger det ikke ha med varme å gjøre ;) 

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men varmeutslett har vel ikke vabler? Elveblest er utslett med små vabler i (slik jenta her har det iallefall). Jeg får selv varmeutslett, og det er et "flatt". Altså bare farge i huden uten noen "bobler".

Anonymkode: a8bbb...2fa

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Treåringen her får det når hun har en infeksjon i kroppen. Altså gjerne i forbindelse med forkjølelse, feber osv. Utslettet kommer gjerne i forkant at sykdommen.

Hun ble syk på søndag, med oppkast og feber. Ble fullstendig frisk på tirsdag-onsdag. 

Tror du sykdommen kan være grunnen?

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun ble syk på søndag, med oppkast og feber. Ble fullstendig frisk på tirsdag-onsdag. 

Tror du sykdommen kan være grunnen?

Vi har vært hos legen med det, og de mente det var infeksjoner som utløste utslettet. Og vi har sett sammenhengen selv også! 

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært hos legen med det, og de mente det var infeksjoner som utløste utslettet. Og vi har sett sammenhengen selv også! 

Da kan det være det da... Veldig rart for det har aldri skjedd før. Og vi har to andre barna...

Jaja, takk for svar!

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det være det da... Veldig rart for det har aldri skjedd før. Og vi har to andre barna...

Jaja, takk for svar!

En gang må være den første. Jenta her hadde aldri hatt det før det plutselig dukket opp en dag. Det flyttet på seg raskt, slik du beskriver, så da vi var på legevakten var det også borte. 

Men det kan jo være greit å høre med legen, i tilfelle det er allergiutløst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...