Gå til innhold

Ibux eller paracet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere til barn i huset? Vi ble anbefalt flytende paracet av apoteket da vår datter på 4 år fikk høy feber sist. Hun fikk anbefalt mengde,men ble ikke mye bedre. Vi endte opp med et besøk på legevakta og da sa legen der at flyrende Ibux var det beste for barn......jeg tenker vi Ikke trenger begge i hus...........hva har KG sine lesere i hus?

Anonymkode: e3578...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når 2 åringen vår brakk armen så fikk vi streng beskjed fra sykehuset om ikke å gi ibux fordi det hemmer veksten i skjelettet. 
Derfor har vi bare paracet til barna. :) 

Anonymkode: 11c95...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibux har flere bivirkninger, har jeg fått beskjed om. Aldri hørt at det hemmer veksten i skjelettet, og tror heller ikke dette er nevnt i pakningsvedlegget?

Paracet anbefales, men opplever at ingen av mindre barn har særlig effekt av den (2 og 4 år), og mengden Paracet er SKYHØY kontra Ibux, og når ungene hater medisin, ja, da velger man den som er enklest å svelge, og pluss for at den også virker bedre. Heldigvis er det ikke ofte vi trenger bruk av den slags, og neste gang skal 4 åringen få forsøke seg på Paracet i pilleform (en halv pille som jeg knuser og blander i noe).

Anonymkode: 6f4e3...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste responderer bedre på Ibux enn på Paracet. Ved høy feber så gir jeg mine Ibux, det har jeg gjort siden de var små, siden Paracet ikke har hjulpet noe på feberen og den dårlige allmentilstanden. Ved smerter som voksesmerter (noe ene sliter med) så får han Paracet og det holder.

Anonymkode: 5d6c8...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn under 6 år (20kg) skal ikke ha ibux uten at det er klarert med lege. Det skal heller ikke gis ibux til barn under 18 år sammenhengende mer enn 3 dager uten avtale med lege.

Les pakningsvedleggene folkens! www.felleskatalogen.no !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når 2 åringen vår brakk armen så fikk vi streng beskjed fra sykehuset om ikke å gi ibux fordi det hemmer veksten i skjelettet. 
Derfor har vi bare paracet til barna. :) 

Anonymkode: 11c95...cbe

Det er ikke riktig. Det hemmer tilhelingen av brudd, ikke normal vekst.

Anonymkode: dd076...38f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Timsy skrev:

Barn under 6 år (20kg) skal ikke ha ibux uten at det er klarert med lege. Det skal heller ikke gis ibux til barn under 18 år sammenhengende mer enn 3 dager uten avtale med lege.

Les pakningsvedleggene folkens! www.felleskatalogen.no !

Hvorfor anbefaler både faslege og legevakt dette til barn helt nede i 1,5 års alder da? Som ikke veier mer enn 9-10 kg. 

Anonymkode: 25ba2...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker dere til barn i huset? Vi ble anbefalt flytende paracet av apoteket da vår datter på 4 år fikk høy feber sist. Hun fikk anbefalt mengde,men ble ikke mye bedre. Vi endte opp med et besøk på legevakta og da sa legen der at flyrende Ibux var det beste for barn......jeg tenker vi Ikke trenger begge i hus...........hva har KG sine lesere i hus?

Anonymkode: e3578...d9a

Små barn bør ikke få Ibux og tilsvarende preperater med salisylsyrelignende virkestoff. Ved enkelte sykdommer der feber er et av symptomene kan bruk av disse preperatene få fatale følger. Les i felleskatalogen.no

Anonymkode: 76fd3...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet bør være førstehåndspreparat, men om det har liten eller ingen effekt er Ibux et bra alternativ om barnet er minst 6mnd og over 7kg og ikke har astma eller allergi. 

Nyere forskning viser at Ibux har bedre febernedsettende egenskaper hos barn enn Paracet, både ved at feberen går fortere ned og at man holder seg feberfri lenger. 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/ibux-best-til-feberbarn/

Her i huset ga vi Ibux ved 10mnd alder etter konferering med lege (han var over 10kg). Fra å måtte gi maksdose Paracet iløpet av et døgn uten å få ned feberen nevneverdig holdt det med 1dose Ibux (maks 2 på det værste). Altså har inntaket sammenlagt en sykdomsperiode mye lavere med Ibux her enn med Paracet, ungen mer fornøyd og væske- og matinntaket er bedre. Husk imidlertid å aldri blande de to preparatene til barn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min responderer godt på paracet, så hun får det. Bruker tyggetabletter med banansmak.

Anonymkode: 82921...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
4 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Husk imidlertid å aldri blande de to preparatene til barn! 

Hvorfor?

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ibux fungerer best på øresmerter, vi har ett barn med mye øreplager. Men den tar ikke feberen hos vår. Da må vi bruke paracet. Så hos oss er det til hvert sitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Magnifiq skrev:

Hvorfor?

Fordi barn, de aller minste spesielt, er veldig følsomme ovenfor nevnte preparater. Det er større fare for feildosering noe som er farligere for en liten kropp enn hos oss voksne. Paracet og Ibux fungerer godt hos voksne, det gjør det også for barn, men da skal man vite hva man driver med.

Paracet er et veldig potent legemiddel og noe av det farligste vi har. Det virker kanskje ufarlig fordi det kan kjøpes reseptfritt på butikk og bensinstasjon, men det er en grunn til at man bare får kjøpe en pakke om gangen. 

Endret av Miss.Whitefox
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Fordi barn, de aller minste spesielt, er veldig følsomme ovenfor nevnte preparater. Det er større fare for feildosering noe som er farligere for en liten kropp enn hos oss voksne. Paracet og Ibux fungerer godt hos voksne, det gjør det også for barn, men da skal man vite hva man driver med.

Paracet er et veldig potent legemiddel og noe av det farligste vi har. Det virker kanskje ufarlig fordi det kan kjøpes reseptfritt på butikk og bensinstasjon, men det er en grunn til at man bare får kjøpe en pakke om gangen. 

OK. Begynte å lure på om det var noe nytt nemlig, for den kombinasjonen ga vi mer enn gjerne da jeg jobbet på barneklinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ibux har flere bivirkninger, har jeg fått beskjed om. Aldri hørt at det hemmer veksten i skjelettet, og tror heller ikke dette er nevnt i pakningsvedlegget?

Paracet anbefales, men opplever at ingen av mindre barn har særlig effekt av den (2 og 4 år), og mengden Paracet er SKYHØY kontra Ibux, og når ungene hater medisin, ja, da velger man den som er enklest å svelge, og pluss for at den også virker bedre. Heldigvis er det ikke ofte vi trenger bruk av den slags, og neste gang skal 4 åringen få forsøke seg på Paracet i pilleform (en halv pille som jeg knuser og blander i noe).

Anonymkode: 6f4e3...d11

Bruk stikkpiller. Det er gjort på to sekunder, og barnet opplever ikke noe ubehag. Stikkpiller brukes ofte til barn som ikke liker eller protesterer på å svelge medisiner.

Brukte stikkpiller på sønnen min så lenge han brukte bleie + litt til. Gikk helt fint, han protesterte aldri. Trøstet han på forhånd med at "dette blir du bedre av, når mamma har puttet inn pillen så vil du snart føle deg bedre".

Anonymkode: c7452...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Magnifiq skrev:

OK. Begynte å lure på om det var noe nytt nemlig, for den kombinasjonen ga vi mer enn gjerne da jeg jobbet på barneklinikken.

Har samme erfaring som deg :) Men der er dosene nøye regnet ut ifra vekt, nedtrapping fra 2.-3.dag. Blodprøver for å sjekke lever og nyre for evt skade ved langvarig bruk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor anbefaler både faslege og legevakt dette til barn helt nede i 1,5 års alder da? Som ikke veier mer enn 9-10 kg. 

Anonymkode: 25ba2...757

Det svaret har du jo selv: Lege og legevakt har anbefalt det i det spesifikke tilfellet eller til det enkelte barn. Det er ikke noe man skal gi ukritisk til småbarn uten at man har snakket med lege først. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller slutt å få kjerringråd om medisinering av barn fra googlefanatikker her på KG? 

Anonymkode: 3a423...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Timsy skrev:

Barn under 6 år (20kg) skal ikke ha ibux uten at det er klarert med lege. Det skal heller ikke gis ibux til barn under 18 år sammenhengende mer enn 3 dager uten avtale med lege.

Les pakningsvedleggene folkens! www.felleskatalogen.no !

Felleskatalogen, som sier noe helt annet enn hva du påstår.

Barn <40 kg og <12 år (mikstur): 0-1 år (0-10 kg): Dosering etter legens vurdering. 1-6 år (10-20 kg): 5 ml mikstur (100 mg) inntil 4 ganger i døgnet. 6-12 år (20-40 kg): 10 ml mikstur (200 mg) inntil 4 ganger i døgnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...