Gå til innhold

MÅ FORTELLE(SKRYTE)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Astra unplugged

Det å ordne i stand bryllup selv trenger ikke å være en kjempejobb, men krever god organisering. Jeg er fullstendig klar over at de aller fleste har det mer enn travelt fra før, inkludert oss. Vi har ingen 8-16 - jobb noen av oss, mer 7-20, men tror likevel vi skal greie å stable på beina et bryllup for 50-60 middagsgjester til under 50.000,-.

Ordner et billig med flott lokale, mat (jeg går selv på jakt for å få inn det kjøttet vi skal ha), drikke fra tax-free/Sverige og ikke minst får vi hjelp av venner og bekjente til å hjelpe oss med dekorering og servering. Tror det blir et flott bryllup!

Noen "utgifter" som fotograf og brudekjole/kjole-og hvitt kommer man kanskje ikke utenom, men ved å lage all mat selv blir det mye rimeligere enn feks hotell!

Jeg mener fortsatt at det er å "blåse av" 100.000 på en kveld - for en investering er det vel ikke? Det du sitter igjen med er bilder fra festen, fornøyde gjester og et minne for livet, men antall kroner du legger i bryllupsfesten er vel ikke et mål på hvor lykkelig ekteskapet blir?

Astra unplugged

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvis du ser på det sånn så skjønner jeg ikke at det er noe vits i å ha noe fest i det hele tatt. Du "blåser jo" tross alt av 50 000 kr. du og....

Da er vi tydeligvis grunnleggende uenig i hva som er viktig her i livet. Jeg setter veldig pris på å bruke penger på ikke-materielle ting. Det å f.eks spise en kjempegod middag på restaurant er heller ikke noe du har igjen for siden, men en opplevelse, en stemning, å dele noe sammen - det er akkurat (om ikke mer) verdifullt som å ha de dyreste klærne, fineste bilen etc.

Du sier jo selv at "Det du sitter igjen med er bilder fra festen, fornøyde gjester og et minne for livet" - er det ikke det verdt det da??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette ble rett og slett for dumt. At folk gidder å henge seg opp i hvor mye andre bruker på sitt bryllup. Jeg er enig med sist nevnte at om man bruker 50 000 selv på bryllup så trenger man ikke å rynke på nesa over at andre bruker 100 000. Det er mange faktorer som spiller inn. Blant annet; hvor man bor, ikke minst hvem man velger, hvor man velger å ha festen.

Vi var 35 stk. og totalen på vårt bryllup kom på rundt 60 000. Javisst er det mye, men vi hadde lagt av mye penger for å dekke dette selv.

La folk nyte denne dagen.

Mange innlegg her - skal ikke nevne noen - bærer preg av ren misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at ikke-materielle ting ikke er verdt noe. Jeg setter faktisk disse mye høyere enn de materielle - og har f.eks reist mye (som også er en ikke-materiell investering). Erfaringene og opplevelsene fra en reise kan ikke måles i penger og du vokser mye på dem.

At jeg synes 100.000 er mye penger for en dags arrangement synes jeg faktisk er en mening som bør respekteres - ikke flåses bort med at jeg er misunnelig. Beklager, men jeg synes 100.000 er mye penger selv om jeg har dem! Lett matematikk sier at 50.000 er halvparten. Som jeg sa i mitt forrige innlegg koster ting (eks kjole, fotograf, lokaler) - jeg er ikke helt på jordet - men trenger man virkelig gjøre det dyrere enn det trenger å være? Blir brylluppet så mye flottere av at man legger på 50.000 til, får man bedre minner av bryllupet til dobbelt pris - og ikke minst blir ekteskapet mye bedre av det? Neppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror du skal roe deg litt ned Astra. Du fikk denne tråden her til å spore helt av og det var ikke det hun var ute etter.

Det er ditt problem at du ikke forstår at noen kan bruke 100 000 på et bryllup, men det er ditt problem. Du må jo respektere at andre har råd og ønsker å bruke så mye på et bryllup. Det er jammen ikke opp til alle andre å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle må vel få velge hvordan sitt eget bryllup skal bli, så lenge man blir fornøyd med det. Hvis dere vil ha et bryllup til over 100 000,- og så lenge dere har penger til det og det er dette dere ønsker, så er det deres valg.

Vi valgte å ha bare nærmeste og det kom seg på ca 15 000,- alt i alt. Vi dro heller på en ordentlig bryllupsreise.

Håper dere blir fornøyd med bryllupet deres jeg.

Lykke til, det blir sikkert vakkert og vellykket.

Klem fra More :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Skal man avvikle ett bryllup i Oslo- området kommmer man fort opp i 100 000 kroner og jeg synes slettes ikke det er noe å hisse seg opp for. Så ja Astra, du er misunnelig, og nei, 600 kroner er ikke mye penger for ett utdrikkingslag. Kan man ikke stable såpass på bena med mindre man er sosialklient bør man kanskje se nøyere etter på hvordan man bruker pengene sine.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nei, 600 kroner er ikke mye penger for ett utdrikkingslag. Kan man ikke stable såpass på bena med mindre man er sosialklient bør man kanskje se nøyere etter på hvordan man bruker pengene sine.

Milla

:o :o :o

Whaoooou! Dette holder jo på å bli helt vilt! Men Milla, spørsmålet er vel kanskje ikke bestandig om man klarer å stable på beina de pengene, men om man kan bruke de på et utdrikkingslag... I tillegg hører det med til historien at personen det gjaldt skulle bruke penger på egen drikke og reise i tillegg. Når man da også skal kjøpe bryllupsgave, betale for drinker selv (som man ofte gjør i bryllup), og kanskje for reise og overnatting så blir det fort noen tusen. Visste ikke at man trengte å være "sosialklient" for å synes at det kan bli dyrt...

Vekten :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Må i tillegg si at Jenni som startet innlegget her ønsket andres mening både positiv og negativ. Hvis dere ser på Astras første to innlegg, var det også det hun gjorde, hun kom med sin mening. Noen bruker 100 000,- på et bryllup, andre 10 000,- Dette er en smakssak, og trenger ikke å ha noe med misunnelse å gjøre i det hele tatt.

Vekten nok en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er rar, men det jeg kaller mine nærmeste er ikke 50 - 60 personer, og jeg synes det er dumt å bruke masse penger på å "fore" perifere personer. Vi har god råd, så å bruke 100.000 på et bryllup hadde ikke vært noe problem hvis vi hadde hatt lyst. Vi (D.v.s. den fremtidige Hr. Leo og jeg) synes rett og slett at det bortkastede penger samtidig som vi gjerne vil ha en mer intim ramme rundt vår ekteskapsinngåelse. Oss om det...

For min del kan folk gjerne bruke millioner på bryllupet sitt, hvis de har glede av det. Å kalle det en investering, synes jeg likevel er litt drøyt.

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg har avsporet debatten, men jeg prøvde bare å si min mening (som alle andre). Hva andre gjør eller bruker pengene sine er meg knekkende likgyldig, men Jenni vil ha en mening og det fikk hun.

At andre mener jeg er sjalu for at noen kan bruke 100.000 på sitt bryllup, er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Jeg bor også i Oslo-området og veit det er dyrt, men selvom jeg har full mulighet til å bruke 100.000 på et bryllup ville ikke samvittigheten min tillat meg å gjøre det. Det er faktisk en del penger, enten man har dem eller ikke - og er det nødvendig å velge det dyreste alternativet?

Når det gjelder 50-60 personer i bryllup, så utgjør hele 40 personer nær familie (han har mange søsken med familier), og jeg vil gjerne ha med mine søskenbarn som jeg har hatt god kontakt med. Disse har også ektefeller, så det blir fort mange. Å be 5 venner hver seg i tillegg synes ikke jeg er å gå langt utenfor sine nærmeste. Dette blir fort 15-20 personer da de fleste har en partner.

Når det gjelder Millas 600 på utdrikkningslag synes jeg at det viktigste er at man spleiser på en sum som ALLE som skal være med har råd til å betale. I utdrikningslaget jeg arrangerte for min venninne brukte vi ikke mer enn det vi spanderte på bruden (mat og drikke), mens jeg som forlover sitter i gjen med ei regning på flere tusen hvis jeg skal regne med alle innkjøp, kjørepenger for 40 mil, mat til alle osv. Dette er ting som det er helt naturlig for meg å betale (og ikke kreve igjen av noen).

Vennlig hilsen en ikke misunnelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg må bare legge inn min lille mening i det hele.

Dette har jo utviklet seg til en ganske tåplig og meningslös diskusjon.

Hvorfor skal vi sitte å rakke ned på folk som prioriterer anderledes enn oss selv når det gjelder bryllupsdagen? Jeg syns det er like tåpelig som å si til folk at kjolen din er stygg. Man liker og man velger ulike ting, men det er nå en gang sånn at hver brud og hvert brudepar gjör valg som passer dem.

Det er jo en kjensgjerning at noen har bedre råd enn andre. Og noen har bedre tid enn andre. Noen liker å planlegge, andre vil ha middagen ferdig på pyntete bord og betaler gjerne litt ekstra for det. Noen syns det er viktig å kunne innvitere alt av familie og venner, noen vil kun ha de aller, aller närmeste. Noen syns at stor hvit kjole er viktig, andre velger en enklere versjon, andre igjen bunad. Noen vil ha en flott tre-retters fra restaurangskjökken, andre koldtbord, andre igjen en enkel hjemmelaget middag. Og ulike valg koster ulike mye!

Vi er forskjellige, vi velger forskjellig og ser helt ulikt på hvordan "drömmebryllupet" er. Respekter hverandres valg, jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenni har jo spurt om andres mening da, og min mening er at det er dumt å bruke så mye penger på et bryllup. Det betyr imidlertid ikke at jeg synes at de som gjør det er dumme eller at jeg ikke respekterer det. Som sagt; for min del kan folk gjerne bruke millioner, hvis de har glede av det!

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...