Gå til innhold

Mine og dine barn, konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har et problem jeg ikke helt klarer å finne ut av. Min sønn og min stedatter skal konfirmeres med en ukes mellomrom. Mor til stedatter ønsker egen feiring med sin familie hvor vi ikke er invitert, på selve dagen. Tanken var at uken etterpå, på min sønn sin konfirmasjon skulle vi feire begge konfirmantene sammen. Da skulle min familie og min samboers  være invitert. Min familie bor på en annen kant av landet og vil kun ha muligheten til å komme i min sønns konfirmasjon hvis vi feirer de separat. Altså, stedatter får egen feiring hos mor med den familien. Min sønn får kanskje feiring med sin far, men far har ikke samvær så det er høyst usikkert på hva min sønns familie på farssiden vil stelle i stand. Min samboer er altså stefar til min sønn, men de har ikke noe spesielt godt forhold.( lang historie jeg ikke tar her) 

Min sønn har ytret at han ikke ønsker å feire dagen sin med stesøster, han vil at dagen skal være hans egen. Litt uvesentlig for historien kanskje for noen, men min sønn er ekstremt ensom, har kun et par jentevenner, sporadisk, og har opplevd mobbing og utestengelse, så han er et barn som har opplevd mye vondt. Min stedatter er rake motsetningen. Skoleflink, mange venner og ingen issues. Uansett. Min samboer mener det blir feil om ikke hans datter får feire sin dag på samme dag som min sønn, jeg selv er usikker. Hun har en liten familie på morssiden, så feiringen hos oss vil bli større, eller med noe flere folk da. 
Jeg er fryktelig usikker på hva vi skal gjøre her. Det er jo konfirmantenes dag, skal de få bestemme selv? Eller skal vi voksne bestemme at de må feire sammen? Min sønn og stedatter har et helt Ok forhold. Mammahjertet mitt vil at sønnen min fortjener så inderlig en dag som er Bare hans, hvor han får full oppmerksomhet. Samtidig får jeg dårlig samvittighet for min stedatter som da ikke vil får min familie til sin feiring. Gaver får hun uansett! 
Noen innspill til dette dilemmaet? 

Anonymkode: 50c2b...0c0

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Hun skal jo allerede ha selskap på dagen sin. Holder ikke det da? 

Regner med pappaen er invitert? 

Skrevet (endret)

Herregud at voksne folk klarer å rote barnets liv så mye som gjøres når det er skilsmisse barn gjør meg helt gal.  Eksen (moren til stedatteren) er en egoistiske herpe.  Hvis faren er ikke invitert kan hun moren betaler alt selv og nei stedatteren skal ikke feires sammen med din sønn. DET ER HANS DAG.  Herregud...

Endret av Outlander
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Pappen er ikke invitert til mor sin feiring! Vi gikk ut ifra at det var naturlig at det skulle bli felles feiring for min stedatter, er jo barnets dag, men hennes mor vil helst ikke det....

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen din skal ikke dele dagen med henne, synes jeg.

Anonymkode: 5e64e...a64

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pappen er ikke invitert til mor sin feiring! Vi gikk ut ifra at det var naturlig at det skulle bli felles feiring for min stedatter, er jo barnets dag, men hennes mor vil helst ikke det....

Hilsen TS

Hvorfor godtar far dette sånn uten videre? Han burde kreve et normalt fellesselskap, og kontakte familievernkontoret. Det er ganske hårreisende å utestenge konfirmantens far og hans familie, eller å insistere på separate selskaper. Absolutt ikke normalt, i hvert fall så lenge far faktisk er i barnets liv ellers (og det høres det jo ut som han er). Hvor er hensynet til barnet oppi alt dette? Er det ingen som kjemper for det?

Uansett enig i at din sønn også fortjener et eget konfirmasjonsselskap, uten å dele det med noen andre. Begge barna fortjener egne selskaper hvor alle voksne er invitert og klarer å komme godt overens den ene dagen det gjelder. Det høres ut som modne og kloke voksne som klarer å sette seg selv til sides, er en mangelvare i det kaoset av en utvidet familie dere har.

Anonymkode: b2fdc...0c4

• Liker 18
Skrevet

Bestemmer mor at far ikke får være med på sin datters feiring da? Hva sier datteren, vil hun ikke ha pappaen i konfirmasjonen sin?

AnonymBruker
Skrevet

For et sammensurium. Far er ikke invitert i datterens konfirmasjon. Regner med at hans familie heller ikke er invitert. Far til din sønn da? Er ikke han invitert i din sønns konfirmasjon siden du nevner at din sønn kanskje får en egen feiring med far? Hva med hans familie, er de invitert i konfirmasjonen? 

Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at alle vi voksne går overens sånn at mine stebarn kun hadde 1 selskap hver. Vi feiret konfirmantene på en dag (hvert sitt år), og det var ingen ubehag for konfirmantene. Mor hadde ny samboer og far hadde ny (meg). Det får være grenser for hva man skal utsette de stakkars barna for. 

Anonymkode: f8d9d...405

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send din samboer og stedatter vekk på konfirmasjonsdagen, så kan de finne på noe moro sammen. Mens gutten din får en fin konfirmasjonsfeiring hvor han slipper å bli plaget av folk han ikke liker. Inviter din eksmann og hans familie. 

Anonymkode: 9a4c7...08f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes sønnen din skal få ha konfirmasjonsdagen sin for seg selv, enkelt å greit. Det er helt ok med felles feiring om begge ønsker det, enten det er tvillinger, søskenbarn eller stesøsken, men når sønnen din har lyst å få egen feiring bør han bli hørt. 

Et alternativ er å feire stedatteren dagen etter hennes konfirmasjon, eller uken etter din sønns. Om dere ønsker familien til både deg og din samboer kan stedatteren din feires dagen etter din sønn. Alt går bare man planlegger...

Anonymkode: 9e7be...609

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars sønnen din! (Samboeren din virker forresten ikke populær i noen kretser...) Selvsagt skal sønnen din ha sin egen konfirmasjon der dere inviterer hans far og farens familie også. Stedatteren lager dere en feiring for på hennes egen konfirmasjonshelg, den dagen det ikke er fest hos moren. Din samboers familie blir da invitert kun til denne festen. 

Anonymkode: e237e...f8c

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar til dere som har tatt dere bryderiet!

Min samboer og hans ekskone samarbeider greit, selv om hun har en tendens til overkjøre han og ikke bryr seg om at han f.eks ikke syns dattera skal overnatte hos kjæresten enda (hun er 14 år) og ting. Han sier ifra, men hun bryr seg ikke så mye om han meninger. Hans datter er hos oss annenhver helg etter eget ønske pga aktiviteter og tid med venner, ellers kommer hun når hun ønsker, døren er åpen her. Han er en kjærlig og flott far, det er bare min sønn han ikke går så godt overens med. Dels er det pga min sønn kan være utfordrende, og dels fordi min samboer ser nok ikke helt sin rolle som voksen her. Min sønns far bor på en annen kant av landet, og planen, etter min sønns og fars ønske, var at de skulle ha en egen feiring der et par uker etter konfirmasjonen. Dette er nå usikkert pga fars handlinger i jula, som jeg ikke vil komme inn på. Min sønn har ikke vært på samvær der siden jul, og kommer ikke til å være der på lenge.

Vi er en vanlig sammensatt familie med dine og mine barn, med de utfordringer som de fleste har, ikke noe kaotiske tilstander her, men klart en stor utfordring mtp min sønn og han forhold til stefar. Min samboer og jeg har vært sammen i nesten 9 år. Om min sønn ønsker å invitere far og hans familie hit i konfirmasjonen skal vi selvfølgelig gjøre det! Men han ville helst ha feiringen i fars hjemby i utgangspunktet. Jeg trodde det var naturlig at min samboer og han eks skulle feire sammen, så syns det var ganske sjokkerende at hun faktisk tenkte mer på seg selv enn sin egen datter her. Men jeg har jo ikke så mye jeg skulle ha sagt. Det er uaktuelt at far og stesøster ikke er med i min sønns konfirmasjon, vi er jo faktisk en familie, selv om det er utfordringer, på samme måte som at jeg er en selvfølge i min stedatters feiring. Det jeg syns er vanskelig er at når min sønn ønsker å ha dagen for seg selv, så blir stefar og stesøster snurte for da får jo stesøster et "mindre" selskap hos oss.

Likte forslaget om å ha egen feiring for stedatter dagen etter min sønns, men jeg tror det blir vanskelig pga logistikk for folk som skal reise hjem med fly osv, og det er arbeid til skal rekke osv. Jeg har også foreslått for samboer at vi feirer han datter dagen etter hennes feiring hos moren, men de syns det blir feil pga min familie ikke er her da.

Mvh TS

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Send din samboer og stedatter vekk på konfirmasjonsdagen, så kan de finne på noe moro sammen. Mens gutten din får en fin konfirmasjonsfeiring hvor han slipper å bli plaget av folk han ikke liker. Inviter din eksmann og hans familie. 

Anonymkode: 9a4c7...08f

Kunne ikke vært mer enig!! 👍🏻👏🏻

Anonymkode: 27902...6d7

• Liker 5
Skrevet (endret)

Så jenta får sin egen feiring med bare morsiden, og sønnen din får delt feiring med både din side, muligens fars side og stefar side?

På hvilken måte er det rettferdig!? Nei ærlig talt partneren din her er en tøffel hvis han ikke gjør motstand. Sønnen din skal IKKE dele feiringen sin og "lide" fordi din samboer er tøffel og eksen hans en egoist.

Dere burde gjøre det slik etter min mening:

Stedatter har egen konfirmasjon med både mor og far sin familie den ene uka.

Sønnen din har egen konfirmasjon med deg og far sin familie den andre uka. 

Så lett er det. Og det er den mest rettferdige måten å gjøre dette på.

Endret av Spiteful
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det må være opp til konfirmanten selv om han ønsker å feire dagen sammen med noen ande. Og han gjør jo ikke det, så la ham få denne dagen alene.
Hva hadde du sagt om noen fortalte deg at du måtte dele dagen med søsteren din når du giftet deg, fordi hun også skulle gifte seg?. Eller når du steller i stand til 30-40 års lag osv.

Samboer kan ta seg en bolle. 

Hva vil du gutten din skal sitte igjen med? Hva sitter han igjen med hvis du tvinger ham til å dele denne dagen med stesøsteren sin?
Nei, her må du bare stå opp og forsvare sønnen din sitt ønske.
Men jeg er redd du gir etter fordi du ikke ser løsningen rent praktisk og samboer presser på, 
Men husk at sønnen din skal ha med seg minne om denne dagen resten av livet, selvfølgelig skal han ikke måtte dele denne dagen med noen.

Anonymkode: a0a97...39b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

Så jenta får sin egen feiring med bare morsiden, og sønnen din får delt feiring med både din side, muligens fars side og stefar sode?

På hvilken måte er det rettferdig!? Nei ærlig talt partneren din her er en tøffel hvis han inke gjør motstand. Sønnen din skal IKKE dele feiringen sin og "lide" fordi din samboer er tøffel og eksen hans en egoist.

Dere burde gjøre det slik etter min mening:

Stedatter har egen konfirmasjon med både mor og far sin familie den ene uka.

Sønnen din har egen konfirmasjon med deg og far sin familie den andre uka. 

Så lett er det. Og det er den mest rettferdige måten å gjøre dette på.

Kunne ikke vært mer enig

Anonymkode: a0a97...39b

Skrevet (endret)

Hvis de skal ha splittet feiringer så kommer min stedatter nok til å ha en feiring hos mor, mor har ingen ny mann så jenta har ikke noe stefar, og en egen feiring hos far med fars familie, og mulig min far da han bor nært nok til å kunne komme i begge, hvis ikke de feirer sammen (mor og far til stedatter), men det ser ikke ut som det er sannsynlig. Min sønn vil da feire med min familie, stefars familie ( sannsynligvis) og evnt fars familie. 

Takker for svar!

Mvh TS

Endret av mortilfire
Retting
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars sønnen din! (Samboeren din virker forresten ikke populær i noen kretser...) Selvsagt skal sønnen din ha sin egen konfirmasjon der dere inviterer hans far og farens familie også. Stedatteren lager dere en feiring for på hennes egen konfirmasjonshelg, den dagen det ikke er fest hos moren. Din samboers familie blir da invitert kun til denne festen. 

Anonymkode: e237e...f8c

Veldig enig.

Skrevet

Her synes jeg du og dere skal lytte til din sønns ønske.  La dagen bli hans, og bare hans.  Det høres ut som at han både har fortjent og trenger det. 

• Liker 4
Skrevet

Din sønn bør feires på hans konfirmasjonsdag. Da inviteres mors familie, fars familie, stefamilie i samne hus (stefar og stesøster uten deres familier). Likedan stedatteren din bør få sitt selskap med mors slekt, fars slekt, stemor og stebror uten deres slekt. Din samboer bør jobbe for dette hos sin datter og mor. Hvis mor sier nei så blir det ikke noe. Ansvarliggjør mor litt, ikke bare løs det for henne med å kuppe en annens selskap.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...