fuglekvitter__ Skrevet 16. mai 2017 #21 Skrevet 16. mai 2017 På 15.5.2017 den 11.52, AnonymBruker skrev: Det er ikke noe cyberangrep, men en orm som MENNESKER tillater å kjøre på sin maskin. Anonymkode: 54948...f1a Allikevel nok til å ramme flere av oss med sine ulumskheter på våre dyrebare datamaskiner. Jeg skal protestere uansett hva det er. Noe er i gjære og det er ikke bra for vår data-sikkerhet. De hekker, de angriper software og hardware. Du har spart til en datamaskin eller en PC om du vil. Hekkerne har fylt datamaskinen med ormer, trojanere, og hekker løs. Ingenting virker, skjermene kan bli sorte og alt fryser. Fortvilet? Ja - mange blir det. Anonymous hackers tar på seg skylden for mye av hackingen, eller hekking som jeg kaller det. Skal folk bare stå å se på? Hvorfor ikke gjøre noe med det. Sett ned foten og ikke finn dere i det. En ting som ikke hjelper er å kaste datamaskinen i gulvet og sånn. Jeg kommer kl 14 og kl 15. Møt opp og vær en stemme i dette store cyber-angrepet.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #22 Skrevet 16. mai 2017 Den store majoriteten av datamaskiner kjørte Windows XP. Jeg gjentar, Windows XP! Trenger ikke statlige cyber-divisjoner til dette. Det er nok med en 15-åring på gutterommet med commodore 64. Anonymkode: 9aaee...350
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #23 Skrevet 16. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den store majoriteten av datamaskiner kjørte Windows XP. Jeg gjentar, Windows XP! Trenger ikke statlige cyber-divisjoner til dette. Det er nok med en 15-åring på gutterommet med commodore 64. Anonymkode: 9aaee...350 Vel, det er klart at ikke alle land er like teknologiske som oss i Norge, og det viser også hvor sårbart systemene er. Anonymkode: d688d...633
Emmelise Skrevet 16. mai 2017 #24 Skrevet 16. mai 2017 Det er to grunner til at Wannacry spres så utrolig hurtig. 1. Her har IT ansvarlig på de forskjellige stedene rett og slett vært late. Det er forbanna enkelt å å sperre i brannveggen som gjør at eposten med drit aldri får hentet payload eksternt. I tillegg så bruker Wannacry en "bakdør" (som egentlig ikke er en bakdør) som Microsoft har kontinuerlig sagt "ikke ha aktiv, fjern den for optimal sikkerhet". Og det er det ikke en kjeft som har gjort selvsagt. 2. Brukere er dessverre.. jævlig dumme. Ifjor sommer en gang var det jo advarsler angående krypteringsprogram som spredte seg uten problemer i forkledning av å ha blitt sendt fra Posten om pakker som ikke har blitt hentet. La oss et øyeblikk ignorere at eposten er skrevet på utrolig dårlig norsk, men for å få krypteringen aktiv så er du nødt til å klikke på linken i eposten, godkjenne å laste ned en zip fil fra siden den sender deg til, pakke ut zip filen og kjøre programmet. Ved et eller annet tidspunkt så burde det ringe alarmbjeller her. At det er brukere der ute som stadig sitter med Windows XP er ikke problemet, jeg har en pc med Windows XP stående og jeg har ingen problemer med å unngå dette fordi jeg ikke er dust og stoler blindt på alt jeg mottar av epost. Vi er ikke flinke nok til å lære brukere å bruke pc riktig. Ved ethvert arbeidssted som krever bruk av pc og epost burde det være obligatorisk å gjennomgå et kurs på hva du IKKE klikker på i epost og hvordan du ikke fucker over bedriften du jobber for. Det er nesten så jeg savner Dos. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #25 Skrevet 16. mai 2017 18 minutter siden, Emmelise skrev: At det er brukere der ute som stadig sitter med Windows XP er ikke problemet, jeg har en pc med Windows XP stående og jeg har ingen problemer med å unngå dette fordi jeg ikke er dust og stoler blindt på alt jeg mottar av epost. Det er påvist at dette viruset ikke spredde seg via e-post som mange medier rapporterte om. Viruset var et 0-day virus, altså krevde det ikke handling fra den infiserte. 0-day virus er normalt ekstremt vanskelig å utvikle, så vanskelig at det stort sett bare er stater som har kompetanse og ressurser til det. Men når den man angriper bruker Windows XP, så trengs det verken særlig kompetanse eller ressurser, døra er vidåpen og du kan gjøre som du vil. Anonymkode: 9aaee...350
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #26 Skrevet 16. mai 2017 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viruset var et 0-day virus, altså krevde det ikke handling fra den infiserte. 0-day betyr at det utnytter en feil som ikke er kjent. Denne feilen ble kjent for lenge siden og rettet for 2 måneder siden i de utgavene av operativsystemene som Microsoft fortsatt vedlikeholder. Anonymkode: aa979...571 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #27 Skrevet 16. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: 0-day betyr at det utnytter en feil som ikke er kjent. Denne feilen ble kjent for lenge siden og rettet for 2 måneder siden i de utgavene av operativsystemene som Microsoft fortsatt vedlikeholder. Anonymkode: aa979...571 Den var ikke kjent på windows XP. Det ble laget patch til alle windows-versjoner bortsett fra Windows XP og tidligere versjoner i mars. Viruset rettet seg spesifikt mot Windows XP og dermed er det per definisjon en 0-day. Patchen til Windows XP kom først etter at viruset hadde spredd seg på XP-maskiner og gjort det sårbarheten på denne programvaren kjent. Anonymkode: 9aaee...350
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #28 Skrevet 16. mai 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den var ikke kjent på windows XP. Det ble laget patch til alle windows-versjoner bortsett fra Windows XP og tidligere versjoner i mars. Viruset rettet seg spesifikt mot Windows XP og dermed er det per definisjon en 0-day. Du tar feil. https://en.wikipedia.org/wiki/Zero-day_(computing) Anonymkode: aa979...571
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #29 Skrevet 16. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den var ikke kjent på windows XP. Og selvsagt var den kjent på XP, den var bare ikke fikset siden MS ikke vedlikeholder XP lenger. Anonymkode: aa979...571
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #30 Skrevet 16. mai 2017 På 13.5.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske sikker på at dette bare var en test. At noen planlegger noe større. Anonymkode: 0427a...ee3 Nei, dette var ikke noe sofistikert angrep. Den eneste grunnen til at de klarte å gjøre dette på en så stor skala var fordi de hadde tilgang til verktøy fra andre (NSA) og fordi offerene ikke hadde beskyttet seg selv. Å bruke et operativsystemet som ikke lenger oppdateres er jo helt idiotisk og derfor jeg litt glad for at dette angrepet skjedde, hvorfor bruker helsevesenet XP? Anonymkode: 00cf1...f41 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #31 Skrevet 16. mai 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette var ikke noe sofistikert angrep. Den eneste grunnen til at de klarte å gjøre dette på en så stor skala var fordi de hadde tilgang til verktøy fra andre (NSA) og fordi offerene ikke hadde beskyttet seg selv. Å bruke et operativsystemet som ikke lenger oppdateres er jo helt idiotisk og derfor jeg litt glad for at dette angrepet skjedde, hvorfor bruker helsevesenet XP? Anonymkode: 00cf1...f41 Fordi oppgraderinger medfører kostnader, integrasjon mot andre systemer som er versjonsavhengige, ofte interne skreddersydde applikasjoner som i verste fall også må oppdateres og testes mot nyere Windowsversjon osv. Det er ofte mange grunner til manglende oppdatering av systemer som dreier seg om en eller flere avhengigheter. Når det er sagt bør selvsagt slike miljøer med eldre systemer kjøre i lukkede "skall" slik at de bare har kontakt med systemene helsedataene ligger på og ikke internett eksternt. Dette reduserer angrepsflaten betraktelig selv om systemene i seg selv er gamle. Anonymkode: 5bd45...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #32 Skrevet 16. mai 2017 Altså hele greia er jo bare flau, hva slags IT avdelinger har disse sykehusene og firmaene som ble rammet? Anonymkode: dc6a6...39c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #33 Skrevet 16. mai 2017 4 timer siden, Emmelise skrev: At det er brukere der ute som stadig sitter med Windows XP er ikke problemet, jeg har en pc med Windows XP stående og jeg har ingen problemer med å unngå dette fordi jeg ikke er dust og stoler blindt på alt jeg mottar av epost. Har en kompis som lekte med disse verktøyene rett etter de ble lekket, det var fullt mulig å infisere sårbare systemer uten at brukeren gjorde noe. Men det du sier stemmer i 90% av alle tilfeller. Anonymkode: 00cf1...f41 1
Pterinochilus Skrevet 16. mai 2017 #34 Skrevet 16. mai 2017 At sykehus, bilfabrikker etc. fortsatt bruker Windows XP er for så vidt forståelig da de kan ha maskiner og utstyr som ikke nødvendigvis er kompatible med nyere utgaver. Det som er uforståelig for meg er at innenriksministeriet i Russland også ble hardt rammet. Det kan da umulig være en god idé at de har maskiner med Windows XP tilkoblet internett.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2017 #35 Skrevet 16. mai 2017 6 timer siden, Emmelise skrev: At det er brukere der ute som stadig sitter med Windows XP er ikke problemet, jeg har en pc med Windows XP stående og jeg har ingen problemer med å unngå dette fordi jeg ikke er dust og stoler blindt på alt jeg mottar av epost. Det meste av spredningen skyldes at maskinene som er infisert ser etter andre maskiner på internett som kan infiseres. Hvis man kobler en XP-maskin direkte til internett nå tar det bare minutter før den blir infisert. Anonymkode: aa979...571
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #36 Skrevet 20. mai 2017 Det var feil at den høye spredningen skyltes XP-maskiner. Kaspersky Lab sier at 98% av de infiserte maskinene kjørte Windows 7. Det fantes en oppdatering som ville beskyttet dem, men det hjelper ikke hvis ikke brukerene lar den bli installert. Anonymkode: aa979...571
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #37 Skrevet 20. mai 2017 På 16.5.2017 den 12.30, fuglekvitter__ skrev: Allikevel nok til å ramme flere av oss med sine ulumskheter på våre dyrebare datamaskiner. Jeg skal protestere uansett hva det er. Noe er i gjære og det er ikke bra for vår data-sikkerhet. De hekker, de angriper software og hardware. Du har spart til en datamaskin eller en PC om du vil. Hekkerne har fylt datamaskinen med ormer, trojanere, og hekker løs. Ingenting virker, skjermene kan bli sorte og alt fryser. Fortvilet? Ja - mange blir det. Anonymous hackers tar på seg skylden for mye av hackingen, eller hekking som jeg kaller det. Skal folk bare stå å se på? Hvorfor ikke gjøre noe med det. Sett ned foten og ikke finn dere i det. En ting som ikke hjelper er å kaste datamaskinen i gulvet og sånn. Jeg kommer kl 14 og kl 15. Møt opp og vær en stemme i dette store cyber-angrepet. Hekking... Det er det kun fugler som gjør. Anonymkode: 54948...f1a
fuglekvitter__ Skrevet 20. mai 2017 #38 Skrevet 20. mai 2017 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hekking... Det er det kun fugler som gjør. Anonymkode: 54948...f1a Joda, men jeg har sett noen kaller det "å hekke en datamaskin". Hekking/hacking. Litt rart oversatt, men kanskje det er den norske betegnelsen for hacking? Selv har jeg kalt det hekking, men kaller det nå hacking siden det er det det heter. Håper dere møter opp på demonstrasjon for oss som er i mot hackere. Endret 20. mai 2017 av fuglekvitter__
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #39 Skrevet 20. mai 2017 4 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Joda, men jeg har sett noen kaller det "å hekke en datamaskin". Hekking/hacking. Litt rart oversatt, men kanskje det er den norske betegnelsen for hacking? Selv har jeg kalt det hekking, men kaller det nå hacking siden det er det det heter. Håper dere møter opp på demonstrasjon for oss som er i mot hackere. Norsk betegnelse for hacking er fikkling. Anonymkode: 54948...f1a
fuglekvitter__ Skrevet 20. mai 2017 #40 Skrevet 20. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Norsk betegnelse for hacking er fikkling. Anonymkode: 54948...f1a Så du kan en del om det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå