Gå til innhold

Utrolig nervøs for framføring/presentasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal holde en presentasjon på skolen om snart to uker og jeg er allerede et nervevrak. Det er jo lissom ikke flere enn 25 elever som ser på, men jeg hater å stå foran folk å prate. Får skikkelig angst av det. Sist gang jeg hadde framføring måtte jeg holde det alene foran læreren. Ughh...

Har ikke sosial angst tror jeg, for jeg kan fint prate med folk ellers, men med en gang folk forventer at jeg skal si noe så begynner knærne å skjelve, stemmen skjelver og jeg klarer ikke forholde meg rolig. I forkant så er jeg nervøs for at jeg skal bli nervøs, og da blir jeg hvertfall nervøs. Glad jeg ikke skal holde 17. mai tale for eksempel. Det hadde vært heeelt uaktuelt. 

Det er sikkert noen som kjenner seg igjen i dette (håper jeg). Hva er det man kan gjøre for å bli roligere både før, men også mens man holder en presentasjon? Må jeg medisineres eller har noen et godt råd eller to å ofre? Det burde jo ikke vært så stressende, man skal jo bare prate!

Anonymkode: 68634...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg hadde presentasjon så jeg bare i veggen hele tiden. Noe som kanskje kan virke er å faste før presentasjonen, slik at du blir for sulten til å være nervøs?

Skrevet

Kjenner meg igjen i beskrivelsene fra anonym. Jeg faster før presentasjoner, men det er ufrivillig ettersom jeg ikke har sjans til å spise når jeg blir nervøs. Det hjelper ikke stort.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hvis du bor i nærheten av hovedstaden kan du sjekke ut Oslo Fremføringsklubb - www.osloffklubb.com. Folk som sliter med nervøsitet samles en gang i måneden og holder presentasjoner for hverandre. Da får du eksponert deg foran folk som har samme problemer som deg. Koster ingen ting.

Ellers bør du sjekke ut Talehjelperen - www.talehjelperen.no. Det er et mer profesjonelt opplegg for folk med tale-/presentasjonsangst. Det koster noen kroner, men kan anbefales det også. 

Det beste tipset er nok å eksponere deg for frykten så ofte man kan. Prøve å puste godt, og huske på at det ikke spiller noen særlig rolle om framføringen blir bra eller dårlig. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Du må bare prøve å psyke deg opp!!! Så går det av seg selv, spesielt om du har noe du brenner for å formidle...

Skrevet

Jeg hadde det akkurat på samme måten for noen uker siden. Måtte holde en framføring på et seminar gjennom jobb. Grudde meg noe helt forferdelig, og det har jeg gjort hele livet når det kommer til å prate høyt i en forsamling. Denne gangen forberedte jeg meg veldig godt, pugget mye på det jeg skulle si, gikk gjennom slidesene mine ++ Det gikk over all forventing, ikke stammet jeg, ikke glemte jeg det jeg skulle si, og ikke rødmet jeg. Så mitt tips til deg er bare å øve mye, tenke at dette skal du klare, og glede deg til den herlige følelsen man får når det er gjennomført! 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips. Skal sjekke ut nettsidene, Dolus.

Jeg har hørt at man bør være så forberedt som mulig, og det skal jeg bruke mye tid på. Men har jo prøvd det før, og blir fortsatt veldig nervøs. Blir det uansett føler jeg. Så lenge jeg må prate foran folk. Men det hjelper sikkert, så jeg tar i bruk alt som kan fungere! Bortsett fra fasting, haha.

Jeg brenner ikke akkurat for Ibsens historie. Vil heller brenne den opp!

Så bra at du fikk det til, toci!

Anonymkode: 68634...e54

AnonymBruker
Skrevet

Ta en generalprøve foran en venninne. Da får du øvd litt, og blir mer selvsikker, og kanskje du får noen fine kommentarer du kan føle deg bedre av også, og kanskje noen gode tips! Lykke til! Gi deg selv en belønning når du er ferdig. Vet godt hvordan du har det!

Anonymkode: 8c899...51b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet mye med dette i mine yngre år. Men jeg gjorde to grep for jeg var så lei av og plages med de grusomme framføringene:

Jeg omstilte hjernen til å tenke at dette ikke er farlig, det er egentlig ingen som bryr seg om hva jeg står og snakker om (dette var på ungdomsskolen). Samt tenkte jeg at dette er noe alle må gjennom, ingen vil huske dette i så veldig lang tid framover.

Det neste var å forberede meg godt. Var jeg dårlig forberedt å måtte lese direkte fra manus gikk det dårlig pga nervøsitet. Så jeg sørget for å kunne presentasjonen utenat, samt at jeg hadde med manus sånn ifall. Dette virket veldig betryggende og det gikk så mye bedre når jeg kunne stoffet jeg presenterte. 

I dag i voksen alder er presentasjoner null stress :) 

Anonymkode: c8382...22b

AnonymBruker
Skrevet

En ting til: kanskje du kan spørre om å få presentere først? Husker det også hjalp godt, for da slapp jeg å sitte og grue meg lenge og sammenlikne meg selv med de før meg :) 

Anonymkode: c8382...22b

Skrevet

Som forrige debattant har jeg også gode erfaringer med å være først. Tiden du sitter å venter gjør deg mer stresset. Mens du venter bør du i alle fall forsøke å kun tenke på én ting: Puste godt. Sett deg i en komfortabel posisjon og pust med magen, inn og ut. Glem alt annet.

Ellers misunner jeg de som klarer å bare omstille hjernen! Tenk hvor få psykologer og psykiatere vi hadde trengt om det gjaldt flertallet ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...