Gå til innhold

Tips til hagenlomster i potter.

Fremhevede innlegg

Gjest Aktivdame
Skrevet

Trenger gode tips til hva som tåler sommeren igjennom.  

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småblomstret stemorsblomst og ditto petunia. Førstnevnte blomstrer villig fra mars til november hvis du passer på å plukke vekk visne blomster før de rekker å sette frø. De trives ikke i veldig varmt vær, men da kan de klippes ned og er i gang igjen i løpet av en uke eller to

• Liker 1
Gjest Aktivdame
Skrevet (endret)
7 timer siden, Leo skrev:

Småblomstret stemorsblomst og ditto petunia. Førstnevnte blomstrer villig fra mars til november hvis du passer på å plukke vekk visne blomster før de rekker å sette frø. De trives ikke i veldig varmt vær, men da kan de klippes ned og er i gang igjen i løpet av en uke eller to

Stemorsblomster er kjedelige blomster.

Ønsker noe Som ser penere ut.

Fikk tak i noe etter å googlet i går. For det kom ingen svar på det

Spanske margrita ble det.

Endret av Aktivdame
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
7 timer siden, Leo skrev:

Er petuniaen hardfør? Jeg går alltid for stemor, påskeliljer og margeritter. De kan mishandles fra sent i april gjennom hele sommeren og fortsatt være like fin :) 

Skrevet
4 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Er petuniaen hardfør? Jeg går alltid for stemor, påskeliljer og margeritter. De kan mishandles fra sent i april gjennom hele sommeren og fortsatt være like fin :) 

Vet ikke egentlig om den regnes som hardfør, men hvis den plantes ut etter at faren for frostnetter er over blomstrer den villig frem til det blir skikkelig kaldt i oktober/november. Da tåler den en og annen frostnatt, men når det blir kuldegrader over flere dager tar den selvfølgelig kvelden.

Skrevet
10 timer siden, Leo skrev:

Vet ikke egentlig om den regnes som hardfør, men hvis den plantes ut etter at faren for frostnetter er over blomstrer den villig frem til det blir skikkelig kaldt i oktober/november. Da tåler den en og annen frostnatt, men når det blir kuldegrader over flere dager tar den selvfølgelig kvelden.

Den store fordel med petunia er at den tåler regn godt, og også perioder med tørke. Jeg har mye petunia i krukker på en ikke overbygget terrasse, og den overlever alt.  Men som du sier, den må ikke plantes ut før faren for nattefrost er over. 
Kniper man av visne blomster i løpet av sommeren, blomstrer den til høsten.   

Skrevet
43 minutter siden, Zienna skrev:

Den store fordel med petunia er at den tåler regn godt, og også perioder med tørke. Jeg har mye petunia i krukker på en ikke overbygget terrasse, og den overlever alt.  Men som du sier, den må ikke plantes ut før faren for nattefrost er over. 
Kniper man av visne blomster i løpet av sommeren, blomstrer den til høsten.   

Fordelen med de småblomstrede (De kalles vel gjerne "superpetunia") er at man slipper knipingen. Og at den tåler regn kan jeg skrive under på! Her kom det en voldsom haglskur i juli i fjor som slo det meste i filler og i tillegg ble haglen liggende i store driver bl.a. i blomsterkrukkene i over et døgn. De eneste som så like fine ut da de hadde tørket var petuniaene!

• Liker 1
Skrevet

Klematis trives godt i krukke på terrassen.  Fordelen er at den blir høy og stor, og kommer hvert år.  Den krever en stor potte, og et klatrestativ bare.  Jeg har også elefantgress i store potter på terrassen.  Ingen blomster, men blir høye og tar seg godt ut.  Disse overlever i pottene gjennom vinteren, og kommer hvert år. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Leo skrev:

Fordelen med de småblomstrede (De kalles vel gjerne "superpetunia") er at man slipper knipingen. Og at den tåler regn kan jeg skrive under på! Her kom det en voldsom haglskur i juli i fjor som slo det meste i filler og i tillegg ble haglen liggende i store driver bl.a. i blomsterkrukkene i over et døgn. De eneste som så like fine ut da de hadde tørket var petuniaene!

Dem må jeg prøve.  Ante ikke at det fantes småblomstrede :) 

• Liker 1
Skrevet

Elefantgress hørtes morsomt ut! Ellers har jeg faktisk strandvindel i potter med klatrestativ. Den tåler alt i den grad at det kan være litt risikabelt å plante den i jorden fordi den kan finne på å spre seg voldsomt hvis den trives.

Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Elefantgress hørtes morsomt ut! Ellers har jeg faktisk strandvindel i potter med klatrestativ. Den tåler alt i den grad at det kan være litt risikabelt å plante den i jorden fordi den kan finne på å spre seg voldsomt hvis den trives.

Sånn er det også med elefantgresset.  Blir over en meter høyt, og tar seg godt ut.  Men sprer seg faretruende, med underjordiske røtter.   I år må jeg brakke et område ved inngangen for å holde den i sjakk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...