AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Del Skrevet 12. mai 2017 For noen måneder siden hadde jeg endelig råd til å kjøpe egen leilighet. Leiligheten virket fin, og jeg var så fornøyd! Allerede første uken begynte jeg å angre. Bråk fra naboer er hovedproblemet, det er helt forjævlig! Jeg håpet at jeg skulle venne meg til bråket, men jeg klarer det ikke. Jeg gråter hver dag og skulle ønske at jeg ikke kjøpte leiligheten. Nå har jeg et stort lån og sitter med en leilighet jeg ikke vil ha Jeg er mest mulig borte hos annen familie, så jeg skal slippe å være hjemme hos meg selv i alt bråket. Så jeg betaler ned på en leilighet jeg nesten ikke bor i. Ikke får jeg leid ut leiligheten, for hvem ønsker vel å bo i sånt bråk?? Og ikke kan jeg selge etter kun noen få måneder Det føles så utrolig håpløst. Har brukt masse penger på det jeg trodde skulle være mitt nye fine hjem i mange år. Hva gjør man i en sånn situasjon? Noen erfaringer? Noen tips? Noen trøstende ord? Anonymkode: 73a9d...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 12. mai 2017 #2 Del Skrevet 12. mai 2017 Er naboene klar over at det er så lytt? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #3 Del Skrevet 12. mai 2017 Er det leiilighet i et borettslag? Du kan snakke med noen i styret om bråket. Du kan også snakke med de som bråker. Du kan lydisolere ett eller flere av takene dine. Anonymkode: ea415...511 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Del Skrevet 12. mai 2017 Fra tidligere KG tråder så kan man prøve følgende: -Identifiser lydkilden(e). -Forsøk å stoppe kilden; ref snakk med han/hun som produserer disse -Er det nattestøy, kontakt politiet og sameie -Vurderer praktiske tiltak (lydhimling, lydisolasjon etc.) -Hvis alt feiler; vurderer motstøy. Alle støyprodusenter har en svak side, f.eks. mellom 03-04 med black metal på full guffe. -Evt. flytt. Neste gang kjøp noe som er bedre støyisolert. Anonymkode: ca1ba...f21 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Del Skrevet 12. mai 2017 Tror ikke det er leiligheten som er problemmet, men bråket fra naboene. Det vil jeg tro er enklere å gjøre noe med enn tape penger på boligsalg uten noe garanti for at de andre naboene er noe annerledes. Snakk med naboene eller styret. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Del Skrevet 12. mai 2017 Du må ta tak i problemet ved kjernen, og det er naboene som bråker. Anonymkode: 68487...dca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krakk Skrevet 12. mai 2017 #7 Del Skrevet 12. mai 2017 Hvor lenge har du prøvde å bo i leiligheten? Er det slik at du ikke får sove om natta? Da jeg flyttet hjem fra folkehøgskole så slet jeg med alt bråke hjemme. Jeg våknet flere ganger på natta av bråk, og jeg våknet på morgningen av bråk. På rommet mitt kommer det sånn høy tikkelyd hver gang noen bruker vannet. Det vil si hvis folk bruker vasken, går på do eller dusjer. Så denne tikkelyden vekket meg hele tiden før! Etter en god stund ble jeg vandt til det, og våkner ikke av det lenger. Men en ting jeg ikke lar stebroren min gjøre lenger er å gå på badet ved rommet mitt etter 11 haha. For det er så høylytt! Det er som om noen har satt inn en høyttaler inn til rommet mitt av alt som skjer der. Jeg ville aldri selv brukt det badet når det er så lytt. Jeg har også blitt vandt med bråk om morgningen, av og til våkner jeg så klart, men mindre enn før. Jeg vill prøvd å finne ut hvem som bråker og tatt en prat med de eller noe. Hvis det er bråk pga trafikk er det jo litt verre. Men altså jeg tror at du vil kunne bli vandt til det, men det kan ta litt tid. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #8 Del Skrevet 12. mai 2017 Hei. Hva bråk er det snakk om ? Du kan lydisolere både vegger og tak. Du vil ikke bli kvitt all lyd, men det vil reduseres betraktelig. Regner med det er naboen som er problemet, har du snakket med de og forklart problemet ? Er du følsom for støy ? I noen blokker hører man ikke mye til naboene. I andre kan man høre det meste de foretar seg. Anonymkode: e7767...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg bor selv i blokk, sameie, og her har vi også noen bråkete naboer som oppfører seg som om de bor i enebolig. Heldigvis er styret, politi, utleiere og nokas i full gang med å ordne opp, kaste ut beboere som ikke følger husreglene osv. Som andre nevner må du kontakte styret og klage på bråk. Tipse politiet når bråkmakere fester og bråker utover stilletidene også. Fester skal også gis nabovarsel på. Snakk med naboene, for du er garantert ikke alene om å synes dette er plagsomt. Og delta på styremøtene. Anonymkode: 31c29...534 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg er nok ekstra følsom for støy Jeg hører egentlig det meste fra etasjen over meg. Bråket som er verst er både barn og hund som løper og hopper rundt. Og de voksne går jo også rundt (høres ut som mursteinsko). Jeg kan jo ikke nekte dem det i sitt eget hjem.. Jeg hører jo også tv'en, prating, dører osv, men denne trampingen over gulvene er helt forjævlig og pågår absolutt hele tiden. Det er et gammel hus som sikkert ikke er isolert. Kan se om det er mulighet for å isolere. Har prøvd å si forsiktig at det er lytt, men de vet nok ikke hvor lytt det er. Og det er vanskelig for meg å si fra mer, for de må jo tross alt få leve normale liv. Anonymkode: 73a9d...80a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lerke987 Skrevet 12. mai 2017 #11 Del Skrevet 12. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok ekstra følsom for støy Jeg hører egentlig det meste fra etasjen over meg. Bråket som er verst er både barn og hund som løper og hopper rundt. Og de voksne går jo også rundt (høres ut som mursteinsko). Jeg kan jo ikke nekte dem det i sitt eget hjem.. Jeg hører jo også tv'en, prating, dører osv, men denne trampingen over gulvene er helt forjævlig og pågår absolutt hele tiden. Det er et gammel hus som sikkert ikke er isolert. Kan se om det er mulighet for å isolere. Har prøvd å si forsiktig at det er lytt, men de vet nok ikke hvor lytt det er. Og det er vanskelig for meg å si fra mer, for de må jo tross alt få leve normale liv. Anonymkode: 73a9d...80a Du kan jo evt. spør om de kan unngå å bruke sko inne? En kompis av meg bodde rett under en dame som gikk på høye hæler konstant, men når han til slutt sa ifra til henne, så sluttet hun for hun visste ikke hvor lytt det var :-) Håper det går seg til! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Del Skrevet 12. mai 2017 Er dette selveier? Det er ganske kurrant å isolere taket mot leiligheten over. Det er mye lettere å gjøre tiltak mot støy ovenfra enn nedenfra. Men om man skal bo i leilighet, må man rett og slett belage seg på at man kommer til å høre lyder. Har du aldri bodd i leilighet før? Da jeg flyttet fra barndomsheimen, en enebolig i enden av en blindvei, og inn i leilighet rett ved en gate med masse gjennomgangstrafikk, trodde jeg jeg aldri skulle få sove om nettene for det var så mye mer støy enn jeg var vant med. Men det går seg til, man blir vant til det. Hvor lenge har du bodd der? Anonymkode: 683ad...9c9 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Del Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri bodd i leilighet før? Da jeg flyttet fra barndomsheimen, en enebolig i enden av en blindvei, og inn i leilighet rett ved en gate med masse gjennomgangstrafikk, trodde jeg jeg aldri skulle få sove om nettene for det var så mye mer støy enn jeg var vant med. Men det går seg til, man blir vant til det. Anonymkode: 683ad...9c9 Jeg har samme erfaring. Flyttet fra enebolig til min første leilighet i fjor. og var ofte forstyrret av støy i begynnelsen. Men etter hvert ble jeg vant med lydene. Jeg reagerer fremdeles på typ musikkstøy kl. 4 om natta, og sier fra om det pågår ofte, men vanlige "beboerlyder" som skolyder, støvsuging ect har jeg blitt vant til. Faktisk så finner jeg sånne lyder litt betryggende, føler meg mindre ensom når jeg er alene hjemme Anonymkode: 91d48...c5d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Del Skrevet 12. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok ekstra følsom for støy Jeg hører egentlig det meste fra etasjen over meg. Bråket som er verst er både barn og hund som løper og hopper rundt. Og de voksne går jo også rundt (høres ut som mursteinsko). Jeg kan jo ikke nekte dem det i sitt eget hjem.. Jeg hører jo også tv'en, prating, dører osv, men denne trampingen over gulvene er helt forjævlig og pågår absolutt hele tiden. Det er et gammel hus som sikkert ikke er isolert. Kan se om det er mulighet for å isolere. Har prøvd å si forsiktig at det er lytt, men de vet nok ikke hvor lytt det er. Og det er vanskelig for meg å si fra mer, for de må jo tross alt få leve normale liv. Anonymkode: 73a9d...80a Kjøp tøfler til dem:) Anonymkode: 70ce5...bea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Del Skrevet 12. mai 2017 Anonymkode: cf170...c3e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #16 Del Skrevet 12. mai 2017 https://www.bose.no/nb_no/products/headphones/noise_cancelling_headphones.html Anonymkode: 7afb9...794 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. mai 2017 #17 Del Skrevet 12. mai 2017 Du får prøve og holde ut i ett år i boligen, sånn at du kan selge leiligheten uten å måtte skatte av gevinsten. Hvis det blir noen gevinst da, men jeg regner med at den har gått opp noe i pris siden du kjøpte den? Kommer litt an på hvor den ligger da, selvsagt. Prøv å si til deg selv at "jeg må bare holde ut i ett år før jeg kan selge!", så går det kanskje lettere. Kjøp deg sov-i-ro på apoteket, og kjøp deg de lydisolerende hodetelefonene som linkes til ovenfor, så demper du støyen betraktelig i mellomtiden, inntil det har gått et år. Neste gang du skal kjøpe leilighet, kjøp den øverste:-) Da slipper du noe særlig støy fra naboene. Man hører som regel alltid naboen over seg, ikke særlig til de under seg. Jeg bor selv i blokk, og naboen under meg hører jeg nesten aldri et kny fra. Det har skjedd en gang tror jeg, da de hadde gjester på besøk og noen mannfolk begynte å krangle om natta. Hadde ikke hørt noe til dem hele kvelden ellers, kun når de hevet stemmene i nattestillheten. De naboene som bor over meg derimot, de kan jeg alle rutinene til i hverdagslivet.... Jeg hører alt fra ungene deres. Skrik og hyl og alt det der, leker som bankes og hamres i gulvet. Men jeg har begynt å bli vant til det (bodd her i underkant av et år). Det er faktisk blitt litt betryggende å høre naboene, man føler seg ikke så alene (jeg er skilt) da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 12. mai 2017 #18 Del Skrevet 12. mai 2017 Jeg bodde i leilighet der det var lytt til huseier over. Etter utallige år i blokk hvor jeg vandt til mang slags lyder klarte jeg faktisk ikke å bo i denne leiligheten, det var jo alltid folk hjemme og når jeg hadde lagt meg til å sove om kvelden var det mest trafikk på kjøkkenet over mitt soverom. Når de gikk på do hørte jeg det ned på mitt kjøkken. Alt i alt heldigvis leide jeg bare og kunne flytte. Så du må vurdere om det er lyder du kan bli vandt til eller for voldsomt. Husk når du har kjøpt leilighet er det lettere å bytte til en by og selge den gamle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #19 Del Skrevet 12. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nok ekstra følsom for støy Jeg hører egentlig det meste fra etasjen over meg. Bråket som er verst er både barn og hund som løper og hopper rundt. Og de voksne går jo også rundt (høres ut som mursteinsko). Jeg kan jo ikke nekte dem det i sitt eget hjem.. Jeg hører jo også tv'en, prating, dører osv, men denne trampingen over gulvene er helt forjævlig og pågår absolutt hele tiden. Det er et gammel hus som sikkert ikke er isolert. Kan se om det er mulighet for å isolere. Har prøvd å si forsiktig at det er lytt, men de vet nok ikke hvor lytt det er. Og det er vanskelig for meg å si fra mer, for de må jo tross alt få leve normale liv. Anonymkode: 73a9d...80a Du er nok veldig følsom ja, for dette hørtes ganske normalt ut. Hvor lenge har du bodd der? Hvis du bestemmer deg for det kan du sikkert bli vandt til det. Ha på radio og TV selv, da hører du de mindre. Anonymkode: f34b9...755 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #20 Del Skrevet 12. mai 2017 Undersøk om støyisolering av taket kan være en løsning kanskje? 😊 Anonymkode: f7a97...761 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå