AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #1 Skrevet 12. mai 2017 Jeg og mannen har ok, men ikke veldig god råd. Ferie for oss har stort sett vært et par uker i syden med hans familie (de har hus der, så vi bor gratis). Innimellom en storbyweekend. Mannen vil gjerne på ordentlige ferier - USA, safari, slottsferie i Frankrike. Vi klarer der økonomisk om vi sparer inn på litt annet. MEN: vi har stort huslån og barnehagebarn. Jeg mener at en bedre prioritering er å betale ned på lån nå, og så heller ta disse feriene når barna blir tenåringer. Han synes jeg er litt gjerrig. Hva synes dere? Anonymkode: 5e854...cb0
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #2 Skrevet 12. mai 2017 Jeg vil tro at barna får mer ut av det om dere venter noen år. Anonymkode: 2dc50...dc2 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 Ville ventet til barnet får litt ut av det. Anonymkode: 5124c...8c0 4
skruf Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 Opplevelsesferier tror jeg det er best å vente med til barna blir større. Når de er helt små så er det mer enn nok å reise til svigerforeldrene deres sitt hus i Spania ts. Det er jo ferie det også, og små unger er mer enn fornøyd med å tilbringe dagene på stranda eller bassenget. Safari f.eks vil de ikke ha utbytte av før de blir større. 1
Gjest Nori Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 Jeg synes det høres lurt ut å prioritere lån og billigere ferier nå og spare de større reisene til senere. Selv om jeg kanskje ikke synes at det er nødvendig å vente så lenge som til at barna er i tenårene.
skruf Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 14 minutter siden, Nori skrev: Jeg synes det høres lurt ut å prioritere lån og billigere ferier nå og spare de større reisene til senere. Selv om jeg kanskje ikke synes at det er nødvendig å vente så lenge som til at barna er i tenårene. Det er jeg enig i. Man trenger ikke vente til barna er i tenårene. Yngste her var 9 år da vi var 3 uker i Kenya. Hun hadde en helt fantastisk opplevelse, og hun drømmer seg tilbake til Kenya 4 år etter.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 Han burde vel reist fra seg de store eventyrdrømmene før småbarnsfarfasen. Nå må han vente. Anonymkode: 2f161...03c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen har ok, men ikke veldig god råd. Ferie for oss har stort sett vært et par uker i syden med hans familie (de har hus der, så vi bor gratis). Innimellom en storbyweekend. Mannen vil gjerne på ordentlige ferier - USA, safari, slottsferie i Frankrike. Vi klarer der økonomisk om vi sparer inn på litt annet. MEN: vi har stort huslån og barnehagebarn. Jeg mener at en bedre prioritering er å betale ned på lån nå, og så heller ta disse feriene når barna blir tenåringer. Han synes jeg er litt gjerrig. Hva synes dere? Anonymkode: 5e854...cb0 Jeg synes at dere bør møtes på halvveien. Du kan ikke bestemme hvor dere skal dra på ferie. Dere må komme til enighet. Begge må fire litt på ønskene. Anonymkode: e1053...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Hva om du foreslår for ham at dere tar billigferie annenhvert år, og "ordentlige" reiser annenhvert år? Anonymkode: e1053...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva om du foreslår for ham at dere tar billigferie annenhvert år, og "ordentlige" reiser annenhvert år? Anonymkode: e1053...0bb Men det virker jo ikke som om TS og familien har økonomi til "ordentlig" ferie. Safari, USA, slottsferie er svindyrt for en hel familie. Jeg synes TS har rett i å prioritere å betale ned lån. Tross alt så skal man ikke leve over evne, og i alle fall ikke ta opp forbrukslån for å dra på ferie! Anonymkode: f79e4...a88 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det virker jo ikke som om TS og familien har økonomi til "ordentlig" ferie. Safari, USA, slottsferie er svindyrt for en hel familie. Jeg synes TS har rett i å prioritere å betale ned lån. Tross alt så skal man ikke leve over evne, og i alle fall ikke ta opp forbrukslån for å dra på ferie! Anonymkode: f79e4...a88 Det er fornuftig. Jeg tok ikke med i betraktningen, dette at de kanskje ikke har råd til de dyre feriene som mannen ønsker seg. Om han evt. jobber ekstra og sparer til en eller flere slike kostbare ferier, synes jeg at det må være greit å ha en slik ferie kanskje hvert 3. år, selv om barna er små. Anonymkode: e1053...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 VI har reist på sydenturer, hytteturer og andre typiske barnevennlige turer siden barnet var baby, og alle har hatt stor glede av det. I endel andre tråder er det noen som skriver at unger ikke har glede av ferieturer før de er nokså store, men det er jeg altså helt uenig i. Men jeg ville heller ikke tatt med unger på opplevelsesferier før de er nokså store. Nå er jo unger forskjellige, men mitt barn har til nå ikke vært interessert i stort annet enn bading og lekeplasser, og å dra med henne på for eksempel slottsferie og sightseeing og sånn hadde bare blitt klaging og mas. Når det gjelder safari er det vel en del sikkerhetsregler som ungene må være modne nok til å rette seg etter også? Ser i hvert fall for at mitt barn helt fint kunne finne på å lage bråk for at hun ikke fikk lov å gå ut av bilen for å kose med løveungene, liksom :-) Men man trenger ikke å vente helt til tenårene heller, kanskje. Bare til de er store nok til å ha glede av opplevelsene, og det kan nok være nokså individuelt. Anonymkode: 2501d...31e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: VI har reist på sydenturer, hytteturer og andre typiske barnevennlige turer siden barnet var baby, og alle har hatt stor glede av det. I endel andre tråder er det noen som skriver at unger ikke har glede av ferieturer før de er nokså store, men det er jeg altså helt uenig i. Men jeg ville heller ikke tatt med unger på opplevelsesferier før de er nokså store. Nå er jo unger forskjellige, men mitt barn har til nå ikke vært interessert i stort annet enn bading og lekeplasser, og å dra med henne på for eksempel slottsferie og sightseeing og sånn hadde bare blitt klaging og mas. Når det gjelder safari er det vel en del sikkerhetsregler som ungene må være modne nok til å rette seg etter også? Ser i hvert fall for at mitt barn helt fint kunne finne på å lage bråk for at hun ikke fikk lov å gå ut av bilen for å kose med løveungene, liksom :-) Men man trenger ikke å vente helt til tenårene heller, kanskje. Bare til de er store nok til å ha glede av opplevelsene, og det kan nok være nokså individuelt. Anonymkode: 2501d...31e Enig. Eller barna kan være en uke hos besteforeldre mens ts og mannen er på eventyrferie mens barna er små. Foreldre skal også ha glede av ferie og kose seg. Anonymkode: e1053...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: VI har reist på sydenturer, hytteturer og andre typiske barnevennlige turer siden barnet var baby, og alle har hatt stor glede av det. I endel andre tråder er det noen som skriver at unger ikke har glede av ferieturer før de er nokså store, men det er jeg altså helt uenig i. Men jeg ville heller ikke tatt med unger på opplevelsesferier før de er nokså store. Nå er jo unger forskjellige, men mitt barn har til nå ikke vært interessert i stort annet enn bading og lekeplasser, og å dra med henne på for eksempel slottsferie og sightseeing og sånn hadde bare blitt klaging og mas. Når det gjelder safari er det vel en del sikkerhetsregler som ungene må være modne nok til å rette seg etter også? Ser i hvert fall for at mitt barn helt fint kunne finne på å lage bråk for at hun ikke fikk lov å gå ut av bilen for å kose med løveungene, liksom :-) Men man trenger ikke å vente helt til tenårene heller, kanskje. Bare til de er store nok til å ha glede av opplevelsene, og det kan nok være nokså individuelt. Anonymkode: 2501d...31e Man vet aldri hva som kommer. Det er også viktig å leve nå. Anonymkode: e1053...0bb 3
debattanten Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 Man kan godt dra på flotte ferier med små barn, men inntil en viss alder har de tross alt like mye glede av å gå ut på tur i skogen med foreldrene sine, eller en tur i fornøyelsesparken hvor de kan se på apekattene. Om ikke mer! Jeg sier ikke at de ikke kan kose seg på fancy ferie til USA, men små barn har strengt tatt ikke noe forhold til det. En tur i dyreparken slår som regel ut alt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 Har alltid reist med min, det har gitt store fordeler. Språk, forståelse og gode skoleresultater. Anonymkode: 05c2e...6e1
debattanten Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har alltid reist med min, det har gitt store fordeler. Språk, forståelse og gode skoleresultater. Anonymkode: 05c2e...6e1 Ja, barn i 1 års alderen drar nok mye slik nytte av slottsferie i Frankrike. 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han burde vel reist fra seg de store eventyrdrømmene før småbarnsfarfasen. Nå må han vente. Anonymkode: 2f161...03c Hvorfor mener du det? MÅ barna være med på en slik opplevelsesferie når de er små, tenker du? De kan da sikkert feriere med besteforeldrene. Anonymkode: e1053...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #20 Skrevet 12. mai 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man vet aldri hva som kommer. Det er også viktig å leve nå. Anonymkode: e1053...0bb Ingerid Sletten Kategorier: Barnesang | Bjørnstjerne Bjørnson Ingerid Sletten av Sillejord hadde hverken sølv eller gull, men en liten hue av farvet ull, som hun hadde fått utav mor. En liten hue av farvet ull hadde hverken stas eller fôr, men fattig minne om far og mor, der skinte langt mer enn gull. Hun gjemte huen i tyve år, måtte ikke slite den ut! «Jeg bærer den vel engang som brud, når jeg for alteret går.» Hun gjemte huen i tredve år, måtte ikke skjemme den ut! «Så bærer jeg den så glad som brud, når jeg for Vårherre står.» Hun gjemte huen i førti år, hugset ennu på sin mor. «Vesle min hue, forvisst jeg tror vi aldrig for alteret står.» Hun ganger for kisten at tage den, hjertet var så stort derved; hun leter frem til dens gamle sted, da var der ikke tråden igjen. Tekst: Bjørnstjerne Bjørnson Melodi: Rikard Nordraak Anonymkode: e1053...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå