AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #41 Skrevet 13. mai 2017 Man kan ikke nødvendigvis jobbe uhorvelig mange timer, bli sparket på dagen eller holdes ansvarlig for uhell. Kommer jo helt an på hvilken jobb seff, men det er veldig mange jobber som har gode arbeidsforhold. Ikke alt er som på TV Anonymkode: 91e4f...662
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #42 Skrevet 13. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du først får en jobb i usa må du regne med å jobbe 50-70 timer i uka de første årene uten en eneste feriedag om du ønsker å klatre, du kan bli sparket på dagen av den minste ting. Du kan også bli holdt personlig ansvarlig for uhell i arbeidet. Du må også regne med å betale mer i forsikringer enn det vi betaler i toppskatt her i norge for å ha samme sikkerhet som vi har her i norge. har vært på arbeidsreiser 3 ganger i usa og kan ikke utrykke hvor takknemmelig jeg er for å komme fra norge og ha det privilegiet av å ha en fast jobb i dette fantastisk trygge landet der vi bryr oss om hvordan vår nabo har det. Her vi tar for gitt at jeg eller mine nærmeste vil få hjelp om noe går galt, men likevel er helt i fistel over bompenger. Når du har havnet under vingen til nav her i norge TS vil du nok slite med å omstille deg til et evt liv i amerika. De som lever fett der borte har enten jobbet helsa av seg i mange mange år eller arvet penger. Anonymkode: 56d81...42c Vel dette er fakta: la oss si Ts får en lavtlønnet jobb etter å ha gått igjen hele prosessen det er å gifte seg. Om heldig bor i stat med 15$i timen, minstelønn. 40 timer uken et standard, ikke 70 timer. Jo mer man jobber, hvor høyere blir forsikringen. La oss si Ts blir lavlønnet, da må han dokumenter inntekter og er han kjempeheldig (...)så betaler han 150$i mnd forsikring. Forsikringsselskapet betaler 80%. Dvs, skjer noe alvorlig og dyrt må han ut med 20%som fort kan bli mye.. Før det kicker inn må han ut med tja 500$. Ferie-de fleste får 1 uke fra første år. Det er vel helt usannsynlig at Nav vil tillate at han jobber i USA. Mulig han har lov til den begrensede summen de uføre har lov til å jobbe for hvert år. Anonymkode: 30084...1a2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #43 Skrevet 13. mai 2017 Vit også dette i USA når det gjelder helseforsikring: mange sykehus dropper å kreve betaling, de sletter altså sum forsikringen ikke dekker OM man kan dokumentere lav inntekt . Vet om flere sykehus som har droppet betaling opp mot en 400000 nok. Men det vet man jo ikke på forhånd! Dette er ikke det samme som å få social security, der man ikke betaler noe for helseforsikring. Men dette er jo folk som er syke/skadet og ikke kan jobbe og lykke til å leve på den summen og ha et ok liv. Ts-enten må du finne deg en millionær eller mest sannsynlig, dra på ferie til USA og kos deg! Ps, jeg har nær familie i USA, noen høytlønnet ,andre lavtlønnet. Og er veldig nysgjerrig på hvordan alt fungerer så godt informert. Anonymkode: 30084...1a2
Honey Dew Skrevet 14. mai 2017 #44 Skrevet 14. mai 2017 På 12.5.2017 den 0.26, Herr Heftig skrev: Du kommer ikke til å få arbeidsvisum. Hvis du vil flytte til USA får du resie dit som turist og gifte deg med an statsborger. Evt. kan du jobbe ulovlig til 50 kr. timen med kjempetungt og kjedelig arbeid. Helt til de amerikanske myndighetene finner vedkommende... 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #45 Skrevet 14. mai 2017 På 13.5.2017 den 7.23, ViljaH skrev: Du vil få en stor utfordring med å skaffe deg oppholdstillatelse utover 3mnd turistvisum. Har du tenkt å arbeide, selv om du er ufør? Arbeidsmarkedet der er mye tøffere enn her. Lengre uke, lavere lønn for dem uten utdannelse, dårlig vern mot oppsigelse og utnytting. Trump er iferd med å fjerne noe av det vernet arbeidstakerne har. Det finnes noe som heter Green Card Lottery. Det tror jeg er din eneste sjanse. Hvis du oppholder deg utenfor Norge i lengre tid, mister du medlemsskapet i trygdekassen, altså rett til betalt helsehjelp i Norge. Dumt for en med dårlig helse. Da må du over på privat helseforsikring, og i USA er det vanlig at de ikke dekker "preexisting conditions". Den lista driver Trump å utvider kraftig forøvrig. Det betyr at den sykdommen du allerede har, som har gjort deg ufør, mest sannsynlig ikke vil dekkes av helseforsikring - eller at ingen vil dekke deg. Alle helseutgifter til din sykdom må betales ut av din lomme. Jeg vet ikke noe om hvorvidt NAV lar deg eksportere trygd. En har heller ikke lov til å jobbe på turistvisum Anonymkode: c32ee...cd2
ViljaH Skrevet 14. mai 2017 #46 Skrevet 14. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En har heller ikke lov til å jobbe på turistvisum Anonymkode: c32ee...cd2 Selvsagt. Jeg har ikke helt skjønt om TS vil jobbe der (er jo ufør?!) eller bare være der.
Outlander Skrevet 14. mai 2017 #47 Skrevet 14. mai 2017 Amerikaner her - må bare le over hvor naiv folk er. Hvis du er ufør har du nok ikke energien det trenges for å flytte til USA. Fordi der må du finne din egen vei, på din egen hånd, med din egen krefter. Men for all del, reis ditt og kose deg i 6 måneder. Men uten et sted å bo, uten addresse eller telefon nummer til noen du kjenner der blir du nok stoppet på customs og sendt rett hjem igjen på neste fly. På 5/13/2017 den 7.03, tdm900 skrev: Har man ikke skaffa seg en jobb innen 3mnd i USA, er det rett ut. Om TS her mener dette seriøst er noe jeg betviler Du kan ikke skaffe deg jobb når du ikke har jobb eller oppholdstilatelse. Og dette får han ikke bare som det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #48 Skrevet 14. mai 2017 På 13.5.2017 den 8.37, AnonymBruker skrev: Mange negative her ja. Hvem vet, kanskje å flytte til USA er det ts trenger for å få et spark bak. USA er et herlig land der du har alle muligheter. Og hvor jantelov ikke eksisterer. Du må bare jobbe veldig veldig hardt for å lykkes med drømmene dine. Mange nordmenn rynker på nesa over USA. At det er så mye fattigdom der, at lønningene er så lave, at du må betale for helseforsikringer etc. Er stort sett late, trygda og folk som ikke vil noe større her i Norge som disser USA. For å starte din egen business så er USA et paradis. Ikke så mange lover og reguleringer som i Norge, og du kan enklere vokse deg større fordi det er billigere å ansette flere. USA er kontrastenes land hvor du alltid vil finne et sted som passer deg. Enten om det er i en storby, en mindre by, en landsby eller ødemarken. Og du finner alltid et klima som du liker best. Og tro det eller ei så er folk der hyggelige. Spesielt for en ny er det lettere å skaffe nye venner og kontakter fordi folk der er mer åpne. Anonymkode: 31c2a...d48 Folk er nok litt skeptiske fordi TS faktisk ER trygdet, det skriver han jo selv, det handler ikke om at TS ikke vil noe større, men når man allerede har helseutfordringer før man i det hele tatt er i gang med prosessen med å emigrerer til USA så kan det være greit med litt realisme oppe i det hele. For det første mister man ung ufør, for det andre vil det som regel være ganske dyrt med private helseforsikringer når man er syk på forhånd. For det tredje er det vanskelig selv for mange nordmenn med høy utdannelse der og emigrere dit, fordi amerikanerne først og fremst ansetter sine egne statsborgere. Skal du jobbe der, er den beste muligheten å gå for en bedrift som er villig (og får lov til) å ansette en, og som kan fylle inn "petition papapers" på at de går god for deg slik at man får oppholds og arbeidstillatelse. Men for å få til det, så må man gjerne fylle et spesielt behov som ikke kan dekkes av lokal arbeidskraft, og da snakker vi som regel om folk som er spesialisert gjennom utdannelse/erfaring eller folk som er ansatt i internasjonale konsern, altså i en gruppe TS ikke er siden han ikke har arbeid eller utdannelse. Det er heller ikke slik at USA er reguleringsfritt, tvert imot er flere av ordningene der mer tungvint. Skattene og avgiftene er som regel lavere, men det er langt fra helt reguleringsfritt. Anonymkode: 9a4a9...fce 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #49 Skrevet 14. mai 2017 Å komme seg inn i USA utover turistisum, uten arbeidstilatelse, kan du bare glemme. USA er ikke lenger et sted man kan bosette seg i, av den grunn for å leve som pensjonist Anonymkode: 06379...a41 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #50 Skrevet 14. mai 2017 8 timer siden, Outlander skrev: Amerikaner her - må bare le over hvor naiv folk er. Hvis du er ufør har du nok ikke energien det trenges for å flytte til USA. Fordi der må du finne din egen vei, på din egen hånd, med din egen krefter. Men for all del, reis ditt og kose deg i 6 måneder. Men uten et sted å bo, uten addresse eller telefon nummer til noen du kjenner der blir du nok stoppet på customs og sendt rett hjem igjen på neste fly. Du kan ikke skaffe deg jobb når du ikke har jobb eller oppholdstilatelse. Og dette får han ikke bare som det. TS kan ikke bli der 6 mnd uansett, turistvisum er 3, det vet du sikkert. Eneste muligheten er vel forlovelsesvisa, men mulig Ts må ut for så å komme tilbake om det blir godtatt. Tviler på om Ts har kommende partner klar der per idag?😀 Andre mulighet er om du blir utsatt for overgrep, vold fra amerikaner(e) ts blir kjent med, og kan søke beskyttelse fra amerikanske stat. Det betyr også å bistå i rettsak etc. Dette er forhåpentligvis ikke noe som vil skje!! I det tilfellet ville Ts dokumentasjon av uføretrygd fra Norge bidra til at am. myndigheter kan godta hans/hennes opphold. Ts forstår sikkert at adresse må leveres custum, og sted å bo, hotell el må man ha uansett. Om det så er sted Ts bare skal være par netter. Ts må også beregne seg på at custum vil høre hvorfor og hva Ts skal gjøre disse 3 mnd. Beste er at Ts drar på ferie til USA! Sørg for reiseforsikring!! Anonymkode: 30084...1a2 1
Maleficenta Skrevet 14. mai 2017 #51 Skrevet 14. mai 2017 På Friday, May 12, 2017 den 0.26, Herr Heftig skrev: Du kommer ikke til å få arbeidsvisum. Hvis du vil flytte til USA får du resie dit som turist og gifte deg med an statsborger. Evt. kan du jobbe ulovlig til 50 kr. timen med kjempetungt og kjedelig arbeid. Men de er syyykt strenge på proforma ekteskap
Gjest Herr Heftig Skrevet 15. mai 2017 #52 Skrevet 15. mai 2017 42 minutter siden, Maleficenta skrev: Men de er syyykt strenge på proforma ekteskap Vel, der gikk planen min i vasken.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #53 Skrevet 15. mai 2017 Først må du jo få greencard. Og det er ikke lett. Det er ikke "bare" å flytte til USA skjønner du, ihvertfall ikke hvis du skal gjør det lovlig. For å få greencard må du i praksis enten gifte deg med noen i USA og dermed søke om "familiegjenforening", eller du må ha en spesiell kompetanse som at amerikansk selskap søker og arbeidsgiveren søker om greencard for deg på det grunnlaget (ikke aktuelt for en NAV'er), eller du må betale en betydelig sum penger og etablere et selskap i USA med et minimum antall ansatte. Anonymkode: 8e3a5...d50 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #54 Skrevet 15. mai 2017 På 12.5.2017 den 0.32, Drakan skrev: Andre Europeiske land kan være en bedre retning å gå, da de kan hjelpe de med sykdom. Ja hvis du vil dø i helsekøen i England så... Anonymkode: 8e3a5...d50
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #55 Skrevet 15. mai 2017 1 time siden, Maleficenta skrev: Men de er syyykt strenge på proforma ekteskap Ikke så strenge som man skulle tro. Ja,lurt å vise til email, smser, bilder, fortelle litt om seg selv, men mindre av slike private ting enn man skulle tro. Ikke som på film. Felles regninger, konti, og spesielt at den amerikanske borgeren kan fø på ektefellen er det de er opptatt av. Et intevju tar 5 minutter. Men det tar tid og varierer fra stat til stat før man blir innkalt til intervju og godtar. Kan umulig se for meg en nordmann inngå proforma ekteskap for å rømme til USA liksom Anonymkode: 30084...1a2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #56 Skrevet 15. mai 2017 På 12.5.2017 den 0.12, AnonymBruker skrev: Kan jeg som ung ufør søke visum og flytte til USA og beholde uføretrygen min, slik som nå? Anonymkode: 6a0a6...78a Nei. Du må ha botid på minimum 20 år fra du fylte 16 år før du kan flyte utenlands. Dvs. at du kan reise om 14 år om du har bodd i Norge i 20 år på det tidspunktet. Ikke at jeg vet om hvordan du kan få visum der i det hele tatt. Det får noen andre svare deg på. Anonymkode: ff4f8...9c6
Drakan Skrevet 22. mai 2017 #57 Skrevet 22. mai 2017 På 15.5.2017 den 6.34, AnonymBruker skrev: Nei. Du må ha botid på minimum 20 år fra du fylte 16 år før du kan flyte utenlands. Dvs. at du kan reise om 14 år om du har bodd i Norge i 20 år på det tidspunktet. Ikke at jeg vet om hvordan du kan få visum der i det hele tatt. Det får noen andre svare deg på. Anonymkode: ff4f8...9c6 Lol? Du er ikke seriøs. Man kan flytte utenlandsk når man vil, så lenge landet godtar søknaden og du har penger til å leve av. Det er ingen problemer med mindre man ikke kan sørge for eget livsopphold ditt man flytter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #58 Skrevet 22. mai 2017 En gang så jeg en dokumentar om en mann i USA som mistet alle fingrene sine etter en arbeidsulykke. Da han fikk tilbud om å sette på fingrene igjen fikk han beskjed om at én finger på venstrehånda kosta ca 10.000 norske kr, og én pekefinger på høyrehånda kosta ca 11.000 norske kr. Han hadde altså ikke penger til å betale for å sette på alle fingrene sine igjen. I Norge hadde du fått dette tilbudet gratis. Altså det jeg vil frem med dette eksempelet (som kanskje ikke er det beste) er at helseforsikringen i USA er latterlig. Det er ikke et land du vil bo når du ikke kan jobbe pga. dårlig helse. Jeg skjønner svært godt at vil dra til et land som USA, men jeg tror ikke det er særlig smart å være der med mindre du bare er der på besøk i en "kort" stund. Anonymkode: d1b3e...b9b
Spiteful Skrevet 22. mai 2017 #59 Skrevet 22. mai 2017 (endret) På 15.5.2017 den 6.34, AnonymBruker skrev: Nei. Du må ha botid på minimum 20 år fra du fylte 16 år før du kan flyte utenlands. Dvs. at du kan reise om 14 år om du har bodd i Norge i 20 år på det tidspunktet. Ikke at jeg vet om hvordan du kan få visum der i det hele tatt. Det får noen andre svare deg på. Anonymkode: ff4f8...9c6 Botid på 20 år før fylte 16? Er det bare jeg som syns at det der høres litt umulig ut? Har sikkert misforstått heheh Endret 22. mai 2017 av Spiteful
Gjest kira87 Skrevet 22. mai 2017 #60 Skrevet 22. mai 2017 9 minutter siden, Spiteful skrev: Botid på 20 år før fylte 16? Er det bare jeg som syns at det der høres litt umulig ut? Har sikkert misforstått heheh Det står fra fylte 16 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå