AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Usikker om dette er rette plassen å lage tråd, men må uansett forhøre meg med dere ettersom jeg ikke finner noe om dette. Jeg er en 22 år gammer mann og ønsker å bo å leve i statene, jeg så å si elsker landet og må innrømme at Trump som president gjorde gleden av landet litt større. Men nå er saken den at jeg har ikke store gleden av å ha fått tilstrekkelig utdanning, og de eventuelle jobbene jeg skulle få har måtte være basert på erfaring, har heller ikke en god helse å føler livet mitt er satt på brems. Derfor ønsker jeg å søke lykken i USA og har lest at Norge har en slags trygdeavtale med USA, men må ærlig inrømme at jeg er litt usikker hva det innebærer? Kan jeg som ung ufør søke visum og flytte til USA og beholde uføretrygen min, slik som nå? Hvordan er det dette vil fungere ettersom USA har litt strenge regler med dette hvor du må ha fått tilbud om jobb der? Håper på raskt svar. 😅 Anonymkode: 6a0a6...78a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland#chapter-2 Du må søke. Anonymkode: 60a54...dd1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 Populært innlegg #3 Skrevet 11. mai 2017 Det er jo unektelig spesielt å elske usa og ville søke lykken der, samtidig som norge skal koste gildet...? For meg er det dobbeltmoral. Snakk med NAV, det finner svaret etterhvert! Anonymkode: 66968...37e 73
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Tror du skal avslutte drømmen om USA. Du må ha forsikringer i forhold til helse, og bare der sliter du. Har du i utgangspunktet helseproblemer så blir forsikringene dertil høye premier og egenandeler på. Norge sponser ikke utvandrede normen i USA med helseforsikringer og helseutgifter. Levekostnadene i USA er og høye, i tillegg kommer bokostnader og det faktum at du bør eie en bil. Dertil kommer at USA ikke slipper inn hvem som helst og særlig ikke folk med dårlig helse. I USA er man sin egen lykkesmed og må selv sørge for sin egen pengekasse. Anonymkode: 3769f...979 30
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usikker om dette er rette plassen å lage tråd, men må uansett forhøre meg med dere ettersom jeg ikke finner noe om dette. Jeg er en 22 år gammer mann og ønsker å bo å leve i statene, jeg så å si elsker landet og må innrømme at Trump som president gjorde gleden av landet litt større. Men nå er saken den at jeg har ikke store gleden av å ha fått tilstrekkelig utdanning, og de eventuelle jobbene jeg skulle få har måtte være basert på erfaring, har heller ikke en god helse å føler livet mitt er satt på brems. Derfor ønsker jeg å søke lykken i USA og har lest at Norge har en slags trygdeavtale med USA, men må ærlig inrømme at jeg er litt usikker hva det innebærer? Kan jeg som ung ufør søke visum og flytte til USA og beholde uføretrygen min, slik som nå? Hvordan er det dette vil fungere ettersom USA har litt strenge regler med dette hvor du må ha fått tilbud om jobb der? Håper på raskt svar. 😅 Anonymkode: 6a0a6...78a Du elsker USA, og spesielt nå etter at Trump ble president, men er ung ufør? Hvordan kan du søtte Trump da? Med hans politikk hadde nok ikke din uføre trygd blitt innvilget... Anonymkode: 71440...af9 49
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 Jeg vet ikke dette 100% men mener di vil miste ung ufør tillegget, men beholde resten. Tror også du må betale årlig til den norske stat for å være forstått dekket av norsk helsevesen. Du bør jo ha tilgang på det. Det er vanskelig å bare flytte til USA . "Enkleste "er å gifte seg med en amerikaner, men prosessen mht det tar lang tid. Om du får greencard omsider basert på det MÅ du bo i USA , du kan oppholde lite i Norge per år uten å miste det. Du har vel heller ikke rett på å begynne å jobbe i annet land uten at du mister uføretrygd fra NAV?(ung ufør mister du uansett om du flytter til USA. Du må ikke finne på å kutte bånd til Norge, USAs helsevesen og det man må betale for helseforsikring er sinnsvakt dyrt. Anonymkode: 30084...1a2 8
Ild Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Trump = hver får klare seg selv Er dette bare en tulletråd? 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo unektelig spesielt å elske usa og ville søke lykken der, samtidig som norge skal koste gildet...? For meg er det dobbeltmoral. Snakk med NAV, det finner svaret etterhvert! Anonymkode: 66968...37e Det er lover og regler , vedkommende kan flytte til USA om ønsker det (om får muligheten, det er komplisert). Nav driter i hva du skulle mene om saken, det kan jeg love deg! Men TS må følge alt av lovverk. Anonymkode: 30084...1a2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 Ja, flytt til USA å se om du fortsatt støtter Trump når du må betale alt av helsetjenester fra egen lomme, og trygden din hadde du aldri fått der, for å si det sånn... Anonymkode: 71440...af9 15
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er lover og regler , vedkommende kan flytte til USA om ønsker det (om får muligheten, det er komplisert). Nav driter i hva du skulle mene om saken, det kan jeg love deg! Men TS må følge alt av lovverk. Anonymkode: 30084...1a2 Selvsagt driter nav i hva jeg mener. Du trenger ikke love meg det. Derfor forslo jeg NAV. Du foreslår lovverk, som er mer tungvindt. Nav tolker dette lovverket bedre enn både deg og TS. Anonymkode: 66968...37e
Gjest Herr Heftig Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 Du kommer ikke til å få arbeidsvisum. Hvis du vil flytte til USA får du resie dit som turist og gifte deg med an statsborger. Evt. kan du jobbe ulovlig til 50 kr. timen med kjempetungt og kjedelig arbeid.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #12 Skrevet 11. mai 2017 2 minutter siden, Herr Heftig skrev: Du kommer ikke til å få arbeidsvisum. Hvis du vil flytte til USA får du resie dit som turist og gifte deg med an statsborger. Evt. kan du jobbe ulovlig til 50 kr. timen med kjempetungt og kjedelig arbeid. Til Trump oppdager det og hiver deg på huet og ræva ut av landet. Anonymkode: 87f28...edd 9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #13 Skrevet 11. mai 2017 Dette må da være tøys. Mannen gikk til valg på å stoppe ufaglært innvandring og har latt det gå sport i å gjøre helseforsikringer dyre for kronikere. Videre har han gått inn for store kutt i sosialhjelpen. Anonymkode: 91863...b3d 16
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #14 Skrevet 11. mai 2017 Ts, skjønner jo ikke hvordan du mener å få opphold i USA? De er meget strenge. Enkleste som sagt er nok å gifte seg med en amerikaner, men det kan ta år og betale minst 30000 kr for advokat, betale til Immigrasjon etc. Du vil vel gifte deg av kjærlighet....? Hvordan du kan ha jobb med penger fra NAV vet jeg virkelig ikke. Aner ikke hvorfor du er ufør. Regn med HØY betaling for forsikring , det gjelder uansett om du skulle være helt frisk. Om du skal leve av uføretrygden må du flytte sørstatene, fins billige steder der . Men tviler på om det er kjemestas å bo steder med rednecks rundt hvert hjørne Anonymkode: 30084...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #15 Skrevet 11. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke dette 100% men mener di vil miste ung ufør tillegget, men beholde resten. Tror også du må betale årlig til den norske stat for å være forstått dekket av norsk helsevesen. Du bør jo ha tilgang på det. Det er vanskelig å bare flytte til USA . "Enkleste "er å gifte seg med en amerikaner, men prosessen mht det tar lang tid. Om du får greencard omsider basert på det MÅ du bo i USA , du kan oppholde lite i Norge per år uten å miste det. Du har vel heller ikke rett på å begynne å jobbe i annet land uten at du mister uføretrygd fra NAV?(ung ufør mister du uansett om du flytter til USA. Du må ikke finne på å kutte bånd til Norge, USAs helsevesen og det man må betale for helseforsikring er sinnsvakt dyrt. Anonymkode: 30084...1a2 En fordel å faktasjekke får du uttaler deg om noe du ikke vet. Ung uføretillegget mistet man ved utflytting for mange år siden. Når man melder varig utflytting fra Norge, mister man og medlemskap i Norsk Folketrygd. Dermed må man betale fullt ut av egen lomme for helsehjelp i både Norge og USA, med mindre man har eller får forsikring i USA. Men jeg tror ikke vi trenger å tenke stort mer på dette2, ts slipper neppe inn i USA. Anonymkode: 3769f...979 4
Drakan Skrevet 11. mai 2017 #16 Skrevet 11. mai 2017 Noen stater har egen hjelp til de som sliter, så steder som Florida kan være greit. Anbefaler deg derimot ikke å dra ditt om du har helseproblemer/sykdom da du trenger forsikring i Usa. Andre Europeiske land kan være en bedre retning å gå, da de kan hjelpe de med sykdom. Er innen nav selv, men ville aldri dratt til utlandet uten å ha fikset problemene jeg har. Jeg liker å kunne sørge for min egen kakke og ikke bekymre meg over økonomien slik som nå. Håper det er mulig i fremtiden, derfor aventer jeg slikt til jeg får bedre helse. Håper du som ung voksen heler bygger økonomisk selvstendig trygghet uten nav før du gjør slikt. Om du mister støtten til nav mens du bor i Amerika, vil du bli fanget uten inntekt, kanskje kastet på gaten eller sendt ut igjen. Forhør deg med en saksbehandler, men det er sannsynligvis ikke en god idee, da nav ikke normalt støtter dette uten potensielt jobb. Du kan prøve å søke jobb i disney world for et år, de har lille norge der. Det kan hende nav støtter det, så kan du se om du trives i Amerika før du prøver å faktisk flytte ditt på ordentlig.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #17 Skrevet 11. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En fordel å faktasjekke får du uttaler deg om noe du ikke vet. Ung uføretillegget mistet man ved utflytting for mange år siden. Når man melder varig utflytting fra Norge, mister man og medlemskap i Norsk Folketrygd. Dermed må man betale fullt ut av egen lomme for helsehjelp i både Norge og USA, med mindre man har eller får forsikring i USA. Men jeg tror ikke vi trenger å tenke stort mer på dette2, ts slipper neppe inn i USA. Anonymkode: 3769f...979 Herregud!! Jeg skrev jeg ikke viste 100% men alt jeg skriver stemmer! Ung ufør vil ts miste. Men han kan betale for og foresatt være del av norsk helsevesen, evt om han flytter tilbake. Ingen med vettwti behold vil frasi seg norsk pass. NEI! om han gifter seg så kan han få dekning mht Amerikansk forsikring men det er dyrt uansett. Han vil IKKE betale full pris nei, du tar feil. Anonymkode: 30084...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #18 Skrevet 11. mai 2017 Altså, det var ikke slik at Obama tilbød gratis helsehjelp, og Trump vil at folk skal betale for det; under Obama ble man nødt til å betale en forholdsvis stor sum penger hver måned i helseforsikring - i stedet for å f.eks spare av en sum i tilfelle ulykken skulle være ute.. Det var derfor mange mislikte Obamacare. Det er uansett et system jeg ikke misunner de for å si det sånn. TS, jeg tror det blir vanskelig i praksis. Det er dyrt i USA, og vet ikke om de vil ha deg boende der hvis du ikke har noe å tilby. Anonymkode: f26b6...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #19 Skrevet 11. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: En fordel å faktasjekke får du uttaler deg om noe du ikke vet. Ung uføretillegget mistet man ved utflytting for mange år siden. Når man melder varig utflytting fra Norge, mister man og medlemskap i Norsk Folketrygd. Dermed må man betale fullt ut av egen lomme for helsehjelp i både Norge og USA, med mindre man har eller får forsikring i USA. Men jeg tror ikke vi trenger å tenke stort mer på dette2, ts slipper neppe inn i USA. Anonymkode: 3769f...979 Det jeg mener er at om TS skulle få opphold i USA måtte det vel være basert på ekteskap og da har man rett på forsikring under ektefellen. Ts kan vel umulig få greencard basert på jobb. Ts skjønner nok fort at denne ideen er fiasko. Dra på ferie til USA ts, men bo i Norge eller nært til Norge. Anonymkode: 30084...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #20 Skrevet 11. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, det var ikke slik at Obama tilbød gratis helsehjelp, og Trump vil at folk skal betale for det; under Obama ble man nødt til å betale en forholdsvis stor sum penger hver måned i helseforsikring - i stedet for å f.eks spare av en sum i tilfelle ulykken skulle være ute.. Det var derfor mange mislikte Obamacare. Det er uansett et system jeg ikke misunner de for å si det sånn. TS, jeg tror det blir vanskelig i praksis. Det er dyrt i USA, og vet ikke om de vil ha deg boende der hvis du ikke har noe å tilby. Anonymkode: f26b6...7c2 Jo man får gratis om skadet på noe vis eller ekstrem lav inntekt, får penger fra social security. (NAV i USA). man får dekket endel om vanlig borger med lav inntekt men skjer det noe ille er det katastrofe. Endel sykehus ettergitt det forsikringen ikke dekker, om kan bevise lite penger. Men dette vet man jo ikke på forhånd Anonymkode: 30084...1a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå