Gå til innhold

Er alt greit så lenge de holder kjeft?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når man har startet i ny jobb i stat/kommune (fast jobb) er det gjerne slik at de overordnede skal komme med en kommentar etter ca. 3 måneder om hvordan de synes det går og prøvetiden er gjerne på 6 måneder.

Mitt spørsmål: pleier de overordnede være flinke til å si i fra?

Jeg mener, er det mange som har fått beskjeden "vi tror ikke du passer her hos oss så vi må be deg slutte" ?

Eller at de sier etter 3 måneder: "Du gjør en grei jobb men vi må nesten se an din videre innsats dersom du vil jobbe her"?

Eller er det slik at dersom de ikke sier noe spesielt så går ting greit?

Jeg har vært i ny jobb i ca. 3 måneder nå og ingen har sagt noe spesielt til meg om jobben jeg gjør. Derfor vet kjeg lite om hva de egentlig synes.

Men da jeg var ny så sa jeg i fra om at de måtte si i fra til meg dersom jeg gjorde seriøse feil eller noe.

Skal jeg regne med at alt er greit så lenge de holder kjeft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. ikke godt å si,

Men hvis jeg var deg ville jeg bedt om et møte med overordnede og fått en tilbakemelding.

Skrevet

Hvor flinke arbeidsgivere er til å gi tilbakemelding varierer nok mye.

For at arbeidsgiver skal kunne sparke deg ved utløpet av prøveperioden må han ha gitt deg tilbakemelding underveis, slik at du har hatt anledning til å forbedre deg. Det holder ikke for han å komme dagen før utløpet av prøveperioden og si at din prestasjon ikke holder mål.

Så, hvis du ikke hører noe så er nok jobben din trygg den.

Gjest Anonymous
Skrevet

De er nok fornøyd. Tror ikke du trenger stresse det.

De er nemlig pliktig til å lære deg opp underveis, gi deg veiledning osv. Har de ikke gjort det, så kan de faktisk ikke si deg opp i prøvetiden med den begrunnelse at du ikke jobber godt nok, men må la deg fortsette i fast jobb.

De fleste mennesker gjør jo en normalt god jobb, men det er en sikkerhet for usikre og kanskje litt forvirrede unge (nåja, gamle også) i ny jobb at de skal bli lært opp skikkelig, så de kan gjøre en god nok jobb. Det er for lettvint å overlate en nyansatt til seg selv, for etterpå å si at du jobber ikke godt nok, bye, bye.

Og dette er ikke noe jeg synser om, det står i arbeidsmiljøloven!

Jeg tror derfor du kan ta det helt med ro. Du skal være ganske mye bak mål for at du ikke gjør en god nok jobb. Så er du normalt oppegående, føler at ting stort sett går greit og ingen (den ansvarlige) tar deg i skole, så tipper jeg du er en helt utmerket medarbeider på jobben, som de er helt tilfreds med.

Skrevet

Ops! Jeg datt visst ut. Gjesten over er meg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi fikk "karakterer" på et skema etter 3 mnd. jeg kjente meg ikke igen. elt udugelig. Fikk karakter på noe eg ikke hadde gjort også, så da sier litt om daglige leder.

komentaren til slutt var at jeg ble anbefalt videre!!?

så kom det ny sjef. han skrev også. uten å ha sett den forige. tror ikke at jeg har forandret meg så mye, men fikk topp på alt. da gikk sjefen for alle inn i arkivet og kastet den forige.

Skrevet

Mange takk for hjelpen Frodo og Lilleba (og moderator).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...