Gå til innhold

Blitt lovlig med reptiler i Norge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Wenda skrev:

Seriøst? Snakk om å sette seg rett i en offerrolle :ler: 

Hva med alle som er livredd hunder, katter, fugler etc?  Ja du får si farvel til pusen din. Håper den får et godt hjem 👍

Vel, det er et reelt problem for meg, og jeg er ikke alene om å ha seriøse problemer med slanger. 

Jeg håper også pusen min vil trives på de evige jaktmarker. 

Anonymkode: ecec1...1ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er et reelt problem for meg, og jeg er ikke alene om å ha seriøse problemer med slanger. 

Jeg håper også pusen min vil trives på de evige jaktmarker. 

Så du avliver en katt fordi du har en fobi? Jeg tror du trollet jeg ;) 

Eddekopper har alltid vært lov i Norge. Hva med alle som har en alvorlig fobi mot disse? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Glød skrev:

Tror du undulater i trange bur har det i nærheten av bra? De flyr milevis hver dag i fri tilstand, i fangenskap får de knapt beveget seg.

Jeg er for å lempe på forbudet, slik at reptiler i fangenskap kan få veterinærbehandling i stedet for å kakkes ihjel når de blir syke. Men samtidig skulle alle som selger dyr i mye større grad blitt pålagt å informere hvordan dyret bør holdes, og det skulle vært forbudt å selge habitater som er for små til å tilfredsstille dyrets behov.

Jeg må bare si: Jeg har hatt undulater og våre hadde et bur med mat osv i, men det sto åpent døgnet rundt så de fløy inn og ut som de ville. Mitt inntrykk er også at det er ganske vanlig for undulat-eiere. 

Anonymkode: 3822d...2ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Wenda skrev:

Så du avliver en katt fordi du har en fobi? Jeg tror du trollet jeg ;) 

Eddekopper har alltid vært lov i Norge. Hva med alle som har en alvorlig fobi mot disse? 

Dette er ikke tull. Jeg kan seriøst ikke ha en kronisk syk katt jeg ikke klarer å ta med til dyrlegen ved behov; det er ikke ansvarlig dyrehold og det tror jeg du skjønner også, hvis du tenker deg om. Og å få omplassert en godt voksen, kronisk syk katt (som ergo er "dyr i drift") med en lang rekke nykker på grunn av mishandling i tidligere hjem er lite realistisk. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke tull. Jeg kan seriøst ikke ha en kronisk syk katt jeg ikke klarer å ta med til dyrlegen ved behov; det er ikke ansvarlig dyrehold og det tror jeg du skjønner også, hvis du tenker deg om. Og å få omplassert en godt voksen, kronisk syk katt (som ergo er "dyr i drift") med en lang rekke nykker på grunn av mishandling i tidligere hjem er lite realistisk. 

Så hele Norge skal frarøves sjansen for å ha reptiler for at du ikke klarer å ta vare på din katt da? 

Tror fortsatt du troller. Det er bare for teit til å være sant. Har selv en ganske stor fobi, men det er noe jeg må deale med. Ikke noe andre skal lide for

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har flere reptiler, og der er det ikke godt dyrehold :( leker med dyra fordi de ikke kan si i fra på samme måte som katter og hunder. Dårlig renhold.. håper ikke det er sånn det kommer til å bli.

Anonymkode: 20615...930

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som har flere reptiler, og der er det ikke godt dyrehold :( leker med dyra fordi de ikke kan si i fra på samme måte som katter og hunder. Dårlig renhold.. håper ikke det er sånn det kommer til å bli.

Anonymkode: 20615...930

Har sett hunder som har blitt mishandlet, men det betyr ikke at alle hundeeiere mishandler dyra sine. Du er jo like ille om du så noe slikt, men ikke rapporterte/anmeldte det. De aller fleste reptileiere er faktisk veldig glade i dyra sine

Anonymkode: 72b60...731

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Wenda skrev:

Så hele Norge skal frarøves sjansen for å ha reptiler for at du ikke klarer å ta vare på din katt da? 

Tror fortsatt du troller. Det er bare for teit til å være sant. Har selv en ganske stor fobi, men det er noe jeg må deale med. Ikke noe andre skal lide for

Jeg har ikke sagt hele Norge skal frarøves sjansen til å ha reptiler pga meg eller andre med slangefobi (selv om det å ha reptiler vel ikke akkurat er en menneskerett eller noe folk flest ikke klarer seg uten), jeg sier bare at det er trist for oss og dyra våre. Det har jeg ærlig talt rett til å si. 

Du får synes jeg er verdens teiteste om du vil, men jeg prøver også å la være å plage andre med fobien min. Nettopp derfor innser jeg at jeg ikke kan fortsette å ha en katt jeg heretter ikke kan ta meg av på ansvarlig vis fordi jeg heretter må holde meg unna dyrleger, dyrebutikker (?), dyrevogna på toget etc. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke så begeistret for at det blir tillatt. Det finnes mange husdyr, spesielt kaniner og katter som blir dumpet og forlatt årlig, og hvordan mange kaniner, husfugler og katter blir behandlet er under all kritikk. Så nå skal vi tillate enda flere husdyr? Noen vil nok få det kjempebra. Og så får vi noen som blir dumpet på holdeplasser, sultet i hel osv. Vi har ikke noe offentlig mottaksapparat som tar seg av husdyr, så det blir vel opp til frivillige organisasjoner å redde dumpede reptiler. Om man overlater det til mattilsynet blir de drept.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kunne godt tenkt meg ei skilpadde men det blir nok for kaldt for den ute og den ville nok ikke likt seg innendørs.

Endret av Eiliv
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver ikke med reptiler selv, men dette var sannelig på tide. Gratulerer til alle som har kjempet. Nå slipper reptileiere å vegre seg for å søke helsehjelp til dyra. 😊

Skal lese meg opp på skilpadden jeg alltid har ønsket meg nå!

Anonymkode: c1c57...7f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint for dere som liker reptiler. Synd for meg (og andre) med slangefobi som nå må omplassere eller i verste fall avlive de dyra vi har fra før fordi ikke engang dyrlegekontorene lenger vil være slangefrie soner. Og greier man ikke en tur til dyrlegen, kan man jo ikke ha dyr, det er totalt uansvarlig, jeg skjønner det...

så tåpelig. er bare å ringe i forkant å si fra. du kan eventuelt flytte til landet der det jobber 1 veterinær, da er det enkelt å fikse

Anonymkode: 871ef...114

Skrevet

Nei, fy faen så ekkelt. Ser bare for meg at folk som er skittne og har det urenslig hjemme har slike "kjæledyr".

Skrevet

Feil - på alle måter! Det er ikke greit. Reptiler vil ikke, og kan ikke, sette pris på menneskelig selskap. Det er dyremishandling.

I en katt-, kanin-, hund-situasjon så er det et gjensidig forhold der begge deler setter pris på, reflekterer over (i en liten, men fortsatt i en grad) forholdet og samspillet. 

Et reptil vil aldri kunne bli "venn" med mennesker, det er dyremishandling å holde dem i fangenskap. De fleste kjæledyrene vi har idag (med noen unntak), foretrekker menneskelig selskap fremfor å være på egenhånd. Derfor er det greit. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder med de som vil REPTILENES beste, og kun de- dyrevernorganisasjoner og eksperter som syns dette er mishandling!

Anonymkode: 6be30...649

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så når alle andre land prøver å begrense hold av reptiler pga alle problemene det medfører, går vi motsatt vei og åpner for første gang opp for det. Ikke snakk om å lære av andres erfaringer, det er best å drite seg ut selv. 

• Liker 5
Skrevet

Det er tydeligvis ikke alle som har lest seg opp om reptiler før de kaster ut påstander både til høyre og venstre.. 

Dette lovforslaget er jobbet med i åresvis og mattilsynet og landbruksdepartementet har hentet inn informasjon og kunnskap fra eksperter på området. Når biologer, veterinærer, mattilsynet, norsk zoo-bransje osv mener dette er forsvarlig dyrehold, så blir det for dumt av dere og rope ut om dyremishandling. 

Å si at "alle andre land" prøver å begrense reptilholdet er nok å ta i litt. ;) Problemer med reptilhold er ofte knyttet til farlige dyr (typ krokodiller, store slanger som anaconda, giftslanger eller reptiler som er veldig krevende.) Alle reptilene på denne lille listen som blir lovlige i Norge er lettstelte, forholdsvis små og kan ikke overleve i Norsk natur. Og ingen av dem er farligere enn en vanlig huskatt.. 

Og til sist; ingen seriøse reptilholdere ser på slanger og øgler som "kjæledyr" slik som en hund. Som sagt tidligere, dette er litt som å ha et akvarium med fisk. De må ha stort terrarie å bo i, riktig temperatur og fuktighet, riktig mat (og slapp av, de aller fleste forer slangene med rotter de har kjøpt fryst fra dyrebutikken som er humant avlivet, ikke levende kattunger...) 

Heldigvis slipper vi å kjempe mot slike som kun driver med skremselspropaganda lenger! Vi vant! :D 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint for dere som liker reptiler. Synd for meg (og andre) med slangefobi som nå må omplassere eller i verste fall avlive de dyra vi har fra før fordi ikke engang dyrlegekontorene lenger vil være slangefrie soner. Og greier man ikke en tur til dyrlegen, kan man jo ikke ha dyr, det er totalt uansvarlig, jeg skjønner det...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besvimer du når du ser en katt i bur på avstand, eller bilde eller film av katter kommer brått på deg? Tisser og bæsjer du på deg? Kaster du opp? Må du hentes med ambulanse? Får du andre mennesker rundt deg til å hyle av skrekk også?

Det gjør jeg. Reagerer du slik på katter i bur, skal du få lov til å sammenligne. Men skal du ha eller håndtere slanger er du temmelig uansvarlig om du ikke tar inn over deg at alvorlig slangefobi er temmelig utbredt og ikke til å kimse av. 

OH PLEASE, skaff hjelp. Er det mulig å være så gal.

Anonymkode: 689f1...de5

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, da blir det i alle fall færre kattunger som blir satt ut for å dø hvert år. 

Anonymkode: 02cd5...251

• Liker 1
Skrevet
På 12.5.2017 den 20.40, AnonymBruker skrev:

OH PLEASE, skaff hjelp. Er det mulig å være så gal.

Anonymkode: 689f1...de5

Det er ofte slik fobier fungerer. Det er ikke snilt å skrive slikt til folk fordi de har en fobi. Det er ikke deres feil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...