Hannahkarlsen Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 25.august skal det nå bli lovlig med flere arter slanger, øgler og skilpadder i Norge. Og jeg har alltid hatt lyst på slange. Så nå skal jeg sette meg ned og lære meg hva jeg trenger å vite til å skaffe meg en Kornsnok. Lurer da på om noen har erfaring med det? Ting som klima, akvarium og hvor man skal få tak i flere frosne mus?
Gjest Gia_ Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Anbefaler deg å melde deg inn på reptilfreaks forumet, og heller spørre der! Mange mer flinke kunnskapsrike personer der enn her vil jeg tro Hurra for lovendringen 👏🏼
Spøkelseskladden Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Ser du allerede har fått tips om Reptilfreaks, jeg støtter det! Der har de også fakta-ark om hold av de fleste vanlige reptiler. Dette er en gledens dag for alle oss som har kjempet for dette i årevis! :D Nå håper jeg bare alle de nye som kommer inn i hobbyen er flinke til å lese seg opp om dyrene og gi de det de trenger for å trives. 1
dansestjerna Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 Jeg kan ingenting om slanger og lurer på om noen orker å fortelle meg hvordan de kan være egnet som kjæledyr? Og hvordan får man slanger til å trives i fangenskap? Jeg tenker på hvordan de skal "bo" og hvordan de skal få beveget seg nok? 3
Glød Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 2 timer siden, dansestjerna skrev: Jeg kan ingenting om slanger og lurer på om noen orker å fortelle meg hvordan de kan være egnet som kjæledyr? Og hvordan får man slanger til å trives i fangenskap? Jeg tenker på hvordan de skal "bo" og hvordan de skal få beveget seg nok? Tror du undulater i trange bur har det i nærheten av bra? De flyr milevis hver dag i fri tilstand, i fangenskap får de knapt beveget seg. Jeg er for å lempe på forbudet, slik at reptiler i fangenskap kan få veterinærbehandling i stedet for å kakkes ihjel når de blir syke. Men samtidig skulle alle som selger dyr i mye større grad blitt pålagt å informere hvordan dyret bør holdes, og det skulle vært forbudt å selge habitater som er for små til å tilfredsstille dyrets behov. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre jeg nå! Jeg har helt syk fobi mot slanger og er sykt i mot at det i det hele tatt skal bli lovlig.. Hva hvis en rømmer liksom og sniker seg inn i nabohuset? Jeg har vanskeligheter nok med å gå i skogen om sommeren... Off, nei, dette var egentlig forferdelige nyheter. Håper ikke at dette er tar helt av, slik at "alle" plutselig skal ha en slange siden det nå blir lovlig.. Jeg er heller for at ulovlige reptiler skal få hjelp hvis de trenger det, anonymt eller lignende. Anonymkode: d3442...b6a 1
Spøkelseskladden Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 3 timer siden, dansestjerna skrev: Jeg kan ingenting om slanger og lurer på om noen orker å fortelle meg hvordan de kan være egnet som kjæledyr? Og hvordan får man slanger til å trives i fangenskap? Jeg tenker på hvordan de skal "bo" og hvordan de skal få beveget seg nok? Å ha slanger er litt som å ha fisk. Gleden i hobbyen er å gi dyrene et naturlig habitat og se at de trives. Min erfaring tilsier at de som driver med slikt dyrehold ofte strekker seg ekstra langt for å sørge for at dyrene har det bra, ved å virkelig sette seg inn i dets behov. Og en ting som ikke er et så stort behov hos reptiler er bevegelse. I fri tilstand beveger de seg ikke nevneverdig mye, de lar ofte byttet komme til seg. De tilbringer også en del tid på å bare ligge og "sole seg" ettersom det er varme de får energi fra. Dermed trenger de ikke all verdens med plass. Men det skal likevel være stort nok terrarium slik at dyret får strekt ut hele sin lengde. Anbefaller alle som lurer på noe om å gå på reptilfreaks sine sider og lese litt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre jeg nå! Jeg har helt syk fobi mot slanger og er sykt i mot at det i det hele tatt skal bli lovlig.. Hva hvis en rømmer liksom og sniker seg inn i nabohuset? Jeg har vanskeligheter nok med å gå i skogen om sommeren... Off, nei, dette var egentlig forferdelige nyheter. Håper ikke at dette er tar helt av, slik at "alle" plutselig skal ha en slange siden det nå blir lovlig.. Jeg er heller for at ulovlige reptiler skal få hjelp hvis de trenger det, anonymt eller lignende. Anonymkode: d3442...b6a Det kunne like gjerne ha rømt noen før loven kom, som etter! Folk hadde reptiler selv om det var ulovlig. Anonymkode: 6e934...7b4 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre jeg nå! Jeg har helt syk fobi mot slanger og er sykt i mot at det i det hele tatt skal bli lovlig.. Hva hvis en rømmer liksom og sniker seg inn i nabohuset? Jeg har vanskeligheter nok med å gå i skogen om sommeren... Off, nei, dette var egentlig forferdelige nyheter. Håper ikke at dette er tar helt av, slik at "alle" plutselig skal ha en slange siden det nå blir lovlig.. Jeg er heller for at ulovlige reptiler skal få hjelp hvis de trenger det, anonymt eller lignende. Anonymkode: d3442...b6a Jeg sier meg enig med deg. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette. Kommer det til å være slanger til salgs i dyrebutikkene nå...? Anonymkode: ecec1...1ce 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kunne like gjerne ha rømt noen før loven kom, som etter! Folk hadde reptiler selv om det var ulovlig. Anonymkode: 6e934...7b4 Ja, og det har de da også gjort jevnlig. Men det kommer til å bli flere. Langt flere. Anonymkode: ecec1...1ce 2
Hannahkarlsen Skrevet 11. mai 2017 Forfatter #12 Skrevet 11. mai 2017 Det er nok ikke helt det samme som hund og katt hvis du tenker på kjæledyr. Ingen myk pelsdott å kose med. Men det er et fascinerende dyr og er for noen (som meg) perfekt som et kjæledyr da jeg vet hvor mye kjærlighet jeg har for dyret. Dette er noe jeg har bestemt meg for og har ønsket meg lenge. Det skal ikke skje på noe "jallamåte" og er virkelig noe jeg velger i investere penger på. Investere til at den skal ha et godt levekår. Jeg har også allerede bestemt meg for hvilken art jeg skal ta. Dette er fordi av dem som blir lovlig har jeg gått for den som er lettest å ta vare på. Ettersom dette da er førstegang jeg skal ha reptil og den var anbefalt for nybegynnere
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #13 Skrevet 11. mai 2017 Fint for dere som liker reptiler. Synd for meg (og andre) med slangefobi som nå må omplassere eller i verste fall avlive de dyra vi har fra før fordi ikke engang dyrlegekontorene lenger vil være slangefrie soner. Og greier man ikke en tur til dyrlegen, kan man jo ikke ha dyr, det er totalt uansvarlig, jeg skjønner det... Anonymkode: ecec1...1ce 1
Hannahkarlsen Skrevet 11. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 11. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint for dere som liker reptiler. Synd for meg (og andre) med slangefobi som nå må omplassere eller i verste fall avlive de dyra vi har fra før fordi ikke engang dyrlegekontorene lenger vil være slangefrie soner. Og greier man ikke en tur til dyrlegen, kan man jo ikke ha dyr, det er totalt uansvarlig, jeg skjønner det... Anonymkode: ecec1...1ce SELVFØLGELIG vil det være veterinærer som ikke har så mye slanger der. Finnes også private veterinærer men egne kontorer som du faktisk kan ta kontakt med og faktisk avtale tid med og i tillegg forklare slangefobien. 5
dansestjerna Skrevet 11. mai 2017 #15 Skrevet 11. mai 2017 1 time siden, Spøkelseskladden skrev: Å ha slanger er litt som å ha fisk. Gleden i hobbyen er å gi dyrene et naturlig habitat og se at de trives. Min erfaring tilsier at de som driver med slikt dyrehold ofte strekker seg ekstra langt for å sørge for at dyrene har det bra, ved å virkelig sette seg inn i dets behov. Og en ting som ikke er et så stort behov hos reptiler er bevegelse. I fri tilstand beveger de seg ikke nevneverdig mye, de lar ofte byttet komme til seg. De tilbringer også en del tid på å bare ligge og "sole seg" ettersom det er varme de får energi fra. Dermed trenger de ikke all verdens med plass. Men det skal likevel være stort nok terrarium slik at dyret får strekt ut hele sin lengde. Anbefaller alle som lurer på noe om å gå på reptilfreaks sine sider og lese litt. Tusen takk for et godt svar og link Tror nok ikke slanger er noe for meg, men det er interessant å høre hvordan landets "nye" kjæledyr har det i hverdagen. Jeg er generelt opptatt av av alles ve og vell
dansestjerna Skrevet 11. mai 2017 #16 Skrevet 11. mai 2017 2 timer siden, Glød skrev: Tror du undulater i trange bur har det i nærheten av bra? De flyr milevis hver dag i fri tilstand, i fangenskap får de knapt beveget seg. Jeg er for å lempe på forbudet, slik at reptiler i fangenskap kan få veterinærbehandling i stedet for å kakkes ihjel når de blir syke. Men samtidig skulle alle som selger dyr i mye større grad blitt pålagt å informere hvordan dyret bør holdes, og det skulle vært forbudt å selge habitater som er for små til å tilfredsstille dyrets behov. Nå var jeg bare ute etter litt generell info om hvordan slanger fungerer som kjæledyr ... Den debatten du legger opp til her orker jeg ikke akkurat nå, men jeg tror vi ville blitt ganske enig 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #17 Skrevet 11. mai 2017 15 minutter siden, Hannahkarlsen skrev: SELVFØLGELIG vil det være veterinærer som ikke har så mye slanger der. Finnes også private veterinærer men egne kontorer som du faktisk kan ta kontakt med og faktisk avtale tid med og i tillegg forklare slangefobien. Hvis jeg finner en veterinær som kan garantere at h*n aldri behandler slanger, så kanskje. Men det vil uansett bli for risikabelt å måtte bruke dyrevogna på toget etc, så antar jeg må si farvel til pusen min nå. Anonymkode: ecec1...1ce
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #18 Skrevet 11. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg finner en veterinær som kan garantere at h*n aldri behandler slanger, så kanskje. Men det vil uansett bli for risikabelt å måtte bruke dyrevogna på toget etc, så antar jeg må si farvel til pusen min nå. Anonymkode: ecec1...1ce Jeg har fobi for katter, så det er godt nytt for meg! En katt mindre jeg må forholde meg til! Anonymkode: a7759...8dc 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #19 Skrevet 11. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fobi for katter, så det er godt nytt for meg! En katt mindre jeg må forholde meg til! Anonymkode: a7759...8dc Besvimer du når du ser en katt i bur på avstand, eller bilde eller film av katter kommer brått på deg? Tisser og bæsjer du på deg? Kaster du opp? Må du hentes med ambulanse? Får du andre mennesker rundt deg til å hyle av skrekk også? Det gjør jeg. Reagerer du slik på katter i bur, skal du få lov til å sammenligne. Men skal du ha eller håndtere slanger er du temmelig uansvarlig om du ikke tar inn over deg at alvorlig slangefobi er temmelig utbredt og ikke til å kimse av. Anonymkode: ecec1...1ce 4
Wenda Skrevet 11. mai 2017 #20 Skrevet 11. mai 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg finner en veterinær som kan garantere at h*n aldri behandler slanger, så kanskje. Men det vil uansett bli for risikabelt å måtte bruke dyrevogna på toget etc, så antar jeg må si farvel til pusen min nå. Anonymkode: ecec1...1ce Seriøst? Snakk om å sette seg rett i en offerrolle Hva med alle som er livredd hunder, katter, fugler etc? Ja du får si farvel til pusen din. Håper den får et godt hjem 👍 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå