Gå til innhold

Søsken til rusmisbrukere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 19-åring i familen som ønsker ikke å slutte med rus( hasj og forskjellige typer tabletter) . Bor hos moren. Foreldrene er skilt og har prøvd alt, men det har ikke blitt noe bedre. Vi som familien er bekymret for søsken til 19-åringen. 

Er det bra for barna å vokse opp med en rusmisbruker i huset ? Hvilken instanser kan man søke hjelp hos ? 

Jeg tenker at små barn skal ikke utsettes for noe så alvorlig og ustabilt. Ungdomen ruser seg jevnlig.

takk for alle tips og råd

Anonymkode: 8bff8...662

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en 19-åring i familen som ønsker ikke å slutte med rus( hasj og forskjellige typer tabletter) . Bor hos moren. Foreldrene er skilt og har prøvd alt, men det har ikke blitt noe bedre. Vi som familien er bekymret for søsken til 19-åringen. 

Er det bra for barna å vokse opp med en rusmisbruker i huset ? Hvilken instanser kan man søke hjelp hos ? 

Jeg tenker at små barn skal ikke utsettes for noe så alvorlig og ustabilt. Ungdomen ruser seg jevnlig.

takk for alle tips og råd

Det er svært vanskelig å få en ungdom som har bestemt seg for å røyke hasj til å la være, særlig i våre dager der man blir oumpet fukl av udokumentert propaganda fra hasjapologeter som med nebb og klør undergraber omtrent en hver negativ vinkling. Her i tråden kommer det til å dukke opp adskillige individer som skal fortelle deg st dette er ikke så farlig, og at det hadde vært mye verre om han drakk alkohol. Dette er i stor grad unyansert vrøvl, fra folk som har sine egne agendaer, og gjør sammenligninger mellom stoffer som ikke direkte lar seg sammenligne.

Det er flere steder man kan henvende seg, men det er ingen som kan gripe inn før han selv vil slutte. Fastlege og sosialtjeneste kan være rådgivende instanser, men kan ikke anvende tvangshjemler uten videre. Uteseksjonen i kommunen (hvis det finnes en i deres kommune) driver ofte oppsøkende virksomhet, og kan nok tenkes å ville komme og snakke med ham, men kan heller ikke direkte gripe inn.

Du kan få gratis rådgivning fra kompetente folk ved å ringe rustelefonen - gratis landsdekkende nummer 08588.

Det finnes organisasjoner for pårørende til rusmisbrukere hvor du kan komme i kontakt med andre i lignende situasjoner. Politiet har egne programmer for unge hasjrøykere, og det er ikke farlig å be om råd fra dem. For mindreårige vil ikke såkalte ruskontrakter føres opp på rulleblad. Jeg er usikker på hvordan det stiller seg når han er blitt myndig, men man kan henvende seg anonymt for å få råd.

Det kan være svært ødeleggende for familien til en tung hasjrøyker å leve med problemstillingen over tid, selv om de fleste lobbyistene prøver å benekte dette. Du skriver ikke så mye om omfanget av dette, men det er uansett belastende å ha et menneske i hsuet som jevnlig bryter loven, kanskje oppbevarer ulovlige stoffer, og vil oppleve store humørsvingninger, eventuelt med aggresjon, alt etter tilgang og forbruk.Dette er ikke uproblematisk uansett hva folk måtte mene.

Vær forberedt på å møte liten forståelse og mye propaganda i denne tråden.

Anonymkode: 7f4a2...0a4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svaret.

Ungdomen er har begynt med rus for 3 år siden og har vært gjennom flere instanser og ordninger uten bedring. 

Sluttet på skolen og har deltid jobb. Resten av tiden går på fest, drikking og hasj/exctasy. Han vil ikke slutte og liker rus.

Det vi har bekymret for er søsken. De er midt opp i dette og omgås vedkommende hver dag. 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis Undommen har prøvd diverse instanser uten at det hjelper, tror jeg det ikke er mye mer å gjøre. 19 år er plutselig myndig og kan gjøre som de vil. Jeg ville satt hardt mot hardt, slutt med rus eller flytt ut.  Tvangsinnlegging er vanskelig å få til, da skal det overdoser og psykoser til. 

Anonymkode: 88e27...845

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei og takk for svaret.

Ungdomen er har begynt med rus for 3 år siden og har vært gjennom flere instanser og ordninger uten bedring. 

Sluttet på skolen og har deltid jobb. Resten av tiden går på fest, drikking og hasj/exctasy. Han vil ikke slutte og liker rus.

Det vi har bekymret for er søsken. De er midt opp i dette og omgås vedkommende hver dag. 

ts

Da vil jeg anbefale å kontakte noen av de instansene som er beskrevet her:

https://helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus

Det virker som om dette er , eller er i ferd med å bli et omfattende problem. 19-åringen kan dere nok ikke gjøre så mye for før han selv skjønner at han trenger hjelp, men søsken, foreldre og andre i nærheten får en unødvendig stor belastning, og dette kan bli veldig ødeleggende. De trenger oppfølging, veiledning og hjelp. Det er særlig viktig for yngre søsken at de kan få noen å snakke med som kan hjelpe dem til å forstå sin egen rolle i situasjonen, og hjelp til å trekke opp grensene for hvor deres eget ansvar går. Det er lett for dem å bebreide seg selv, og kjenne utilstrekkelighet i situasjonen. Det gjelder selvsagt også foreldre og andre voksne, men erfaringsmessig vil ofte ungre søsken rammes hardere i den tidlige fasen. Alle rundt en rusmisbruker trenger veiledning i hvordan de skal forholde seg, hva de skal gjøre, hva de kan gjøre, og hva de ikke burde gjøre.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg anbefale å kontakte noen av de instansene som er beskrevet her:

https://helsenorge.no/parorende/tilbud-for-parorende-innen-psykisk-helse-og-rus

Det virker som om dette er , eller er i ferd med å bli et omfattende problem. 19-åringen kan dere nok ikke gjøre så mye for før han selv skjønner at han trenger hjelp, men søsken, foreldre og andre i nærheten får en unødvendig stor belastning, og dette kan bli veldig ødeleggende. De trenger oppfølging, veiledning og hjelp. Det er særlig viktig for yngre søsken at de kan få noen å snakke med som kan hjelpe dem til å forstå sin egen rolle i situasjonen, og hjelp til å trekke opp grensene for hvor deres eget ansvar går. Det er lett for dem å bebreide seg selv, og kjenne utilstrekkelighet i situasjonen. Det gjelder selvsagt også foreldre og andre voksne, men erfaringsmessig vil ofte ungre søsken rammes hardere i den tidlige fasen. Alle rundt en rusmisbruker trenger veiledning i hvordan de skal forholde seg, hva de skal gjøre, hva de kan gjøre, og hva de ikke burde gjøre.

Ja hva er det dem ikke burde gjøre da?

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mor har ikke hjerte til å be ham flytte ut. Faren er mer på den siden at yngre søsken bor hos han. Det hadde barna tatt veldig tungt og er veldig knyttet til moren.

Det er så vanskelig fordi situasjonen blir ikke bedre, dessverre.

ts

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mor har ikke hjerte til å be ham flytte ut. Faren er mer på den siden at yngre søsken bor hos han. Det hadde barna tatt veldig tungt og er veldig knyttet til moren.

ts

Dette høres ut som en sak for familievernkontoret i kommunen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har 4 halvsøsken som er rusmisbrukere, og de er vokst opp under samme tak hos moren sin (skilsmissebarn). Det er blitt fortalt at den eldste av disse har oppfordret de andre til å prøve, og dermed er det blitt en slags dominoeffekt. Jeg og min bror er vokst opp hos moren og faren min, og selvom vi har hatt de på besøk fra gang til gang så har vi aldri prøvd rus, og det kunne aldri falle oss inn. MEN vi er blitt tilbudt  maaange ganger, og det er det som er skremmende. Heldigvis så har foreldrene våres satt grenser og sperrer, så vi har egentlig bare blitt eksponert for de alene en sjelden gang, og nå i senere tid kan det gå flere år mellom vi ser hverandre. Jeg har mistet en halvbror, og de resterende er _tunge_ misbrukere. De bruker mye, og det forventes at de ikke lever til over 50.

Han er 19 år, det vil si at han er myndig. Vær så snill og si til foreldrene hans at søskna hans definitivt ikke har det bra under samme tak som han og at enten han eller barna virkelig burde flytte, er man rusa nok så gjør man nemlig alt for å såre de man er glad i. Rusmisbrukere er egoistiske, og jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger de har prøvd å såre meg og broren min. Sin egen familie. Jada, han har fremdeles en sjanse til å komme seg ut av det, men vær så snill og ikke eksponer BARN for rus. De kommer til å bli tilbudt, og mange ganger gir de etter for gruppepress.

Anonymkode: b9938...734

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til de åpenbare utfordringene ved å ha et søsken som ruser seg, er det også en fare for at søsknene kan føle seg tilsidesatt og usynliggjort. De kan vokse opp og oppleve at deres behov ikke blir tatt hensyn til, dersom de føler at foreldrene bruker all sin energi på søskenet som ruser seg. Man risikerer da at søsknene utagerer for å få oppmerksomhet, fordi negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Eller de kan gjøre seg usynlige, så de til slutt ikke tør si fra om problemer de selv kanskje måtte ha. Det er på ingen måte bra for barna å ha en rusmisbruker i hus, spesielt ikke når vedkommende ikke er motivert for å slutte.

Anonymkode: 11a56...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hasj er et bedritent rusmiddel fordi det gir lite bivirkninger fra dag til dag men er et ekkelt og snikende rusmiddel som sakte med sikkert endrer personligheten over tid pga opphopningen en får i kroppen ved daglig røyking. De som røyker hasj er i tillegg de mest forbanna egoistiske stabeisene som bare nekter å innse at rusmiddelet påvirker både dem selv og dem rundt fordi det gjør folk til egoistiske, disempatiske rasshøl uten snev av empati for andre.

Ærligtalt tror jeg bare jeg hadde sagt: du er 19, hvis dette er livsvalget ditt får du bare flytte ut. Du kan komme tilbake å bo her om du vil ha hjelp og støtte til å ta bedre valg, men dette akseptereres ikke som del av vårt dagligliv og under vårt tak. Men du er velkommen på søndagsmiddag. 

Anonymkode: bc76c...901

• Liker 3
Gjest Axl Rose
Skrevet

Jeg er så glad jeg bare har eldre søsken så de var flyttet ut når jeg holdt på som verst. Broren min hatet meg for det og han er ikke blid på meg enda..

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Far må insistere, på å ha 100% omsorg og evt gå til sak om mor ikke gir seg.

Selv om barna ikke skal bo hos mor mens 19-åringen  bor der og ruser seg, kan mor treffe barna ofte utenfor hjemmet. Det bør far være med og tilrettelegge for.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Biloba skrev:

Far må insistere, på å ha 100% omsorg og evt gå til sak om mor ikke gir seg.

Selv om barna ikke skal bo hos mor mens 19-åringen  bor der og ruser seg, kan mor treffe barna ofte utenfor hjemmet. Det bør far være med og tilrettelegge for.

Man bør prøve å løse saken i minnelighet før man begynner å gå til sak mot noen. I min erfaring kan slikt ofte finne gode løsninger når man kommer sammen med en nøytral tredjepart. 

Jeg henviste til familievernkontoret litt lenger opp i tråden. Jeg tror det er riktig sted å starte.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør prøve å løse saken i minnelighet før man begynner å gå til sak mot noen. I min erfaring kan slikt ofte finne gode løsninger når man kommer sammen med en nøytral tredjepart. 

Jeg henviste til familievernkontoret litt lenger opp i tråden. Jeg tror det er riktig sted å starte.

Ungdommen har ruset seg i 3 år.

Det er over ett år siden han ble myndig, men mor har fortsatt ikke tatt tak for å skjerme små søsken mot å bo midt oppi dette. Jeg er sikker på at de har forsøkt å løse saken i minnelighet, og de har jo vært i kontakt med mange hjelpeinstanser allerede.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Biloba skrev:

Det er over ett år siden han ble myndig, men mor har fortsatt ikke tatt tak for å skjerme små søsken mot å bo midt oppi dette. Jeg er sikker på at de har forsøkt å løse saken i minnelighet, og de har jo vært i kontakt med mange hjelpeinstanser allerede.

Dette vet vi ikke. Hjelpeinstansene som nevnes er sannsynligvis instanser som er rettet mot ungdommen. Det er helt typisk for slike saker at det som angår resten av familien ikke blir adressert før en ekstern stimulans oppfordrer til det. 

for min del, når jeg ikke vet hva som er prøvd, må jeg foreslå det som kan gi resultater. Å til sak mot en tidligere partner er et drastisk grep som man bør prøve å unngå inntil det er tvingende nødvendig. Barna blir også skadelidende om man går til slike grep. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet vi ikke. Hjelpeinstansene som nevnes er sannsynligvis instanser som er rettet mot ungdommen. Det er helt typisk for slike saker at det som angår resten av familien ikke blir adressert før en ekstern stimulans oppfordrer til det. 

for min del, når jeg ikke vet hva som er prøvd, må jeg foreslå det som kan gi resultater. Å til sak mot en tidligere partner er et drastisk grep som man bør prøve å unngå inntil det er tvingende nødvendig. Barna blir også skadelidende om man går til slike grep. 

Barndommen til barna er nå, og de har allerede levd med rusmisbruk i 3 år.

Mor klarer ikke å ta konsekvensen av at barna må skjermes. Da er det nødvendig å ta drastiske grep. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Biloba skrev:

hvem er du eller "dere" og hva har dere prøvd? Har du prøvd å ta en alvorsprat med gutten ila disse TRE år? Og hva gjør far? Dere aom familie er en enhet selv om dere er skilt opp. Dere MÅ hjelpeungdommen sammen og ikke bare klage på mor.

Anonymkode: 871a5...95d

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvem er du eller "dere" og hva har dere prøvd? Har du prøvd å ta en alvorsprat med gutten ila disse TRE år? Og hva gjør far? Dere aom familie er en enhet selv om dere er skilt opp. Dere MÅ hjelpeungdommen sammen og ikke bare klage på mor.

Anonymkode: 871a5...95d

Jeg har ikke det nei, jeg er ikke ts;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...