Gå til innhold

Kraftig halsbetennelse?

Fremhevede innlegg

Gjest Meg99
Skrevet

Jeg har hatt siden tirsdag forfjor uke, helt jævlig vondt i halsen. Jeg fikk ikke sovet om natten, og fikk lite i meg mat, på lørdag dro jeg å mamma på legevakta (Er bare 17 år) Fikk pencillin, for hadde halsbetennelse. Det begynte å gå litt over dagen etterpå, men hadde fortsatt vondt men klarte å spise mere en bare suppe. Har siden det hatt litt vondt, sånn irriende vondt. I dag har jeg veldig vondt igjen, føler ikke at den tabelleten hjelper noe særlig. Så jeg blir hjemme fra skolen i morgen, og drar til legen. Jeg er utrolig sliten nå. Hatt vondt i over en ute!! Har dere noen tips til hva dette kan være? Og kan de operere mandlene med en gang, om det er noe med de? 

Ganske lei nå:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar gjerne litt tid før halsbetennelsen går over SELV om du har fått penicillin :) Fortsett på kuren, så blir det nok snart bedre :)

Gjest Meg99
Skrevet

Men er det normalt etter nesten 1 uke? At jeg fortsatt skal gå å ha vondt? 🤔

Skrevet

Kan være streptokokker. Det finner legene ut av med en gang. Men de tar neppe mandlene akutt.
God bedring.

Skrevet

Jeg har nettopp hatt halsbetennelse og hadde sterke smerter i halsen i 2 uker, det tar tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å ha det akkurat slik som deg, TS, og det er veldig slitsomt mens det står på.

I mitt tilfelle er det den bredspektrede antibiotikaen som de alltid gir først. Den fungerer ikke på meg og mine halsbetennelser. Det nytter ikke å si det til legen, de må tydeligvis pøse på med en slik antibiotika først, før jeg får resept på en ny type som fungerer (så frustrerende å måtte spise dobbel mengde antibiotika totalt, og gå flere uker ekstra med betennelse hver gang!!).

Dra tilbake til legen så snart du er ferdig med kuren, og få ny blodprøve. Dersom det fremdeles er høy crp, vil du nok få en ny og mer effektiv antibiotika.

Anonymkode: 29abd...253

AnonymBruker
Skrevet

har også halsbettennelse for tiden. Selv har jeg bare hatt vondt i en ukes tid, men i mitt tilfelle er det virus da, så kan ikke kureres med antibiotika. Anbefaler deg bare å gå på den antibiotikakuren, tar nok litt tid før det gir seg. Og hør med legen din. 

Du kan også lindre smerten til en viss grad. Noen liker å spise is og drikke kalde ting, for å dempe smerten. Andre liker te. Honning og sitron er veldig bra for halsen også. Du kan også prøve å gurgle med saltvann. Bland litt varmt vann sammen med en teskje med salt og gurgle det. Finnes også noen smertestillende drops for halsen. De heter zyx og er å få kjøpt på apoteket.

Smør deg inn med tolmodighet, få mye hvile, og drikk mye vann. Viktig å ikke stresse, da det kan svekke imunsystemet.

God bedring!

Anonymkode: d7edd...b9e

Skrevet

Du burde dra til legen for å ta ny blodprøve. En gang jeg hadde halsbetennelse fikk jeg feil type antibiotika, så jeg måtte få en ny type før de fungerte. Syns det høres lenge ut å ha så vondt i en uke, men noen halsbetennelser sitter skikkelig i. Drikk masse vann og ta smertestillende, så blir det ikke så vondt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...