Gå til innhold

Venninnegjeng og 3-retters middag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asprages surret i spekeskinke til forrett

Biff  med bakt tomat til hovedrett

Sjokolademoussé til dessert

Anonymkode: 7a6d2...413

Takk for tips! :)

Anonymkode: 1bfad...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For en gøy idé! Det tror jeg at jeg skal foreslå til tre av mine venninner, som er veldig glad i å lage mat, at vi lager vår egen "4-stjerners middag".

Jeg har både foreldre, svigerforeldre, svogere, svigerinner, besteforeldre, svigerbesteforeldre - ja, egentlig en hel haug med folk på både min og samboerens side, som kan kalles for "foodies". Jeg er ikke dårlig til å lage mat, men jeg er mer eksperimentell med mat og krydder fra over hele verden, mens mange av de er slike som gjerne drar på matferie, hvor de bruker titusener for å spise på Noma, Narisawa eller Osteria Francescana.
Husker første gang jeg skulle invitere de tre største gourmetene på tre-retters, jeg var så nervøs. Men har en kompis som er kokk, og han hjalp meg sette sammen en meny som virker kjempeimponerende, men som er veldig lett å gjennomføre. Jeg har brukt den mange ganger på nye gjester, og har fått rykte for å være en meget god kokk, selv om jeg ikke kunne stekt et stort stykke kjøtt, om det så gjaldt livet. :P

Forrett:
Gravet viltkjøtt - dette får du kjøpt ferdig gravet i kjøttdisken på de fleste matbutikker med en god kjøttdisk, og siden det er forrett, så trenger du veldig lite, og da blir prisen ganske lav. Jeg liker best gravet elg - så mye smak! Kjøttet har jeg servert med en bitter salat med pepperrot, en type chutney(lagde multechutney en gang, det var godt), rørte tyttebær, av og til rømme, og flatbrød. Superenkelt, men fordi det er råvarer få bruker, så virker det så mye mer imponerende. Du kan late som om du graver kjøttet selv, da blir folk hvertfall imponert :P Det ser også fargerikt og godt ut, når det er dandert på tallerkenen.

Hovedrett:
Pannestekt kveite - kjempelett å steke! Servert på en rotmos(bruk en rot eller to med sterk smak også, som pepperrot eller sellerirot), og med linser i hjemmelaget rødvinssaus(også veldig lett å lage). Har noen ganger servert salat til, hvis det har vært storspisere, og da bruker jeg ruccola.
Denne retten ser kjempelekker ut på fatet, og mange tror det er en vanskelig rett å lage, men det vanskeligste er kveiten, og der fins det maaange videoer på youtube, som kan hjelpe deg, om man er i tvil.

Dessert:
Jeg avslutter som regel med sjokoladedessert, og da helst sjokoladefondant med friske bær, eller rørte bær jeg har i fryseren. Fondanten er kanskje ikke den letteste å få til første gang man serverer 3-retters, og spesielt ikke hvis man har åpen stue/kjøkkenløsning, så da ville jeg heller gått for en ferdiglaget kake servert med vaniljeis.

Å, nå fikk jeg skikkelig lyst til å invitere folk på middag.

Endret av bopera
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...