Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke har funnet vegetarisk tran tilpasset de minste barna  (1 og 3 år ). Såvidt jeg vet er vegetar tranen i butikken kapsel?

Anonymkode: dd8ed...4f3

Vegetarisk tran?? Er det ikke laget av torskelever da? 

Hvis det finnes et syntetisk vegetarprodukt i samme klasse, er da vel ikke gelatinkapselen et stort problem. Med mindre du er fanatisk. Jeg synes det er fint at vegetarianere og andre er opptatt av miljø og dyrevern, men det blir for fanatisk å være 100 % streng hele tiden. Hvis du er 98 % vegetarianer er det jo strålende uansett, hvem er det du prøver å imponere med de siste to prosentene? Da er det sannsynligvis perfeksjonen du jager, og det minner nesten om anoreksi....

Anonymkode: 7ebbe...4ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i mange av disse vegetartrådene sier vegetarianerne at de blir fysisk uvel av å spise kjøtt, fordi de har unngått å spise det i så lang tig og fordi magene deres ikke "tåler" kjøtt mer. Vil ikke dette kunne skje hos barn som ikke får kjøtt også?

Da har man jo egentlig valgt for barna allerede, at kroppene ikke skal ha i seg kjøtt. Og hvis barna da vil begynne å spise kjøtt, vil de få vondt i magen og tro at sånn er det å spise kjøtt for alle. 

Anonymkode: ba72d...774

Tenkte akkurat det samme... Og alle bryllupstrådene hvor det er sååå vanskelig med vegetarianere og hvor de får den samme kjedelige maten bestandig osv. Og alle stressa vertinner som må finne noe til den vegetariske.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, GoldenLioness skrev:

Men om han spør om å få kjøtt hjemme, nekter dere han det?

Hvis mitt barn hadde spurt om å få kjøtt, hadde jeg sagt at det er noe vi ikke har i dette huset. Det finnes en haug med andre ting han heller ikke får, som f.eks. frokostblandinger med sjokolade. Det er for meg smått absurd at det skal være så mye motstand mot at jeg som mor velger kosthold for barnet mitt når jeg velger på tvers av flertallet. Jeg er forøvrig ikke helt rigid, vi serverte pølser da han hadde besøk av noen klassevenner fordi alle barna ønsket seg det og det var viktigere for meg at sønnen min ikke havner utenfor sosialt enn å være prinsippfast på at vi ikke spiser kjøtt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, GoldenLioness skrev:

Men om han spør om å få kjøtt hjemme, nekter dere han det?

Da får han eventuelt økologisk kjøtt, men det har ikke vært noe tema. Det er på ingen måter nødvendig for kroppen å få kjøtt. Om barn kommer å spør om godteri til middag så er jo ikke det greit heller, det er vi voksne som har ansvaret for at barn får i seg sunn mat og jeg ser ikke på kjøtt som noe sunt i det heletatt. 

Anonymkode: 1b5f3...248

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det finnes et syntetisk vegetarprodukt i samme klasse, er da vel ikke gelatinkapselen et stort problem. Med mindre du er fanatisk. Jeg synes det er fint at vegetarianere og andre er opptatt av miljø og dyrevern, men det blir for fanatisk å være 100 % streng hele tiden. Hvis du er 98 % vegetarianer er det jo strålende uansett, hvem er det du prøver å imponere med de siste to prosentene? Da er det sannsynligvis perfeksjonen du jager, og det minner nesten om anoreksi....

Det var bare noen som spurte meg hvorfor jeg ikke gå vegetar tran istedet for vanlig. Det er ikke problematisk at kapselen inneholder gelatin, det er problematisk å få små barn på 1 år til å svelge den. Derfor jeg gir vanlig tran (med smak); den sklir ned fra skje.

Vegetartran er dog ikke syntetisk, Men basert på alger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i mange av disse vegetartrådene sier vegetarianerne at de blir fysisk uvel av å spise kjøtt, fordi de har unngått å spise det i så lang tig og fordi magene deres ikke "tåler" kjøtt mer. Vil ikke dette kunne skje hos barn som ikke får kjøtt også?

Da har man jo egentlig valgt for barna allerede, at kroppene ikke skal ha i seg kjøtt. Og hvis barna da vil begynne å spise kjøtt, vil de få vondt i magen og tro at sånn er det å spise kjøtt for alle. 

Jeg kan bare svare for oss, men her spiser barnet kjøtt når det er på besøk/bursdag etc.. altså svært sjeldent. Men blir aldri dårlig.. jeg spiser kanskje kjøtt 1 gang i året og blir heller aldri dårlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke spiser kjøtt på 3-4 år så ja, da kan man få litt vondt i magen. Dersom man er i barnehagen eller barneskolen og spiser middag hos besteforeldre og venner i lblant så tror jeg ikke at man skal få noe vondt i magen. Dersom det var tilfellet så ville man vel fått høre at man har "au au i magen" etter å ha spist hamburger? 

Anonymkode: 5920c...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Les litt på definisjoner angående hva det vil si å være vegetarianer. 

Det er ingen diett, men et etisk valg der tanken på å selv spise andre dyr virker avstøtende og galt. Dersom det var en diett med tanke på miljøhensyn så kunne man jo fint spist vanlig mat i bryllup, på restauranter, også videre. 
Men slik er det altså ikke, og dersom du har møtt noen "vegetarianere" som oppfører seg slik så er de heller ikke vegetarianere. 
Etiske valg tar ikke pause selv om man er i Ouagadougou, man er 100% vegetarianer, ikke 98% lavkarbo eller en annen diett. Når det gjelder barn som spise vegetarisk hjemme så er det gjerne litt slakkere med tanke på at de får spise annen mat ute, gjerne får tran, eller spiser gelatin (vegetarianere spiser ikke gelatin, les om opprinnelse), men det er dog svært sjeldent foreldre faktisk omtaler barna som faktiske vegetarianere. 

Kan også legge til at man ikke er vegetarianer for å imponere noen, og ved å blande inn psykiske lidelser som anoreksi støtter du ikke saken din på noen som helst måte. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg ikke har funnet vegetarisk tran tilpasset de minste barna  (1 og 3 år ). Såvidt jeg vet er vegetar tranen i butikken kapsel?

Det er ikke alltid verdens letteste jobb å få i barn tran, derfor må jeg innrømme at det har vært litt bekvemt med de tranene med smak som kamuflerer. 

Min mann er utdannet innen Aqua så mine får ikke fisketran men plantetran pga alle giftstoffene i fisketran.

De har flytende tran som er plantebasert., kjøper den i helsekosten. (Har ikke navnet i farten siden jeg ikke er hjemme)

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde ikke trengt å lage en egen tråd om dette, for det finnes allerede altfor mange opphetede tråder med samme tema. 

Anonymkode: c8b46...53a

Enkelte tråder blir lange og uoversiktlige, så det er like greit å starte en ny tråd. Med andre vinklinger.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Jeg har masse allergier, men påtvinger ikke barna mine å holde seg unna det jeg ikke tåler. Vi er heller kreative og spiser ute f.eks.

Anonymkode: 9d821...7fb

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les litt på definisjoner angående hva det vil si å være vegetarianer. 

Det er ingen diett, men et etisk valg der tanken på å selv spise andre dyr virker avstøtende og galt. Dersom det var en diett med tanke på miljøhensyn så kunne man jo fint spist vanlig mat i bryllup, på restauranter, også videre. 
Men slik er det altså ikke, og dersom du har møtt noen "vegetarianere" som oppfører seg slik så er de heller ikke vegetarianere. 
Etiske valg tar ikke pause selv om man er i Ouagadougou, man er 100% vegetarianer, ikke 98% lavkarbo eller en annen diett. Når det gjelder barn som spise vegetarisk hjemme så er det gjerne litt slakkere med tanke på at de får spise annen mat ute, gjerne får tran, eller spiser gelatin (vegetarianere spiser ikke gelatin, les om opprinnelse), men det er dog svært sjeldent foreldre faktisk omtaler barna som faktiske vegetarianere. 

Kan også legge til at man ikke er vegetarianer for å imponere noen, og ved å blande inn psykiske lidelser som anoreksi støtter du ikke saken din på noen som helst måte. 

Det er nødvendigvis ikke alltid et etisk valg, vi spiser slik pga helsen (ikke en diett, men en livsstil) og hva vi mener er best for kroppen våres, så kommer det etiske som et stort pluss :) Vi spiser dog ikke masse erstatning og ferdigprodusert mat heller selv om det er vegetar. 

Anonymkode: 1b5f3...248

Skrevet

Vi bruker plantebasert tran, pga giftstoffene i vanlig tran.

Er ikke fanatisk, men ønsker ikke at barna mine skal få i seg unødvendige giftstoffer (og jeg er ikke vegetarianer/veganer)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer, men det er ikke mine barn. Nå var minste 9 år, da jeg ble vegetarianer, og det blir da deres valg, hva de ønsker. Men siden jeg ble vegetarianer, så lager jeg jo en del vegetariske middager, som de liker og. Men de får og kjøtt.

Anonymkode: 9602b...407

AnonymBruker
Skrevet

Her spiser vi ikke kjøtt. Jeg tenker hun kan velge selv om hun vil spise kjøtt eller ikke når hun blir stor nok til det. Hun vil sikkert smake pålegg de andre barna i barnehagen spiser når den tid kommer :-) 

For meg er det naturlig at man tar et 'bevisst' valg om å spise kjøtt og ikke omvend. 

😊

Anonymkode: c7370...817

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...