mapanda Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Hva mener folk om foreldre som gjør barna sine til vegetarianere ufrivillig? eller generelt om vegetarianere
Gjest GoldenLioness Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Nei. Å være vegetarianer eller ha spesielle dietter/kosthold er et personlig valg. Om barnet vil spise kjøtt så skal de få bestemme det selv.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Du hadde ikke trengt å lage en egen tråd om dette, for det finnes allerede altfor mange opphetede tråder med samme tema. Anonymkode: c8b46...53a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Hvilken alder er det snakk om her. Om barnet er ganske ungt, så er jo all mat den spiser "ufrivillig" sånn sett. Om man nekter en, si, 13-åring å spise kjøtt så er det litt annerledes. Ser ikke problem med at foreldre oppdrar barna sine på vegetariansk diett og lar dem velge selv når de blir eldre Anonymkode: 60836...50f 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Våre barn spiser av vårt vegetariske kosthold da de er for små til å bestemme selv. Vi gir tran, men utover det får de ikke kjøtt av oss, Men vi nekter de ikke å spise kjøtt eller fisk på besøk. Det vegetariske kostholdet er helt uproblematisk, vi har vært hos ernæringsfysiolog da jeg insisterte og han gjennomgikk matplanen vår og alt ble godkjent. Anonymkode: dd8ed...4f3 6
Sariou Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Hjemme hos oss spiser vi vegetarisk. Hva han selv velger ute, må være opp til ham. Nå er han 6 år og spiser kjøtt der det blir servert og hos pappaen sin. Jeg synes at vegetar vs. kjøtt er et valg vi har rett til å ta som foreldre på lik linje med en hel haug med andre valg. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 Jeg er selv vegetarianer mens min mann og barn spiser kjøtt. Barna er for små til å velge selv enda, og jeg vil ikke gjøre de "vanskelige i matveien" i forhold til besøk hos andre, barnebursdager osv. I tillegg er jeg bekymret for at vi ikke skal klare å sikre riktig sammensatt næring dersom vi begrenser kostholdet deres, så hos oss har det aldri vært noe tema. Når de blir store nok til å bestemme selv så kan de selvsagt gjøre det, men dette er noe jeg tenker bør være et personlig valg. Anonymkode: 9078d...d4e 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når de blir store nok til å bestemme selv så kan de selvsagt gjøre det, men dette er noe jeg tenker bør være et personlig valg. Anonymkode: 9078d...d4e For så vidt. Men man kan jo spørre seg hva som er mest riktig: vegetarisk kosthold der man velger kjøtt, eller kosthold med kjøtt der man velger bort kjøtt. Om man tar utgangspunkt i at begge kosthold er likeverdig mtp næring Jeg tenker at et vegetarisk kosthold som barn og ungdom er som å oppdra barnet som ateist- nøytral, men der det kan velge kjøtt, religion, når det blir eldre Ikke at å spsie kjøtt er religiøst, men ... når jeg tenker meg om, for de som ikke forstår parallellen så er det nok ikke vits å forklare uansett Anonymkode: 60836...50f 1
Minlillesky Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, mapanda skrev: Hva mener folk om foreldre som gjør barna sine til vegetarianere ufrivillig? eller generelt om vegetarianere Jeg mener barn skal få velge dette selv når de er voksne. Det er en del ulike typer vegetarianere i verden, og mye informasjon. Veldig mye informasjon for et barn La de heller spise normalt kosthold, og så kan de velge selv som voksne mennesker om de ønsker å endre kostholdet sitt osv..
Tibbie Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 De samme barna ville nok heller valgt godteri og brus til middag hver dag, men foreldrene bestemmer vel likevel at de skal spise noe annet? Så hva er egentlig forskjellen? Jeg skjønner det om barnet er sånn 16 år, men jeg antar at dette er snakk om barn-barn? Jeg spiser ikke kjøtt i det hele tatt. Med en mann som er kokk og kjøttelsker har ikke pølse og Grandiosa vært utelukkende for minsten. Nå har samboeren blitt ganske så miljøbevist, så nå er det ikke mer kjøtt hjemme hos oss : ) Minsten maser ikke etter kjøtt når vi forklarer HVORFOR. Han er heldigvis en empatisk fyr. 5
Sillyline Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 Så lenge barnet får i seg det som trengs av vitaminer, mineraler og proteiner, skal det ikke være noe problem å spise vegetarisk.
Fru Uperfekt Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Våre barn spiser av vårt vegetariske kosthold da de er for små til å bestemme selv. Vi gir tran, men utover det får de ikke kjøtt av oss, Men vi nekter de ikke å spise kjøtt eller fisk på besøk. Det vegetariske kostholdet er helt uproblematisk, vi har vært hos ernæringsfysiolog da jeg insisterte og han gjennomgikk matplanen vår og alt ble godkjent. Anonymkode: dd8ed...4f3 Hvorfor ikke vegetarisk tran?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 Jeg mener nå det finnes verre ting enn å ikke gi barna kjøtt ufrivillig. Jeg tenker nå heller at det er mer synd på de barna som har masse dårlig kjøtt i kostholdet sitt "ufrivillig" eller annen "mat" som ikke kroppen trenger. Så langt det går, et kosthold fult av grønt, frukt, nøtter, bær, frø og annet kroppen drar nytte av - lage all mat fra bunn av samt eventuelt, vis man må ha kjøtt, bruk økologisk/ fersk kjøtt. Er det beste for både voksne og barn. Anonymkode: 1b5f3...248 5
Biloba Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener nå det finnes verre ting enn å ikke gi barna kjøtt ufrivillig. Jeg tenker nå heller at det er mer synd på de barna som har masse dårlig kjøtt i kostholdet sitt "ufrivillig" eller annen "mat" som ikke kroppen trenger. Så langt det går, et kosthold fult av grønt, frukt, nøtter, bær, frø og annet kroppen drar nytte av - lage all mat fra bunn av samt eventuelt, vis man må ha kjøtt, bruk økologisk/ fersk kjøtt. Er det beste for både voksne og barn. Anonymkode: 1b5f3...248 Mat er ikke bare næring. Mat er også i høy grad sosialt, og man funksjonshemmer barnet sitt hvis man skal nekte det å spise normalt kosthold når det er i barnehagen, i bursdager, hjemme hos kompisene, ikke får spise en pølse på tivoli, godteri med gele i osv. Det vil være slitsomt for barnet, ikke minst om det har veldig lyst på alt som spises foran det. At en ikke serverer kjøtt hjemme synes jeg er greit så lenge en sikrer at barnet får i seg nødvendige næringsstoffer. 5
Ruccula Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 Jeg var vegetarianer som barn! Selvvalgt! Resten av familien spiste litt kjøtt, men jeg ville ikke være med å støtte den groteske kjøttindustrien. Mamma gjorde det hun kunne for at jeg skulle spise fullverdig mat og lagde måltider med bønner og linser. Vokste opp stor og sterk og med supert immunforsvar 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 Så lenge man har peiling nok på ernæring, gjerne rådføre seg med ekspert for å sikre seg. Selv vokste jeg opp på retter som makaronigryte med pølser og ketchup, alenemor med dårlig råd og lite overskudd - mye dårlig kosthold, med eller uten kjøtt. Anonymkode: c1384...436
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 51 minutter siden, Biloba skrev: Mat er ikke bare næring. Mat er også i høy grad sosialt, og man funksjonshemmer barnet sitt hvis man skal nekte det å spise normalt kosthold når det er i barnehagen, i bursdager, hjemme hos kompisene, ikke får spise en pølse på tivoli, godteri med gele i osv. Det vil være slitsomt for barnet, ikke minst om det har veldig lyst på alt som spises foran det. At en ikke serverer kjøtt hjemme synes jeg er greit så lenge en sikrer at barnet får i seg nødvendige næringsstoffer. Jo for all del må barna (og voksne😄) få lov til det og kose seg med litt godt og Skeie ut engang i blant (dog vil slik mat bare smake pyton når man spiser veldig sunt). Men nå snakket jeg mer om hverdagen. Sønnen min blir mye mer glad for en vannmelon, brokkoli eller jordbær som han kan knaske på enn godteri. Sønnen min takker ofte nei til kjøtt av fri vilje og noen ganger spiser han det. Men hjemme så får han ikke det. Vi har i hvertfall veldig mye glede av god mat tross vi ikke spiser et "allment akseptert" kosthold Anonymkode: 1b5f3...248
Gjest GoldenLioness Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo for all del må barna (og voksne😄) få lov til det og kose seg med litt godt og Skeie ut engang i blant (dog vil slik mat bare smake pyton når man spiser veldig sunt). Men nå snakket jeg mer om hverdagen. Sønnen min blir mye mer glad for en vannmelon, brokkoli eller jordbær som han kan knaske på enn godteri. Sønnen min takker ofte nei til kjøtt av fri vilje og noen ganger spiser han det. Men hjemme så får han ikke det. Vi har i hvertfall veldig mye glede av god mat tross vi ikke spiser et "allment akseptert" kosthold Anonymkode: 1b5f3...248 Men om han spør om å få kjøtt hjemme, nekter dere han det?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #19 Skrevet 11. mai 2017 10 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Hvorfor ikke vegetarisk tran? Fordi jeg ikke har funnet vegetarisk tran tilpasset de minste barna (1 og 3 år ). Såvidt jeg vet er vegetar tranen i butikken kapsel? Det er ikke alltid verdens letteste jobb å få i barn tran, derfor må jeg innrømme at det har vært litt bekvemt med de tranene med smak som kamuflerer. Anonymkode: dd8ed...4f3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #20 Skrevet 11. mai 2017 Men i mange av disse vegetartrådene sier vegetarianerne at de blir fysisk uvel av å spise kjøtt, fordi de har unngått å spise det i så lang tig og fordi magene deres ikke "tåler" kjøtt mer. Vil ikke dette kunne skje hos barn som ikke får kjøtt også? Da har man jo egentlig valgt for barna allerede, at kroppene ikke skal ha i seg kjøtt. Og hvis barna da vil begynne å spise kjøtt, vil de få vondt i magen og tro at sånn er det å spise kjøtt for alle. Anonymkode: ba72d...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå