Gå til innhold

Lease eller kjøpe bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfaringer? Hva er positivt med begge, hva er negativt?

Jeg har vokst opp med at man må eie alt man har, så mine foreldre er sterkt i mot leasing. Men så har jeg venninner som leaser bil og det fungerer utmerket for de, så nå er jeg litt i tvil om hva jeg selv skal velge. 

Anonymkode: c1369...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Positivt med leasing: Du får ny bil hvert 3 år så trenger ikke bekymre deg for at bilen skal dø. 

Negativt: Du leier, og betaler ikke på eget. Bilen blir aldri din. Og i tillegg må du forholde deg til reglene om antall KM du kan gjøre. Kjører du over oppgitte km ila leasingperioden må du betale 1,75 kr per kjørte km OVER.

 

Positivt med egen: Du kjører og gjør som du vil. Fri km. Betaler på eget. 

Negativt: Verditap. 

Anonymkode: c8327...431

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av verkstedregninger må man stå for selv også og ikke får noe igjen for det ved leasing... 

Jeg tror det er bedre å eie enn leie når det gjelder bil. 

Anonymkode: 42ff0...c6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringer? Hva er positivt med begge, hva er negativt?

Jeg har vokst opp med at man må eie alt man har, så mine foreldre er sterkt i mot leasing. Men så har jeg venninner som leaser bil og det fungerer utmerket for de, så nå er jeg litt i tvil om hva jeg selv skal velge. 

Anonymkode: c1369...5b7

Mange har allerede en stor lånebelastning og får ikke mer lån og for andre vil billån redusere størrelsen på boliglån.

Isolert sett er leasing at du en annen kjøper en bil og leier den ut til deg. Han skal også tjene på dette utlånet. Får han kjøpt bilen mye billigere enn du ville gjort kan det være at dere begge tjener på det, ellers vil en av dere tape penger. 

Dersom du uansett vil bytte til ny bil hvert tredje år kan det være lønnsom med leasing. Det som oftest er mer lønnsomt er å kjøpe en ett til to år gammel bil og selge den før den er fem år gammel. Du får en relativt ny bil med fulle garantier og slipper det verste verditapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Bil er tap, så her syns jeg det er greit å leie (sammenlignet med leilighet). Jeg eier bil, null lån. Men den taper seg hver dag og blir fort svært utdatert. Innbytte blir lavere og lavere, og servicen blir dyrere det eldre bilen blir. Så må man ha nye dekk etter en tid også. 

Litt avhengig av hvor mye du kjører selvsagt; så tar jeg heller leasing enn billån. Har brent meg på billån før og ser venner sliter med lån på biler som er verdt mindre enn størrelsen på gjelda. Det er kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som med Las Vegas. I det lange løp er det alltid banken som vinner. Det er en grunn til at leasing har blitt pushet og markedsført såpass hardt i flere år...Fordi de tjener mer penger på det! For all del - leasing har mange deilige fordeler i hverdagen, men det er ikke gratis.

Jeg leaser selv i praksis via firmabil-ordning og beskatning, og for meg som er bilinteressert er det ikke lønnsomt med mindre man kjører veldig mye privat. Dessuten er det kjipt å kjøre en A4-brødbil uten personlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amerikanerne sier at japansk bil skal du eie, tysk bil skal du leie. Dvs kjøper du kvalitet kan du like godt eie bilen og kjøre han lenge, det lønner seg siden du kjøper bilen til deg selv, ikke til bruktbilmarkedet. Kjøper du en dårlig bil, må du kvitte deg med den før garantien går ut, ergo leie. Det er selvsagt veldig mye dyrere for deg.

Så det kommer jo an på: Har du masse penger og vil ha fancy bil? Leie ny bil hvert tredje år. Vil du bare komme fra A til B? Kjøp en ti år gammel Toyota, Honda eller Kia, og bli fornøyd med det til en brøkdel av prisen.

Anonymkode: 9b8b2...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...