Gå til innhold

Trailersjåfører uten makt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere fatte at alle vogntog som ble stoppet på Svinesund i dag fikk kjøreforbud? Det er jo helt vilt:

https://www.nrk.no/ostfold/alle-vogntogene-fikk-kjoreforbud-pa-svinesund-1.13508745

Jeg kan ikke se for meg at sjåførene er villige til å kjøre slik...de må jo bli pressa? Og til syvende og sist er det dem som får kjøreforbud og bot?

Anonymkode: 94734...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette er helt vilt! Helt på trynet er det! Og det er kort og godt fordi ikke en kjeft av oss er villig til å betale det det koster å frakte varer. Det 3 ting som gjelder: Pris, pris og atter pris. Det skal være så billig som mulig å transportere! Da får vi slike tilstander som her. Enten er dårlig/elendig sikring av last, eller dårlig/elendig vedlikehold av kjøretøy. Og begge deler.

Nå skal det også sies at det ikke er bare de utenlandske vogntogene som er slik, noen av de norskeide er ikke det spor bedre. Og det har nok en sammenheng med dårlig betalte oppdrag i en presset bransje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for norske, seriøse selskap å konkurrere med firma fra lavkostland.

Men sånn blir det når alle vil ha gratis frakt på varene sine, og bestille ting billigst mulig fra utlandet, mens avgifter, bompenger etc skyter i været.

Anonymkode: ce272...fdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så så, dersom norske politikere ville, så hadde de 3000 lastebilene som passerer Svinesund hver dag gått på skinner. Men nei det er for dyrt å gjøre det.

Anonymkode: d11ef...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det DERFOR lastebilsjåfører er så sure og vil fort frem. "Fort deg, fort deg, lasten min ramler av, vræl". 

Nå skjønner jeg det. Skal virkelig vise mer forståelse for det altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sånn er det. Skikkelig cowboybransje, alt er så underpriset at alle tar snarveier og sjåførene blir skviset, siden de er nederste leddet og ansvarlig for sikkerhet. Kommer du inn i et slikt jallafirma og etterlyser bedre lastestropper, nye dekk ol kan du regne med at du fort blir presset ut igjen. Statseide selskaper som Bring går foran med å unngå arbeidsmiljøloven ved å presse folk over i enkeltmannsforetak, hvor de mangler grunnleggende trygderettigheter og hjelper til å presse prisene ned ved å drive kabotasje og kjøpe opp og knuse konkurrentene sine. Det sitter mange bitre mennesker rundt omkring som angrer på den tida og de pengene de la i å få seg lastebillappen, bare for å få ødelagt helsa og økonomien sin. 

Anonymkode: 74927...789

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, sånn er det. Skikkelig cowboybransje, alt er så underpriset at alle tar snarveier og sjåførene blir skviset, siden de er nederste leddet og ansvarlig for sikkerhet. Kommer du inn i et slikt jallafirma og etterlyser bedre lastestropper, nye dekk ol kan du regne med at du fort blir presset ut igjen. Statseide selskaper som Bring går foran med å unngå arbeidsmiljøloven ved å presse folk over i enkeltmannsforetak, hvor de mangler grunnleggende trygderettigheter og hjelper til å presse prisene ned ved å drive kabotasje og kjøpe opp og knuse konkurrentene sine. Det sitter mange bitre mennesker rundt omkring som angrer på den tida og de pengene de la i å få seg lastebillappen, bare for å få ødelagt helsa og økonomien sin. 

Anonymkode: 74927...789

Dette høres helt forferdelig ut. Kan hende det ikke blir så ille lel med fullautomatiserte lastebiler om litt? For når bransjen først har havnet der, i fullregulerte Norge attpåtil, kan det vanskelig tenkes en vei tilbake...

Anonymkode: 94734...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er arbeidslivet i dag i mange bransjer, det blir bare så ekstra synlig når så mange vogntog stoppes på grense. I mitt eget yrke gjelder følgende: Jobb som faen, ubetalt overtid, kun ferier hvis det er tid (det er det som regel ikke) osv...Arbeidslivet i dag er Texas for veldig mange. 

Anonymkode: 13837...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, fy faen, hva er det du jobber med? Jeg har kollegaer fra Tyskland og USA som flyktet fra slike forhold. Men var ikke klar over at slik er situasjonen i Norge. Får jo en følelse av at sosialdemokratiet rakner i sømmene...midlertidige ansettelser overalg, velferdsprofitører og en nepotisme uten sidestykke når det kommer til industrietablering, havbruk, veibygging osv.

Anonymkode: 94734...617

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen så jævlig. Skal heretter aldri mer klage på vogntog. Vise mer hensyn og forståelse..

Anonymkode: c5f69...1a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å, fy faen, hva er det du jobber med? Jeg har kollegaer fra Tyskland og USA som flyktet fra slike forhold. Men var ikke klar over at slik er situasjonen i Norge. Får jo en følelse av at sosialdemokratiet rakner i sømmene...midlertidige ansettelser overalg, velferdsprofitører og en nepotisme uten sidestykke når det kommer til industrietablering, havbruk, veibygging osv.

Anonymkode: 94734...617

Var det meg over du spurte? IKT bransjen. Men ja, det rakner i sømmene, arbeidslivet har blitt tøffere år for år, og fra å ha vært en god/trivelig jobb for 10 år siden, så misliker jeg nesten hver dag nå. Alltid overtid, aldri ferie osv. Rovdrift er den nye forretningsmodellen dessverre. Merker at det innvirker egne holdninger også. Bryr meg nesten aldri om hvordan andre har det lenger fordi man er nødt til å tenke på seg selv for å gjøre det så overlevbart som mulig. Samarbeid holder jeg til et minimum og jeg holder kortene tett til brystet. Så jeg forstår lastebilsjåførene meget godt, og for dem er det jo ennå farligere at selskapene driver rovdrift da det også kan koste liv.

Anonymkode: 13837...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deprimerende lesning. Skulle ønske Brennpunkt eller et seriøst, annet program studerte dette litt

 

Anonymkode: 94734...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er deprimerende lesning. Skulle ønske Brennpunkt eller et seriøst, annet program studerte dette litt

 

Anonymkode: 94734...617

Hjelper ingenting... 

Anonymkode: d5470...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy fader:

https://www.nrk.no/norge/erfaren-sjafor-slar-alarm-om-uholdbare-arbeidsuker-for-lastebilsjaforer-1.13508116

Men han vil gjerne ta et oppgjør med det han mener er et usunt forhold til arbeidstider i bransjen.

– Arbeidsdagen er jo stort sett på 12-13 timer, av og til 16–17 timer. Men det kommer ikke jo ikke fram fordi jeg ikke har registrert annet arbeid, sier Johannessen.

Han har fått bot for brudd på kjøre- og hviletidsreglene etter å ha kjørt 96 timer på to uker. Det er seks timer mer enn tillatt. Johannessen nekter å vedta boten. I dag må han i retten men mener han burde ha vært tiltalt for å ha arbeidet mye mer.

– Skal jeg først tiltales, bør de få med seg alt, sier han.

– Realiteten er jo at jeg arbeidet 135–140 timer på de to ukene. Men ingen stiller spørsmål ved dette hvis jeg blir stoppet i kontroll, sier Johannessen.

Anonymkode: 94734...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Det er deprimerende lesning. Skulle ønske Brennpunkt eller et seriøst, annet program studerte dette litt

 

Anonymkode: 94734...617

Hvordan skal man gjøre det? Er jo så utbredt at det må et helt ekstremtilfelle til før det blir tatt opp (da snakker vi folk som blir fysisk mishandet på jobben og sånt, ikke "bare" ordinært grove brudd på AML), ellers er det dessverre få som bryr seg. Og forsøker man å gå til media, så blir man for alltid svartmalt som en vanskelig arbeidstaker og kan se langt etter jobb noensinne igjen. Det er jo å skyte seg selv i foten. Man kan kanskje tjene litt på en artikkel i VG der og da, men etter det hjelper det jo lite siden man ikke får seg ny jobb.

Anonymkode: 13837...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...