Pringle Skrevet 11. mai 2017 #21 Skrevet 11. mai 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det trengs nesten en avrusning. Jeg har spist en del frukt de 2 siste ukene for å ikke spise sjokolade, is, kake og andre søtsaker. Men synes liksom ikke at frukten hjelper. Det et nesten som at jeg ikke får nok og jeg alikevel får lyst på noe annet søtt. Er ikke lett dette her 😝 men jeg bør vel bare prøve å klare meg uten sukker i 2 uker så blir det sikkert bedre 😐 Ts Anonymkode: b8989...3f5 Men sukker er jo ikke noe rusmiddel. Søtmat smaker godt, derfor vil du ha det. Når du sier til deg selv at du ikke kan spise det, vil du bare ha mer lyst på det. Men du får ikke nok fordi sukker ikke gir deg noe du trenger, eller ikke det du trenger. Hvis det er vanskelig nå, mens du er ivrig og motivert, blir det forferdelig vanskelig senere.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #22 Skrevet 12. mai 2017 13 timer siden, Pringle skrev: Men sukker er jo ikke noe rusmiddel. Søtmat smaker godt, derfor vil du ha det. Når du sier til deg selv at du ikke kan spise det, vil du bare ha mer lyst på det. Men du får ikke nok fordi sukker ikke gir deg noe du trenger, eller ikke det du trenger. Hvis det er vanskelig nå, mens du er ivrig og motivert, blir det forferdelig vanskelig senere. Nei, sukker er ikke et rusmiddel - men sukker er avhengighetsskapende. Det påvirker belønningssystemet i hjernen på lik linje f.eks. kokain, og vi kan derfor bli avhengig av å innta sukker for å aktivere lykkefølelsen. Selvsagt er det ikke like vanskelig å avruse seg fra sukker som andre rusmidler, men det er fortsatt slik at de som er vandt med å innta store mengder sukker vil få litt "sukkerabstinens" dersom de brått kutter ut inntaket Anonymkode: b384c...4ef
Pringle Skrevet 12. mai 2017 #23 Skrevet 12. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, sukker er ikke et rusmiddel - men sukker er avhengighetsskapende. Det påvirker belønningssystemet i hjernen på lik linje f.eks. kokain, og vi kan derfor bli avhengig av å innta sukker for å aktivere lykkefølelsen. Selvsagt er det ikke like vanskelig å avruse seg fra sukker som andre rusmidler, men det er fortsatt slik at de som er vandt med å innta store mengder sukker vil få litt "sukkerabstinens" dersom de brått kutter ut inntaket Anonymkode: b384c...4ef Jeg har ikke opplevd det -og jeg spiste store mengder søtsaker daglig i månedsvis og kuttet det fullstendig ut fra den ene dagen til den neste. Det gikk helt fint. Det har alltid gått fint en stund. Det som var alltid har vært vanskelig, var å starte, fordi jeg gruet meg til å ikke kunne spise det jeg hadde lyst på, og så å holde seg på "den smale sti", fordi jeg savnet å spise det jeg likte. Derfor ramlet jeg alltid av igjen, og la alltid på meg igjen. Det jeg gjorde forskjellig nå, var å droppe "prosjekt smal sti", og isteden spise mest mulig variert, få i meg tilstrekkelig fett, spise alt jeg hadde lyst på, få inn en måltidsrytme, utfordre frykten for mat og redselen for å gå opp i vekt. Nå har jeg ikke lenger problemer med mat og vekt. Jeg synes dette er mye bedre. Jeg skal innrømme at å tenke på sukker som gift og karbohydrat som noe som gjør meg mer sulten, fikk meg i gang denne gangen. Men for å få det til å fungere på sikt, trengte jeg en varig løsning. Jeg tror mange blir utslitt av å stadig hoppe på kortsiktige løsninger. Men alle må jo selv finne ut av hva som funker for dem. Og det kan ta lang, lang tid; jeg er personlig et skrekkeksempel på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå