Gå til innhold

Sunne desserter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har noen gode oppskrift på sunne desserter? 

Prøver nemlig å kutte ut søtsaker og har begynt å trene. Så når jeg først skal kose meg vil jeg lage en dessert som er god å sunn istedenfor mektige desserter. 😝

Anonymkode: b8989...3f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eple i småbiter med lett vaniljeyoghurt, hakka valnøtter og litt kanel på toppen

Knust Digestivekjeks, vaniljekesam og kiwi lagvis

Limekesam med bær

Knust Digistivekjeks i bunnen på et serveringsglass, bland et beger vaniljekesam med  sitrongele (blandes når sitrongele er kald) ha over ny gelé på toppen

Anonymkode: b62dd...a76

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eple i småbiter med lett vaniljeyoghurt, hakka valnøtter og litt kanel på toppen

Knust Digestivekjeks, vaniljekesam og kiwi lagvis

Limekesam med bær

Knust Digistivekjeks i bunnen på et serveringsglass, bland et beger vaniljekesam med  sitrongele (blandes når sitrongele er kald) ha over ny gelé på toppen

Anonymkode: b62dd...a76

Tusen takk. limekesam med bær høres kjempe godt ut. 

Og eple med vaniljeyoghurt 😊

AnonymBruker
Skrevet

Lær deg å like kefir - eller annen surmelk.

Kefir, kanel, eple, banan eller annen frukt er digg. Om du vil være kjempesunn, mos banan, litt kefir, rør inn litt havregrøt og kanel, eventuelt eple om du foretrekker det.

Ellers har du jo de mektige egg og fløte-dessertene, ikke sånn kjempesunn, men likevel innafor når det gjelder sukker og søthet.

Anonymkode: 33845...f1b

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. limekesam med bær høres kjempe godt ut. 

Og eple med vaniljeyoghurt 😊

Har du aldri spist disse tingene før?

Wow.

Anonymkode: 98953...c29

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri spist disse tingene før?

Wow.

Haha jo det har jeg men jeg er kanskje litt "kjedelig". Jeg spiser alt det hun nevnte ovenfor, men hver for seg. Er kanskje litt dårlig på å blande ting til noe godt. Og prøve noe nytt. Vanesak å spise gelé med vaniljesaus men det blir for mye sukker. Så da var forslaget hennes vaniljekesam med gelé blir jo da noe sunnere og sånnt som jeg ikke kommer på selv. 😝 så blir det nemlig kjedelig å spise ett eple som dessert 😜 men som hun foreslo om å spise med kesam eller yoghurt hørtes litt mer spennende ut. 😊

Ts 

Skrevet

Bananis, Veldig godt. Smoothe. Vikingmelk i microen en stund på full guffe. Jeg har i tagatesse. Kan bruke sukker om du vil. Blir nesten som hapå/karamell. Dipp eplebiter i det. Herregud så godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Mango, jordbær, ananas, blå druer, banan i biter, en knekk med hakket mørk sjokolade og litt mager vaniljekesam... mmmmmmmmmmm

Anonymkode: 7069e...de2

Skrevet

Går ut fra at du vil ha tips til "alternative" desserter fordi du vil være forsiktig med kaloriene, ikke fordi du ikke liker "tradisjonelle"? Da er det lurt å ikke spise så sært at du går på en smell. Hvis du trener, og reserverer "tradisjonelle" dessert til spesielle anledninger, kan du spise akkurat hva du vil. Hvis du synes "tradisjonelle" desserter er for mektige, kan du spise mindre porsjoner. Men du kan selvfølgelig spise frukt og melkeprodukter som dessert også. Frukt og melkeprodukter har for de fleste en naturlig plass i kostholdet uansett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I går håndpisket jeg kremfløte + sukker.

Det kjentes ekstremt sunt. Følte meg så bra etterpå! Alle karbohydratene man inntar, har man jo på forhånd pisket vekk med hånda. Skikkelig arbeid det der ass. (Plis, la meg leve i troen)

Men sånn ellers, til den som ikke er som meg og liker krem, så er ovnsstekte kikerter med krydder sunt. Mer snacks da.

Endret av Simbyxor
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Pringle skrev:

Går ut fra at du vil ha tips til "alternative" desserter fordi du vil være forsiktig med kaloriene, ikke fordi du ikke liker "tradisjonelle"? Da er det lurt å ikke spise så sært at du går på en smell. Hvis du trener, og reserverer "tradisjonelle" dessert til spesielle anledninger, kan du spise akkurat hva du vil. Hvis du synes "tradisjonelle" desserter er for mektige, kan du spise mindre porsjoner. Men du kan selvfølgelig spise frukt og melkeprodukter som dessert også. Frukt og melkeprodukter har for de fleste en naturlig plass i kostholdet uansett.

Det som er greia er at jeg aldri har vært noe frukt menneske men heller grønnsaksmenneske 😝 så jeg har altid spist sunn MAT mye grønnsaker men så har jeg alltid fråtser i meg søtsaker som sjokolade, is, kake, kjeks HVER dag. Har virkelig aldri klart å bare spise lørdagsgodt. Overraskende nok er jeg normalvektig (160 høy og 55kg) det som derimot skjer med all sukkerintaket er at det legger seg på magen og det er det jeg irriterer meg over. Derfor lurte jeg på om alternativer til sunn dessert/kosemat. Ser at det blir anbefalt mye frukt 😁 så da får jeg begynne å introdusere fruktdessertter til meg selv 😜

TS 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det som derimot skjer med all sukkerintaket er at det legger seg på magen

Det skyldes nok heller at du har epleform. Da vil fett legge seg på magen når man legger på seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varme bær med hjemmelaget vanilje is eller vanilje kesam!

Anonymkode: 2dca1...4a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en oppskrift som minner veldig om gulrotkake, men i grøtform :) 

Den består av havregryn, litt melk, bitte litt lønnesirup, kanel, eventuelt mer "pepperkake" krydder, valnøtter, raspet gulrot, og rosiner. Dersom du ikke er så veldig fan av grøt kan den også stekes i ovnen for å oppnå samme konsistens som brødpudding

Anonymkode: 739a3...b97

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er greia er at jeg aldri har vært noe frukt menneske men heller grønnsaksmenneske 😝 så jeg har altid spist sunn MAT mye grønnsaker men så har jeg alltid fråtser i meg søtsaker som sjokolade, is, kake, kjeks HVER dag. Har virkelig aldri klart å bare spise lørdagsgodt. Overraskende nok er jeg normalvektig (160 høy og 55kg) det som derimot skjer med all sukkerintaket er at det legger seg på magen og det er det jeg irriterer meg over. Derfor lurte jeg på om alternativer til sunn dessert/kosemat. Ser at det blir anbefalt mye frukt 😁 så da får jeg begynne å introdusere fruktdessertter til meg selv 😜

TS 

Hvor fett legger seg er genetisk og har ikke med hva du spiser å gjøre. 

Siden du er normalvektig, spiser du passe mengde kalorier.

Hvis du ønsker å innføre "lørdagsgodt" er det bare å gjøre det, uavhengig av om du har hatt det før. 

Hvis du spiser mye søtsaker, kan det være lurt å redusere litt, og heller spise litt mer variert, vanlig mat.

Frukt er ikke nødvendig for et sunt kosthold så lenge man spiser nok grønnsaker, og variert, men de fleste liker det.

Vaner kan endres og preferanser påvirkes av hva vi gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skyldes nok heller at du har epleform. Da vil fett legge seg på magen når man legger på seg.

Ååh nedtur da 😝

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet en skikkelig søtmoms, men min erfaring er at hvis jeg klarer å unngå sukker i 1-2 uker så mister jeg også søtsuget. Sukker er ekstremt avhengighetsskapende, og det handler om å klare å bryte barrieren. 

Merker også at jeg har for vane å spise hvis jeg sitter i sofaen og ser på tv. Det handler jo bare om en vane, ikke om et reelt behov. For å unngå å proppe i meg mye kalorier, så passer jeg på å lage meg te og ha noen sukkerfrie pastiller tilgjengelig. Ellers funker det jo faktisk å pusse tennene :eeeh:

Jeg veldig glad i frukt og bær. Også visuelt ser det mye mer fristende ut enn snop og sjokolade. Nå begynner det jo å bli sesong for masse deilige ting, som ananas, vannmelon, jordbær osv. Kjøp masse så du alltid har det tilgjengelig hvis søtbehovet skulle melde seg. Også er jo grønnsaker som gulrot, agurk, selleristang, sukkererter og blomkål alltid sykt godt med kesam-dipp! 

I det siste har jeg også begynt å skjære opp tomat i skiver og drysse pepper og god balsamico oppå - perfekt snack på kvelden. 

Anonymkode: b384c...4ef

Skrevet

Gele laget av sukkerfri saft. Bruker 3 dl. Fun (eller noe annet sukkerfrutt) og 10 dl vann. Varmer det oppmed en pakke gelatinplater. Har gjerne litt frossne bær i formene og helder blandingen over. avkjøl og nyt med vaniljekesam for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet en skikkelig søtmoms, men min erfaring er at hvis jeg klarer å unngå sukker i 1-2 uker så mister jeg også søtsuget. Sukker er ekstremt avhengighetsskapende, og det handler om å klare å bryte barrieren. 

Merker også at jeg har for vane å spise hvis jeg sitter i sofaen og ser på tv. Det handler jo bare om en vane, ikke om et reelt behov. For å unngå å proppe i meg mye kalorier, så passer jeg på å lage meg te og ha noen sukkerfrie pastiller tilgjengelig. Ellers funker det jo faktisk å pusse tennene :eeeh:

Jeg veldig glad i frukt og bær. Også visuelt ser det mye mer fristende ut enn snop og sjokolade. Nå begynner det jo å bli sesong for masse deilige ting, som ananas, vannmelon, jordbær osv. Kjøp masse så du alltid har det tilgjengelig hvis søtbehovet skulle melde seg. Også er jo grønnsaker som gulrot, agurk, selleristang, sukkererter og blomkål alltid sykt godt med kesam-dipp! 

I det siste har jeg også begynt å skjære opp tomat i skiver og drysse pepper og god balsamico oppå - perfekt snack på kvelden. 

Anonymkode: b384c...4ef

Ja det trengs nesten en avrusning. Jeg har spist en del frukt de 2 siste ukene for å ikke spise sjokolade, is, kake og andre søtsaker.  Men synes liksom ikke at frukten hjelper. Det et nesten som at jeg ikke får nok og jeg alikevel får lyst på noe annet søtt. Er ikke lett dette her 😝 men jeg bør vel bare prøve å klare meg uten sukker i 2 uker så blir det sikkert bedre 😐

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...