Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det er gammeldags praksis. Veldig små barn trenger mor, eldre barn kan ha det like godt hos far. Det som teller til syvende og sist er omsorgsevne og samarbeidsvilje! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, EvaLena skrev:

Dette er jeg helt enig i. Barn har det best hos begge foreldre. Nå tar jeg utgangspunkt fra når begge foreldre er fullt oppegående.

Det har vel vært flere tråder her inne som sier stikk motsatt, at barn har det best hos mor. Det er bullshit.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/samlivsbrudd/moedre-motsetter-seg-delt-bosted-naar-samlivet-tar-slutt-uten-gode-grunner/a/23993375/

En meget god artikkel i VG der! Det er så sant.

Anonymkode: 6f9cb...04e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel så viktig tror jeg det er at mor & far klarer å samarbeide og ha en god tone for barnas skyld. Kjenner de som har delt omsorg, men høyt konfliktnivå. Det er ikke mye positivt for barna med to helt separate hjem med isfront mellom.. 

Anonymkode: d0ed6...13a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke enig i dette. Mine barn har bodd hos meg og hatt helgesamvær med sin far. Hørte flere ganger opp gjennom oppveksten deres at de var glad de hadde ett hjem og ikke måtte flytte hit og dit som noen av vennene måtte.

Anonymkode: e7ab5...d9e

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig i dette. Mine barn har bodd hos meg og hatt helgesamvær med sin far. Hørte flere ganger opp gjennom oppveksten deres at de var glad de hadde ett hjem og ikke måtte flytte hit og dit som noen av vennene måtte.

Anonymkode: e7ab5...d9e

Hadde de hatt delt bosted fra begynnelsen av, så hadde de blitt vant med det. 

• Liker 1
Skrevet

Et veldig godt debattinnlegg!  Som forfatteren påpeker dreier det som om mødre som UTEN grunn motsetter seg delt omsorg når samlivet tar slutt.  All nyere forskning viser at samvær med begge foreldrene er det beste for barnet.  Likevel motsetter mor seg dette, og saborterer. 
Hun gjør det fordi bidragssystemet er slik at det lønner seg for henne å ha omsorgen for barnet alene.  Jeg kjenner mange fedre som har skrevet under papiret om vanlig samvær annen hver helg, men som i praksis har barnet 50/50.  Han har ikke annet valg enn å akseptere, for mor godtar ikke annet.  Det dreier seg altså ikke om barnets beste, men om økonomi ( dog kamuflert med gammeldagse myter om at ingen er en bedre omsorgsfigur for barnet enn moren..).    

Skrevet
10 minutter siden, EvaLena skrev:

Hvorfor skal man strekke hva barn kan tåle?

Jeg er ikke på den at mor er best omsorgsperson alltid. Jeg mener små barn trenger én stabil omsorgsperson (som ofte er mor), og til dels større barn også. De må få ett hjem og ikke sendes rundt. I praksis må større barn gjerne omgås foreldrene 50/50 i den lille fritiden de har - men altså ha ett hovedhjem. Sove i samme sengen de fleste netter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er for 50/50 er stort sett de som unnskylder fraværende far i babystadiet. Skal man ha delt omsorg bør far ha tatt sin del før bhg. For ordens skyld snakker jeg ikke om hønemødre på 39 som ikke lar far slippe til.

i mitt tilfelle har far null samvær, men dette er heldigvis ikke normalen. Det som gjør meg irritert er at vi skryter over fedre som tar på seg ansvar som helgepappa, samtidig som vi rakker ned på mødre som er 100% alene.

Så lenge vi ikke har samme forventninger til far som til mor er jeg imot 50/50.

Anonymkode: 6a207...424

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel så viktig tror jeg det er at mor & far klarer å samarbeide og ha en god tone for barnas skyld. Kjenner de som har delt omsorg, men høyt konfliktnivå. Det er ikke mye positivt for barna med to helt separate hjem med isfront mellom.. 

Anonymkode: d0ed6...13a

Bare for å supplere..  Nyere forskning viser faktisk at foreldre med 50/50 har et lavere konfliktnivå enn andre.  Ved 50/50 tvinges foreldre til kommunikasjon, for ingen bestemmer mer enn den andre.  De må begge lære å strekke seg og svelge kameler, hvilket etter hvert bidrar til et bedre samarbeid.   

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Zienna skrev:

Bare for å supplere..  Nyere forskning viser faktisk at foreldre med 50/50 har et lavere konfliktnivå enn andre.  Ved 50/50 tvinges foreldre til kommunikasjon, for ingen bestemmer mer enn den andre.  De må begge lære å strekke seg og svelge kameler, hvilket etter hvert bidrar til et bedre samarbeid.   

For min del var det ikke slik. Når vi barna fikk velge ett hjem, ble foreldrene våre gode venner. Det året med 50/50 var et helvette for alle fire.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er for 50/50 er stort sett de som unnskylder fraværende far i babystadiet. Skal man ha delt omsorg bør far ha tatt sin del før bhg. For ordens skyld snakker jeg ikke om hønemødre på 39 som ikke lar far slippe til.

i mitt tilfelle har far null samvær, men dette er heldigvis ikke normalen. Det som gjør meg irritert er at vi skryter over fedre som tar på seg ansvar som helgepappa, samtidig som vi rakker ned på mødre som er 100% alene.

Det dreier seg ikke om hvilke forventninger man som mor eller far, har tar egen rolle.  Det dreier seg om hva som er til barnets beste.  Noen ganger skal det samlivsbrudd til før far kommer skikkelig på banen.  Det er på høy tid, men godt at det endelig skjer.   

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, men så har du jo fedre som velger dette selv. Min onkel har sutret over at datteren hans ikke er nok hos han (hun velger selv), men nå flytter han jo ut i huttiheiti så da blir det jo enda mindre besøk. Det velger han jo helt selv, og ikke min eks-tante.

Anonymkode: fc19e...9c8

Skrevet

For min del var det ikke slik. Når vi barna fikk velge ett hjem, ble foreldrene våre gode venner. Det året med 50/50 var et helvette for alle fire.

Hvorfor ble det et helvete?  Hva gikk galt?

Skrevet

Jepp, men så har du jo fedre som velger dette selv. Min onkel har sutret over at datteren hans ikke er nok hos han (hun velger selv), men nå flytter han jo ut i huttiheiti så da blir det jo enda mindre besøk. Det velger han jo helt selv, og ikke min eks-tante.

Som TS skriver, innlegget hennes dreier seg om fedre som ønsker barna sine 50/50, og som vil tilrettelegge livet sitt for det. 

Det finnes både mødre og fedre som prioriterer alt annet enn barna sine.  Det er ikke disse TS innlegg omhandler, og det har hun poengtert.

Skrevet
4 timer siden, EvaLena skrev:

Dette er jeg helt enig i. Barn har det best hos begge foreldre. Nå tar jeg utgangspunkt fra når begge foreldre er fullt oppegående.

Det har vel vært flere tråder her inne som sier stikk motsatt, at barn har det best hos mor. Det er bullshit.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/samlivsbrudd/moedre-motsetter-seg-delt-bosted-naar-samlivet-tar-slutt-uten-gode-grunner/a/23993375/

Tror det er avhengig av barnet og, ikke alle barn som takler det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Zienna skrev:

Som TS skriver, innlegget hennes dreier seg om fedre som ønsker barna sine 50/50, og som vil tilrettelegge livet sitt for det. 

Det finnes både mødre og fedre som prioriterer alt annet enn barna sine.  Det er ikke disse TS innlegg omhandler, og det har hun poengtert.

Ja, han ønsket å ha datteren sin 50-50 og nå har han flyttet av egen fri vilje. Eneste grunnen til at min tidligere tante flyttet så nærme han var fordi det skulle være lettere for kusinen min å gå fra og til. Nå har han ødelagt dette.

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva blir en hønemor i det en fyller 39?

Shit da må jeg skjerpe meg A.S.A.P

Skrevet
37 minutter siden, EvaLena skrev:

Det kommer ann på barnet, ikke alle barn som takler delt bopæl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...